Paard staakt ineens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

Paard staakt ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 12:11

Aangezien ik het écht niet meer weet waar ik het nou moet zoeken.. Open ik toch maar een topic..

Mijn haflinger merrie van 9 jaar begint ineens gigantisch met staken onder het zadel (stil staan, steigeren, bokken), maar mijn zadel is recent nagekeken door de zadelmaker (dus bij het zadel kan het niet weg komen dacht ik..) Nou is de fysio ook net geweest en bleek dat ze niet vast zat in haar lichaam, juist lekker soepel alleen bij haar achterhand merkte ze wat op maar ze kon niet zeggen dat ze echt vast zat, dus heeft ze haar gewoon over haar hele lichaam even lekker gemasseerd.. Ik heb haar ook nog even naar mijn zadel laten kijken want ze dacht dat het daar nog wel eens weg kon komen, en ze zei dat het zadel te ver achterover ligt, dus mijn frontriser (die er van de zadelmaker onder moest) er onderweg gehaald en zo lag hij beter zei ze. Ik moest maar zonder rijden van haar. Vervolgens drie dagen gelongeerd waarbij ze súper fijn liep, zelfs haar moeilijke kant op... Tandarts is er weer bij geweest en na 5 dagen er weer op. Nou, wat een drama! Alleen maar staken, steigeren, bokken.. Vervolgens toch nog maar even met frontriser geprobeerd, ging wel iets beter maar toch nog een beetje twijfelend..

Maar nu? Zadelmaker wéér laten komen? (Er zijn twee geweest recent), gewoon aankijken? Mijn instructrice opperde nog spierpijn van de fysio? (die was er ook bij toen ik er weer op ging) Fysio weer laten komen? Wat anders? Nieuw zadel?

Femia

Re: Paard staakt ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:19

Heb je ook zonder zadel geprobeerd? Puur om te kijken of je dezelfde reacties krijgt.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:20

Daar dacht ik ook aan, even zonder zadel proberen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:24

Wat doe jij als ze gaat staken?

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:25

Ik dacht ook meteen even zonder zadel kijken.
Misschien komt het door jou? Voel je je niet lekker of gaat er ergens iets verkeerd.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 12:29

Zonder zadel doe ik express niet aangezien ik dat en niet fijn vind voor het paard en zelf niet zo'n uitstekende balans dat ik bang ben dat ik haar daar meer pijn mee doe dan dat het 'helpt' zeg maar (ben ook druk bezig met mijn zit). Misschien dat ik het een keer met een dekje er onder kan proberen dan..

Als ze staakt negeer ik het en probeer verder te rijden, maar het is nu zelfs zo dat ze mijn been dan gewoon negeert en een tikje van de zweep ook en dus gewoon of achteruit gaat of omhoog.. Ik probeer het steeds voor te zijn dus zodra ik merk dat ze stil wil staan haar flink vooruit drijven, veel schakelen, veel belonen als ze het wel goed doet.

Door mezelf zou misschien kunnen, ik zit de laatste dagen niet zo fijn in mijn vel, maar voorheen reageerde ze daar juist beter op zeg maar (klinkt raar) maar dan leek het juist of ze extra haar best ging doen. Vandaar dat ik toch denk dat er érgens iets fout zit, maar waar..

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:32

Wanneer begint ze met staken, meteen aan het begin, in de galop of in de draf na een halfuurtje of nadat je heel intensief iets hebt gedaan?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:33

Oei... Misschien een gekke gedachte hoor maar is er in korte tijd niet te veel behandeld voor je paardje?
Ik bedoel: zadelmaker, fysio, tandarts, tandarts?
Heeft ze genoeg tijd gekregen om te herstellen?

