Een paard samen met je partner. Ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Een paard samen met je partner. Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 16:29

Hoi bokt :)

Mijn vriendje is afgelopen tijd ineens nog 1000x leuker geworden, hij heeft het paardenvirus te pakken gekregen namelijk :)) Hij lest nu elke maandagavond in Arnhem op de manege en het gaat ontzettend goed. Ik rijd zelf al jaren en heb lang m'n eigen paard gehad en rijd nu paarden voor andere mensen. Uiteindelijk zou ik graag mijn eigen paard weer willen omdat ik dan toch lekker helemaal eigen baas ben en met het paardje kan doen wat ik wil. Maar dit is zeker voor over een lange tijd. (zeker 5 jaar )

Echter begon mijn vriend laatst over het feit dat hij uiteindelijk ook wel een paard wilde maar we vinden het beide financieel toch vrij pittig om nu al een paard te onderhouden. Mijn vriend heeft een leuk inkomen en ik ben over 1.5 jaar klaar met mijn hbo studie met uitzicht op een leuk inkomen. Dus qua geld zullen we het in de toekomst goed kunnen veroorloven.

Nu is het plan dus om wanneer ik werk samen een paard aan te schaffen, omdat we qua tijd en geld dan 50/50 kunnen doen. Win win zou ik zeggen :))

we wonen al een poos samen en onze relatie is erg fijn. Dit lijkt me leuk om samen te doen. Alleen nog een paard vinden die zowel voor een beginner fijn is maar ook voor mij leuk voor de sport. :)

Wie heeft hier ervaringen mee? Brand los :)

_00_0

Re: Een paard samen met je partner. Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:37

Mijn ex en ik deden mijn paarden samen. ging niet goed helaas.
Hij wilde bv mijn 2jarige wekelijks longeren en ik vond dat dat nog niet kon.
Hij wilde er zelf op klimmen terwijl hij te groot en te zwaar was en deed dit achter mijn rug om.

Maar goed het was ook geen goede relatie. Ik zou het zelf niet meer doen. Mijn huidige vriend doet graag een sulky ritje en dan trekken we er samen op uit, maar hij maakt geen beslissingen erover en dat vind ik fijn.

Ligt imo ontzettend aan de verhoudingen en communicatie tussen jullie.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 16:44

Pelryo schreef:
Mijn ex en ik deden mijn paarden samen. ging niet goed helaas.
Hij wilde bv mijn 2jarige wekelijks longeren en ik vond dat dat nog niet kon.
Hij wilde er zelf op klimmen terwijl hij te groot en te zwaar was en deed dit achter mijn rug om.

Maar goed het was ook geen goede relatie. Ik zou het zelf niet meer doen. Mijn huidige vriend doet graag een sulky ritje en dan trekken we er samen op uit, maar hij maakt geen beslissingen erover en dat vind ik fijn.

Ligt imo ontzettend aan de verhoudingen en communicatie tussen jullie.

Dank voor je reactie!
Omdat ik een stuk ervarener ben zal het waarschijlijk zo zijn dat ik het paard 'train' en hij af en toe gewoon lekker rijdt. Zeg, 2 keer in de week. Natuurlijk zal hij gaan lessen etc. maar over het algemeen zal ik vooral aan de slag gaan met het paard. Als zijn enthousiasme blijft en hij gaat goed rijden dan kunnen we dat uiteindelijk samen gaan doen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:53

Mijn vriend en ik zijn zo begonnen, samen met een redelijk groene friese merrie. De schade is inmiddels 3 paarden :7 , de friese merrie is voornamelijk mijn rijpaard, mijn vriend begon met een oudere allrounder en we zijn bezig met het opleiden van een 3 jarige merrie.

Natuurlijk liggen we niet altijd op een lijn en is er wel eens discussie, maar voornamelijk hebben we samen veel plezier met en van ze. Het voordeel, als de een iets niet kan/durft/begrijpt, kan de ander het vaak weer oplossen ;-)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:54

Als de relatie goed is moet dat zeker kunnen. Wel goed zoeken naar het juiste paard, zodat ook écht beide het plezier ervan kunnen hebben. Goed overwegen of de ambities niet te ver uit elkaar liggen.

