Paard wil niet naar de straat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Paard wil niet naar de straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:23

Hajj

Sommige van jullie zullen me wel kennen van mijn paard die 2 weken geleden acuut iets kreeg, we weten nu nog steeds niet wat het is geweest, waarschijnlijk een virus of acute maandagziekte.

In ieder geval er is dus nu echt NIETS meer mis met haar. We hebben een paarden chirurg, een veearts en 2 instructeurs er naar gevraagd en die zieden dat ik me er geen zorgen meer om hoefde te maken. Verder is ze ook weer blij en rent weer als een schaapje door de paddock!

Maar nu heb ik dus echt een probleem, of eigenlijk 2...

1tje is al ouder en hebben we de laatste tijd echt met een hardere hand moeten oplossen.

en de andere is eigenlijk iets later gekomen maar word nu steeds erger.

Ik moet er echt even bijzetten hoe idioot het ook klinkt dit is echt een extreem slim paard maar dan ook echt super mega ultra slim..

Nu het eerste probleem was dus dat ze na de eerste 2 concoursen ooit niet meer de trailer op wou, we dachten dus oh er is iets mis. hele trailer na gekeken en niks was er fout.. Dus weer verder gegaan. nou ong 3 weken voor de herfstvakantie dit jaar waren we op concours en ze wou gewoon niet meer op de trailer. gewoon helemaal niet meer. Gelukkig zijn er dan mensen die je heel lief helpen en zo hebben we haar erop gekregen met 2 lijnen aan de zijkant van de trailer. Nadat hebben we zelfs maar 2 extra longeerlijnen gekocht. Dit heeft voor ong. 4 keer geholpen en nu walst ze er gewoon doorheen.

Nou hebben we haar de vorige keer met man en macht op de trailer moeten zetten omdat ze dus echt niet haar zin mag krijgen want zoals ik al zei het is dus echt een super slim paard die dit onthoud en de volgende keer het zelfde doet..

Na dat concours 1 week later is ze dus ziek geworden. Nu is ze weer beter maar nu wil ze niet meer naar de straat om 10 min te lopen op advies van onze instructrice zodat we alles weer langzaam kunnen oppakken.

Ze gaat dus dwars staan en verzet geen pas meer naar voren, ook word ze gewoo aggeresief als je achter haar gaat staan en doet klikken met je tong dan gaat ze dus nu schoppen, dat heeft ze nooit eerder gedaan.

We hebben echt alles wat ik me kon bedenken als geprobeerd:

voeren op de trailer
met snoepjes lokken
er zelf in laten lopen
met longeerlijnen
Stap voor stap

niks werkt.. En ik ken dit paard echt door en door, dus ik weet gewoon dat di een gevalletje word van wie geeft er eerder op. Zal misschien ook super dom klinken maar ik weet gewoon dat ze dit doet omdat ze er geen zin in heeft en als ze de trailer op moet of naar de straat weet ze gewoon dat ze iets moet doen, of springen of lopen.

Ik weet het echt niet meer, ik sta echt op het punt om mijn "lieve dikke knolletje" maar gewoon op marktplaats te gooien want ik word er GEK van!

Heeft iemand tips hoe ik zoiets kan oplossen of iemand die dit kan komen proberen oplossen of hoe is het voor haar leuk kan maken?

cissy

Re: Paard wil niet naar de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:12

Ehm, een paard kan heel slim zijn dat klopt maar aan de andere kant kan de eigenaar ook heel veel dingen verkeerd doen en daar maakt een paard soms dankbaar gebruik van. :D

Ga eens grondwerk les met haar nemen daarmee leer je de verhoudingen eigenaar/paard weer op het spoor te zetten. Dit klinkt nl helemaal als een leiderschapsprobleem en je paard is in dit geval de leider.

Niet richting de straat willen lopen? Laat eens iemand op een veilige afstand van haar met een zwaaiend/draaiend leadrope erachter lopen moet je eens zien hoe snel ze naar de straat wil..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:25

cissy schreef:
Ehm, een paard kan heel slim zijn dat klopt maar aan de andere kant kan de eigenaar ook heel veel dingen verkeerd doen en daar maakt een paard soms dankbaar gebruik van. :D

Ga eens grondwerk les met haar nemen daarmee leer je de verhoudingen eigenaar/paard weer op het spoor te zetten. Dit klinkt nl helemaal als een leiderschapsprobleem en je paard is in dit geval de leider.

