) komt nu standaard elke woensdag rijden met mijn shetlander. In het begin ( de voorgaande 2 jaar ) kwam ze aan lopen om te vragen of ze met me mocht paardrijden. Ze reed dan zo af en toe op mijn ijslander, aan de hand stappen enzo en soms op de shetlander. De shet was zadelmak maar niet echt beleerd. Kende alleen stem hulpen en het gevoel van een persoon op haar rug. Meer kan ik haar ook niet leren want ga er niet op zitten. Nu heeft mijn buurmeisje 2x in de week les en hebben we afgesproken dat ze elke woensdag mag komen rijden met mij. Het meisje is trouwens 6 jaar en de pony 7. Nu heb ik voor de shetlander geen goed passend zadel. Waarom zou ik dat gaan kopen als ik er zelf toch niet op kan zitten. We hadden nog een zadel liggen van mijn vroegere welsh pony, 16 inch zadel. Dat ding is veel te groot voor de shet maar hebben hem wel een paar keer op gehad om het gevoel van het zadel te laten kennen en een paar keer als ze kwam rijden. Nu we dus hebben afgesproken om wekelijks te rijden heb ik gezegd dat dit zadel er niet op kan blijven. Dat zei dus tegen mijn buurvrouw ( moeder van verzorgertje ) voor een goed passend zadeltje moeten zorgen. Hier stemde haar moeder ook duidelijk en enthousiast mee in en vond dit een goede manier om dit als vergoeding te doen. Ik krijg ook niets voor het rijden met haar ( wat ik overigens geen probleem vind hoor
). Dus als hun het zadeltje zouden kopen zou het mooi zijn. Dan kan mijn buurmeisje rijden en krijgt mijn shet niet last van haar rug. Even voor de duidelijkheid: ik krijg het zadeltje niet, het is gewoon hun zadel voor op onze pony. Nu heb ik 3 weken geleden gezegd dat we het 16 inch zadel er niet meer op leggen en dat als ze wat willen dat ze een zadel moeten aanschaffen en anders er maar zonder zadel op stapt. Ze rijd nu al 3 week zonder zadel en hebben nog geen enkele moeite gedaan om een zadel aan te schaffen. Ik ben zelf wel opzoek geweest naar zadels en heb ze linkjes via mail door gestuurd of telefoon nummers van mensen waarvan ik wist dat die een goedkoop maar goed shetlander zadel hebben. Hier is ook niets mee gebeurd. Mijn buurmeisje is gisteren 2x van de pony gevallen omdat we over balkjes gingen springen (laagste/ena laagste gaatje op een hindernis) . Ook zonder zadel dus. Na de sprong is ze er van af gevallen en zei meteen dat ze nooit meer wou springen zonder zadel. en dat ze af en toe zonder zadel rijden wel leuk vond maar dat ze liever met reed. Ja mijn shetlander is nog al een pittig ding dus het valt wel te begrijpen. Niet zo eigenwijs als een shetlander maar meer druk.Maar wat moet ik hier nou mee? Moet ik nou toch zelf een zadel gaan aanschaffen waar ik zelf eigenlijk niets aan heb? Of moet ik wat meer druk zetten op het belang van het kopen van een zadel? zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?
We rijden ook niet alleen woensdag. Als mijn buurmeisje trouwens vraagt of ik zaterdag wil rijden en ik heb tijd rijden we dan ook. Dus dan rijden we 2 a 3 x per week. En de shetlander is inmiddels wel goed beleerd hoor. Moet alleen nog wat wennen aan de been hulpen maar dat gaat behoorlijk goed
?