Paard op proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bornn

Paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:16

Ik heb mijn paard op proef staan, maar ik twijfel heel erg of ik hem toch niet zou houden.
Hij staat op proef onder een contractje die ik zelf heb opgemaakt en de nieuwe 'eigenaar' heeft 700 euro betaald voor moest er iets gebeuren tijdens de proeftijd. Dan kan ik daarvan de kosten betalen van de dierenarts.

Nu vraag ik me af, heb ik het recht nog om hem terug te halen?
De nieuwe 'eigenaar' heeft al laten weten dat ze hem graag wilt kopen. Ook weet zij dat ik enorm twijfel. Sinds dat hij weg is heb ik het er echt heel erg moeilijk mee. Ene keer denk ik dat het beter is dat hij daar blijft staan en de andere keer kan ik echt niet met het idee leven dat hij straks niet meer in mijn leven is.

Mensen help mij! Tijd raakt ook een beetje op en ik blijf het maar uitstellen, want ik weet me echt geen raad!

KletsKoekje

Re: Paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:23

Vervelend dat je zo twijfelt..
Ik denk dat de reden waarom je hem te koop aanbood ook belangrijk is om te weten. Is het bijv omdat je gaat studeren en te weinig tijd hebt, of heb je geen klik of..? Wellicht kan je dan de opties nog eens bekijken om hem zelf te houden.
Wel zou ik snel de knoop doorhakken want dit is natuurlijk ook niet fijn voor de potentiële eigenaar. Ik zou ontzettend balen/boos zijn als de eigenaar het paard toch zelf wilt houden terwijl ik mij aan hem begin te 'hechten'.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:24

Kijk eens redelijk naar de opties.
Krijgt het paard het daar beter? Hebben de eventuele nieuwe eigenaren meer tijd of betere omstandigheden voor haar?
Zo ja, laat hem gaan, dan kan je jezelf ook geruststellen met het idee dat ze het goed heeft. Probeer aan het paard te denken, jij komt er wel overheen :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:27

Op proef is toch verkocht tenzij blijkt dat de nieuwe eigenaar er niet mee kan worden? Eigenlijk vind ik het niet kunnen om terug te krabbelen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:28

Heel eerlijk vind ik dat je niet meer terug kan.. en je dit vooraf had moeten bedenken..

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:28

Ik heb mijn paard al vanaf zijn geboorte en hij is nu 9 jaar, dus heb er een redelijke hechte band mee. Ik wilde hem verkopen omdat ik idd weinig tijd had de laatste tijd en ik vond dat hij meer verdiende. Nu heb ik het idee dat ik meer tijd voor hem vrij wil maken, ook omdat ik hem zo mis. Nu weet ik niet of ik dit idealiseer. Ik vind het zelf ook heel erg tegen over het meisje dat hem wilt kopen alleen daarom zou ik al zeggen: koop hem maar. Maar ik voel me al 5 dagen (sinds dat hij weg is) ontzettend rot. Waar hij terecht zou komen te staan is super, hij krijgt daar alles wat hij nodig zou moeten hebben. Maar ik ben hem wel kwijt..

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:04

Gerechtelijk gezien is hij gewoon verkocht als de koper hem bevalt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:38

Bekijk het eens vanuit je paard gezien, hij krijgt het daar ook goed en dat meisje heeft meer tijd voor hem. Ben je zelf niet egoïstisch om hem dat te onthouden?
Natuurlijk mis je hem heel erg, maar als je hem terughaalt veranderd er niks aan de situatie waarom je hem te koop had gezet toch?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:20

de enige manier waarop je hem nog terug kan krijgen is als de nieuwe eigenaren tijdens de proefperiode besluiten jouw paard niet te willen houden.

Op proef = verkocht tenzij de koper er vanaf ziet.

Wat je zou kunnen doen is met de kopers afspreken dat indien zij hem weer willen verkopen ze hem eerst aan jou aanbieden.

