Winter : tips voor de koukleum?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kerry_Tinker

Winter : tips voor de koukleum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:18

Vanmorgen reed ik met koude tenen het terrein weer op na een buitenrit, dikke jassen vind ik met rijden ook maar ongemakkelijk. Hoe komen jullie comfortabel en warm de winter 'door'?!
Mutsen, speciale sokken etc?

tanjaatjuhh

Re: Winter : tips voor de koukleum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:21

Boterhamzakjes om je tenen doen en dan je laars in

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:23

Thermosokken, panty/ thermolegging, thermoshirt onder je kleding etc..

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:23

Ik heb nu voor het eerst een ski jas aan en moet zeggen hij is heerlijk warm!
Hij houd echt goed de warmte vast :j
Ik ben ook echt een koukleum en loop al met wanten, sjaal en muts :D

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:24

Thermolaarzen, en thermokleding onder je paardrijkleren!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:24

Vooral weinig stappen tijdens het rijden als het echt koud is :P

Verder laagjes aan... Thermo ondergoed, thermo shirts, thermo sokken etc... Maar dat doe ik dus als het echt koud is. Dat is het nu nog niet eigenlijk... pas als het overdag vriest en flink waait.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:25

Ik heb altijd koud :p
Dus ben goed voorbereid op de winter:
- Skijas 2dehands gekocht die tegen een stootje kan en lekker warm is
- X-warm thermo-onderlijfjes van decathlon gekocht
- Als de kans bestaat dat je gaat zweten raad ik een surfshirtje aan om er onder aan te trekken, zo kan het vocht weg en krijg je het niet koud
- Dan een warme fleece boven + skivest
- Voor mijn handen (niet tijdens het rijden) heb ik erg aangename thermohandschoenen gekocht van outdoor research (had ook wel een kortingsbon wat het nog aangenamer maakt)
- Naast het paard draag ik een lekkere incamuts met fleece binnenin (ja nu al :') )
- Op het paard verkopen ze oorwarmers voor aan je cap te bevestigen of mutsen/bivak speciaal voor je cap
- Ik draag dikke rijsokken
- Gummilaarzen die gevoerd zijn vanbinnen (Type ariat gummi)
- Lamsvacht zooltje zoals mattes er ook verkopen
Ja ik ben een echte winter-koukleum-pro :')

Edit: En tweedehands goedkoop een kwaliteits skibroek gekocht om bij m'n paard te gebruiken! (Wou hem vandaag al aandoen bij 5 graden maar mocht niet :Y) :+
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 30-11-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:25

Ik heb winterlaarzen van Divoza met (nep)bont gevoerd, daar nog een wollen zooltje in, het zijn niet echt rijlaarzen, maar met die kou rij ik er wel mee. :-)
Heb nu nog gewoon 1 paar dikke sokken aan.
Ik heb voor als het echt HEEL koud wordt van die oorwarmers, die houden mijn oren super warm, soms TE warm, en dan doe ik ze ff een tijdje af weer :-)
Zal even kijken of ik een voorbeeld foto kan vinden...
ja gevonden, zoiets dus: Afbeelding

Ik heb wel een winterjas aan maar niet zo'n hele lange. Eronder een shirt met lange mouwen, en evt een fleece bodywarmer. En een thermorijbroek (softshell) :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:26

Melati_vS schreef:

En dan kijken je stalgenootjes je aan met de opmerking van: En wat als het -10 is?
- Dan doe ik nog meer aan! *\o/*

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:27

Wat een goeie tips allemaal zeg _/-\o_ super!!!

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:31

2a54z6e45r6r schreef:
Melati_vS schreef:

En dan kijken je stalgenootjes je aan met de opmerking van: En wat als het -10 is?
- Dan doe ik nog meer aan! *\o/*

Ja dat klopt haha maar ik ben toch wel erg blij met mijn ski jas :brr: !

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:45

Kreeg vanmiddag zelfs te horen dat er sokken zijn met een soort verwarmings element op basis vsn batterijen.. Toen dacht ik al, er kan qua warmte nog een wereld voor me opgegaan :D

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:46

Die oorwarmers zien er ook super uit! Koop je zulke dingen dan bij outdoor winkels?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:57

Je hebt trouwens ook van die kolletjes in plaats van een sjaal. Dan komt de wind je jas van boven ook niet in. Dat is wel prettig.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:04

Kerry_Tinker schreef:
Kreeg vanmiddag zelfs te horen dat er sokken zijn met een soort verwarmings element op basis vsn batterijen.. Toen dacht ik al, er kan qua warmte nog een wereld voor me opgegaan :D

Ook verwarmde inlegzolen die je met stroom zo in het stopcontact kan steken :')

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:08

Kerry_Tinker schreef:
Die oorwarmers zien er ook super uit! Koop je zulke dingen dan bij outdoor winkels?

