wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blacktown

wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 18:25

Heel vaak lees ik over de "klik" dat er wel of niet is, tussen paard en ruiter.
Hoewel ik wel een idee heb wat dat inhoudt, zou ik toch graag van anderen willen weten
hoe je de klik herkent of voelt.
Heeft het met een "gevoel" tussen mens en dier te maken?

Ik hoop (of droom) dat ik ook eens een eigen paard of pony zal hebben, en als de tijd er is dat ik op zoek mag gaan voor een geschikt paard of pony, dan zou het fijn zijn als ik meer zekerheid zou hebben of er een klik zal zijn.
Alleen afgaan op een uiterlijk , kennen en kunnen, lijk mij minder belangrijk, als er geen klik is.
Voel je de klik al bij de eerste kennismaking? Of tijdens het rijden?

Ik geloof niet dat er een topic hierover is, anders had ik hier geen nieuw onderwerp van gemaakt.
Ik hoop van wijzer te worden van jullie reacties en bevindingen.
Alvast bedankt /3 :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:29

Ach das zoo persoonlijk, als jij echt wil dat de klik er komt, dan komtie heus. Overal moet je voor werken en dat is met paardrijden hetzelfde.
Als je een beetje weet wat bij je past qua temperament kun je daar natuurlijk wel al rekening mee houden.

overigens vind ik het uiterlijk net zo goed belangrijk. Zo zal ik nooit een klik met lompe paarden krijgen. Ik val op sjieke damespaardjes :o
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-11-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:30

Bij mij was de klik er vanaf de eerste dag.
Ik heb haar 2,5 verzorgd en sinds kort is ze van mij.
Ik had vanaf dag 1 al dat ik haar erg leuk vond en de band is nu alleen nog maar sterker geworden.
Ik had dus wel dat ik direct een klik had met haar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:30

Ik heb meerdere paarden, en bij de een voel je meer dan bij de andere. Maar bij allemaal heb ik een 'klik' een gevoel van compleetheid en dat je samen werkt zonder woorden.

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:31

Voor mij is die klik puur een gevoel, dat je elkaar begrijpt zeg maar, dat hoeft er niet meteen bij de eerste kennismakeing te zijn maar ik geloof dat je wel kun voelen of die klik er kan komen, sommige paarden zijn wat meer gesloten en die moet je eerst beter leren kennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:31

Een klik kan er meteen zijn, en hij kan ook groeien. Ik vind dat er tegenwoordig te snel overgestapt wordt omdat "de klik er niet is". In mijn ogen is er dan gewoon te weinig aandacht besteed aan het creeeren van een band. Als je niet echt een paard kiest die compleet contra is aan wat je het liefste ziet, kun je een heel eind komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:35

Volgens mij kun je die "klik" helemaal niet afdwingen, dus als jij dat wilt dat die er is, dan komt ie er, ben ik het absoluut niet mee eens.
Wel is het natuurlijk zo dat je dan wel open moet staan voor het specifieke individuele karakter van het paard waar je mee te maken hebt.

Dat "klikken" is in mijn beleving niets anders dan vertrouwen, begrip en over en weer elkaar in diens waarde zien en laten. En dat kost vaak tijd, en een open mind houden voor wat er gebeurt.

Je kunt alsnog een klik krijgen na vele jaren geklungel met een bepaald paard.
En bij sommigen doe je je uiterste best maar komt het nooit.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:36

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Vooral omdat er meestal wordt gezegd "er was geen klik" als het paard simpelweg te moeilijk voor de ruiter is. Het karakter en opleidingsniveau moet bij de ruiter passen, dan heb je een zogenaamde klik. Mijn huidige rijpony is niet makkelijk en met haar heb ik dan ook regelmatig het gevoel dat we niet helemaal op een lijn zitten. Met een andere pony (niet m'n eigen jammer genoeg) heb ik wel altijd het gevoel dat er communicatie is van twee kanten ipv een vraag en een nee liever niet.
Dit ligt uiteraard aan mijn karakter en dat van de pony.

De pony waarmee ik een duidelijke klik had, hierbij wist ik het vrijwel meteen. Ik zag em en ik dacht: dit is er een voor mij. Klein eigenwijs koppie en de staart hoog in de lucht. Keek een beetje angstig uit de ogen. Niet het ideaalplaatje maar echt mijn type. Een jaar later is hij na verkocht en teruggebracht te zijn weer onder mij. En inmiddels zijn we onafscheidelijk geworden. De pony wil niemand anders dan mij en het is nog niet gelukt om er iemand anders voor te vinden.

Met hem heb ik een klik, dat durf ik met zekerheid te zeggen. Of ik ook een klik heb met m'n eigen pony weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien is er wel een klik, maar is die niet zo sterk als bij die andere pony.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 18:42

Ik begin het al aardig te begrijpen, dankzij jullie spontane reacties.

Eigenlijk zou je ook kunnen zeggen dat het een beetje vergelijkbaar is als tussen de mens.?
Ook een kwestie van elkaar willen vertrouwen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:42

Als ik een paard aanschaf moet dat iets hebben waarvan ik vind ja! Dat is hem ook al is hij dan in vele andere opzichten verre van perfect.

