Lostrekken bij vaststaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stubborngril

Lostrekken bij vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 00:10

Sinds kort rijd ik een nieuw paard (8-tal weken) en ze hadden mij al gezegd dat ze durft trekken.. Dit had ze tot dusver nog nooit bij mij gedaan tot vandaag.. Dit gebeurde tijdens het aansingelen, ze is enorm gevoelig aan haar buik en verdraagt het aansingelen niet, dit uit zich in het willen bijten en oren plat.. Ik doe het gaatje per gaatje maar deze keer was dat ene gaatje er teveel aan denk ik en begon ze te trekken.. Ik heb even gevraagd aan iemand die vroeger op die stal reed en zij zei dat het paard dat vroeger nooit deed.. Ze werd dan verzorgd door iemand die eigenlijk heel streng en niet echt op een zachte manier werkt, en toen is dit begonnen.. Nu vroeg ik mij af, kan ik haar dit afleren op een goede,zachte manier? Ik straf liefst zo weinig mogelijk en slaan doe ik al helemaal niet graag maar wil niet steeds een nieuw halster kopen.. Iemand tips of hulp?
Ook vr het aansingelen mogen tips en hulp gegeven worden!
Het zou leuk zijn moest het aansingelen aangenaam worden voor haar en dat ze niet meer trekt als ze vaststaat :(

Dankje!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:21

Bij mijn paard is door dezelfde reden in het verleden hetzelfde probleem ontstaan.
Ik heb dit opgelost door idd rustig te zadelen en singelen zoals jij nu doet.
Daarnaast heb ik haar een hele tijd niet echt vast gezet.
Wel touw door het gaatje maar geen knoop, niet eens een veiligheid knoop.
als je dit in een veilige omgeving doet heb je tijd zat om het touw vast te pakken zodat ze niet weg kan rennen.
Na meerdere keren gevoeld te hebben dat er geen druk op kwam als ze begon te trekken ging ze dit steeds minder doen. Nu doet ze het nooit meer.

Oh het singelen deed ik trouwens eerst totdat ie niet meer los hing. Dan even wat anders doen. Weer een gaatje. Hoofdstel in, weer een gaatje. Wandelen naar de bak, weer een gaatje.
Mijn merrie Is en blijft wat rillerig maar verzet geen pas meer.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 00:27

zodiacje schreef:
Bij mijn paard is door dezelfde reden in het verleden hetzelfde probleem ontstaan.
Ik heb dit opgelost door idd rustig te zadelen en singelen zoals jij nu doet.
Daarnaast heb ik haar een hele tijd niet echt vast gezet.
Wel touw door het gaatje maar geen knoop, niet eens een veiligheid knoop.
als je dit in een veilige omgeving doet heb je tijd zat om het touw vast te pakken zodat ze niet weg kan rennen.
Na meerdere keren gevoeld te hebben dat er geen druk op kwam als ze begon te trekken ging ze dit steeds minder doen. Nu doet ze het nooit meer.

Oh het singelen deed ik trouwens eerst totdat ie niet meer los hing. Dan even wat anders doen. Weer een gaatje. Hoofdstel in, weer een gaatje. Wandelen naar de bak, weer een gaatje.
Mijn merrie Is en blijft wat rillerig maar verzet geen pas meer.

Los laten staan is niet echt een optie omdat ze in de gang staat en de ringen dus aan de zijkant (een ketting langs elke kant om aan het halster vast te maken) hangen en ze zou zich dus razendsnel kunnen draaien..
Het aansingelen die ik al gaatje per gaatje en na elk gaatje iets anders maar ze blijft proberen bijten... :(

rien10

Re: Lostrekken bij vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:30

Toch lis laten staan? Zadel erop en losjes doen. 10 meter lope (of meer) weer een gaatje, weer stappen, weer een gaatje en eventueel 5 minuten longeren, draf en galop. Zo heb ik t gedaan met n extreme singel dwang client.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:32

Op het moment dat ze dr hoofd in de lucht gooit zie je toch wat er gaat gebeuren.
je wilt ook niet meteen aan het touw hangen, ze moet doorkrijgen dat
Ze geen druk krijgt als ze gaat trekken.
Kan je dr niet in dr stal zadelen?
dan loopt ze maar met dr kont tegen de achter muur (tenzij ze zo gevaarlijk Is dat ze je omver loopt natuurlijk)
Of anders zo'n special ring kopen.
Aussie tie ring uit mn hoofd.

