Straffen: ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

Straffen: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 19:18

Hallo medebokkers,

Onlangs was ik op de website van www.horsefulness.be aan het rondkijken, en vond ik een stukje tekst waarbij ik me toch een beetje vragen begon te stellen, dus nu zou ik graag jullie mening horen.

"(Mindful) Horsemanship is werken met het volste respect voor het paard, rekening houdend met hun natuurlijke eigenschappen en behoeftes. Er wordt geen dwang gebruikt en geen straf. Er wordt wel op vertrouwen gewerkt, het paard de tijd geven, het paard de kans geven om mee te denken en samen te werken."

Als mijn verzorgpaard iets doen wat onacceptabel is, zoals bijten, stampen e.d.; krijgt ie van mij toch wel een tik op z'n neus. Maar toen ik dit las, dacht ik dan van oei, is dit dan zo verkeerd? Ik probeer ten allen tijde zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan, dus nu wil ik wel even duidelijkheid over of ik dit al dan niet mag doen.

Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:46

Dit is een al heel vaak aangehaald onderwerp.
Zelf sta ik er makkelijk tegenover: als 'ie iets doet wat niet mag, een tik, maar geen nutteloze klappen of iets dergelijks, dat vind ik dan weer echt niet kunnen.
Ook moet het na één tik duidelijk zijn; liever 1 harde tik dan drie halve. Uiteindelijk zul je dan vaker moeten slaan (is mijn ervaring) (bij de drie halve tikken).

Edit: iets verduidelijkt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:50

Ik geef af en toe ook gewoon een tik op de hals.
Maar ik vraag me altijd af:
Als je je paard nooit wilt slaan, en je komt in zo'n situatie dat het gevaarlijk wordt voor jezelf, echt gevaarlijk, zou je dan ook geen 'geweld' gebruiken?
Mijn eerste prioriteit is veiligheid eerst.
Voor beiden.
En ik hou er absoluut niet van om paarden onnodig af te straffen.
Ik ben meer iemand die ruimte vraagt of met mijn vingers knip. (dat is het tegen voor hun dat ze iets fout doen).
Maar voor mij geldt wel, als het er op aan komt en ik zit in een levensbedreigende situatie ben ik niet bang om een paard echt goed op zijn plek te zetten.

LiannePuthzy

Re: Straffen: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:55

gewon consucwent zijn, straffen als ie iets doet wat niet mag

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:58

hmm, ja. Ik ben wel voor het horsemanship, maar dit stukje niet. Als een paard mij gericht gaat bijten krijgt ie toch wel een tik. Al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe 'hard' dat tikje moet. Als je je stem verheft en je duidelijk rechtop gaat staan geeft dat ook al indruk lijkt me?

Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb ik dat soort dingen hoor, maar zijn wel vragen die aan me knagen. Zo had ik ook een bijrijdpaard die me probeerde te bijten (voelde lichte tandjes in m'n been) in de stal. Dus ik verhef m'n stem en zeg iets in de zin van "denk d'r aan!" oid :') Kwam de eigenaar naar me toe: "oh dat is zijn manier van spelen.." .. really?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:59

Hier krijgen ze ook een tik als ze bijten of schoppen. Alleen is dat zelden nodig omdat ik ze inmiddels zo goed ken dat ik het gedrag al zie aankomen en ik ze dan gewoon even uit mijn ruimte stuur of waarschuw met mijn stem. Voorkomen is beter dan genezen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:03

Paarden straffen elkaar ook indien nodig, dus als mijn paard iets doet wat niet mag bv bijten of me lomp ondersteboven lopen, dan straf ik dat af. Onnodig straffen, het woord onnodig zegt het al, is nooit goed........ Maar nooit straffen ook niet een paard moet weten waar hij aan toe is, dat is duidelijk voor een paard en daar voelt hij zich prettig bij.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:07

Ik denk dat straffen een duidelijke manier is om te zeggen wat niet kan.

Toen ik mijn merrie net had, deed ze nog weleens dominant tegenover mij.
1 x leek het alsof ze me probeerde te pletten tussen haar en de muur.
Een andere keer steigerde en trapte ze gericht naar mij terwijl ik haar wilde longeren.

Dat is toen even duidelijk gemaakt, naar mijn idee is dat goed om te doen.
We zijn nu de beste maatjes :)

Als ze bijvoorbeeld uit onbalans op mijn voet gaat staan geef ik haar echt geen "straf", want dat gaat echt niet met opzet..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:08

Ik straf ook niet. Als jouw verzorgpaard bijt en trapt "stel je de verkeerde vraag" of "je stelt de vraag verkeerd" aan je paard waardoor hij zich verdedigen moet.