Met mijn fjorden merrie, tja, dat is gewoon we, we zijn gewoon dusdanig op elkaar ingespeeld daar komt geen speld tussen.
En ja, ook wij botsen na al die jaren nog steeds wel eens, maar kwestie van elkaar begrijpen en respecteren.

Nieuw zwartje, heb ik gekocht, ben er 2 1/2 jaar bang voor geweest met dressuur onder het zadel in de bak thuis (ging er wel mee crossen, buiten rijden etc), maar ik wist ook dat het een heerlijk paard was.
Dus doorgezet en doorgetraind, gewoon omdat ik wist dat het niet logisch was om bang te zijn.
Heb er heerlijk paard aan, doet alles voor me.

En dan mijn kleine fjorden dame van 3, ook daar heb ik enorme band mee, gewoon omdat ik haar haar hele leven al ken (waarvan ze 2 jaar in de opfok ver weg heeft gestaan), maar ons kent ons.
En ja, we botsen ook wel eens.

Een klik is volgens mij de beloning van een investering in geduld, tijd, werk, geld, respect etc.
Maar wel met de kanttekening dat een paard in beginsel bij je moet passen, ken ook wel paarden waar ik niet in wil investeren op deze manier, ook al zijn het super toppers.
Voor een ieder zal iets anders bepalend zijn voor een klik.
En als een paard me echt niet zou passen, dan zou deze inderdaad verkocht worden.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:42

die 'klik ' is een onbeschrijfelijk gevoel , wat bij iedereen anders ik .
de klik bij mij is meestal dat ik als ik een paard of die voor het eerst zie , ik een soort rare communicatie achtig iets gebeurt ik begrijp het paard gelijk , en hij begrijpt mij.
maar zoals al gezegt is , die klik komt ,soms eerst heel vaag maar later veel meer.
je merkt vanzelf als hij komt .

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:43

Dit verschilt in mijn opzicht heel erg per persoon, maar vooral ook per paard.

Met mijn vorige paard had ik namelijk een totaal andere klik dan met mijn huidige paard. Toen ik mijn vorige paard voor het eerst zag, sloeg de klik als donderslag in. Ik was meteen overtuigd dat hij mijn paard moest worden. Dit is het even simpel beschreven, maar het gevoel wat je erbij hebt, is gewoon zo apart / speciaal / bijzonder.
Maar met mijn huidige paard had ik dat totaal niet. Daardoor twijfelde ik ook heel erg toen ik moest beslissen of ik hem zou kopen of niet. Toen heb ik echt naar mijn verstand, inplaats van mijn gevoel, geluisterd en hem gekocht, omdat hij precies was wat ik zocht. Ik heb hem nu zo'n anderhalf jaar in mijn bezit en nu kan ik zeggen dat de klik er absoluut is! Het heeft in die tijd alleen behoorlijk moeten groeien.

Ondanks dat ik met beide paarden en klik heb / had, valt het nog steeds niet te vergelijken. De paarden zijn behoorlijk verschillend van elkaar, dus de klik kan ook nooit hetzelfde zijn. Maar ondanks de verschillen, blijven beide paarden geweldig! Juist omdat ze niet hetzelfde zijn!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:43

De klik is een gevoel. Anders kan ik het niet omschrijven.

Met mijn paard had ik direct een klik, ik zag d'r op de foto en was gelijk verliefd op het koppie. Toen ik d'r in het echt zag, wist ik het gewoon; dat is míjn paard. En nu anderhalfjaar later, kan ik echt wel zeggen dat we een onwijs diepe en goede band hebben. Dit paard is voor mij een once in a lifetime paard. Ik kan alles met d'r. Ze vertrouwt mij volledig, heerlijk gevoel is dat.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:44

ik wist dit aan het begin van het jaar ook niet wat dit precies was en hoe dit precies voelde,
maar met 1 blik, 1 aanraking en 1 keer werken wist ik precies wat t is en hoe dit voelt
het is misschien net als de ware zodra je die gevonden weet je dat ook en is er geen twijfel meer aan

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:47

Bij mijn eerste verzorgpaard had ik vanaf het allereerste ogenblik een "klik". Nu, het paard was daarvoor 3 maanden niet uit zijn stal geweest en zou zich denk ik aan iedereen hebben gebonden. Mijn eerste eigen (en huidige) paard daarentegen, was lang niet zo mensgericht en daar had ik verder geen klik me. Hij had 6 eigenaars op 11 jaar versleten en dat was niet in zijn koude kleren gaan zitten. Toen ik hem kocht ben ik louter afgegaan op testritten en zijn uiterlijk want ik vond hem altijd al machtig mooi.

We zijn zes jaar verder en nu is hij echt mijn beste vriend. Ik kan er mee lezen en schrijven en we vinden elkaar oprecht leuk. Hij is bereid om voor me te werken en vertrouwt erop dat ik hem niet in gevaar zal brengen. Dat is wel eens anders geweest. Aan die "klik" kan je dus zeker werken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:48

Jovanos45 schreef:
Eigenlijk zou je ook kunnen zeggen dat het een beetje vergelijkbaar is als tussen de mens.?
?

