contract vraagje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

contract vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:23

Zo 2maanden geleden heb ik mijn goedgekeurde draver verkocht dat was vrijdag onder contract

het weekend was hij al kreupel en liep niet goed
Na veel praten bleek dus dat ze 2x heb gereden waarvan 1 keer in de duinen 2uur en een uur les mijn paard was gewend 2a3x per week te werken

Nu zag ik foto's waarop hij mager maar dan ook echt mager was
Heb haar hierop aangewezen maar ze krijgen gras en wat hooi kuil
Staan 24/7 buiten
Ze mag geen biks kopen want dit vinden ze te duur

Ook heeft ze ineens geen tijd want ze woon een half uur er vandaan en dan die ene dag dat ze komt rijd ze gelijk aantal uur

Waarop ik nu uit kom
We hebben een contract gemaakt
Waarin onder andere staat
Als blijkt geen goede zorg verwaarlozing er
Haal ik het paard op zonder ressitutie van het aankoopbedrag

Ben ik nu gemachtigd om mijn paard terug te halen
Ik heb haar adviezen gegeven wat ze beter wel en niet kan doen en over het bijvoeren er

Volgens rechts bijstand moet er wel bewijs zijn cover de situatie en dan sta ik in principe in mijn recht

Graag hoor ik wat jullie erover denken

Kirrr

Re: contract vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:27

Ben heel erg benieuwd wat mensen hierop te zeggen hebben.
Ik durf me er niet over uitspreken.

Sowieso zou ik zorgen dat je echte bewijzen hebt. Mager is nog geen verwaarlozing.
Hoe vaak ze wel of niet rijdt daarover heb jij weinig te zeggen.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je je paard aan zoiemand verkoopt, of ze moeten zich heel wat beter voor gedaan hebben.

Snap je eerste zin ook niet, iets van contract op vrijdag? Maar hij is al 2 maanden verkocht. Heel erg duidelijk is je verhaal niet, misschien kan je daar nog iets aan wijzigen zodat het wat makkelijker leest?

Wel een rot situatie en absoluut niet fijn voor je paard.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:34

wat een vervelende situatie zeg.... ik zou je zo niet kunnen vertellen wat je moet doen....

Misschien het proberen te bekijken zonder emotie.... nu heb je er (denk ik ) gevoel bij dat je misschien niet alles meer objectief bekijkt...

Eerste weekend al kreupel: kan iedereen overkomen.... is het door een ongelukje of uitgelokt door onverantwoord handelen...

Mager: Paard is pas twee maanden weg.... afvallen kan ook komen door stress ivm verhuizing bv.... stond het paard bij jou ook 24/7 buiten? dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben.
Bij ons krijgen de paarden ook geen brokken etc....staan 24/7 op wei met kuil/hooi en hebben het ook niet nodig.

Verwaarlozing is best een zware beschuldiging dus eerst ff uitzoeken of het ook echt zo is...
Misschien eens een keer met z'n alle om de tafel gaan zitten en je bezorgdheid uiten (zonder te beschuldigen) en kijken of jullie het samen kunnen oplossen....

Verder misschien voor jou ook wel belangrijk om los te laten..... het is immer je paard niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:44

Is het een zelfgemaakt contract of heb je het echt notarieel gedaan?

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:46

Bedoelde te zeggen dat ie was verkocht op een vrijdag nu 2maanden gelede en dat hij het weekend al van alles was
Hij is niet gewend zo veel te rijden en dan rijd je opeens 2 uur in de duinen

Paard stond hier op stal met biks en nu 24/7buiten snap dat hij wat magerder word maar het is wel erg

Ik heb met haar gepraat erover
En ze zou er wat aan doen maar lijkt wel alsof het erger word

Ik weet ook verkocht is verkocht
Maar ik heb toch een contract

Bij aankoop waren ze heel anders en begripvol ze hadden ook foto's van hele andere plek laten zien waar hij zou komen en ander verhaal Hoe of wat kwa faciliteiten
als ik dit wist dan had ik hem nooit verkocht aan hun

Ik wil ze nergens van beschuldigen maar vroeg mij gewoon af of hier wat aan te doen is

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:50

Een zelf gemaakt contract is lastig om mee te werken (weet ik uit ervaring helaas). Staan er wel van beide partijen handtekeningen op?

Verder lijkt het me dat een gezond paard makkelijk twee uur moet kunnen lopen...