Als je je verdiept in het wezen paard en het gedrag dan is straffen niet meer nodig. Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?

Je hebt er meer aan een paard te leren wat hij "wel" moet doen. En dat leer je door het belonen van (een klein stapje richting) het goede gedrag. Jouw wordt niet geleerd dat een paard (of mens) in stress niet KAN leren. Als je tot lijfstraffen moet wenden creeeren dan creeer je ook stress (het is een vluchtdier), waardoor het dier niet meer goed kan leren. Een tweede punt is dat door "nee" te zeggen je nog steeds niet naar je paard communiceert wat hij dan wel moet doen/je wel van hem verwacht.

Ik heb ervaren dat belonen van goed gedrag je veel meer oplevert en de band met je paard veel hechter wordt met gebruik van belonen ipv het gebruik van straf (of druk opvoeren/ angst creeeren door te dreigen met meer druk).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:10

Ik straf nooit, maar ik ben wel heel consequent en wanneer nodig corrigeer ik hem ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:11

@hippologic , klinkt idd leuk, ben het ook met je eens.
Ben wel benieuwd wat je dan in mijn situatie gedaan had?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:14

Tsja, wat is verkeerd?

Mijn opvatting is dat straffen geen basis is voor leren, daarom straf ik niet. Overigens vind ik corrigeren en straffen hetzelfde (een negatieve prikkel toebrengen met als doel een gedrag minder vaak voor te laten komen).

Als je zoals ik alles zien in termen van aanleren dan ga je bij alles wat je wilt afleren denken "welk tegenovergestelde gedrag wil ik juist áánleren" en dan vervalt vanzelf de reden tot straffen.

Overigens kun je best grenzen stellen zonder te straffen. Veel mensen weten alleen niet hoe en dus denken ze dat ze wel moeten straffen omdat het anders fout gaat. Dat is weer een kwestie van kennis opdoen en alternatieven leren kennen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het verkeerd vind als iemand wel straft, dat moet iedereen zelf weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:20

HippoLogic schreef:
Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?

Waar baseer je dit op? Natuurlijk leert een paard iets van straf (of andere negatieve ervaringen).

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:21

Misschien een simpel voorbeeld en is ook al aangehaald, maar als mijn paard bv. een vrijheidsdressuurtrucje (simpel voorbeeld ;) ) doet zonder dat ik het vraag ga ik hem niet straffen of corigeren. Ik zal gewoon per ongeluk met mijn zweep ergens tegen gezeten hebben. Dan negeer ik dat gewoon, en desnoods draai ik mij om.

Bijten en stampen vind ik iets anders. Mijn shetlander die met een open mond vroeger naar ons kwam, corrigeerde/strafte ik wel. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:22

Ik versta onder straffen trouwens niet perse een tik, kan ook een stemverheffing zijn of bv een ruk aan het halster touw of met druk tegen de borst terug zetten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:25

sallandval schreef:
Overigens vind ik corrigeren en straffen hetzelfde (een negatieve prikkel toebrengen met als doel een gedrag minder vaak voor te laten komen).

IK heb de indruk dat deze opmerking eerder uit een achtergrond van hondentraining komt (corrigeer me maar als ik het fout heb ;) ).
En vertel me eens als ik mijn hond het commando "nee" heb aangeleerd, en dat gebruik als correctie van ongewenst gedrag, vind je dan dat als ik "nee" zeg tegen mijn hond dat ik hem daarmee straf...?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:26

pizza64 schreef:
Ik versta onder straffen trouwens niet perse een tik, kan ook een stemverheffing zijn of bv een ruk aan het halster touw of met druk tegen de borst terug zetten.

Dat noem ik dus corrigeren, dat is wat anders dan straffen (ik las dat iemand corrigeren en straffen hetzelfde vond)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:32

HippoLogic schreef:
Ik straf ook niet. Als jouw verzorgpaard bijt en trapt "stel je de verkeerde vraag" of "je stelt de vraag verkeerd" aan je paard waardoor hij zich verdedigen moet.

Als je je verdiept in het wezen paard en het gedrag dan is straffen niet meer nodig. Van straf leert een paard ook niets, leer hem liever het tegengestelde gedrag aan (4 benen op de grond, mond dicht etc) Of leert jouw paard wel van straf? Heb je hem maar 1 x in je leven hoeven zeggen (slaan) dat hij iets "niet" moet doen?

Je hebt er meer aan een paard te leren wat hij "wel" moet doen. En dat leer je door het belonen van (een klein stapje richting) het goede gedrag. Jouw wordt niet geleerd dat een paard (of mens) in stress niet KAN leren. Als je tot lijfstraffen moet wenden creeeren dan creeer je ook stress (het is een vluchtdier), waardoor het dier niet meer goed kan leren. Een tweede punt is dat door "nee" te zeggen je nog steeds niet naar je paard communiceert wat hij dan wel moet doen/je wel van hem verwacht.

