Hengstenveulen op de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MareOfThrace

Hengstenveulen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:54

Hoi

In mei is mijn hengstenveulen geboren en hij heeft zijn eerste levensmaanden bij zijn mama mogen doorbrengen en is enkele weken geleden gespeend geweest. Op dit moment staat hij met de andere hengstenveulens van de fokkerij samen in een grote loopstal, ze komen elke dag op de weide en worden 's nachts binnen gehaald. (In de zomer bleef hij met zijn mama en de andere merrie's/veulens 'snachts wel buiten).

Na de winter moet mijn veulen (alsook de andere hengstenveulens) weg (fokkerij met merrie's, dekseizoen dat terug begint, te weinig weideplaatsen etc). Nu heb ik twee opties voor mijn hengstenveulen:

OPTIE 1
Mijn veulen kan bij een vriend van ons in mijn eigen dorp op de weide staan met nog 5 andere hengstenveulens (alle vijf van diezelfde vriend en ook allemaal 2014 geboren). Hij staat dan 2 straten verder van waar ik woon en ik zou dan meehelpen met het onderhoud van de veulens en de weide. De veulens hebben 2 grote schuilstallen op de weide staan en blijven 24/7 op de wei.

OPTIE 2
Mijn veulen kan op een kleinschalige privestal gestald worden. Daar zal hij elke dag op de weide gezet worden in een grote kudden van allemaal verschillende leeftijden (Oudste paarden zijn 20+) en wordt hij ook weer elke avond terug binnen gehaald. De kudde bestaat in totaal uit 8 paarden (mijn veulen zou dan het 9e paard zijn). De leeftijden zijn 4, 5, 6, 12, 14, 17, 21 en 26 jaar. Op de privestal heb ik ook een buitenpiste ter beschikking indien ik graag met hem getraind had: basis grondwerk zoals netjes leren volgen, stilstaan, aangebonden staan etc. GEEN ZWAAR WERK, maar werk om hem respect te leren hebben voor mij en om hem later handelbaarder te maken.

Welke optie zouden jullie kiezen en gelieve ook te zeggen waarom?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:58

Optie 1 maar dan met nog een oudere ruin erbij als opvoeder.

Voor een jaarling is een piste en zo nog overbodig en spelen met leeftijdsgenoten is wel fijn. Vandaar 1 met toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 04-12-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:58

Optie 1; laat hem vooral lekker paard zijn !!

MareOfThrace

Re: Hengstenveulen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:00

Helaas is het niet mogelijk om bij optie 1 een ouder paard toe te voegen.
Of ik zou mijn eigen merrie er al bij moeten zetten, maar weet niet of dat goed gaat gaan tussen allemaal hengsten

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:34

Ik zou voor optie 2 gaan. Spellen kan hij ook met oudere paarden dan hij. En jou merrie tussen een groep jongen hengsten is voor haar ook geen pretje. Met nog een risico dat je nog een veulen krijg van 1 hen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:50

100% optie 1 al hoewel het jammer is dat er geen oudere paarden in hun buurt zijn zou mij het voordeel in ontwikkeling van het lijf, de spieren, de botten/gewrichten en de hoeven nav de vrije beweging het allerzwaarst wegen! snachts op stal betekend in de winter al vaak om 17.00 naar binnen en om 8.30 uur er uit (qua donker worden en licht worden) dat betekend dus 15,5 uur stil staan in een stal, not done vind ik voor zo'n jong dier. Zeker omdat je een schuilstal tot je beschikking hebt bij optie 1 zou ik dus hier voor kiezen.
je paard is maar 1 x jong en ontwikkeld zijn lijf maar 1 x , ook de botdichtheid verbeterd bij meer vrije beweging. en......grondoefeningen kan je ook gewoon in de weide doen of er net naast, heb ik ook gedaan!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:56

Ik zou gaan voor optie 1, lekker met leeftijdsgenootjes laten spelen. Met een schuilstal kunnen ze zich prima redden en krijgen ze genoeg beweging door lekker te spelen, grazen en wat te rennen. Ik zou hem dan het jaar daarop of pas als die twee is apart nemen en gaan oefenen met alle dingen die je opnoemden :)