Poging bijten zou ik mondeling wel afstraffen maar verder wel rust en geduld mee hebben.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:35

Bij mijn vp werkt eerst de achterste een gaatje en dat de voorste gelijk maken (als je snapt wat ik bedoel)

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 02:35

[quote="zodiacje"]Op het moment dat ze dr hoofd in de lucht gooit zie je toch wat er gaat gebeuren.
dan loopt ze maar met dr kont tegen de achter muur (tenzij ze zo gevaarlijk Is dat ze je omver loopt natuurlijk)

Ja ik zie het inderdaad gebeuren maar het probleem is dat eenmaal ze vertrokken is om te trekken dat ze naar niets luistert, geen stemmen of niets.. Ze blijft trekken om zich echt los te hebben.. En als ze los is dan kalmeert ze direct maar eenmaal ze begint kan je er niets meer aan doen..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 02:59

niet meer vast zetten voorlopig!! andere plek zoeken om op te zadelen, of evt iemand het paard vast te laten houden tijdens het aansingelen. je wilt niet weten wat voor schade er kan ontstaan aan de atlas/cto (overgang van hoofd naar halswervels) dit is een heel kwetsbaar en belangrijk gebied en kan voor veel problemen zorgen bij beschadiging hiervan, headshaking, scheefheid, gedragsproblemen en zelf kreupelheid.

Wanneer het paard in de hand is en naar achteren gaat/lijkt te beginnen met hangen dan lichte druk op het touw houden, evt stukje meelopen en deze direkt loslaten wanneer het paard weer naar voren loopt al is het maar een heel kleine beweging, dan belonen.

invest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:04

Heb ook een merrie gehad die in het begin extreme singel dwang had. Deze ging van het hangen aan het halster een spelletje maken. Heb voor haar een koeienhalster aangeschaft (deze bestaat uit een geknoopt geheel incl touw), niet kapot te krijgen. Daarnaast zo kort mogelijk vastzetten. Heeft een paar keer gehangen, maar had al snel door dat dit geen zin meer had.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:12

Een heel onverstandig antwoord. Als je je paard met zo'n halster vast zet en dan ook nog zo kort is het vragen om ongelukken.
Als t paard gaat hangen en uitglijd of zich laat vallen hangt t zichzelf op, kan zich flink blesseren.
Paard los laten staan in de stal of zoals eerder gezegd aan een ring met lang touw.
Mijn paard deed dit ook. Ik hield altijd t halstertouw vast en zodra hij ging trekken hield de druk op t touw en probeerde m naar voren te krijgen: met verheffende stem een tikje of iets dergelijks. Maar raakte hij in paniek kon ik het touw laten vieren en weer van vooraf aan beginnen.
Nu staat hij gewoon braaf stil, zet m nog steeds niet vast. Is ook niet meer nodig.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:28

Voor het vaststaan:
Ik heb mijn paard eerst leren stilstaan zonder iets. Dus dan ging ik poetsen in bijvoorbeeld de longeerbak. Elke keer dat ze een stap deed porde ik met 2 vingers in haar buik, dit vond ze vervelend dus na een paar keer stond ze stil met poetsen. (Eventueel een klein rukje aan het touw als je paard niet uit zichzelf stilstaat na de por).
Daarna ben ik dit gaan doen op de poetsplaats. Paard wist dat als ze ging lopen een por kreeg dus stond prima stil, ook als ze vast stond.

Voor het aansingelen:
Stapje voor stapje, gaatje voor gaatje. Het helpt bij mijn paard heel erg als ik af en toe in plaats van een gaatje singelen even kriebelde achter de singel. Dat zorgde er vooral voor dat ze niet direct op spanning stond als ik naar de singel liep en ze ontspande waardoor het singelen makkelijker ging.
Let wel op: mijn paard is heel gevoelig, als iets niet helemaal 100% lekker ligt dan gaat ze direct weer in de staak. Dat is voor mij de hint dat ik direct de zadelmaker weer moet laten komen. Dus check altijd of het zadel goed ligt.
(Wat ook erg heeft geholpen is een andere singel, van neopreen schiet ze de lucht in terwijl er inmiddels met leer niks meer aan de hand is.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:34

Ik had ook een paard wat ging hangen. Bij mij hielp het om het touw niet vast te knopen maar een slag om de ring/spijl heen. Als hij dan ging trekken kwam er geen druk op te staan en veerde ik gewoon mee met het touw. De eerste tien keer werkte het niet, hij liep gewoon net zo hard en heftig naar achter met mij en touw en al, maar ik bleef gewoon volhouden. Zodra hij stilstond, als was het maar een miliseconde meteen enorm belonen, en weer een stapje naar voren en weer het touw een slag om de spijl maar niet vastmaken. Soms wel 10 x achter elkaar maar ik bleef volhouden. Na een tijdje viel het kwartje en heb ik het zo helemaal weggekregen.
Let vooral op de kleine bewegingen, je voelt haar waarschijnlijk al verstarren, en dan meteen geruststellen, afleiden. Hou vol, wees consequent! Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:24