Niet richting de straat willen lopen? Laat eens iemand op een veilige afstand van haar met een zwaaiend/draaiend leadrope erachter lopen moet je eens zien hoe snel ze naar de straat wil..

Bedankt voor je reactie!!
Ik weet niet zo goed op dit echt leiderschaps problemen zijn want buiten dit volgt ze me overal ook al heeft ze er geen zin in of is ze er bang voor.. Had hier idd ook al aangedacht maar ik betwijfel het..

Zweepje wertk ook niet, normaal vloog se dat inderdaad naar voren maar nu begint ze dat ook normaal te vinden en regeert ze er niet op.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:36

Eigenlijk zie ik het antwoord al tussen de regels door. En in de laatste zin geef je het zelf ook al aan.

Misschien doe je het al wel, is dat het geval dan kan ik je denk ik alleen succes wensen, want dan weet ik het ook niet, maar mis het in je tekst.

Je zegt zelf al, dat het een spelletje wordt wie het eerste opgeeft, en dat ze geen zin heeft. Ik denk dat zij haar grens aan geeft, en er klaar mee is. Dus misschien gewoon eens wat anders doen, niet bezig met naar de straat toe gaan, of trailer laden. Maar ga eens wat anders doen, zonder erbij na te denken.
En (misschien een beetje moeilijk uit te leggen) als je dat steeds doet, gewoon heen gaan zonder een plan, dan op den duur zonder van te voren denken, dit gaan we doen. Ga je weer een stukje naar de straat, of pak je de trailer erbij.

Het klinkt bij mij als of jij nu gefrustreerd raakt, je paard is medisch in orde en deed dit voorheen zonder probleem, waarom wil ze nu dan niet meer. En geloof me ik herken dat heel erg. Ik heb ook van die momenten gehad, dat mijn paard iets 10x braaf doet en in een keer niet meer "snapt". En dat frustreert mij dan, en raad eens ik kom er nergens mee, behalve een paard die denkt, toedeledokie maar dat doe ik mooi niet meer.

Je geeft zelf al aan dat je paard je anders wel goed volgt, dus ik betwijfel inderdaad ook of het wel aan leiderschap ligt. Ik denk eerder dat ze reageert op jouw frustratie, en de eentonigheid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:36

Ik betwijfel het geen moment, maar ik loop al iets langer mee in de paarden dan TS denk ik ;)

Jouw volgen zegt helaas niks over je leiderschap, je paard wil op dat moment toevallig ook jouw kant op. De trailer is de ultieme test voor je leiderschap en aangezien je daar problemen mee hebt zegt het mij al genoeg. (ik ga er hierbij wel van uit dat de chauffeur niet als een malle met de trailer rijdt)

Zwaaien met een leadrope geeft meer respect dan met een zweepje, zeker als je er ook nog wat energie achter zet en met de juiste intentie zwaait. Zonder kwaad te worden en zonder je paard achterna te zitten kun je met een leadrope al heel wat voor elkaar krijgen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 15:34

Ik wil best een keer met een leadrope proberen hoornheb toch iemand in de buurt die zon spullen heeft.

Maar ik bedoel als ze normaal ergens niet heen wil en ik zeg van jawrl dat gaan we erl doen dan loopt ze ooj al wil ze het nirt maar dit is echt iets anders..

De gene die die spyllen heeft is denk ik trouwens ook mijn laatste oplossing.

En Sanna ik snap je reactie en ik probeer ook echt rustig te blijven maar ik word er echt mentaal van..

En zedeed dit voor de zieke periode ook al niet.

Tis begonnen na ong 2 keer concours te hbben gehad. Toen ik bog niet met haar op concour ging liep ze er zo op daar betwijfel ik ook het leideschap probleem..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:45

Leiderschap is iets wat je moet verdienen bij je paard, het gaat niet vanzelf en jij bent niet degene die het bepaalt bij je paard. Jij kunt wel vinden dat je de leider bent maar als je paard het niet met je eens is krijg je problemen.
Het kan ook na verloop van tijd veranderen, de verkeerde kant op maar ook de goede kant op.

Waarom krijg ik bijv een voor mij onbekend paard wel de trailer op terwijl het de eigenaar na 6 uur achter elkaar oefenen niet lukt? Omdat ik op dat moment me anders opstel dan de eigenaar en een duidelijke consequente leider ben, daarom lukt het mij op dat moment wel.