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:56

Het is een contract van ons zelf
Naam geboorte datum adres etc alles van ons staat er op ook handtekening

Maar zij heeft mij dat weekend voor alles uitgemaakt omdat hij dus niet goed was en ik soort van diere arts heb omgekocht dat ze hem moesten goed keuren

Toen hebben we met rechts bijstand alles bekeken en ons contract laten zien en contact met dierenarts gehad nog erover

Ik weet niet of dat wat zeg over het contract maar de situatie is al helder bij de rechtsbijstand zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:59

Een zelfgemaakt contract is altijd lastig, stond laats ook stukje over op KNHS site dat je het beter echt vast kan laten leggen..

Verder... wie eist bewijst... jij kan op basis van een foto niet zomaar stellen dat die verwaarloosd wordt dat is een hele grove uitspraak. Wie weet is het stress van de verhuizing..

Andersom kan de kopende partij ook zeggen paard heeft een verborgen gebrek want is na een 2 uur durende rit kreupel... Een gezond paard moet dat makkelijk kunnen volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:00

Het enige wat je eraan kan doen is je paard terugkopen, want heel eerlijk, het lijkt me niet dat je met een zelf getypt contract het kan maken om even je paard terug op te komen eisen omdat JIJ het er niet mee eens bent. Dan had je in mijn ogen namelijk het dier niet moeten verkopen. Er staan al meer dan genoeg 'horror verhalen' op Bokt over 'verkoop met contract' en als "ex-eigenaar" trek je toch echt aan het kortste eind. Al rijden ze er iedere dag op, dan moeten zij dat zelf weten; het is immers jouw paard niet meer... Ik wens je veel succes met de situatie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:05

Dit soort voorwaarden zijn bijna nooit uit te voeren. Allereest zit je met de bewijslast. Het is erg arbitrair wat verwaarlozing is. Verder zal deze voorwaarde ws als onredelijk worden geacht. Je haalt een paard terug zonder de koopsom of een geldbedrag terug te geven.

En inderdaad, de koper kan ook stellen dat jij een paard hebt gelevert die niet gezond is als hij binnen een week al kreupel is.

Ik zou proberen om er toch samen uit te komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:08

De basis is: koop is koop.

Als je een contract hebt, zou je naar de rechter kunnen.
Maar dan moet je duidelijk bewijs hebben (met verklaring van de DA) dat het paard verwaarloosd wordt.
En in die mate dat jij terug recht hebt op het paard.

Daarnaast is het hoogst haalbare; dat de koop ontbonden wordt (als de rechter het contract rechtsgeldig vindt).
Het is niet zo dat jij nu zomaar je paard op kan halen (dat mag alleen via de rechter, want jij bent geen eigenaar meer) en het geld mag houden.
De rechter zal dan bepalen dat jij het paard terugkrijgt en de koper het geld.

Maar ik geef je weinig kans, omdat het contract (ik het paard en geld) nooit rechtsgeldig dus op basis van dit contract zal de rechter deze niet ontbinden.
Ook staat er niet in wie moet gaan beoordelen of het paard verwaarloosd wordt.
Dit soort contracten stellen wettelijk niets voor.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:12

lalachico schreef:
Zo 2maanden geleden heb ik mijn goedgekeurde draver verkocht dat was vrijdag onder contract

het weekend was hij al kreupel en liep niet goed
Na veel praten bleek dus dat ze 2x heb gereden waarvan 1 keer in de duinen 2uur en een uur les mijn paard was gewend 2a3x per week te werken

Nu zag ik foto's waarop hij mager maar dan ook echt mager was
Heb haar hierop aangewezen maar ze krijgen gras en wat hooi kuil
Staan 24/7 buiten
Ze mag geen biks kopen want dit vinden ze te duur

Ook heeft ze ineens geen tijd want ze woon een half uur er vandaan en dan die ene dag dat ze komt rijd ze gelijk aantal uur

Waarop ik nu uit kom
We hebben een contract gemaakt
Waarin onder andere staat
Als blijkt geen goede zorg verwaarlozing er
Haal ik het paard op zonder ressitutie van het aankoopbedrag

Ben ik nu gemachtigd om mijn paard terug te halen
Ik heb haar adviezen gegeven wat ze beter wel en niet kan doen en over het bijvoeren er

Volgens rechts bijstand moet er wel bewijs zijn cover de situatie en dan sta ik in principe in mijn recht

Graag hoor ik wat jullie erover denken

Je maakt een grapje toch?

Paard is verkocht. Verkocht= verkocht.
Zij mogen zelf weten waar ze het paard stallen en hoe lang ze er op rijden.

Je kunt niet voordat je het paard verkoopt een contract maken met hoe,wanneer en waar je moet rijden.
Ook al komt ze een halfjaar niet meer, kan dat ( zolang er natuurlijk geen verwaarlozing op treed en het paard er netjes uitziet.)
Mensen mogen zelf weten wat ze hem voeren.