Ik doe ook veel samen met mijn vriend, maar hij rijdt (nog) niet. Tot nu toe gaat het m.b.t. verzorging / meningen over de trainen (wanneer wedstrijden, stalling, blabla) heel goed. Hij ondersteund mij zelfs als ik ergens op wil bezuinigen, haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:56

Kan ook heel goed gaan hoor. Mijn man had al een paard toen ik hem leerde kennen, ik reed een paard voor anderen bij. Daar ben ik mee gestopt toen we samen gingen wonen, ik ben toen samen met hem ons paard gaan doen, reed oa mee in de verenigingslessen en startte af en toe een dressuurwedstrijd. Toen we dat paard helaas 2,5 jaar geleden in moesten laten slapen hebben we samen een nieuw paard gekocht. Mijn man start hem SGW, springen en dressuur, ik rij meer recreatief en pak af en toe een onderlinge wedstrijd of BB springen mee. Wedstrijd rijden is echt mijn man zijn ding ik mag mee als groom. Het is wel handig als je op 1 lijn zit, wat zijn je trainingsdoelen, wat zoek je in een stalling, wanneer haal je de DA erbij, hoe sta je er samen in als je moeilijke beslissingen moet nemen etc.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:57

Lijkt me echt vreselijk. Heb je een eigen paard moet je nog alles overleggen. Maar ik ben daar gewoon niet geduldig mee, ik wil het zoals ik het wil en niet anders... :D

Ik zou in ieder geval vooraf goed checken dat je over de grote lijnen hetzelfde denkt. Zoals SusanH in haar laatste zin zegt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:58

Lijkt me knap lastig, zeker als het niveau zoveel scheelt.
Maar ook helemaal niet leuk, je hebt de hobby om het samen te doen, maar als je samen 1 paard hebt komt het er op neer dat je vaak omstebeurt zal gaan. Dat is toch jammer, ik zeg 2 paarden ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:03

renee16 schreef:
Dat is toch jammer, ik zeg 2 paarden ;)

*\o/* haha jeuuujj

Dank voor alle reacties. Renee, dat is natuurlijk waar! echter is dit een mooie oplossing omdat we dan de kosten delen :) En ik vind lekker naar stal leuk, of ik nou rijd of niet (liefste wel, maargoed :P )

En wat een aantal mensen ook zeggen, over het niveau verschil. dat klopt, en het lijkt me ook lastig een paard te vinden die aan beide onze ' eisen ' voldoet. Mijn niveau ligt absoluut niet hoog. Ik rijd ongeveer op L niveau maar start momenteel niet. Mijn ambities zijn daarentegen wel aanwezig om te starten en de sport in te gaan, dus misschien groeit dat niveau verschil uiteindelijk wel. Behalve wanneer hij zich ook verder blijft ontwikkelen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:12

Mijn (ex) vriend en ik hebben ook samen een paard gekocht toen we nog samen waren. Inmiddels uit elkaar en delen we de kosten. Hij accepteert dat ik meer weet van paarden en accepteert dan ook mijn regels, zo niet vinden we een gulden middenweg. Maar dit was ook al zo tijdens de relatie.
We betalen allebei netjes de helft en doen alles in overleg.

Ons niveau verschilt ook, ik was klaar om een wedstrijdje te starten (western reining) terwijl hij nog aan het leren was hoe hij moest sturen. We kregen les van verschillende instructeurs vanwege ons grote verschil in niveau, maar wel allebei trainers die volgens dezelfde weg les gaven. Hierdoor zat hij mij niet in de weg. Hij reed immers op dezelfde manier als ik, alleen was ik al veel verder dan hij. Doordat we dezelfde knopjes gebruikten werd het ook niet verwarrend voor het paard.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:13

Ligt eraan hoe serieus je wedstrijden wil gaan rijden... Tenminste, dat begrijp ik eruit.
Mijn dochter rijdt haar paard met veel plezier, die 2 zijn bijna 1.... Als er dan iemand anders op heeft gereden, die niet die ambitie heeft, maar gewoon "paard rijdt", zegt ze zelf altijd dat ze dat meteen merkt. Het paard reageert bijvoorbeeld slechter op het been of juist op het bit.
Het paard lijkt bijna geïrriteerd dat tie weer aan het werk moet of is juist chagrijnig als het te lang geleden is. Klinkt raar, maar ik denk het ook te kunnen zien aan het paard.
Dus het ligt eraan wat je plannen zijn....

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:15

PowerReiner schreef:
Mijn (ex) vriend en ik hebben ook samen een paard gekocht toen we nog samen waren. Inmiddels uit elkaar en delen we de kosten. Hij accepteert dat ik meer weet van paarden en accepteert dan ook mijn regels, zo niet vinden we een gulden middenweg. Maar dit was ook al zo tijdens de relatie.
We betalen allebei netjes de helft en doen alles in overleg.

