Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
noaenkelly schreef:Oke, op de vraag welke mogelijkheden: ze wonnen haast midden in het bos. Je kunt 3 verschillende bossen zo inlopen. Ook is de weg niet druk. Ik wil inderdaad eerst mijn eigen onzekerheid weg hebben maar ik denk dat dat alleen lukt door te weten dat het goed zit met de verzekering, vervolgens dat de eigenares er vertrouwen in heeft en dan alleen maar proberen. Ik weet niet goed waar mijn onzekerheid vandaan komt. Ik heb 2 dingen die het eerst bij me te binnen schieten. 1 is dat het desbetreffende paard mij in de wei er 1 x heeft afgegooid. Hij wou niet in de wei lopen en begon te galopperen en bokken. De 2e is dat ik een x een buitenrit op het paard van iemand anders maakte, in een andere omgeving die ik niet kende. Het paard ging er met mij vandoor in keiharde galop. Ik was nog niet heel ervaren en was behoorlijk geschrokken. Later bleek dat de vrouw het paard nog maar 3 weken had. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Ik vind namelijk buitenritten juist super daarom snap ik mijn onzekerheid niet...
eva1969 schreef:Dat is dus niet waar. Verzekering gaat er van uit dat wanneer jij op een paard kruipt je je bewust bent van de risico's die daarmee samen hangen en eventuele schade zal dan ook deels op jou verhaald worden. De enige die hier goed antwoord op kan geven is je verzekering, dus bel ze even
ikke schreef:eva1969 schreef:Dat is dus niet waar. Verzekering gaat er van uit dat wanneer jij op een paard kruipt je je bewust bent van de risico's die daarmee samen hangen en eventuele schade zal dan ook deels op jou verhaald worden. De enige die hier goed antwoord op kan geven is je verzekering, dus bel ze even
Nee, weer een gevalletje klokken en klepels.
Het gaat hier duidelijk om een particuliere situatie.
In de basis is de eigenaar aansprakelijk, punt uit.
Dat er situaties te bedenken zijn waarin de veroorzaker deels verantwoordelijk gehouden kan worden voor de ontstane schade, is van tweede belang!
Lees hier even: Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren heb je meer aan dan aan veronderstellingen en verkeerde voorlichting.

eva1969 schreef:ikke schreef:Nee, weer een gevalletje klokken en klepels.
Het gaat hier duidelijk om een particuliere situatie.
In de basis is de eigenaar aansprakelijk, punt uit.
Dat er situaties te bedenken zijn waarin de veroorzaker deels verantwoordelijk gehouden kan worden voor de ontstane schade, is van tweede belang!
Lees hier even: Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren heb je meer aan dan aan veronderstellingen en verkeerde voorlichting.
Knap dat jij zomaar weet dat ik denk dat ik niet weet waar ik het over heb. Toevallig exact hetzelfde aan de hand gehad. Zoon rijdt op paard van iemand anders buiten, krijgt ongeluk. Schade 50/50 verhaald hoor dus.... hoezo klokken en klepels
ikke schreef:Oh, dus omdat jouw zoon verwijtbaar gedrag is toegerekend, geldt dat maar voor iedereen?
De wet is echt zo simpel als ik omschrijf, lees die link even na en anders PB LDRD even; die zit in het vak.
Zoals ik er al bij zette: er zijn best situaties denkbaar waarin de begeleider van het dier mede-aansprakelijk is. Dat gaat dan vrijwel altijd om "verwijtbaar handelen"......
. kwita schreef:goed dat je dit van te voren uitzoekt, mijn advies bezint eer ge begint...maak hier vooraf goede afspraken over en zet dit ook op papier stal dat.... dan is er duidelijkheid.
eva1969 schreef:ikke schreef:Oh, dus omdat jouw zoon verwijtbaar gedrag is toegerekend, geldt dat maar voor iedereen?
De wet is echt zo simpel als ik omschrijf, lees die link even na en anders PB LDRD even; die zit in het vak.
Zoals ik er al bij zette: er zijn best situaties denkbaar waarin de begeleider van het dier mede-aansprakelijk is. Dat gaat dan vrijwel altijd om "verwijtbaar handelen"......
Ahh weer zo'n gezellige bokker![]()
TS vraagt om ervaringen. Ik ben dan wel benieuwd naar een ervaring van iemand die een ongeluk heeft gehad met een paard van een ander en waar de verzekering van de eigenaar van het paard 100% heeft uitgekeerd omdat het volgens de Wet zo zit. Heb jij die ervaring? Ik heb er ook nog niemand hier over gehoord.
Ik typ vanuit onze ervaring, 1e hand, en eerlijk waar, het simpele feit dat je op een paard van een ander gaat zitten is voor de verzekering voldoende om te zeggen dat je je bewust bent van het risico van paardrijden enz. enz.... En dan hoef je niet eens schade aan derden te veroorzaken, je hoeft er zelf maar banketstaaf af te vallen en afgevoerd moeten worden naar het ziekenhuis, maar je hoeft me niet te geloven hoor.
eva1969 schreef:Dat is dus niet waar. Verzekering gaat er van uit dat wanneer jij op een paard kruipt je je bewust bent van de risico's die daarmee samen hangen en eventuele schade zal dan ook deels op jou verhaald worden. De enige die hier goed antwoord op kan geven is je verzekering, dus bel ze even