Ik zou zo'n paard eerst laten nakijken door osteopaat, nek, borst ribben. En laten checken door veearts op maagzweren. Vaak lugt daar het probleem

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:01

janouk schreef:
Ik zou zo'n paard eerst laten nakijken door osteopaat, nek, borst ribben. En laten checken door veearts op maagzweren. Vaak lugt daar het probleem

Jammer genoeg is het niet mijn eigen paard dus de eigenaar beslist of er een osteopaat komt of niet en ben er zeker van dat hij dat niet gaat doen..

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:09

Stubborngril schreef:
Los laten staan is niet echt een optie omdat ze in de gang staat en de ringen dus aan de zijkant (een ketting langs elke kant om aan het halster vast te maken) hangen en ze zou zich dus razendsnel kunnen draaien..
Het aansingelen die ik al gaatje per gaatje en na elk gaatje iets anders maar ze blijft proberen bijten... :(

Als je het touw niet gewoon los door de ringen wilt hangen, kan je hem bvb 1 of 2 keer rond de ringen draaien. Dan biedt het wat weerstand maar geeft ook wat mee, snap je?
Edit, zoals Ninia hierboven ook al zei.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:57

Stubborngril schreef:
zodiacje schreef:
Op het moment dat ze dr hoofd in de lucht gooit zie je toch wat er gaat gebeuren.

Ja ik zie het inderdaad gebeuren maar het probleem is dat eenmaal ze vertrokken is om te trekken dat ze naar niets luistert, geen stemmen of niets.. Ze blijft trekken om zich echt los te hebben.. En als ze los is dan kalmeert ze direct maar eenmaal ze begint kan je er niets meer aan doen..

Gelukkig doe je het eerste deel van
Je bokt naam eer aan. (Je tikfout in het tweede deel kan je aan laten
Passen met een mailtje naar een mod)

Als dat paard los staat hoeft ze toch niet blijven te trekken totdat
Ze los Is en zal ze toch eerder kalmeren?
er hebben hier nu al meerdere gezegd om dat paard los te laten staan.
Ga dat nou maar eerst proberen.
Vast blijven zetten zou ik niet doen.
Ze kan zo een wervel scheef trekken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:02

Stubborngril schreef:
Sinds kort rijd ik een nieuw paard (8-tal weken) en ze hadden mij al gezegd dat ze durft trekken.. Dit had ze tot dusver nog nooit bij mij gedaan tot vandaag.. Dit gebeurde tijdens het aansingelen, ze is enorm gevoelig aan haar buik en verdraagt het aansingelen niet, dit uit zich in het willen bijten en oren plat.. Ik doe het gaatje per gaatje maar deze keer was dat ene gaatje er teveel aan denk ik en begon ze te trekken.. Ik heb even gevraagd aan iemand die vroeger op die stal reed en zij zei dat het paard dat vroeger nooit deed.. Ze werd dan verzorgd door iemand die eigenlijk heel streng en niet echt op een zachte manier werkt, en toen is dit begonnen.. Nu vroeg ik mij af, kan ik haar dit afleren op een goede,zachte manier? Ik straf liefst zo weinig mogelijk en slaan doe ik al helemaal niet graag maar wil niet steeds een nieuw halster kopen.. Iemand tips of hulp?
Het zou leuk zijn moest het aansingelen aangenaam worden voor haar en dat ze niet meer trekt als ze vaststaat :(

Dankje!

Jezus mina daar krijg ik het nou van he... Misschien gaat er een lichtje branden dat de pony ergens last van heeft? Enorm gevoelig, oren plat, willen bijten? Je luistert nog steeds niet naar het paard en uiteindelijk trekt ze zich los? Misschien ligt het zadel niet goed, of de singel? Of lichamelijke klachten? Paard laten nakijken.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 12:41

[/quote][/quote]

Gelukkig doe je het eerste deel van
Je bokt naam eer aan. (Je tikfout in het tweede deel kan je aan laten
Passen met een mailtje naar een mod)

Als dat paard los staat hoeft ze toch niet blijven te trekken totdat
Ze los Is en zal ze toch eerder kalmeren?
er hebben hier nu al meerdere gezegd om dat paard los te laten staan.
Ga dat nou maar eerst proberen.
Vast blijven zetten zou ik niet doen.
Ze kan zo een wervel scheef trekken.[/quote]