Staakt ze direct in het begin of pas na het warmlopen? :)

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:34

ja is een ramp ik heb er nu een die is dan niet echt aan het staken maar goed rijden word ook niks, oren in de nek en op je been bokken en niet naar voren willen, t is een drama en aan de pessoa loopt ie als een tiet

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 12:41

Eigenlijk na het instappen zodra ik naar de draf wil gaan. Tijdens het instappen vind ze alles prima, middenstap,wat langzamer stappen, buigen, en instappen doe ik altijd wel minstens 10 minuten en de laatste dagen stap ik in met een uitrijdeken erop aangezien ze geschoren is en het hier flink waait 's avonds (ik rij altijd 's avonds). Zodra de deken af gaat stap ik nog heel eventjes en dan wil ik dus aandraven en dan begint ze.

De zadelmaker is nu zo'n beetje 3 maand geleden geweest, de fysio net vorige week, en tandarts is de dag na de fysio geweest (misschien te snel maar kwam een beetje ongelukkig uit ivm dat ze voor de hele stal komt). Ze heeft tussendoor genoeg tijd gekregen voor mijn gevoel :) na de zadelmaker heeft ze lekker een week stil gestaan en daarna rustig opgepakt, voor de fysio aan heeft ze 3 dagen vrij gehad en de dag voor de fysio eventjes aan de longe (zo deed ik het vorige keer ook) de dag na de fysio gelongeerd, dagje vrij, gelongeerd, en de dag erna ook weer longeren, dagje vrij, en de dag erna erop.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:48

Staakt ze alleen met het rijden of ook met longeren? WAt doet ze als je haar longeert met het zadel? En hoe is ze met opzadelen?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 13:00

Alleen tijdens het rijden, met longeren loopt ze super, met zadel op longeren heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik ook eens gaan proberen. Tijdens het opzadelen is ze braaf, alleen met aansingelen (gaatje voor gaatje) 'slaat' ze soms met haar hoofd, maar dit doet ze soms ook niet

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:02

wel apart dit. ik ga dit vlgen, die van mij doet het gelijk met opstappen naar de bak toe en je kunt er niet mee rijden, maar draai ik rechtsomkeert naar buiten naar het bos dan doet ie niks? of zou die dan door de pijn lopen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:14

Mijn haflinger deed dit ook wel eens, lag compleet aan mezelf.
Bij Marie heb je heel subtiele druk nodig. Geef je te snel te veel druk, dan staakt ze. Dat is een typische koudbloed eigenschap, ze zijn immers gefokt om de kar te trekken (tegen de druk op hun borst in gaan). Elke keer als ze niet ging spoorde ik haar dus aan met mijn benen en heb er zelfs een zweepje bij gehaald. Tot ik begreep dat ze juist heel subtiel gereden moest worden. Nu gaat het weer een stuk beter en galopperen we de bak weer rond!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:19

voor mij klinkt het als paard die geen zin heeft in het rijden Aangezien je je zadel en fysio al hebt behandeld en deze dit met longeren niet doet

Leuk is het niet maar je zult er nu even door heen moeten En idd ja met afstraffen je hebt het te lang genegerrd waardoor ze steeds een stapje verder gaat om onder het rijden uit te komen Dus voorwaarts met het paard voor deze gaat stilstaan om te staken al een keer duidelijk naar voor vanuit je been Krijg nu heel bokt over me heen Maar schop hem liever een x goed door de bak dat het duidelijk is dan 10 x zonder effect hebben jullie beide niets aan

en misschien met andere instructie trainen dit is er met begeleiding van instructie ingeslopen Dat zou echt niet mogen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:22

Ik zou er niet zomaar door heen rijden hoor...
Het paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is.
Als je daar niet naar luistert, los je het probleem ook niet op.