Maar voor twijfels is het echt te laat. Je hebt je paard immers al verkocht.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:04

Je hebt geen poot om op te staan er is al een aanbetaling gedaan.
Je had je het eerder kunnen bedenken.
Gun je paard het beste dat ben je aan hem verplicht en je verkoopt hem niet zomaar dat is duidelijk.
Afscheid nemen is altijd moeilijk daar zul je doorheen moeten.
Mijn advies, denk aan zijn belang en niet aan de jouwe.
Trouwens even tussendoor een contactje dat je zelf opstelt is niet rechtsgeldig dus heb je niet het recht hem terug te halen.
Het enige dat je kunt doen is met deze mensen gaan praten of zij het terug willen draaien.
Maar vraag je eerst ook af wat jij hem te bieden hebt nu maar ook in de toekomst.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:14

Nog afgezien van hoe het juridisch in elkaar steekt, vind ik ook dat je het niet kan maken tegenover de nieuwe eigenaar.

Ik vermoed dat je het idee van je paard houden inderdaad idealiseert. Je hebt hem immers niet voor niets te koop gezet, dat had je vast niet gedaan als er andere mogelijkheden waren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:38

Op proef is op proef voor beide partijen.

Je gevoel volgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:52

Je hebt hem niet voor niets te koop gezet.
Friesiszwart daar ben ik het niet mee eens. Juridisch gezien is dat ook niet zo. Dit werkt alleen zo bij arbeid, niet bij verkoop van goederen ( en ja wettelijk gezien is een dier een product / ding)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:02

Ik vind het ook niet kunnen om hem nu terug te vragen. Wanneer zij jou op dat moment wel de volledige verkoopprijs hadden betaald, was de kous ook af geweest. Ik ben het overigens ook niet met friesiszwart eens. Een proefperiode is normaal gesproken bedoeld voor de koper om te zien dat wat ze kopen ook daadwerkelijk is wat ze in gedachten hebben, altijd moeilijk met levend spul, maar ik zie dat niet perse voor de vorige eigenaar om te kijken hoe het loopt wanneer het dier daadwerkelijk weg is. Ik kan me je gevoel zeker wel voorstellen ts, maar wat is beter voor je paard? Tuurlijk is het in het begin zo moeilijk, kan ik over mee praten, maar na verloop van tijd wordt dat beter, je valt nu ineens in een gat. Kan je hem nog geven wat hij nodig heeft? Denk goed na over wat je zelf wilt, er was een reden waarom je je paard te koop hebt gezet, ik neem aan dat die reden nog steeds geldt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:03

Heb je rechtsbijstand? Ondanks dat ik het niet netjes zou vinden, maar dan weet je in ieder geval zeker of je in je recht zou staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:03

Op proef met een verkoopcontract is gewoon verkocht. De enige die kan besluiten om het paard niet te kopen is de nieuwe eigenaar. Je zou hooguit de nieuwe eigenaar kunnen vragen of ze willen afzien van de koop. Als ze dat niet willen, dan heb je gewoon pech. Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan. Tenzij je in je koopcontract hebt geregeld dat beide partijen van de verkoop kunnen afzien. Maar volgens mij staat dat er niet in toch?
Als je de nieuwe eigenaar wil vragen van de koop af te zien, dan moet je zelf wel heel goed weten dat je met je oude paard door wil. Je hebt hem toch ook niet voor niets verkocht? Wat doe je als je het paard terug laat komen en het valt toch tegen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:22

Vragen aan de nieuwe eigenaar om de koop eventueel ongedaan te maken vind ik persoonlijk niet fair. Je schuift jouw eigen "probleem" door naar iemand waar het niet thuishoort. Als nieuwe eigenaar ben je blij met je nieuwe paard en dan komt er een "maar" achterweg omdat de oude eigenaar niet weet wat ze wil...dat kan bitter zijn.

Begrijp me goed, ik kan me heel goed voorstellen dat er achteraf een twijfel kan ontstaan of het wel de juiste stap geweest is, maar vind persoonlijk dat èènmaal A gezegd het ook een A moet blijven.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:27

Ben t wel met bovenstaande eens... Je hebt de beslissing gemaakt, mensen komen kijken en willen je paard op proef. Daarna besluiten ze dat ze hem wel erg graag willen kopen, en dus word t definitief. Vanwege die definitieve keuze van beide partijen, word jij enigzins bang. Want t paard wat jij al 9 jaar hebt gaat dan weg.

Ik denk dat het voor jouw vooral de angst is? Weg is weg... niks meer te beslissen.
Maar als je zegt t paardje krijgt t goed, dat is toch belangrijk? Je hebt de keuze niet voor niks gemaakt, dus uiteindelijk wist je ivm tijd en dergelijke dat je t paard niet kon geven wat die nodig had. Ik zou persoonlijk eens nadenken, kijken of contact na verkoop gehouden kan worden en eventueel af en toe een bezoekje. Dan ben je hem niet 100% kwijt, want je hoort en kan hem nog zien.