Ze zijn nu nog maar zo klein, voorlopig gewoon even lekker veulen laten zijn ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:57

optie 1! optie 2 klinkt ook niet slecht, maar het ontbreekt daar aan een speelkameraadje (ander veulen, of jaarling), een bak heb je écht (nog) niet nodig.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:09

ik persoonlijk ben gewoon vanaf de eerste dag begonnen toen hij bij mij kwam met 9 maanden, gewoon heel lichtvoetig zeg maar, halstertje aan, tijdens het naar de weide brengen vanuit de paddock paar x stoppen pasje achteruit, hoofdje laag bij halster uit, wijken voor druk/uit mn ruimte, naar me toe, belonen, voetjes optillen aanraken, bekloppen, benen bevoelen lijf aanraken, elke dag deed ik kleine dingetjes, nu zegt iedereen: ja maar jij hebt makkelijk praten wat je hebt zo'n braaf paard"ik weet dat dat komt omdat ik hem vanaf het begin begeleid heb. soms dagen niks maar meestal elke dag een klein dingetje,soms maar paar minuten korte oefening (halster aan halster af, been voelen, stukje wandelen langs de weg etc)

het is zoooooo leuk om mee bezig te zijn. wizz is nu 1,5 jaar en heb er erg veel profijt van!!! de kunst is om niet "aan het werk" te gaan maar het gewoon heel lichtvoetig tussendoor te doen, spelenderwijs :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:12

ik zou gaan voor optie 1 en sluit mij aan bij wat jorretje aangeeft.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:50

Uitgaand van wat je verteld kan ik voor beide opties voor- en tegenargumenten verzinnen. Een merrie bij hengstveulens is voor mij alleen geen optie.

Wij halen hier de veulens altijd binnen in de winter. Met z'n allen in een grote loopstal (hengstjes en merrietjes apart uiteraard) en in de paddock als het kan, maar hooguit een uur of 8. Ik geef onmiddellijk toe dat dit niet de schoonheidsprijs verdiend, maar het alternatief (24/7 buiten uit zicht) bleek ook geen succes.
Vergis je niet in de 'opvoeding' die ze elkaar geven in zo'n groep (respect, wijken voor druk, uit m'n ruimte, achterwaarts) en daar kun je zelf prima op voortborduren. Waar het bij ons misging, was als er iets gebeurde waardoor ze in paniek raakten. Er was dan geen ouder paard die de paniek kon afvangen of liever nog voorkomen. Dit heeft ons door de jaren heen echt een aantal veulens gekost.

@hoofvision blij dat er iemand is die respect-aanraken-volgen ed ook niet ziet als 'aan het werk'

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:01

jazza schreef:
@hoofvision blij dat er iemand is die respect-aanraken-volgen ed ook niet ziet als 'aan het werk'

Het is ook maar net hoe iemand er tegenaan kijkt

De ene eigenaar zegt dat het paard nog lang niet aan het werk hoeft, dat ie netjes meeloopt, zich laat borstelen en niet opdringerig is enz is zo vanzelfsprekend dat het niet eens genoemd wordt.

De ander is trots dat hij/zij met het paard "aan het werk" is als ze oefenen met meelopen enz.

Hetzelfde "werk", andere bewoording bij reactie plaatsen ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:08

Ik zou voor optie 1 gaan. In ieder geval voor de komende tijd.
Dan kan je eventueel zelf een stukje afzetten in die wei om wat basisdingen met hem te gaan oefenen :j

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:34

Ik zou als ik zelf voor de optie zou staan voor optie 2 kiezen.
Een groep met alleen maar hengstveulens hou ik niet van, ze moeten zichzelf gaan opvoeden en krijgen geen goede sociale vaardigheden mee. Er zijn genoeg paarden die ouder zijn die ook spelen, maar zo wordt je veulen wel opgevoed naar paardennormen.

Maar je moet je gevoel volgen, ik zou zelf als je twijfelt alle voor- en nadelen opschrijven en dan bekijken welke meer voors dan tegens heeft.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:43

Volgens mij lezen er veel verkeerd.

het gaat om een hengstveulen en niet om een merrie.

