Extreme verlatingsangst op (nieuwe) stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Extreme verlatingsangst op (nieuwe) stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 23:25

Eind oktober ben ik met mijn paard van stal verhuisd. Ik heb hem al elf jaar en ken hem als rustig, kalm en evenwichtig. Altijd lief, geen gekke uitspattingen - het braafste paard van stal. Sinds de verhuizing zie ik echter een andere kant van hem waardoor ik met mijn handen in het haar zit.

Ik ben samen met een stalgenoot en haar pony verhuisd. Op de nieuwe stal staat hij naast deze pony. Al sinds we op deze stal staan heeft hij extreem veel moeite met alleen zijn. De pony kan niet meegenomen worden zonder dat paard compleet uit zijn stekker gaat. In de paddock gaat redelijk, hij blijft daar met de andere paarden staan. Het paard alleen meenemen naar de bak is een uitdaging, maar hier kan ik hem nog doorheen rijden. Op stal laten staan is echter gevaarlijk.

Hij raakt in blinde paniek en wil alleen maar uit de stal komen. Nadat hij twee keer over de staldeur is gekomen gaat het bovenluik nu dicht. Vandaag is hij over het (hoge!) tussenschot gekomen. Dit past niet, dus zat hij klem. In pure paniek probeert hij niet terug, maar door te gaan. Staat hij weer op vier benen, dan probeert hij het gewoon weer.

De afgelopen weken hebben we elke dag met hem getraind - gewoon even alleen op stal blijven. De situatie verbeterd echter niet - lijkt zelfs te verslechteren. Hij kalmeert niet, wordt niet rustiger, blijft in paniek. 5 minuten of een uur laten staan, maakt geen verschil.

Ik ben zelf rustig en consequent, ruime ervaring met paarden en sta (stond?) hier nuchter in. Gewoon volhouden, uiteindelijk zal hij toch ooit moeten wennen?

Het is -in mijn ogen- paniek, maar ik weet dat de grens tussen paniek en doordrammen erg klein is. Maar ook dan, welke stappen ga ik nu nemen? Wat kan ik meer doen dan hem consequent laten staan?

Hij staat laag in het voer, krijgt sinds een paar dagen magnesium bijgevoerd. Naast een ander paard zetten maakt geen verschil, ook in een andere box zetten lijkt niet te helpen.

Ik verwacht geen kant en klare oplossingen, maar zit inmiddels ook met mijn handen in het haar. Consequent zijn lijkt ons nergens te brengen, en hij is een gevaar voor zichzelf. We zijn nu een maand verder, hoe lang gaat dit duren?

Anoniem

Re: Extreme verlatingsangst op (nieuwe) stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:28

Ik lees even mee.. die van mij wil niet alleen met de trailer mee of achterblijven, ook het bos niet in zonder t andere paard. In stapjes geprobeerd, consequent gebleven maar helpt niks.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:33

Ik begrijp even niet helemaal of hij niet alleen kan zijn, of niet zonder de pony kan. In het laatste geval zou ik zeggen paard en pony dan maar helemaal uit elkaar, niet meer naast elkaar op stal. Zorgen dat je erbij bent de eerste uren voor de veiligheid en goed plannen. Bijvoorbeeld nadat de paarden buiten zijn geweest ze in hun nieuwe stal zetten, eventueel eerst gaan rijden met je paard ter afleiding en daarna direct voeren, patroon een beetje doorbreken. Tegen de tijd dat hij dan doorheeft dat ie niet meer naast ponylief woont, is de paniek misschien al voorbij.

Als hij helemaal niet alleen kan zijn zou het kunnen komen door de verhuizing, omdat alles nog wat vreemd is? Was hij op de vorige stalling weleens helemaal alleen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:02

Wij hebben dit precies zo gehad met een paard bij ons op stal! Dat was een ruin die met een merrie op de wei stond sinds een paar maanden. Vervolgens kon hij dus echt niet meer op stal staan, hij flipte de tent uit! Omdat het nog weideseizoen was, en in de wei hij veel minder idioot deed als de merrie eruit ging, hebben we ze uit elkaar gehaald, merrie is naar andere wei gegaan. Na een paar dagen uit elkaar, werd de ruin over het algemeen zowieso rustiger, en hij kon ook weer normaal op stal staan.Ik zou het paard waar hij mee verhuisd is dus uit zijn zichtsveld en uit zijn wei verwijderen (mochten ze samen staan) en het paard met een ander paard op de wei zetten en naast hem op stal een ander paard. Sterkte, dit is heel eng!!!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:10