En let wel, een leider hoeft niet perse te slaan of schoppen of schelden, simpel duidelijk zijn en niet aarzelen doet ook al een hoop. Alles staat of valt met juiste lichaamstaal en timing.
Je moet ook een paard kunnen 'lezen', is het paard angstig of steekt ie een dikke vinger naar je op? Als je dat weet kun je ernaar handelen, een paard wat angstig is moet je nl anders benaderen dan een paard wat zn tong uitsteekt naar je.
Klinkt heel simpel maar is het niet. Het is wel te leren maar dan moet je hulp hebben van iemand die weet waar hij/zij het over heeft en je op je kleine foutjes kan wijzen. Paarden zijn meesters in het lezen van mensen, ze weten heel snel wie het touwtje vast heeft en of diegene 'verstand' van paarden heeft, zeker hele slimme paarden! ;)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:01

Dan snap ik het nog niet..
Jij zegt van jij kunt wel vinden dat je een leider bent maar misschien het paard niet. Dan snap ik niet waarom ze wel langs pionnen en vrachtwagens loopt omdat ik zeg dit kunne we en ze doet het wel, waarom springt ze voor mij echt alles en als mijn vriendin erop kruipt gaat ze er iedere keer langs terwijl zij met haar eigen paard t Z mee springt.. En die al heel wat verklote paarden onder der kont heeft gehad.

Dat kan ik mijn hersens krakern op 'waarom doet ze dat bij mij niet?'

Heb net trouwens een artikel gelezen van petra vlasblom ofoziets. Kijk ik snap echt wel dat sommige paarden dit gewoon nodig hebben op een anfere manier dan normaal maar zoals ik al zei we heben op heel veeel manieren (ook niet gemeld) het al geprobeerd van echt super zacht en naar met een zweep erachte.

En zoals ze zelf al zegt in andere woorden je mag het paard niet zijn zin geven, maar wat moet ik nu dan want zoals ik ook al zei ik kan haar niet terug in de stal zetten zonder dt zenaar de straat of in de trailer is geweest want dan geef ik haar juist haar zin. En nog iets, ik weet gewoon dat zij hier gewoon geen zin in heeft, fat is iets anders dan een paard wat zich met het hoofd door et plafond heen mept en door het deurtje erkomt als je het zeil dicht doet?

Ik heb heel veel respect voor de mensen die Natural horse manschip doen en alles op een rustige manier proberen op te lossen maar ik sbap hier eerlijk gezegd het nut niet meer van mij de mijne want ze geeft niet op en ook het vrouwtje wat hier op de straat woont die heel veel grondwerk doet enz krijgt haar er niet op met die manier.. Hoe moet het dan kog?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:05

Kozbi schreef:
Ik wil best een keer met een leadrope proberen hoornheb toch iemand in de buurt die zon spullen heeft.

Maar ik bedoel als ze normaal ergens niet heen wil en ik zeg van jawrl dat gaan we erl doen dan loopt ze ooj al wil ze het nirt maar dit is echt iets anders..

De gene die die spyllen heeft is denk ik trouwens ook mijn laatste oplossing.

En Sanna ik snap je reactie en ik probeer ook echt rustig te blijven maar ik word er echt mentaal van..

En zedeed dit voor de zieke periode ook al niet.

Tis begonnen na ong 2 keer concours te hbben gehad. Toen ik bog niet met haar op concour ging liep ze er zo op daar betwijfel ik ook het leideschap probleem..

Ik weet hoe je je voelt, is inderdaad heel moeilijk. Ik heb mijn paard wel eens terug in de wei gezet omdat ik zijn hoofdstel niet om kon krijgen. Ik probeerde rustig te blijven, maar mentaal stond ik hem te vervloeken. De keer erop, lukte het zo.

Zoals ik al zei, denk ik niet dat dit met leiderschap te maken heeft. Ben het wel eens met cissy.
Maar zoals ze zelf zegt, waarom lukt het mij wel, maar de eigenaar na 6 uur nog niet. Is puur met jou houding te maken. Op overige punten waar het lekker gaat, zal jij waarschijnlijk ontspannen zijn en niet gefrustreerd en dus doet ze het.