Mijne heb ik bij de Action vandaan!! Dat was wel vorig jaar.. weet niet of ze ze nu ook hebben. Ik heb ze bij de Blokker vorig jaar ook gezien (in de 1-euro-bakken) :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:11

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:13

Ik ga deze eens proberen:

Afbeelding

Had vandaag m'n skisokken aan maar had alsnog ijskoude tenen. Handschoentjes waren ook te koud dus vandaag meteen fleece handschoenen besteld. Mijn bovenlichaam was het enige wat warm was. (Hemd, tshirt, vest, winterjas) maar heb eventueel nog een dikkere jas als nog kouder wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:14

Schoenen van Mountain Horse. Al jaren. In Zweden snappen ze wat je nodig hebt om warm te blijven. :D

Verder draag ik laagjes. Liever drie fleecevesten over elkaar dan één dikke jas over een truitje.

En al jaren happy met mijn lange neopreen chaps van Kitt. +:)+

Het enige wat nog wel eens koud wil worden zijn mijn vingers. Ik heb ook al jaren rijhandschoenen van dubbellaags fleece, maar die zijn eigenlijk te dik om mee te rijden (bijna net zo onhandig als wanten). Pas geleden heb ik winterhandschoenen van BR gekocht. Die sluiten beter aan. Tot nu toe gaat het goed, benieuwd hoe dat gaat als de temperaturen onder nul komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:24

Als ik niet op mijn paard zit, zweer in bij mijn outdoorlaarzen van de ANWB. Nooit koude voeten, heerlijk. Ik kon ze nieuw nergens meer vinden, heb ze gekocht via MP. Ze gaan nu hun derde jaar in. Ze zien er al minder uit, maar de functie is zeker niet verminderd.

Veel laagjes qua kleding helpt daarbij goed. Probeer naarmate het kouder word altijd op te bouwen. Themoleggings haal ik altijd bij de Action. Heerlijk dik en warm voor maar €2,49. Rijd met een paar fleecehandschoenen met leren stukken speciaal om te rijden. Waren ooit bij het Hypodrama Tentenramp maar €2,50 en die gaan hun vierde jaar al in. Als ik niet aan het rijden ben, maar wel koude handen heb, heb ik nog een paar dunnere fleecehandschoenen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:39

De thermoleggings van de Action vind ik ook fantastisch. Geen idee hoe ze onder een rijbroek zitten (ik heb mijn lange chaps) maar ik draag ze 's winters gerust onder een rokje of wollen jurkje. Lijkt wel of die dingen winddicht zijn, heb dan nooit koude benen iig.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:45

ik heb vooral zo'n last van koude handen altijd... ik rij echt niet graag met handschoenen (vandaag voor het eerst uberhaupt aangehad en zodra het ging weer uitgedaan) en als ik met handschoenen rij moeten ze zo dun mogelijk zijn. Ik heb nu Roeckl (wintertec?) dus wel voor de winter maar niet voor de 'winter'... heeft iemand hier misschien tips voor?
Verder ben ik gek op mijn thermo shirt van Odlo. Sportbh, thermoshirt, trui, jas, en dan lekker softshell rijbroek en Muckboots er onder met thermo sokken. Het enige dat koud is zijn mn handjes :(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:57

Karin schreef:
De thermoleggings van de Action vind ik ook fantastisch. Geen idee hoe ze onder een rijbroek zitten (ik heb mijn lange chaps) maar ik draag ze 's winters gerust onder een rokje of wollen jurkje. Lijkt wel of die dingen winddicht zijn, heb dan nooit koude benen iig.

:j

In de tijd dat ik even gaan paard had en nog geen rijbewijs had ik wat kunstschaatslessen genomen. Ging op de fiets naar de ijsbaan en had dus alleen die legging aan onder een trui en rokje (natuurlijk wel een paar schoenen). Geen koude benen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:17

Voor de buiten rijders aardappel koken zilverpapier erom heen als die nog warm is.
En je hebt je kacheltje in je zak.
In een broedende mesthoop gaan staan zo warme voeten stro in je laarzen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 07:01

Kerry_Tinker schreef:

In de winter ben ik door mijn reuma en syndroom van Raynaud verplicht om mijn toevlucht te nemen tot zulke dingen :D

Ik heb:
- Inlegzolen op batterijen
- handschoenen op batterijen (een dik paar en een dun paar)
- Een shirt met elektrisch verwarmd rugdeel (ook op batterijen :D)

Zo heb ik gisteren meer dan 3 uur buiten gelopen, en ik had heerlijk warm! :D