Ons niveau verschilt ook, ik was klaar om een wedstrijdje te starten (western reining) terwijl hij nog aan het leren was hoe hij moest sturen. We kregen les van verschillende instructeurs vanwege ons grote verschil in niveau, maar wel allebei trainers die volgens dezelfde weg les gaven. Hierdoor zat hij mij niet in de weg. Hij reed immers op dezelfde manier als ik, alleen was ik al veel verder dan hij. Doordat we dezelfde knopjes gebruikten werd het ook niet verwarrend voor het paard.

Dit klinkt als een soortgelijke situatie. Ik hoop dat jullie niet uit elkaar zijn wegens ruzie om het paard? :')

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:17

WendyLotte schreef:
Ligt eraan hoe serieus je wedstrijden wil gaan rijden... Tenminste, dat begrijp ik eruit.
Mijn dochter rijdt haar paard met veel plezier, die 2 zijn bijna 1.... Als er dan iemand anders op heeft gereden, die niet die ambitie heeft, maar gewoon "paard rijdt", zegt ze zelf altijd dat ze dat meteen merkt. Het paard reageert bijvoorbeeld slechter op het been of juist op het bit.
Het paard lijkt bijna geïrriteerd dat tie weer aan het werk moet of is juist chagrijnig als het te lang geleden is. Klinkt raar, maar ik denk het ook te kunnen zien aan het paard.
Dus het ligt eraan wat je plannen zijn....

Ik ken dit geval ook maar al te goed. Heb veel bijrijdpaarden gehad waarbij meerdere ruiters een absolute no-go was. Ik denk dat dat aan het soort paard ligt. Daar moeten we er een op uitzoeken.

Ik ben ook pas van plan een paard te komen voor ons samen wanneer mijn vriend op zo'n manier rijdt dat hij er in ieder geval niets aan 'kapot maakt'.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:20

Nee hoor, ruzie om het paard is er nooit geweest. Zoals ik al zei: hij accepteerde dat ik meer wist. Alles in overleg en als hij zich echt ergens sterk voor maakte kozen we een middenweg.

Wij zijn ook goed uit elkaar gegaan, hierdoor kunnen we soms nog steeds samen naar het paard, en gaat alles nog steeds als voorheen.

Met groot niveau verschil kun je wel rijden hoor, alleen moet je daar wel een instructeur op afstemmen. Het moet echt duidelijk zijn voor het paard dat jullie dezelfde knopjes gebruiken. Daarnaast moet je ook goed afwisselen. Je kan niet 2 weken je vriend laten rijden en verwachten dat je paard dan hetzelfde is als voorheen. Meestal reed mijn (ex)vriend 1 a 2 keer in de week en ik de rest. Zo was het goed te doen en kon ik het paard nog steeds naar hogere niveau's tillen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:23

Je moet elkaar in je waarde laten. Mijn vriend en ik hebben ook samen een paard. Ik rijd er wedstrijden mee, hij recreatief en voor de kar. Achja, hij scheurt binnendoor en laat haar lopen hoe ze zelf wil. Als hij lol heeft ben ik al blij en hij is blij als ik plezier heb. Niet teveel eisen stellen en samen overleggen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:25

Met mijn huidige vriend zou ik een paard kunnen delen als we daar de ambitie voor hadden. Hij heeft net dezelfde opinie over paarden houden als ik. Maar mijn vriend rijdt geen paard. Ik ken echter genoeg mannen die paardrijden, wedstrijd rijden en die nooit of te nimmer op mijn paard komen te zitten. Met dat getrek, getrap en gemep altijd..

Denk er ook aan, als jullie beide serieus zouden willen rijden dat mannen (vaak onbewust) harder zijn in de hand, puur omdat ze meer spieren hebben en dus ook wel meer kunnen 'dragen'. Dan kan je wel voelen als jullie beiden afwisselend op het paard rijden (en dat kan een heikelpunt worden..)

Maar zolang jullie dezelfde instelling hebben en geen hoge wedstrijd ambities, het paard geen grote problemen heeft met verandering van ruiter, dan zou ik het zeker een kans geven. :j

Selka

Leuk TS!

Vorige paard heb ik van vriend gekregen en zo is hij meer en meer betrokken geraakt. Onze Shire is van ons samen en de KWPNer van mij.