En een keertje in stap trainen is toch ook trainen? :)

Is er iets veranderd in het voer, dag-schema, geschoren, ander bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:27

dresjoepie schreef:
voor mij klinkt het als paard die geen zin heeft in het rijden Aangezien je je zadel en fysio al hebt behandeld en deze dit met longeren niet doet

Leuk is het niet maar je zult er nu even door heen moeten En idd ja met afstraffen je hebt het te lang genegerrd waardoor ze steeds een stapje verder gaat om onder het rijden uit te komen Dus voorwaarts met het paard voor deze gaat stilstaan om te staken al een keer duidelijk naar voor vanuit je been Krijg nu heel bokt over me heen Maar schop hem liever een x goed door de bak dat het duidelijk is dan 10 x zonder effect hebben jullie beide niets aan

en misschien met andere instructie trainen dit is er met begeleiding van instructie ingeslopen Dat zou echt niet mogen

Geen zin bestaat niet bij paarden, daar is altijd nog een achterliggende reden voor. Niet kunnen of niet snappen. Aangezien ze het altijd wel heeft gesnapt blijf je bij het niet kunnen, dan is het aan de ruiter te kijken waarom ze het nu niet kan.
Ik zou toch nog een keer de zadelmaker laten komen, en dan niet zomaar een zadelmaker maar iemand die er echt verstand van heeft, en dan maar wat meer betalen, daar heb je in dit geval meer aan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:31

Joolien schreef:
dresjoepie schreef:

Geen zin bestaat niet bij paarden, daar is altijd nog een achterliggende reden voor. Niet kunnen of niet snappen. Aangezien ze het altijd wel heeft gesnapt blijf je bij het niet kunnen, dan is het aan de ruiter te kijken waarom ze het nu niet kan.
Ik zou toch nog een keer de zadelmaker laten komen, en dan niet zomaar een zadelmaker maar iemand die er echt verstand van heeft, en dan maar wat meer betalen, daar heb je in dit geval meer aan.

verkeerde woordkeus dan maar je snapt prima wat ik bedoel Door het probleem te negeren is het in mijn ogen mis gegeaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:44

Een fysio is geen zadelmaker, dat zij adviezen geeft over je zadel is leuk maar of ze ook waar zijn is een tweede.. Mijn masseur gaf ook leuke tips mbt het zadel maar die sloegen nergens op. Als je zeker wil weten of het zadel goed ligt zou ik het persoonlijk nogmaals laten controleren door een goede zadelmaker.

Als je longeert doe je dat met bijzet en vraag je de achterhand actief? Of is het meer beweging geven zonder te rijden?

Snapt ze de oefeningen die je vraagt en hoe is ze buiten? Soms helpt het ook wel om even te 'resetten' als combinatie, even geen ingewikkelde dingen maar de dingen die goed gaan vragen, ontspannen naar buiten en medisch alles uit sluiten. Eventueel onder begeleiding daarna weer oppakken en wellicht juist doorpakken, maar dat is moeilijk beoordelen vanaf bokt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:04

Joolien schreef:
dresjoepie schreef:

Inderdaad! Ik heb een soortgelijk probleem nu, ik heb een andere zadelmaker gebeld voor een second opinion (die komt van de week).

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:16

dresjoepie schreef:
Krijg nu heel bokt over me heen..

Ik heb zo gelachen :D

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:09

Heb je al is nagedacht over rugklachten van je paard of verkeerd zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:10

esmee1008 schreef:
Heb je al is nagedacht over rugklachten van je paard of verkeerd zadel?

Al eens nagedacht om de OP te lezen ;) :D ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:14

Klinkt wel als iets lichamelijks. Gevallen als dit die ik zelf mee heb gemaakt bleken PSSM en respectievelijk Lyme te hebben. Beide dingen die je zou kunnen laten checken.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:17

Als alles nagekeken is lichamelijk en qua tuig, en ze doet alleen zo met rijden en niet met longeren lijkt het me eerder iets rijtechnisch. Hoe reageer je op haar? Ondervindt ze stress van de manier van rijden? Weet je zeker dat je haar met je zit of teugeldruk of iets dergelijks niet in de weg zit en dit haar manier van het jou te vertellen is? Kritisch naar jezelf kijken is erg belangrijk, paarden denken niet in termen van 'ik heb geen zin om te rijden dus ik ga eens even lekker klooien', ze reageren gewoon op de prikkels die ze voelen.