Soortgelijke situatie bij de hand gehad. Mijn merrie stond al een tijd samen met de ruin van mijn vriendin in 1 wei. Toen samen van stal verhuisd. Ze plakten al aan elkaar maar dit werd nog 10x zo erg op de nieuwe stal. Beide paarden waren niet onafhankelijk van elkaar meer te hanteren op de poetsplaats, bij het opzadelen etc. Wilden perse naar elkaar toe. Als je 1 in de wei liet of op stal dan braken ze de toko af. Net wat Brendaaa al zegt: enige wat helpt is ze volledig gaan scheiden van elkaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:14

Mijn e pony heeft dit ook. Helaas heb ik dit jaar twee keer van stal moeten verhuizen en mijn pony is sowieso heel erg gevoelig voor verandering. Wij zijn ook samen verhuisd, dus met haar maatje ook naar de twee andere stallen. Het heeft op de eerste nieuwe stal echt wel drie maanden geduurd voordat mijn pony redelijk rustig op stal stond in haar eentje. Dan nog is het niet haar favo bezigheid. Nu op de stal waar we nu staan kan ze nog niet goed alleen op stal staan. Daar sta ik vanaf augustus.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet oefen. Ik vind het teveel gestress voor het beest. En eigenlijk is er bijna nooit een situatie waarin de pony alleen op stal moet.
Mijn pony is een zeer ervaren wedstrijd pony. Staat zonder gedoe alleen op de trailer met wedstrijden en is heel veel gewend.
Maar alleen thuis op stal of op locatie voor les bv. dan is de paniek daar. Eten, luiken dicht, luiken open etc etc. niets helpt.
Als mijn pony om de een of andere reden alleen op stal moet, zet ik haar maatje ernaast.
En maar hopen dat ze nooit volledige stalrust door een blessure moet hebben...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 00:08

Een andere box leek mij ook een goede oplossing, maar is lastig. Het is een kleine stal met een aantal ponyboxen (te klein), middelmaat (huidige box) en grotere boxen die in gebruik zijn door de echt grote paarden. Er zijn drie middelmaat boxen, waar hij nu staat. Hij kan wel ruilen, maar maatje blijft altijd in zicht, hooguit met een andere pony er tussen. Ben dus bang dat dat het verschil niet gaan maken.

Andere paddockgroep is mijn laatste redmiddel, maatje gaat dan 's ochtends naar buiten in de ene groep en hij in de andere groep. Alleen op dit moment kan ik hem echt niet alleen op stal laten staan, ook niet als de rest van 'zijn' groep binnen is. Was hij nou onrustig, maar niet gevaarlijk, dan had ik dat direct gedaan. Maar ga geen (te) grote risico's nemen.

De tijd geven lijkt de enige oplossing, maar het is vooral heel zuur voor de eigenaresse van zijn maatje, die dus alleen kan rijden als ik op stal ben, omdat mijn paard zich anders in de kreukels werkt...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 01:01

Ach jeej wat vervelend. Ik kan ook geen oplossingen aanbieden.
Mijn eigen vond na zijn verhuizing ook dat zijn box paniek betekende als hij alleen was. Ik ben dit verder niet met hem aan het oefenen maar, hij maakte het met een nieuwkomer in de kudde zo gek dat hij even met een kuddegenoot apart is gezet. Deze word regelmatig gereden en dan staat de mijne heel rustig alleen in de wei, dat kan hij nu wel. Hij is echt met de tijd rustiger geworden en ook met hem gaat het veel beter nu zijn boxbuurvrouw waar hij zich eerst enorm aan hechtte in een box staat buiten zijn zicht. Jammer dat dat moeilijk te regelen is maar er een ander paard tussen kan misschien al helpen. Wel heftig dat je paard zelfs over t schot komt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:13

Mocca schreef:
Een andere box leek mij ook een goede oplossing, maar is lastig. Het is een kleine stal met een aantal ponyboxen (te klein), middelmaat (huidige box) en grotere boxen die in gebruik zijn door de echt grote paarden. Er zijn drie middelmaat boxen, waar hij nu staat. Hij kan wel ruilen, maar maatje blijft altijd in zicht, hooguit met een andere pony er tussen. Ben dus bang dat dat het verschil niet gaan maken.

Andere paddockgroep is mijn laatste redmiddel, maatje gaat dan 's ochtends naar buiten in de ene groep en hij in de andere groep. Alleen op dit moment kan ik hem echt niet alleen op stal laten staan, ook niet als de rest van 'zijn' groep binnen is. Was hij nou onrustig, maar niet gevaarlijk, dan had ik dat direct gedaan. Maar ga geen (te) grote risico's nemen.

De tijd geven lijkt de enige oplossing, maar het is vooral heel zuur voor de eigenaresse van zijn maatje, die dus alleen kan rijden als ik op stal ben, omdat mijn paard zich anders in de kreukels werkt...

