Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Corine96 schreef:Als het gewicht van de ruiter 20% of hoger is van het gewicht van de pony krijgt de pony rugklachten. Onder die 20% is t prima. Het ideaalgewicht zit rond de 10-15%
Mirjam1202 schreef:Corine96 schreef:Als het gewicht van de ruiter 20% of hoger is van het gewicht van de pony krijgt de pony rugklachten. Onder die 20% is t prima. Het ideaalgewicht zit rond de 10-15%
Klinkt logisch! Mijn Haflinger is ongeveer 350 kg (wat te dik... DA heeft haar hierop geschat).
20 % van 350 = 70. Dus 70 kg.
Maar je moet natuurlijk ook naar leeftijd en bouw van het paard kijken, maar dit is wel een heel erg handig sommetje!
Brainless schreef:Klinkt logisch! Mijn Haflinger is ongeveer 350 kg (wat te dik... DA heeft haar hierop geschat).
Maar je moet natuurlijk ook naar leeftijd en bouw van het paard kijken, maar dit is wel een heel erg handig sommetje!
Mirjam1202 schreef:Corine96 schreef:Als het gewicht van de ruiter 20% of hoger is van het gewicht van de pony krijgt de pony rugklachten. Onder die 20% is t prima. Het ideaalgewicht zit rond de 10-15%
Klinkt logisch! Mijn Haflinger is ongeveer 350 kg (wat te dik... DA heeft haar hierop geschat).
350 maar voor een haflinger, ik had vroeger een klein a welshje die in dikke toestand al 320kg was (gewogen op een weegschaal), ik gok dat een dikke haflinger toch zeker 450 zal zijn
Ik ben zelf 55 kilo en vind mezelf echt op de grens voor mijn D-pony's. Voor een haf zou ik er ook niet veel meer dan 65 kilo opzetten. Gruis schreef:ElineCath schreef:Mijn d pony van 1.48, smal gebouwd en nu 6 jaar oud zou ik toch niets boven de 65 excl zadel op laten rijden. Misschien voor een keertje, maar niet vaker.
Als dat om de vos in je profiel gaat zou ik er niet veel meer dan 55 opzetten.![]()
Ben ik nou te voorzichtig of..?
Maar heb echt zeker niet het idee dat ik hem in de weg zit/
Ik ben zelf 57/58 kg incl kleding ect. De 60 kg hou ik ook meer aan voor mezelf, dat k zelf niet te zwaar wordt. Pony is een NRPS van 1.42, en kort gebouwd, lage schoft. Zadel wat ik nu heb is ook redelijk op gewicht (of ik ben een doetje in het dragen van dat ding
) Nu is het wel zo dat ik twijfel aan mijn laatste zadelmaker (die overigens heel plotseling is gestopt met zijn vak) omdat mijn pony er nu wederom niet heel lekker onder loopt.