Haflinger wilt niet lopen en eet tijdens rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

Haflinger wilt niet lopen en eet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:37

Hoi,
ik weet niet of het hier juist staat want ik ben hier nieuw.
Mijn nonkel heeft een haflinger van 16 jaar oud.
Zij zelf zijn er allen niet zoveel mee bezig.
Ik ga en kan er alleen maar in de vakantie naar toe gaan .
Nu het probleem is dat ze dat ze de hele tijd de teugels uit mijn handen trekt om gras te eten en we hebben geen bak. Ze is ook heel slecht aan het been je moet haar soms echt vooruit stampen en als ze geen zin heeft om te lopen dan doet ze dat ook gewoon niet.
Ik ben ook geen super ruiter maar kan wel de basis.
Het zou leuk zijn als het op een zo vriendelijk mogelijke manier kan opgelost worden
Kan iemand mij helpen?
Laat maar komen :)

Anoniem

Re: Haflinger wilt niet lopen en eet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:39

Toch consequent zijn. Liever een keer zijn hoofd omhoog trekken dan dat je continue het bit in de mondhoeken hebt zitten omdat je de teugels strak houdt. Als hij het goed doet; belonen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:43

Dat probeer ik maar als je 2 seconden niet oplet is ze weer met haar hoofd beneden en hoe krijg ik haar dan vooruit want haar de hele tijd vooruit stampen is echt niet fijn en heel vermoeiend
Laatst bijgewerkt door klaas30 op 12-12-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:43

Handschoenen aan met rijden en een zweepje mee. Als ze de teugels uit je handen trekt, geef je 1 korte ruk terug aan de teugel. Daarnaast geef je been. Gaat de pony niet lopen op je beenhulp? Dan geef je een korte felle tik.
Loopt ze daarop naar voren? Flink belonen met je stem en eventueel een kriebel. Maar houd de teugels wel goed vast anders kun je weer opnieuw beginnen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:45

Ik heb dit mijn paard afgeleerd met een klein waterpistooltje. Steeds als hij wilde gaan grazen, sproeide ik naar zijn hoofd. Dat werkte. :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:47

haha met dat waterpistool wil ik wel eens proberen als er nog tips zijn laat maar komen

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:47

Wat danique zegt. Ze is nu aan het ontdekken wat ze wel en niet kan zonder dat ze gestraft word. Als je een tijdje goed streng bent, en op het goede moment beloont. Gaat ze waarschijnlijk beter luisteren.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:48

Ik zou voortaan een zweepje meenemen. Als hij z'n hoofd omlaag doet geef je hem en tik en verder kan je hem met overgangen etc bezig houden. Goed belonen als je paard het goed doet :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:49

Finliox schreef:
Ik zou voortaan een zweepje meenemen. Als hij z'n hoofd omlaag doet geef je hem en tik en verder kan je hem met overgangen etc bezig houden. Goed belonen als je paard het goed doet :)

Geloof me, dat werkt bij de meeste koudbloeden niet. :')

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:51

Isegrim schreef:
Finliox schreef:

Geloof me, dat werkt bij de meeste koudbloeden niet. :')

Bij die van mij toch wel :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:56

Finliox schreef:

Daarom, 'de meeste'. :P Die van mij zou ik (theoretisch!) verrot kunnen meppen en hij zou gewoon dooreten. :')

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:57

In dit soort dingen ben ik altijd heel makkelijk. Paard trekt mij uit het zadel omdattie zo graag wilt eten? Klap met zweep of spoor dr in. Hier ben ik heel streng in geworden bij m'n bijrijdpaard omdat ik op t begin te lief was en t echt veel te ver ging... Die stond zo uit galop stil om gras te eten. Of al dravend ging ze eten. Nu doet ze dat echt nauweljks meer. Alleen de eigenaresse is niet zo consequent en laat dit wel vaak toe.. Waardoor het niet 100% over is. Maar ze trekt mij iig niet meer uit het zadel.