(okee zo lezend heeft het wel wat met leiderschap te maken, maar niet omdat jij het niet kan). Het heeft te maken met jouw emotie op dat moment, en dat is zo moeilijk los te laten. Probeer dat dus te doen, en merk je dat je gefrustreerd raakt, loop even met je paard naar de wei. drink even een kopje koffie. kalmeer en ga weer verder, van mij part de volgende dag.

Edit: je tweede tekst gelezen. Je kan ook op dat punt blijven staan, wachten totdat ze uitademt belonen en dan terug zetten. Je moet het niet willen dat ze naar de straat moet, want doet ze het niet dan heeft ze haar zin. Het is juist de ontspanning die je moet belonen. Als je haar naar de straat krijgt, door dwang, nou ja leuk het is je gelukt. En je paard denkt, dit was niet leuk toedels de volgende keer al helemaal niet meer. Werk naar de straat toe, loop met haar die richting op, wil ze niet meer verder, wacht en beloon haar op het moment dat ze ontspant. Werk vanaf daar steeds verder.

Maar zoals ik al zei, misschien wordt het nu te eentonig voor haar, ga dus heen zonder een plan. en doe eens iets anders.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:16

Ik denk zeker dat grondwerkles een goed idee is, al is het alleen om een deskundige naast je te hebben die je dingen uit kan leggen over jouw houding en lichaamstaal.

Het probleem kan daar dus zitten, waarom doet ze bepaalde dingen wel en trailerladen niet? Antwoord zou kunnen zijn dat er dus nadat trailerladen een probleem werd,bij jou (en anderen die van het probleem weten) een houdingsverandering is ontstaan.
Kan maar heel klein zijn maar als jij in je hoofd hebt 'dit gaat waarschijnlijk weer een probleem zijn' verander je onbewust jouw lichaamstaal, en lok je misschien juist hetzelfde gedrag uit.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:23

Okee ik begrijp t n beetje haha, tis dat jullie niet de situatie kunnen zien endaarop kunne inspelen maargoed ik geloof er niet echt in maar dan ga ik wel grondwerk met haar doen, heb nu toch niks om echt voor te trainen. En kan ook nog niet ivm dat ze ziek was.

Wat kan ik op de grond doen waardoor ze mij in zon situaties vertrouwt en mee lopt of dat ze het juist leuk en spanned vind?

En ja ik zou graag eens willen zien hoe iemand die idit professioneel doet metnhar omaat maar die mogelijk is er op moment gewoon niet. ( beetje prive) maar ik sta er nog als laaste kans wel voornopen om het dan zelf te priberen ondat ze natuurlijkmook met mij de trailer op moet en niet met pietj of jantje die het iedere week doen haha

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:31

Ik denk dat jullie band best wel goed is qua leiderschap. Dus grondwerk oefeningen zijn leuk om te doen als afwisseling, maar als jij vervolgens weer naar de trailer of de straat gaat met het idee, eens kijken wat ze nu doet. Verander jij al mentaal, en dat zal zij al op pikken. Ik denk dat je het echt bij jezelf moet zoeken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 18:53

Oke mensen luister, naar aanleiding van jullie net toch maar even gepribeer wt 'grondwerk' te doen, geen flauw idee met wat ik mee bezig was..

Heb haar naar achter gestuurd soor een beetje te zwingelen met het touw daarna weer naar voren gevraagd dit echr 70 x herhaald tot dat ze automatisch op mijn stem mee liep.

Daarna een plakje op de grond gelegt, haar gevraagd of ze erop wou staan. Dit wou ze niet. Weer het zlrfde herhaald met naar voor en naar achter. Uiteindelijk wou ze er met haar voorbenen wel op. Haar beloond en weer naar aghter gestuurd en weer terug net zolang tot ze er gewoon HELEMAAAAAL op stond!!!

Haar weer beloond enz. Daarna de pkak voor haar staldeur gelegd en daar in en uit gelipen ongeveer 20 x. Stiekum daar een enorme rotzooi mee gemaakt hahahah!!

En daarna weer de plank op de stenen gelegd hier liep ze dus gewoon overheen!!

Daarna heb ik haar beloond gevraagt of ze naar achter wou en weer naar viren gelopen. Ze volgde me.. Ik dacht weetje laten we een gewoon proberen om naar de zadelkamer te lopen ( ong. Op de helft van het pad naar de straat) hier volgde ze me ook. Ontiegelijk veel snoepjes in het snuffert geduwd. Daarna ben ik gewoon alleen naar de piort gelopen bij de straat haar het touw om de nek gegooid en geloof het of niet ze liep mee naar de straat!!!!!