Ja, dat denk ik wel :j
Bij mensen trek je ook sneller naar de 1 toe dan naar de ander. Misschien dat je met die ander wel samen zou kunnen werken, maar je zou er geen beste vrienden mee worden.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 18:49

Tjonge...wat een prachtige, en ook ontroerende, verhalen heb ik al gelezen over kliks en banden die jullie met jullie paarden hebben.
Prachtig !!.....ik hoop zo dat ik ook zo'n mooie ervaring mag hebben.

Dank jullie wel !

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:49

Ik had het direct met onze merrie! Stond te dik en onbespierd met veulen op stal, stopte haar neus in mijn haar op mijn schouder en zei: ik ga met jullie mee oké! ;-)
Wat het was? Geen idee, puur gevoel! (en ik was 42 dus de Pennyleeftijd zou ik toch ontgroeid moeten zijn haha)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 18:51

DatBenIkNou schreef:
Ik had het direct met onze merrie! Stond te dik en onbespierd met veulen op stal, stopte haar neus in mijn haar op mijn schouder en zei: ik ga met jullie mee oké! ;-)
Wat het was? Geen idee, puur gevoel! (en ik was 42 dus de Pennyleeftijd zou ik toch ontgroeid moeten zijn haha)

Oh wat mooi !!!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:55

Bij mijn pony wist ik het meteen, het moment dat ik hem zag. Had echt het gevoel dat ik op een roze wolk zat, qua uiterlijk maar ook zijn karakter sprak mij heel erg aan.

Toch is het uiterlijk daar bij mij best wel belangrijk in; ik vind bijv. fjorden, tinkers en trekpaarden helemaal niks, sorry. Dus dan gaat de klik er niet komen.

ElineCath

Re: wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:02

Ik ben onder het zadel een tijdje 'bang' geweest, maar ik wist wel dat hoe lastig het ook was het wel mijn soort paardje was. Het is er een die je aan het werk zet en anders gaat kloten, maar daar heb ik zeker van geleerd. En steeds merk ik dat we meer een team worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:09

Zelfs als manegeruiter zou ik zeggen: soms heb je een klik die er meteen is. Voor mij houdt dat in dat er een soort van contact is dat verdergaat dan de opdrachten en signalen, maar dat je met elkaar meedenkt. De zwarte pony die mij ooit overgehaald heeft om te blijven rijden, dat klopte gewoon meteen, en dat is ook altijd zo gebleven. Ik ga echt niet in hele onrealistische pennyverhalen vervallen, maar het contact had wat extra's. Iets wat ik daarna in tientallen paarden verspreid over een stuk of 5 maneges en diverse vakanties toch nog maar 2 keer tegen ben gekomen... Ja, het kan en het is blijkbaar behoorlijk zeldzaam.

Tegelijkertijd, er zijn heel wat van de paarden waar ik in de tussentijd op heb gereden waar ik het goed mee kon vinden, en waar ik zeker een band mee op zou kunnen bouwen als ik daar intensief mee om zou gaan. Je gaat elkaar vanzelf ook beter begrijpen en aanvoelen. Zo'n klik is leuk maar het is volgens mij zeker niet noodzakelijk om een fijne omgang en veel plezier te hebben. Dus ik zou er bij het zoeken van een paard niet op wachten.

(Er zijn trouwens ook een paar paarden geweest waar ik gewoon echt geen klik mee had. Waar ik zelfs na een aantal keer omgaan gewoon niets mee had. Heeft ook niks met gehoorzaamheid te maken, maar gewoon het gevoel dat je op totaal verschillende vlakken zit. Bij mensen is dat bv als je elkaar gewoon echt niks te zeggen hebt en de ander op elke poging tot een gesprek reageert met 'oh' (stilte). Maar met paarden kun je dat dus blijkbaar ook hebben. Al overkomt ook dat me niet vaak.)

OneAndOnlyx

Re: wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:11

Ik vind dat er een klik is op het moment dat jij er de volle vertrouwen in hebt. Dat jij bij een voor jou of voor het paard moeilijke opgaven denkt, we kunnen het.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:10

Ik vind het ook vaak het gevoel dat je vanaf het eerste moment bij een paard hebt en dan vervolgens de band die je samen opbouwt.

Van het ene paard kun je meer hebben dan het andere, het ene paard past beter bij je dan het andere, die dingen bij elkaar maakt denk ik dat er een klik is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:11

OneAndOnlyx schreef:
Ik vind dat er een klik is op het moment dat jij er de volle vertrouwen in hebt. Dat jij bij een voor jou of voor het paard moeilijke opgaven denkt, we kunnen het.

De grenzen kun je gaandeweg verleggen en het vertrouwen kan en moet groeien.
De klik kan er zijn voordat er compleet vertrouwen is. Een klik kan wel helpen met verkrijgen van vertrouwen.