Ik denk dat je idd kunt beginnen met de andere paddockgroep. Als hij minder direct contact met haar heeft zal het al een stuk gaan verminderen. Ik zou wel dat ene paard ertussen doen ook. Gewoon echt even geen fysiek contact kunnen maken. Het is ontzettend naar dit, voor jou maar ook voor je paard natuurlijk. Ik hoop dat het snel beter gaat worden!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:19

Is er geen mogelijkheid om zijn box helemaal te blinderen richting zijn maatje, dat hij hem echt niet kan zien? Met stalgordijnen, zodat hij hem ook niet ziet vertrekken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:28

Mocca schreef:

Ik heb het ook gehad met mijn merrie en haar zoon (die was al 7 toen we verhuisden). Ze konden niet bij elkaar vandaan. Tijd tijd tijd....dat heeft geholpen. Wij hadden gelukkig paddocks naast de rijbak, dus kon 's avonds de ene in de paddock zetten, dan kon 'ie de andere nog zien. Geen toestand van gemaakt, wel vaak geprobeerd of er al één uit 't het zicht kon. Het is "vanzelf" beter gegaan en was over toen de merrie in haar hengstigheid zwaar verliefd werd op een andere ruin. Heeft al met al wel een paar maanden geduurd... Denk dat het idd komt omdat ze elkaars enige bekenden zijn en alles is verders vreemd. Die van mij waren geen dikke maatjes vóór de vehuizing, maar daarna leek het wel een siamese tweeling.
Sterkte!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:06

Ik vraag me af hoe de situatie nu bij de TS is... vandaar dus nog weer een reactie op dit topic.
Dit daar ik met eenzelfde soort situatie zit. Heb drie pony's (2 merries een ruin), een van de merries gaat helemaal in de paniekstand als de ruin weggaat. Als de andere merrie weggaat vindt ze ook geen succes maar dat is enigszins te handelen.
Ze stonden eerst op de wei. Toen was het ook wel een beetje zo, maar niet zo erg als nu.
Als ik haar tegelijk met de ruin of de merrie buitenzet gaat het goed. Maar als ik er een weghaal is het dus vette stress. Ze wil ook over de boxdeur klimmen en gilt de hele boel bij elkaar. Gelukkig is de box zo dat ze nergens anders overheen kan.
Maar vandaag zag ik haar zo hoog en vlakbij de deur steigeren.... kan erop gaan zitten wachten dat ze eroverheen komt vrees ik -O- ben nu op zoek naar een weefrek, kan dat ervoor kan ze er in ieder geval niet doorheen.

Heb haar nu op de magnesium staan en op de Special Calmer (zit valeriaan in).
De andere merrie is totaal niet bezig met die andere twee, die roept hooguit een keer en gaat dan weer rustig in haar box staan.
En de ruin gilt ook wel paar keer, maar doet ook niet zo vreselijk gestresst als die ene merrie....

Het slaat feitelijk helemaal nergens op want er staan nog andere paarden op stal en ze kan ook nog andere paarden zien... (oa mijn andere merrie).

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:56

De afgelopen weken is de situatie verslechterd en haast ondoenlijk geworden. Heb besloten naar een andere stal te verhuizen.

Hoewel ik het hier een fijne stal vind, heeft paard het er duidelijk niet naar zijn zin. Instructie, advies, dierenarts, ze weten het ook niet meer. Kan niet met hem rijden, niet longeren want hij steigert en laat zich achter over vallen, niet wandelen, niks.

Ik kan hem dwingen het te accepteren, of naar hem luisteren. Hij zit niet goed in zijn vel. Hij moet leren op zichzelf te zijn. Op deze stal zijn er te weinig mogelijkheden om ze uit elkaar te halen. Ga nu proberen of een andere stal het probleem oplost. Paard zal het zwaar krijgen, dat weet ik zeker, maar dit is ook geen doen.

Vanochtend dierenarts gesproken, vanavond een tip gekregen over deze nieuwe stal, gaan kijken, besloten te gaan. Waarschijnlijk morgen al verhuizen. Mijn hoofd tolt, moet het nog een plekje geven.

Wordt vervolgd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:10

Succes met deze tweede verhuizing. Ik hoop dat het op de nieuwe stal in de nieuwe omgeving (maar nu zonder zijn buurpony) snel beter zal gaan! Kan me voorstellen dat je hem nu ook snel uit deze situatie wil halen. Nogmaals succes morgen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:19

Sterkte! Kan zo ineens een goede zet zijn, beetje opnieuw afspenen lijkt het. Is even zuur maar op den duur worden ze groot en sterk :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:23

Wauw Mocca... dat is rigoreus, maar ik snap je. Ik hoop dat het de goede beslissing zal blijken te zijn, ik ga voor je duimen!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:15

Ik las je openingspost en het eerste wat in me opkwam was dat je paard het misschien wel helemaal niet naar z'n zin heeft op deze stal.
Maar zie dat je al gaat verhuizen.
Paard van een vriendin van me heeft dat ook op een stal gehad. Werd een compleet ander paard.
Kon ook ineens niet meer alleen zijn en was druk en lastig. Wat ie nooit was.
Uiteindelijk weer verhuisd en nu is ie weer zichzelf.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:25

Toen ik mijn paardje kreeg had hij dezelfde Symptomen als jou paardje. Alleen had de stalhouder er helemaal geen begrip voor en wird hij uitgemaakt voor levensgevaarlijk. Na een week werden wij op straat gegooid, er kwam 0,0 begrip voor mijn paard en het feit dat hij (nog) niet alleen kon zijn.