Je paard is verkocht. Laat het los. Kun je dat niet? Koop hem terug.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:01

Eigenlijk had, maar dat is natuurlijk achteraf geblaat, op voorhand moeten uitzoeken hoe sterk je staat met een contract op te stellen. Want je kan niet zomaar alles op papier zetten en het laten gelden, daar hangen nog een hoop regels aan vast. Kans is redelijk aanwezig dat je contract juridisch gewoon een vod is en het enige wat je kan doen is hem terugkopen, mits de huidige eigenaar akkoord gaat.

Als je hem echt terug wil kan je best naar mensen gaan met juridisch verstand. Op bokt zitten niet overal experts, en dan kan je wel eens foute geïnformeerd worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:41

damian23 schreef:
Dit soort voorwaarden zijn bijna nooit uit te voeren. Allereest zit je met de bewijslast. Het is erg arbitrair wat verwaarlozing is. Verder zal deze voorwaarde ws als onredelijk worden geacht. Je haalt een paard terug zonder de koopsom of een geldbedrag terug te geven.

En inderdaad, de koper kan ook stellen dat jij een paard hebt gelevert die niet gezond is als hij binnen een week al kreupel is.

Ik zou proberen om er toch samen uit te komen.

Dit is het enige correcte antwoord op jou vraag, TS.

Daarbij vind ik het zeer bijzonder dat jij een dergelijk contract zomaar heb opgesteld onder voornoemde voorwaarden, maar ik vind het nog meer bijzonder (en nog dommer) van de kopende partij dat deze hiermee akkoord is gegaan.

Was je bij mij aangekomen met een contract met dergelijke clausules er in, dan had ik je eerst gevraagd of je ter plekke gek bent geworden, en daarna zou ik héél hard weggehold zijn...........

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:22

Ik ken dit paard. Ik maak de foto's.

Ze verzorgt het beestje harstikke goed.
Misschien kan het zijn dat het beestje magerder is geworden door de verhuizing ? Nieuwe mensen ? Nieuwe plek enzovoort.

Dit beestje word gewoon goed verzorgd en zeker goed Gevoert !!

Ze was helemaal overstuur dat het paard ineens kreupel ging lopen.

Beetje raar als die is goed gekeurd en ineens kreupel gaat lopen na een dag ?? Dit heeft zeker niet aan haar gelegen.

Dit is mijn verhaal en in vind het belachelijk !! Het paard word goed verzorgt Punt !!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:26

Het kan zelfs aan niemand hebben gelegen ;) Misschien heeft het paard zich gewoon verstapt!

Als iedereen elkaar maar wat meer liet leven en dus niet van die rare eisen gaat stellen om het paard op te kunnen halen zonder het aankoopbedrag terug te krijgen!
Zou wat zijn hé, als ik een paard verkoop maar de verkoper vind dat ik hem niet goed verzorg omdat ik hem niet 24/7 buiten heb, de verkoper hem kan ophalen :+

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:09

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:22

en wat wil je met deze foto zeggen?

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:29

Dat er niks met dit paard aan de hand is ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:32

Als ik jou was, zou ik een pb'tje sturen naar bokker Douraque, zij zit in het recht. ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:36

maaaanndy95 schreef:
Dat er niks met dit paard aan de hand is ;)

Dat is niet van een enkele portretfoto af te lezen.

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:44

Ik ken dit paard erg goed :) heeft het top bij het baasje en krijgt genoeg aandacht en zekker ook genoeg eten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:56

zegt me niks zo'n foto van het hoofd.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:01

Je hebt een contract opgemaakt waarbij de koper niet eens een kopie heeft gekregen. Wie zegt dat jij niet gewoon wat regeltjes hebt aangepast, en haar handtekening eronder hebt ingescant? Zij heeft immers geen exemplaar ontvangen van jouw.

Dit paard krijgt 3 kg brok op een dag, kun jij vanaf je computer zien dat hij dat niet krijgt?
Overigens krijgen ze geen kuil maar gewoon hooi. En in de duinen is ze ook nooit geweest met hem.

Als je het paard achteraf nooit aan hun had willen verkopen, had je vooraf moeten gaan kijken waar hij terecht zou komen. Niet achteraf gaan lopen miepen en de nieuwe eigenaar lastig vallen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:17

maaaanndy95 schreef:
Ik ken dit paard erg goed :) heeft het top bij het baasje en krijgt genoeg aandacht en zekker ook genoeg eten

Dat heb je inmiddels 2x gezegd, maar die portretfoto voegt daar echt helemaal niets aan toe.