Terug krabbelen is als een kind een snoepje of speelgoed geven, en erna snel afpakken. Dat zou ik erg kru vinden... als iemand dat bij mij deed zou ik toch even boos worden, want je maakt een keuze en erna is het toch nee doe ik niet, maar ze hebben wel van de taart mogen proeven..

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:28

Het ligt er toch aan wat ze zelf in dit contract heeft opgesteld?
Misschien heeft TS er wel in gezet dat ze zelf nog twijfelt en dus terug mag krabbelen. Als de nieuwe 'eigenaar' daar mee akkoord is gegaan.

TS je moet eerlijk kijken naar wat je gaat doen. Want je zegt ik ga meer tijd vrij maken.. maar hoeveel tijd dan? En hoelang blijf je dat volhouden?
Ken meer mensen die dat zeggen, en dan na twee maand is het toch ineens allemaal niet zo makkelijk/leuk meer.

Sterkte ermee :)!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:30

Wat vervelend voor je. Soms besef je pas wat je mist als het weg is.
Maar ik denk ten eerste dat je hem niet voor niets hebt verkocht. Je had te weinig tijd, dat is niet eerlijk voor het paard. Deze plek krijgt hij wel alle aandacht. Probeer aan het paard te denken en niet aan jezelf.
Daarbij is verkocht verkocht.. Je hebt nu een kleine opening omdat je paard op proef verkocht is, maar als je dit niet had gedaan was je hem sowieso kwijt geweest. De nieuwe eigenaren gaan ervan uit dat ze hem gekocht hebben, dan kan je eigenlijk niet terug krabbelen..

Vraagje: zou je als je je paard niet terug kan kopen op zoek naar naar een nieuw paard..? Als je daar antwoord op hebt weet je ook wel wat je moet doen..

Sterkte!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:45

Mariska_D schreef:
Het ligt er toch aan wat ze zelf in dit contract heeft opgesteld?
Misschien heeft TS er wel in gezet dat ze zelf nog twijfelt en dus terug mag krabbelen. Als de nieuwe 'eigenaar' daar mee akkoord is gegaan.

Misschien wel, maar zou dit dan wel rechtsgeldig zijn? Want volgens mij is het niet zo dat je maar van alles in een contract kunt zetten om van alles uit te sluiten. Is er eigenlijk een precieze definitie van 'op proef'?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:54

Rechtsgeldig of niet, het wil mij niet aan dat een rechter een koop ongedaan wil maken omdat de oude eigenaar twijfeld over wel of niet verkopen. Bij een verkoop van een paard wat al 9 jaar in bezit is, gaat men niet over 1 nacht ijs. Lijkt mij tenminste.
Het besluit van verkoop is genomen, anders was het paard niet verkocht. Het zou een fraaie bedoeling worden als iedereen zijn "verkochte waar" op die manier weer terug wil vorderen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:03

Mij ook niet, want zoals ik al eerder zei vind ik het niet kunnen naar de koper toe, maar ik vroeg het me gewoon af.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:10

Citaat:
Ik heb mijn paard al vanaf zijn geboorte en hij is nu 9 jaar, dus heb er een redelijke hechte band mee. Ik wilde hem verkopen omdat ik idd weinig tijd had de laatste tijd en ik vond dat hij meer verdiende. Nu heb ik het idee dat ik meer tijd voor hem vrij wil maken, ook omdat ik hem zo mis. Nu weet ik niet of ik dit idealiseer. Ik vind het zelf ook heel erg tegen over het meisje dat hem wilt kopen alleen daarom zou ik al zeggen: koop hem maar. Maar ik voel me al 5 dagen (sinds dat hij weg is) ontzettend rot. Waar hij terecht zou komen te staan is super, hij krijgt daar alles wat hij nodig zou moeten hebben. Maar ik ben hem wel kwijt..

Hier staan genoeg reden in voor een rechter om te zeggen...jammer, helaas pindakaas. Verkocht is verkocht.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:33

Uit een soortgelijke situatie weet ik dat je gerechtelijk gezien nergens staat. Helaas voor jou maar als ze hem willen ga je het niet winnen. Hoe moeilijk ook voor je maar een advocaat of rechter wijst het paard aan de koper toe