We zijn verhuist naar een andere stalling, waar mijn paard onder de hoede genomen werd door de kuddeleider. Al met al heeft mijn paard nog steeds moeite met alleen op stal te zijn, denk aan rondjes blijven draaien, hinnikken, steigeren etc. Dit zal waarschijnlijk ook nooit meer helemaal beter worden (hij is inmiddels 11jr). Als hij zicht heeft op een ander paard dan blijft hij redelijk rustig maar blijft wel roepen naar zn twee maatjes.

Ik hoop dat de verhuizing goed gegaan is en dat je paardje weer langzaam zichzelf wordt. Het zal misschien even tijd nodig hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:33

Sterkte met de verhuizing.... Ik duim heel hard voor jullie dat dit de oplossing is en je paard weer zichzelf word na een tijdje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:39

Wat een ellende! Hoop dat het gaat helpen.
Vandaag heb ik een andere volgorgde gehanteerd met pony's uit de stal halen (eerst de paniekmerrie) en dat ging wonderbaarlijk goed.
Daarnaast bleek er van de week flink met vuurwerk te zijn geknald in de wijk naast de stal, dat was de dag dat ik dacht dit is een drama. Maar wie weet was dat ook wel een oorzaak?

En ik heb het idee / hoop dat het zo is / dat de magnesium gaat aanslaan. Dus ik ben nu enigszins hoopvol dat het wat minder paniekerig wordt allemaal. Gillen vind ik op zich niet zo'n ramp maar over de deur heen willen continue is niet zo fijn >;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:07

Hoe gaat het inmiddels met je paard, Mocca?
Hopen dat bij jou, VanHuisUit, de rust ook weer keert!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:14

Gaat het inmiddels wat beter? Ik heb er hier ook een staan die van dat achterlijke gedrag kan vertonen. Die laat zich ook niet meer rijden. Ze heeft er altijd last van gehad, maar nu is het extreem. Ik ga ook bewust verhuizen om deze reden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:25

Bij die bij mij als ze zo gek doet is het gelukkig wel over als ik zelf bij haar ben. Dan is ze nog wel licht neurotisch :+ maar wel hanteerbaar.

Da's ook wat R12312 dat je daarom moet verhuizen -O-

Ik heb besloten dat ik ze nu, weer of geen weer, als ik met een op pad ga en ze blijft dus achter, in de paddock zet samen met de ruin of de andere merrie, afhankelijk van wie weg gaat. Dan rent ze ook wel veel heen en weer maar het is minder spannend dan op stal.

Dus nog geen rust maar wel soort van oplossing :7
Helaas gaat het knallen nog wel even door dus of het echt daar van komt zo heftig nu, dat weet ik niet hoop dat het als het knallen minder wordt wel beter gaat....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:59

VanHuisUit schreef:
Bij die bij mij als ze zo gek doet is het gelukkig wel over als ik zelf bij haar ben. Dan is ze nog wel licht neurotisch :+ maar wel hanteerbaar.

Da's ook wat R12312 dat je daarom moet verhuizen -O-

.

Niet alleen daarom hoor! Maar dat doet er via het internet ff niet toe :D

Maar merk wel dat ze op de ene stal er meer last van heeft dan op een andere stal.Ik kan bijv. ook niet met een ander paard op wedstrijd, onderweg worden ze de beste vriendin en ik kom het losrij terrein nooit meer op. Alleen maar steigeren en spanning. Als ik alleen ga is het, het allerfijnste en meest relaxte dier.

Ach ik heb er mee leren leven :D
Laatst bijgewerkt door R12312 op 19-12-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:07

Het gaat erg goed.

Hij kwam rustig van de trailer, daarna in een paddock gezet. Eind van de middag met de rest mee naar binnen. Hij begon gelijk te eten.

Zijn nu twee dagen verder en hij is erg relaxed. Staat rustig op stal, ook als de rest nog binnen gehaald moet worden. Vandaag ook even de longeerbak in geweest. Hij houdt alles wel goed in de gaten en is soms wat onrustig, maar geen paniek meer.

Dus ben erg blij. :) Stukje van mijn paard terug! Morgen er voor het eerst weer op, maar denk dat hij zijn plekje heeft gevonden. Blij dat ik naar zijn signalen heb geluisterd.

Eind goed, al goed.