Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Gambler99 schreef:Mijn tinker heeft dat ook een tijd gedaan, achteraf wilde hij mij op die manier duidelijk maken dat hij het werk niet aan kon.
Toen bleek dat ik hem veel te sober voerde (zoals voor de meeste tinkers wel nodig is), is hij zo opgeknapt dat hij ook niet meer ineens linksaf slaat.
Ineke2 schreef:Misschien een paar lessen nemen bij een ervaren men instructeur? Die ziet wellicht eerder signalen en kan er eerder op reageren of heeft ideeën om het op te lossen?
Ineke2 schreef:Ik bedoelde inderdaad privé les en dan het liefst zelfs gewoon naar buiten. Het gebeurd bij jou toch ook buiten en niet in een bak?
Nachtlampje schreef:Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Zowel voor de kar als onder de man, sloeg hij plotsklaps links of rechtsaf. Soms gepaard met een nek erop en dan héél hard racen.
Bij hem is het heel duidelijk dat we dan een weg insloegen die hij niet leuk vond.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd, zoals boos worden, hem omdraaien en hem meerdere keren langs de plek laten rijden. Stilstaan, kalmeren, soms ook afstappen en opnieuw proberen.. Het hielp niet veel.
Voor de kar ben ik enkele keren expres heel luid en boos gaan roepen, hem flink op zijn schouder getikt om hem terug te drijven, en heb ik hem ruw weer teruggezet op het pad, omdat hij het écht niet mag flikken voor de kar. Een paard ontwijk je nog wel als voetganger en als ruiter stap je er snel af als hij op een gevaarlijk punt staat, maar met een marathonwagen erachter is dat gewoon veels te gevaarlijk.
Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, was hem aan het werk houden. Ik was te veel aan het hobbelen en gewoon aan het rijden, in plaats van hem aan het werk te zetten.
Dus vanaf dat ik vertrek op buitenrit, ben ik druk met hem bezig. Schakelen, stelling vragen, S-jes rijden over de weg, een keer een volte, meer achterhand actie vragen enzovoorts.
Ik denk er niet eens meer over na dat ik dat doe om te voorkomen dat hij weer gaat klieren, we zijn gewoon meer aan het werk en dat vinden we beiden prettig. Wegen inslaan die hij niet leuk vind gebeurd nu ook niet meer, omdat ik áltijd bepaal waar we heen gaan en we dat al werkend doen.
Ik kan ook hoog of laag springen boos worden, rustig vragen een opnieuw terug zetten het werkt allemaal niet.
Dat is ook lekker simpel en daar kun je altijd op terugvallen. Wanneer daar geen ruimte voor is, kun je altijd stilstaan en in draf vertrekken, van stap naar galop en in draf schakelen. Nachtlampje schreef:Simpel van links naar rechts slingeren en dat mooi rond krijgen is altijd mogelijkDat is ook lekker simpel en daar kun je altijd op terugvallen. Wanneer daar geen ruimte voor is, kun je altijd stilstaan en in draf vertrekken, van stap naar galop en in draf schakelen.