Hoe bedoelt u? Ik heb het in mijn antwoord over het feit dat ookal zou ze losstaan(touw door ring), als ze dan zogezegd wilt trekken omdat ze denkt dat ze vaststaat dan kan ik niets meer doen aan haar, ookal staat ze "los".
Uw antwoord over mijn boktnaam vind ik persoonlijk niet gepast.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:48

Als je haar loszet, dan beschadigt ze iig niet haar nekwervel door zo te gaan hangen. Langer touw door een ring en dan eind vasthouden zodat je zelf de spanning op touw beetje kan regelen.
Daarnaast toch eens praten met eigenaar over hoe hoe die dit aanpakt en wat die ervan vindt. Een andere singel kan soms ook helpen.
Maar iig voorlopig even niet echt vastzetten daar is vast wel een oplossing voor te vinden.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:56

Misschien heb je hier iets aan, mijn VP die doet dit ook als ik hem in stal op zadel loopt hij rondjes en probeert te bijten.

Mijn oplossing is "gelukkig" op een dichte poetsplaats eerst hoofdstel in, dan zadel op en dan je teugel "vast" houden zodat ze jou niet kan bijten maar wel haar hoofd "kan bewegen"... Zo kan ze ook niet weg lopen... en hoef je ook niet steeds nieuwe halsters te kopen ;) die van mij trok namelijk hele kettingen kapot... :roll:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:10

Wij gebruiken in zo'n geval een longerlijn die vanaf het halster door de aanbindring loopt. Die is zo lang dat je hem steeds vast kunt houden, of onder je voet kunt klemmen. Als het paard zich los wil rukken, kun je hem gewoon laten vieren, zonder dat je meteen je paard kwijt bent.

Maar zou inderdaad eens laten kijken naar de oorzaak voor dit gedrag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:15

Een paard van een vriendin trekt zich ook altijd los, omdat hij niet tegen het gevoel van vaststaan kan.
Voor hem gebruiken we het volgende touw: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Halst ... -oxid.html
Dit werkt heel goed bij hem, sindsdien kan hij best goed vast staan, omdat hij gewoon het idee heeft dat hij weg kan. Scheelt ook in kapotte halstertouwen en halsters.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:32

Je hebt voor het klimmen 8-ringen en ook officiële paarden ringen (Aussie tie ring). Hiermee staat je paard wel vast, maar als ze gaat trekken zal het touw geleidelijk losgaan. Hiermee ervaart ze wel druk (= dus mag niet) maar geen schade en ook geen paniek omdat ze nergens heen kan.

Verder: Zelf uitademen bij het aansingelen. EN wees kritisch op je eigen houding. Als jij zit te hotseklotsen, kun je haar gewoon pijn doen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:44

Hier ook eentje die mij al heel wat halster heeft gekost. De mijne doet het uit het niets, althans ik kan de oorzaak er niet voor vinden. (het is in allerlei verschillende omstandigheden al gebeurt) Gelukkig kan de mijne goed los staan en zo doe ik het ook altijd. Ik heb al een halster met elastiek gehad en dat was ook geen succes.

Zoals al eerder geschreven ben ik ook bang voor letsel aan hals/nek en zet ik hem dus niet meer vast. Het touw in Lieke haar post ga ik ook bestellen. Is met name voor bijv de smid wel een uitkomst.

Ik denk ook dat het lastig op te lossen is. Zodra ze weten dat ze het winnen is het moeilijk af te leren. Ik zou eerst inderdaad proberen te overleggen met de eigenaren om de oorzaak van de singeldwang te achterhalen. Misschien is het wel iets wat te verhelpen is. Vanuit daar kun je verder kijken.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:56

Tabaluga12 schreef:
Stubborngril schreef:

Dankje!

Jezus mina daar krijg ik het nou van he... Misschien gaat er een lichtje branden dat de pony ergens last van heeft? Enorm gevoelig, oren plat, willen bijten? Je luistert nog steeds niet naar het paard en uiteindelijk trekt ze zich los? Misschien ligt het zadel niet goed, of de singel? Of lichamelijke klachten? Paard laten nakijken.

Ik luister wel degelijk naar mijn paard anders zou ik dit hier niet vragen. Vroeger heb ik ook zo een pony gehad en die hebben we volledig laten nakijken door verschillend opgeleide mensen (dierenarts, osteopaat, ...) en er was niets. Het enige dat het heeft opgelost was een wolletje aan mijn singel.
Zoals ik al gezegd had rijd ik dat paard voor iemand anders en is het dus NIET mijn paard. Ik ga eens vragen aan de eigenaar of haar rug enzo is nagekeken maar ik denk dat hij gwn gaat zeggen dat ze dat altijd al deed en dat er niets verkeerd is.. Ik kan niet beslissen om een osteopaat te laten komen he..