Vriend heeft nooit tijd dus als hij 1x per maand op bezoek gaat is het veel. Hij ziet mij als de expert en luistert daarom naar alles wat ik zeg :j := Vriend kan rijden en zijn doel is dan ook zodra de heren onder het zadel zijn 1x per week proberen te rijden op de Shire.

Ik verheug mij vooral op de bosritjes samen, zo gezellig!

WendyLotte, ik ben het niet met je eens. Ik heb genoeg manegepaarden gereden in mijn tijd als juf en zij weten echt het verschil tussen een leskindje en de juf. Paarden zijn als het goed is opgevoed en met bepaalde knoppen afgericht. Die knoppen veranderen echt niet omdat iemand 2x per week ze verkeerd gebruikt. Tenzij paard weet dat hij/zij dit kan maken.

Bullebeest

Mijn man en ik hebben samen ook een paard gehad. Dit ging totaal niet goed omdat we allebei er een totaal ander idee over hadden. Hij had geen last van mij bij het rijden. Ik moest eerst 2 dagen rijden eer ie weer aan mijn hulpen was. Manlief is er uiteindelijk uit tijdnood mee gestopt en ben ik verder gegaan. Ondertussen heb ik een ander paard. Andere bijrijdster erbij die op dezelfde lijn zit als ik en totaal geen problemen meer. Ik doe het in ieder geval niet meer samen met mijn man 1 paard. Wil hij weer gaan rijden? Prima, maar dan met verzorgpaard of een eigen paard. Niet meer samen delen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:27

Mijn man en ik rijden ook samen een paard dat recreatief gereden wordt. Het andere rijd ik alleen want is niet geschikt voor een beginner en wordt ook echt mee getraind voor de dressuur en voor de lol. Maar wel serieus..
Belangrijkste advies vind ik dat jullie van begin af aan duidelijk hebben van wie het paard is. Hier zijn gewoon de paarden van MIJ. Ik heb ze betaald, papieren staan op mijn naam net als de trailer etc.
In de liefde zijn de paarden van ons samen. Maar mocht er dus iets gebeuren in de toekomst hetgeen ik absoluut niet verwacht, dan rijd ik met paarden in de trailer hier het erf af want "ze benne van mên" <3 .

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:34

Mijn man wil met 'mijn' paard gaan mennen. Ik ben er alleen maar blij mee, want dan kan ik met het andere paard rijden :D Zou wel hele goede afspraken maken, wij hebben meerdere paarden, maar als je samen doet met 1 paard moet je het wel eens zijn over de dagen / manier van rijden enz.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:34

@pien_2010, daar kun je ook afspraken over maken. De paarden gaan ook naar mij toe als onze relatie over is. Ondanks dat vriend nu eigenaar is. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:15

Selka schreef:
@pien_2010, daar kun je ook afspraken over maken. De paarden gaan ook naar mij toe als onze relatie over is. Ondanks dat vriend nu eigenaar is. :)

Dat nu al zwart op wit zetten en in de kluis opbergen }> . Want er zijn mensen die bij scheiding alle afspraken aan de laars lappen gewoon om de ander zoveel mogelijk pijn te doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:17

Als je allebei evenveel betaalt, heb je allebei ook evenveel rechten/ te zeggen, lijkt me.
Als je dat niet wil, moet je er niet aan beginnen. ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:21

Bij ons is het heel duidelijk verdeeld. Mijn paarden zijn van mij en zijn paarden van hem, maar de verzorging doen we samen. In principe betaald ieder zijn eigen paarden maar als het zo uitkomt betaal ik wat voor die van hem of hij voor die van mij. Mijn vriend rijd verder ook (nog) niet dus ik train zijn paarden ook maar daarnaast helpt hij me wel waar hij kan.

Mochten wij uit elkaar gaan neem ik inprincipe mijn paarden mee en hij die van hem, maar in de praktijk zal ik waarschijnlijk zijn paard ook houden omdat hij er verder niets mee kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:30

Wij hebben een soort van gezamelijk paard.
Officieel is hij van hem, maar ik rij er het meeste mee. Hij vindt hobbelen leuk, en gaat op zondag mee op buitenrit. Ik op mijn verzorgpony, hij op zijn paard.
Hebben hem nu 2,5 jaar en gaat prima! Hij weet dat ik van bepaalde dingen meer afweet, dus dan laat hij dat aan mij over. Als ik hem een andere deken op doe app/zeg ik het hem wel, en dan zegt ie vaak :'Prima" :).