Haar weer volg geduwd met snoepjes en beloond. Daarna lekke rhooi gegeven en haar staletje schoon gemaakt.

Waarom doet ze dit nu wel?!
Is dit puur toeval of komt dit echt door de oefeningen?

Ik ben echt verbaast dat ze er nu wel vertrouwen in had!

Ik hoop stiekem dat het echt kwam doordat ze me vertrouwde endaarom mij volgde zo zonder haar aan het touw te pakken en aan haar de keus te geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:30

TS het is heel lastig uit te leggen zo via internet, ik snap dat het verwarrend voor je is, maar ga eens een grondwerk/loswerk les doen en er gaat een wereld voor je open.

70 keer herhalen is wel wat overdreven en zou ook niet nodig moeten zijn als jij duidelijk bent naar je paard, maar je bent op de goede weg. Vol duwen met snoepjes is ook niet helemaal de bedoeling :)
Maar je had resultaat met die plank dus het werkt echt wel.

Paarden hebben vertrouwen in leiders, als jij niet leiderwaardig bent dan moeten ze het zelf oplossen en als je paard ook onzeker is of het banketstaaf vd kudde is dan zal hij/zij ook niet leiderwaardig zijn en dan wordt het een bende....

Jij zag waarschijnlijk dat het oefenen met bijv de plank goed ging en je voelde je onbewust dan zeker daarover en daarom volgde je paard je.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:14

Oke Dit probleem had ik ook!! mijn paard weigerde het gewoon en was inderdaad te slim te sterk en we waren aan het laden van 5 uur smiddags tot 10 uur savonds. (serieus) maar opgeven doe je niet. Toen kregen we de tip......

Vest over het hoofd en zo de trailer in lopen. Mijn paard liep er zo in dit hebben we 3x gedaan en zijn we puur een rondje gaan rijden en weer bij huis aangekomen hebben we 3x hoeven doen en nu loopt ze er zo op..

zonder geweld hebben we dit opgelost :) :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:53

Is best wel simpel waarom ze het nu deed. Je paard heeft afwisseling gekregen, en jij bent met iets anders in je hoofd bezig geweest dan die straat.
Je straalde waarschijnlijk wat anders uit, en ik durf te gokken dat je dit keer niet gefrustreerd was, of dacht wat gaat ze nu doen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:41

Nou ik was nog steeds niet vht happy want ik heb er 1,5 uur over gedaan om haar op die plak te krijgen maar t werkt dus wel. Ga dit nou een vaker doen kijke of ik haar zo ook kan leren om normaal op de trailer te lopen

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:46

Je moet ook niet verwachten dat het direct gaat. Ik ben nu ook bezig met trailer laden. Helaas kan ik maar 1x in de week als ik mazzel heb, want dan komt er iemand lessen op stal en heb ik 1 uur de trailer, maar als ze niet komt dan moet ik 1 week wachten (oke even lekker offtopic).

Heb dus nu nog maar 1x geoefend. Mijn paard gaat er dus wel op, maar duurt 15 minuten. Mijn doel is dus ook dat hij achter mij aan erop loopt en klaar.

Met de 1e keer was ik blij toen hij er voor de helft op stond, dus beloond en klaar. Vanavond zien we wel weer. Nu vraag ik wel wat verder te gaan, voordat hij zijn beloning krijgt (bak muesli). gewoon kwartiertje oefenen. Niks verwachten alleen een doel stellen. Dan lukt het vanzelf.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:49

Das wel vervelend. Ik heb jamer dat probleem ook een soort van. Paps heeft de 1 paards trailer in de wei gezet en de 2 paards staat bij een vrachtwaen bedrijf omdat we op dit moment niet mer 2 paarde. Gan maar de wei is kei nat dis ik kan nu ook niet oefenen, ik ga eerst een kijken of ze dit leuk blijft vinden.

Gister heb ik er ander half uur iver gedaan en vandaag stapte ze zo over t plankje heen dus ja zoals ik al zei ze leert enorm snel. Misschien zijn daarom mijn verwachtingen van haar soms ook te hoog.

