nekbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

nekbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:19

Ik denk dat het hier wel goed staat, kon er ook niets Anders over vinden.

Ik rij altijd met cap en bp, omdat ik op nogal hete paarden rij, en niet zo heel stevig in elkaar zit. Dat werkt in pricipe prima, 1 keer eraf gevallen met beide aan, en op een blauwe heup/bil en wat spierpijn na nergens last van. Maar nu zat ik laatst opeens Te denken, harstikke leuk, die cap en bp, maar mijn Nek is nog steeds hartstikke onbeschermd? Ik zie het niet zo zitten Om mijn Nek Te breken tbh.

ik heb een casco cap en zodra die aan vervanging Toe is wil ik een Charles Owen skull, die heeft mijn baas ook en die lijkt me echt opper-veilig zegmaar.
ik heb een smartrider bodyprotector, het is zo'n hele fijne met blokjes ipv platen, en een rits voor, word in de eventing vaak gedragen.
een airbagvest is voor mij geen optie, ik weet dat die je Nek beschermen, maar er zijn Te veel negatieve punten voor mij Om er een aan Te schaffen.
zijn er nog andere manieren Om de Nek Te beschermen, of is er een reden dat dit niet gebeurd??

Corelli

Re: nekbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:49

Je moet het knap spelen, wil je met je nek de eerste klap opvangen. Het is toch altijd je rug of je hoofd dat als eerst de grond raakt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:20

Ja dat is waar, meestal zal je op je hoofs of rug landen. Maar ik heb mensen behoorlijk rare landingen zien maken, waarbij het me eerlijk gezegd niets zou verbazen als iemand op de Nek zou landen :wow:

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:24

Ik heb een nekbeschermer van Rodney Powell :-). Ik heb al eerder mijn nek bezeerd en ben daardoor voorzichtiger geworden. Het is een foam ding maar het geeft toch steun en bescherming.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:26

Oh dus het bestaat wel, zo iets? Is dat specifiek voor paardrijden, of waar koop je dat?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:31

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:33

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:35

Het is maar foam hè . Vergelijk het met de vulling van een dik, stevig zadeldekje ;-).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:38

maximuss schreef:
Het is maar foam hè . Vergelijk het met de vulling van een dik, stevig zadeldekje ;-).

O ja ik zie het nu! Dacht dat het echt bodyprotector materiaal was..
Met staal erin ofzo :')

Maar foam.. Beschermt dat uberhaupt? :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:42

Ik vind van wel. Bij mij ligt het risico ook vooral in een val met impact van een vreemd voorwerp (hindernis, paaltje oid...) en ik heb al gemerkt dat het hierbij toch wel een verschil maakt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:47

maximuss schreef:
Ik vind van wel. Bij mij ligt het risico ook vooral in een val met impact van een vreemd voorwerp (hindernis, paaltje oid...) en ik heb al gemerkt dat het hierbij toch wel een verschil maakt.

Ja dat kan ik me voorstellen :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:52

Oh dat is wel een mooie idd :D en ik wil hem idd voor dezelfde reden als jij maximuss, dat diet dus wel iets qua bescherming daarvoor?? :)

corelli, ja ik ben daar vaak wel bang voor met veel van de caps die je tegenwoordig zoveel ziet, die die helemaal doorlopen tot in de Nek, en Dan nog een klep voorop. Aka, kans Groot dat je voor op die klep valt en Dan dus de achterkant in je Nek knalt, daarom ga ik ook zsm voor een Charles Owen :) ik lig er eigenlijk nooit af, maar nu ik elke dag op een aantal paarden zit die toch wel vrij heftig zijn, neem ik liever het zekere voor het onzekere, want ik verdien er wel mijn brood mee :j

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:59

is met de casco cap wel heel je schedel beschermd? Ik heb sindskort een kep cap die in Amerika goedgekeurd is qua veiligheid omdat dit de cap is die je hele schedel beschermt....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:02

Naar mijn weten is de Gatehouse Airflow HS 1 nog altijd de veiligste cap op de markt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:05

Het kan wel degelijk. Ik ben een keer op mijn hoofd gevallen (met cap op), maar de klap schoot direct door naar mijn nek. Inmiddels een jaar geleden ongeveer en mijn nek blijft nog zeurend pijn houden regelmatig.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:08

Nee, met de casco cap is volgens mij niet je hele schedel beschermd, Charles Owen skull (engelse standaard en heel veel gedragen door engelse eventers) wel geloof ik? Maar zal de kep en gatehouse ook eens bekijken :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:10

Voordeel van de co skull vind ik trouwens ook dat er geen echte klep op zit (je trekt er een leuke hoes over met een stoffen klepje) zodat je niet op de klep kan vallen en de cap achter in je Nek klapt :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:10

helemaal uitsluiten kun je het nooit.
Superman-Christopher Reeve had ook een goede veiligheidscap,maar toch zijn nek gebroken.
geval van botte pech.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:16

Corelli schreef:
Je moet het knap spelen, wil je met je nek de eerste klap opvangen. Het is toch altijd je rug of je hoofd dat als eerst de grond raakt.