Ik zou ook voor optie 1 gaan. Maar hoe zit het financieel het lijkt me dat optie 2 ook veel duurder is.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:59

Vraagje: zijn het bij optie 2 alleen ruinen en/of hengsten, of staan er ook merries tussen? Indien het laatste, ga je natuurlijk je voorzorgen moeten nemen (castreren dus, maar op jonge leeftijd al en dat vind ik persoonlijk niet ideaal).
Een buiten- of binnenpiste heb je bij een veulen niet nodig om basic grondwerk te oefenen, dat kan je ook wel in een gang of buiten op een koer of zo.
Ik zou voor optie 1 kiezen, desnoods voor 1 jaar of zo, en daarna kan je nog altijd kijken of je 'n andere, interessantere mogelijkheid hebt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:26

Mijn keuze zou absoluut optie 2 zijn. Een kleuterklas kan zichzelf niet opvoeden. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:31

Beide zijn wel ok.
Maar is de groep van nr 2 wel alleen ruinen dan?
Ik zou persoonlijk dit jaar nog voor optie 1 gaan en dan met 2,5 naar de andere stal verplaatsen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:40

Ik zou niet zo snel voor optie 2 kiezen. Zonder een ander leeftijdsgenootje en enkel oudere paarden is voor zo'n jonkie best heftig. Het is nog een veulen, die zich nog moet ontwikkelen als paard. Ik vind dat die niet voor hun eerste in een groep met volwassen paarden hoort te staan. Rangorde kan heel heftig zijn bij volwassen paarden en dan is het nog maar een veulen. Daarnaast staat ie direct onderaan de kudde en dat zal de komende jaren blijven. In een groep met leeftijdgenoten zie je veel meer verschuiving plus dat ze meer aan elkaar gewaagd zijn. Het spelen van een veulen is heel anders als dat van een vier jarige.

Ideaal zou zijn een veulengroep totdat het een jaarling is. Die dan inscharen in een groep met oudere maar nog wel opfokdieren (t/m 4) waar elk opvolgend jaar weer jonkies bij komen. Zo staat het kneusje van het jaar nooit jaren onder aan de kudde.
Dus, ik zou voor optie 1 kiezen. Als je het gevoel hebt dat hij naar een aantal jaren de opvoeding van oudere dieren nodig heeft kan je hem altijd op z'n 2de naar de groep halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:44

Je moet die oudere dieren ook niet overschatten.
Als ze voldoende ruimte hebben zie je toch dat de jongere dieren zich afzonderen van de oudere en ook niet altijd genoeg mogen eten.
In de groep waar mijn oudste merrie stond, stonden de jaarlingen als groepje altijd ver weg van de volwassen merries en hadden in hun eigen groepje ook hun eigen rangorde.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:50

Optie 1. Absoluut!
Lekker bij leeftijdsgenoten. Veel fokkers doen dat zo en ik heb ze er niet minder door zien worden.
Enige reden voor optie 2 zou zijn als blijkt dat hij verstoten wordt door de groep en niet voldoende voedsel krijgt. Alleen dan zou ik voor optie 2 gaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:58

ik zou gaan voor 2, natuurlijk is een maatje leuker maar allemaal verschillende leeftijden en een kudde met rangorde is ook echt niet verkeerd het heeft bijden wat. en hoeveel tijd hou je voor je eigen veulen over als je er nog zoveel extra moet verzorgen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:07

Optie 1. Sizzle en Rianne verwoorden mooi waarom.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:50

Ik kies voor optie 2, ik heb zelf een bijna jaarling en die doet het fantastisch op pensionstal. Hij speelt en doet met zn volwassen maar speelse vriendjes, en word ook opgevoed door de paarden. Ik vind optie 1 ook helemaal niet verkeerd,maar toch, ik zou voor 2 kiezen.

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:56

lisawouda93 schreef:
Ik zou voor optie 2 gaan. Spellen kan hij ook met oudere paarden dan hij. En jou merrie tussen een groep jongen hengsten is voor haar ook geen pretje. Met nog een risico dat je nog een veulen krijg van 1 hen.

Dit. Mooiste was als er nog een leeftijdgenootje was, maar verder lijkt mij dit de beste optie. Kinderen die elkaar opvoeden werkt in mijn ogen niet.