Net is ze na een kwartiertje oefenen op het plankje weer kei netjes mee naar vrien gelopen en wou zelf naar de straat draven. Dus het gaat de goede kant op!

Heb et nu ook met hooi gedaan ipv snoepjes en dat gaat eigelijk nog beter!

Geloof wel dat dit goed gaat komen althans dat hoop ik hahaha!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:55

Kijk dat is positief. Soms moet je de sleur even doorbreken.
Is soms best wel moeilijk hoor met die verwachtingen, daar heb ik ook heel vaak last van.
Helemaal als het eerder al eens gelukt is.

Soms heb je gewoon even die extra hulp of tip nodig om er zelf anders in te gaan staan. Is bij mij met mijn lessen net zo. Als ik vast loop plan ik een lesje in, tijdens de les leer ik steeds weer wat hoe ik de sleur kan doorbreken dat het ons wel weer lukt.

Hoe je ons op de hoogte hoe het verder gaat? jullie zijn op de goede weg.

Tip: ipv snoepjes kan je bijv. ook wat van de brok in je jaszak doen en daar steeds een klein beetje van geven. Loopt misschien wat makkelijker dan met hooi :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:56

Ultra slimme paarden vervelen zich ook ultra snel..

Die zul je dus nog veel en veeeel meer bezig moeten houden met elke dag weer nieuwe en andere dingen!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:04

Jaa klopt misschien is dit ook wel goed geweest!

Ja ik plaats wel updates hier hoor! :D

Jasmin: jaa maar dat wist ik al, ik kan haar bijv ook niet een half uur alleen nageefelijk en ontspannen laten draven want dat gaat ze enorm etteren omdat ze zoch verveeld. Nog zon voorbeeld, ik ben met haar
In maart begonnen, toen lon ze alleen stappen draven en heeeel snel en ongecontroleerd galoperen en nu bijna een jaar later kan ze:

Alles verzameld of juist heel ruim en gevontroleerd
Wissels om de 4/5 passen
Wijken
Appuyeren (goed geschreven?)
Schouwrr binnewaarts
Schouwer buitenwaarts
Een halve pirouet

En ook tructjes ook al spaande pas, buigen, voetjes , nee zeggen, kusjes geven, mooi zijn , echt te veel haha vraag me soms echt af wat ik af en toe moet met haar

Maar dat zijn gewoon dingen die ik har leer om haar echt bezig te houden, moet je nagaan dat ik pas in het B dressuur start? Hoe moet het gaan als ik echt alles heb gehad..

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:34

Dan moet je gaan afwisselen. Er zijn zoveel dingen die je dan kan doen, maar dan is het afwisselen afwisselen en nog meer afwisselen.

P.S. appuyeren heb je goed geschreven :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:19

Vandaag balkjes gestapt met haar voor de afwisseling. Vond ze erg leuk volgensmij.

Jammer genoeg daarna weer ruzie met haar moeten maken. Hb geprobeerd rustig te blijven maar dat beest haalt me het bloed onder dr nagels uit.

Heb dus de tip van heb dat vest gebruikt alleen een handdoek gepakt deze door de rungen gehaald en voor der ogen gedaan. Daarmee liep ze zo weer door het paadje.

Conclusie, ze heeft nu al door dat als ze aan de hand mee mag ze iets moet.. Dus grondwerk heeft ook totaal geen zin meer..

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:26

Ik denk dat je veel te veel wil op het moment, je bent nu 3 dagen bezig en jij bent je geduld kwijt, paard is het zat en je geeft nu grondwerk al op.
Je kunt niet verwachten dat iets nieuws proberen zomaar meteen lukt en daarna altijd goed blijft gaan, al helemaal niet als je het maar zo'n korte tijd probeert.
Daarnaast is jouw houding en lichaamstaal ongeloofelijk belangrijk en als jij je geduld zo snel verliest ben je dus met lichaamstaal niet aan het aanmoedigen of leiden.

Zoals eerder gezegd ik denk dat je met grondwerkles beter af bent, en stapje voor stapje. Gaat iets goed, positief afsluiten in plaats van zo lang door te gaan dat je het afsluit met het gevoel wat je nu hebt.

Het probleem 'ze weet dat ze wat moet als ze aan de hand mee moet nu' is natuurlijk niet zo raar als ze de laatste dagen constant wat 'moest' aan de hand. Je moet het ook afwisselen.