Ik heb 12 jaar geleden mijn nek gebroken bij een val van een paard. Ik ben met paard en al over de kop gegaan en vol op mijn hoofd geland. Door die impact heb ik een breuk in mijn nek opgelopen.
Of in mijn geval nekbescherming geholpen zou hebben weet ik niet. Ik denk dat nek bescherming meer directe klappen/schokken op je nek wat opvangt en misschien voorkomt dat je nek bijv. een rare knik maakt.

Maar je hoeft niet op je nek te vallen om deze te breken, door een zware val op je hoofd kun je dit ook oplopen.
Ik reed met cap en mijn cap is ook gesneuveld tijdens deze val.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:18

Ja dat klopt, risico's zul je altijd houden, en helemaal voorkomen kun je het nooit. Maar aangezien ik een lichte vorm van osteoporosis heb, en dus vrij snel wat breek, EN hypermobiel ben, wat ook niet erg handig is, probeer ik altijd wel zo veilig mogelijk Te rijden :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:22

Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad waarbij paardlief terug rechtstond met 2 hoeven op mijn lijf: 1 op het hoofd en eentje in mijn nek. Beestje was nogal in paniek en de schade was dan ook navenant ;-).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:24

Oh jemig dat klinkt wel heel heftig maximuss !! Hoe ben je er uiteindelijk aan toe, heb je daar nu nog last van?

ik heb de gatehouse en de kep even bekeken, en gatehouse lijkt inderdaad heel veel op de Charles Owen, ook een skull model :j kep heeft geloof ik hetzelfde model maar Dan met klep(je) ? Zien er ook erg veilig uit iig, beter Dan de standaard modellen die op de markt zijn iig

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 01:20

Skull en nekbeschermer waren total loss maar anders viel de schade nog wel mee. Tel daarbij de keren "salto met paard" en " gelanceerde ruiter" en dan hoef ik er geen tekeningetje bij te maken waarom ik tegenwoordig meestal als robocop op een paard kruip.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 01:55

Wauw wat een engelenleger moet jij op je schouders gehad hebben zeg! Ik zou vervolgens denk ik ook alleen nog maar in full body armor erop kruipen :j

Ik ben me de gevaren van rijden nog niet eens zo heel Lang geleden gaan beseffen, en eigenlijk niet eens omdat ik er zelf naast lag, maar heb nog al wat duikelingen voorbij zien Komen de laatste tijd (werken met paarden, goed voor het besef :') )
Vriendlief zou mij volgens mij ook het liefst alleen nog maar volledig ingepakt rijdend zien (en die rijd zelf met alleen een cap, de hypocriet :') ) dus ik krijg van hem voor kerst de gatehouse :j Dan alleen nog even een Nek beschermer erbij kopen :)

Ik vraag me trouwens wel af waarom er niet Meer belangstelling is voor nekbeschermers? Ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden, maar het lijkt me toch wel veiliger..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:09

Delphi schreef:
Corelli schreef:

Ik heb 12 jaar geleden mijn nek gebroken bij een val van een paard. Ik ben met paard en al over de kop gegaan en vol op mijn hoofd geland. Door die impact heb ik een breuk in mijn nek opgelopen.
Of in mijn geval nekbescherming geholpen zou hebben weet ik niet. Ik denk dat nek bescherming meer directe klappen/schokken op je nek wat opvangt en misschien voorkomt dat je nek bijv. een rare knik maakt.

Maar je hoeft niet op je nek te vallen om deze te breken, door een zware val op je hoofd kun je dit ook oplopen.
Ik reed met cap en mijn cap is ook gesneuveld tijdens deze val.

Brr wat een naar verhaal :\ Hoe is het nu met je?

Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij, maar heb het er wat krom neergezet. Ik bedoelde inderdaad dat een nekbeschermer goed kan helpen als je er daadwerkelijk op valt (dezelfde werking als een cap en BP) en dat de kans dat dat gebeurt, erg klein is.
Het ongeluk dat jij beschrijft, is inderdaad een vaker voorkomende manier om je nek te breken (via rug of hoofd) en ik denk niet dat een nekbeschermer daarbij echt veel uithaalt. De schok/klap is dan zo enorm..

In het topic werd ik gewezen op hindernissen en paaltjes die schade kunnen veroorzaken. Zo had ik het nog niet bekeken en daarin zie ik wel degelijk meerwaarde van de nekbeschermer :j

Maar dat is dan ook het enige en ik denk dat het gebruik van een nekbeschermer om die reden (nog) niet gebruikelijk/ingeburgerd is