Ik heb ervaren dat belonen van goed gedrag je veel meer oplevert en de band met je paard veel hechter wordt met gebruik van belonen ipv het gebruik van straf (of druk opvoeren/ angst creeeren door te dreigen met meer druk).

Hmm ik heb paarden toch echt wel met elkaar zien "praten" door het uitdelen van een paar flinke klappen :+

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:36

listiglistje schreef:
pizza64 schreef:

Dat noem ik dus corrigeren, dat is wat anders dan straffen (ik las dat iemand corrigeren en straffen hetzelfde vond)

Ach ja het is maar hoe je het noemen wilt, dan doe ik beide :D . Want als een paard naar mij uithaalt met een been dan krijgt hij toch echt een schop terug.............
En inderdaad wat hierboven word gezegd (jonge)paarden worden door kudde genoten ook redelijk hardhandig gecorrigeerd.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:48

heel interessant topic! Ik volg :)

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:10

Anoniem schreef:
Dit is een al heel vaak aangehaald onderwerp.
Zelf sta ik er makkelijk tegenover: als 'ie iets doet wat niet mag, een tik, maar geen nutteloze klappen of iets dergelijks, dat vind ik dan weer echt niet kunnen.
Ook moet het na één tik duidelijk zijn; liever 1 harde tik dan drie halve. Uiteindelijk zul je dan vaker moeten slaan (is mijn ervaring) (bij de drie halve tikken).

Edit: iets verduidelijkt.

Ben het hier helemaal mee eens! +:)+

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:14

Als je het wederzijds respect hebt is een stemverheffing genoeg (zware duidelijke nee of eh)

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:17

WillBokkers schreef:
Ik geef af en toe ook gewoon een tik op de hals.
Maar ik vraag me altijd af:
Als je je paard nooit wilt slaan, en je komt in zo'n situatie dat het gevaarlijk wordt voor jezelf, echt gevaarlijk, zou je dan ook geen 'geweld' gebruiken?
Mijn eerste prioriteit is veiligheid eerst.
Voor beiden.
En ik hou er absoluut niet van om paarden onnodig af te straffen.
Ik ben meer iemand die ruimte vraagt of met mijn vingers knip. (dat is het tegen voor hun dat ze iets fout doen).
Maar voor mij geldt wel, als het er op aan komt en ik zit in een levensbedreigende situatie ben ik niet bang om een paard echt goed op zijn plek te zetten.

Dit vind ik nl ook, daarom dat ik de meningen van andere bokkers wilde weten.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:20

laughterline schreef:
hmm, ja. Ik ben wel voor het horsemanship, maar dit stukje niet. Als een paard mij gericht gaat bijten krijgt ie toch wel een tik. Al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe 'hard' dat tikje moet. Als je je stem verheft en je duidelijk rechtop gaat staan geeft dat ook al indruk lijkt me?

Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb ik dat soort dingen hoor, maar zijn wel vragen die aan me knagen. Zo had ik ook een bijrijdpaard die me probeerde te bijten (voelde lichte tandjes in m'n been) in de stal. Dus ik verhef m'n stem en zeg iets in de zin van "denk d'r aan!" oid :') Kwam de eigenaar naar me toe: "oh dat is zijn manier van spelen.." .. really?

Mijn verzorgpaard beet me overlaatst recht in m'n buik, en best hard, dus gaf ik hem een tik, maar daarna las ik dit stukje tekst en begon ik wel erg te twijfelen of het wel 'goed' en terecht was wat ik deed.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:27

Het gaat om je intentie. Probeer zo min mogelijk een roofdier te zijn tov je paard.
Straffen is dan ook niet het goede woord. Als je iets niet wilt kun je dat laten weten door duidelijk te zijn. Maar stop er geen emotie in. Kijk je paard niet doordringend aan.
Het beste bij bijten etc is gewoon jumping jacks gaan doen, lala lala ik doe jumping jacks en daardoor is het automatisch dat het paard uit je ruimte moet omdat hij anders tegen je arm aan komt. Echter, je paard is dan niet het lijdend voorwerp, hij staat enkel in de weg.

Je kunt ook de vogeltjesdansbeweging met je armen maken, idem dito. Zolang je niet aggresief, met emotie of wat als aanval wordt gezien door een prooidier.

Klinkt dit acabadabra? Neem dan gewoon een keer een lesje Natural Horsemanship, dan kun je die kleine ongewenstheden makkelijk en duidelijk oplossen.