Been het zelfde verhaal. Been= reactie. Wat ik altijd doe is net zolang aandraven tot ze het goed doet. Dus als ik aan wil draven geef ik lichte kuit, geen reactie. Iets hardere kuit, geen reactie. kuit+ tikje met zweep (of spoor, ligt er aan wat ik heb :P). Neem ik dr weer terug naar stap, en doe ik t opnieuw. Net zolang totdat ze op lichte kuitdruk reageert en goed actief vooruit gaat. Dan doordraven en goed belonen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:02

Ik dacht dat sporen bedoeld waren voor het verfijnen van hulpen? -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:09

Ook :D Dat is bokt die er van maakt dat je alleen zweep als correctiemiddel kan gebruiken.
Ik ben trouwens wel westernruiter, niet onbelangrijk. Heel andere stijl van rijden en daarnaast zijn de sporen veel vriendelijker (zolang je er niet mee gaat zitten trappen) dan engelse sporen.
Maar dat is offtopic en hele andere discussie. Als je uitgebreide uitleg wilt, stuur maar pb :P

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:17

Isegrim schreef:
Finliox schreef:

Daarom, 'de meeste'. :P Die van mij zou ik (theoretisch!) verrot kunnen meppen en hij zou gewoon dooreten. :')

Oh die van mij kan ook tot in de eeuwigheid doorgaan, totdat ik mijn geduld verlies. Hij was daarna wel zo goed als genezen van het idee dat hij me zomaar uit het zadel kom trekken om te eten :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:18

Ik gebruik een zweep ook liever niet als correctiemiddel, vandaar mijn oplossing met het waterpistooltje, dat vind ik zelf vriendelijker. Eigenlijk gebruik ik het liefst alleen maar positive reinforcement (clickeren) maar bij het grazen lukte dat helaas niet dus werd dit 'm, ingegeven door het feit dat meneer het inspuiten met vliegenspray ook erg vervelend vindt. Dan maar daar gebruik van maken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:25

Als dat voor jullie werkt en jij dat zelf fijner vindt, is dat prima toch? :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:16

VNA -> OPG

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:28

Ik moest wel een beetje grinniken toen ik je post las :D Stoute haflinger!
Maar als ie dat doet, geef m maar eens een tikje op zn billen, dan zal hij er snel mee ophouden. Niet terugtrekken, want dan wordt het een spelletje wie het hardst kan trekken en ik garandeer je dat je dat verliest :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:53

voorwaarts rijden, niet terug laten zakken in een slome stap, dan geef je ook geen tijd om met de mond naar de grond te gaan.
Merk je dat ze het toch probeert, hup naar voren en aandraven

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:09

Ik lees het al: Welkom in de wereld van de Haflingers :D

De haflinger heeft jou prima getraind. Hij wordt niet moe van de training en jij wel.
Hij eet ondertussen lekkere hapjes, terwijl jij je rot werkt :D

Geen stoute haflinger, maar een haflinger die precies weet hoe het beste werkt voor hem. Hij vermaakt zich wel.

En dat zal niet alleen met het rijden zijn, maar ook op stal, naast lopen, etc. Hij heeft zijn mensen om heen getraind zoals hij dat graag zelf ziet. :j

Het begint dus al vanaf moment 1 dat je hem ziet: duidelijk en consequent vertellen dat jij de baas bent vanaf nu. Ook bij het poetsen: stil blijven staan, om gaan als jij dat vraagt, etc.
Pas als jij dat voor elkaar hebt, zal het je ook gaan lukken bij het rijden. Geen moment verslappen: elke pas moet je hem vertellen wat je wil.
En vooral belonen en het heel leuk maken als hij dat dan ook doet. Het moet voor hem de moeite waard worden om jou te gaan volgen.

Succes; mooie uitdaging.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 11:02

allemaal bedankt voor de tips.
maar houden jullie julie zweep vast want ik had al is de zweep meegenomen naar een grasveld maar dat was niet omheind en toen wou ik haar met de zweep in een rustige galop krijgen maar door ik in galop ging begon mijn zwep heel hard te zwieren en heb ik haar per ongeluk nog een paar tikken gegeven waardoor ze niet meer re sturen was en bijna op straat was gelopen :n het is een gewone dressuurzweep
ps.ik heb toch nergens stoute haflinger geschreven?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:07

Neem een springzweepje, die zijn korter en steviger en kunnen dus ook niet gaan zwiepen :)

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:12

Mijn tinker was daar ook heel goed in. :) Wat bij die van mij geholpen heeft is elke keer als hij het gras in dook, gelijk been geven en geen reactie was gelijk een goede tik met de zweep, totdat hij in draf ging en dan pas na zo'n 50 meter zelf weer terugnemen naar de stap.

Het enigste is nu dat hij het heel soms nog probeert en dat hij op het moment van gras pikken al weg is. :)

Met een waterpistool heb ik nooit geprobeerd, maar vind ik wel een leuk idee. :D Maar die van mij houd wel van water, dus ben bang dat dat niet gaat werken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:15

Lange zweep mee en die langs zn neus houden.
Verder is misschien les aan huis leuk om de hulpen weer allemaal een beetje op de rit te krijgen. Klinkt als een haf die het allemaal wel een beetje weet maar het wel welletjes vind.