Leren laarzen schoon houden met dit weer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Leren laarzen schoon houden met dit weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:53

Praktisch onmogelijk natuurlijk :P

Ik rij in een best wel natte bak, heb leren flapjes over mijn rits heen gedaan, dus die is aardig fijn schoon te houden. (Petrie Olympics)

De laarzen zijn inmiddels drie en half jaar oud en zien er nog heel erg goed uit. Alleen zijn ze door het vele gebruik in natte bakken niet meer zo top als de bedoeling is. Ik weet het niet goed uit te leggen, maar het lijkt bijna alsof ze niet meer waterafstotend zijn en zand en vocht meteen in het leer trekken.

Dus ik vet ze ook zoveel mogelijk in, maar ik kan nog niet helemaal het juiste vet vinden.
Uiteraard voed ik het leer met lederdressing, daarna gebruik ik Urad leercreme. Is heel erg vet, en geeft een mooie look aan de laarzen. Maar wat het nu precies is, weet ik niet.
Want als ik mijn laarzen na het rijden afspoel, spoelt er ook een wittig laagje af....
Daarnaast zorgt het er niet echt voor dat het zand/stof er makkelijk af gaat...

Wat voor spul kan ik kopen dat er wel voor zorgt dat water en zand niet zo snel in het leer trekken? Of zijn er andere tips??

elenaMM77

Re: Leren laarzen schoon houden met dit weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:57

goedkopere rubbere rijlaarzen aanschaffen voor bagger omstandigheden?
scheelt je toch in het behoud van je 'nette laarzen'.

voor de rest doe je voor het leer gewoon het beste..

dat wittige laagje.. is dat niet gewoon zweet van het paard dat in het vet getrokken is en dus een beetje 'opschuimt' als je je laarzen afspoelt?

als zand en stof niet goed los laat, dan laat je misschien iets te veel creme achter (je laarzen zouden niet echt 'plakkerig' moeten aanvoelen). net als met shoenen volgens mij goed uitborstelen en opboenen na het invetten?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:04

Ik gebruik dan Sectolin zadelzeep in vloeibare vorm, dus in een fles. In een handomdraai schoon en verzorgt het leer ook:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:04

Rubber rijlaarzen zijn niet in mijn maat te krijgen :')
Ik ben daar te lang voor :P Dat gaat irriteren met het zadel e.d.

Het zijn ook geen nette laarzen meer hoor, maar gezien hoe ze er nog uit zien, wil ik best dat ze nog een jaartje of twee mee gaan. En dat zou ook moeten kunnen.

Wittig laagje is aan de buitenkant ;) Is geen zweet...

Laarzen voelen niet plakkerig aan als het spul goed is ingetrokken :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:05

Rachel_x schreef:
Ik gebruik dan Sectolin zadelzeep in vloeibare vorm, dus in een fles. In een handomdraai schoon en verzorgt het leer ook:)

Maar maakt het het leer ook goed vet???

Merk je verschil ten opzichte van andere producten??

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:05

Elke keer na het rijden even snel een doekje erover halen om schoon te maken en dan minstens 1x per maand een grote onderhoudsbeurt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:06

Destination schreef:
Elke keer na het rijden even snel een doekje erover halen om schoon te maken en dan minstens 1x per maand een grote onderhoudsbeurt?

Een doekje alleen is niet genoeg hoor :P Het is een en al bagger wat er aan zit.
Dus ik spoel ze echt af (heb geen keus) en haal er dan ook nog een doek overheen :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:07

Maar stap je ook op in de bak? Of stampt je paard zo? Ik heb vaak hoogstens een paar spetters op mijn benen en dat kan er zo af. Ik stap wel buiten de bak op overigens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:08

Destination schreef:
Maar stap je ook op in de bak? Of stampt je paard zo? Ik heb vaak hoogstens een paar spetters op mijn benen en dat kan er zo af. Ik stap wel buiten de bak op overigens

Nee ik stap voor de bak op, maar de bak is echt bijna een zwembad. Paard stampt redelijk ook... :j
Vandaag zaten de kloddertjes zand zelfs op de zijkant van m'n knie... :o

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:08

Ik vind de lederbalsem met bijenwas van Epplejeck echt ideaal voor dit soort dingen. Ik vet er mijn leren laarzen ook mee in en daar blijft echt een laagje overheen liggen, de modder valt er zo af.

Deze is dat.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:10

Ik rijd gewoon met mijn oude laarzen, of met mijn allstars ;) niet met mijn dure nieuwe Petries, al dat zand gaat krassen joh! :+ :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:13

Blue_Eyes schreef:
Ik vind de lederbalsem met bijenwas van Epplejeck echt ideaal voor dit soort dingen. Ik vet er mijn leren laarzen ook mee in en daar blijft echt een laagje overheen liggen, de modder valt er zo af.

Deze is dat.

Oooh dat klinkt wel goed!!

Helaas heeft Divoza het niet, ik ben meer fan van Divoza. Maar dat wordt morgen een ritje EJ!! Want bijenwas spreekt mij wel aan!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:13

Na het poetsen inspuiten met waterafstotende spray waarmee je ook gewoon lederen schoenen kan behandelen, dat vind je in de meeste schoenenwinkels wel terug. Daarmee regelmatig inspuiten en ipv ze na elke rit echt af te spoelen, het zand eerder wat laten opdrogen en dan afborstelen. Al dat nat is echt niet goed voor het leer. Ik vet mijn laarzen trouwens nooit in, wel oppervlakkig wassen af en toe met lederzeep en een verzorgende crème die ook water- en vuilafstotend werkt. Gaat prima zo. Ik heb ook de Petrie Olympics.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:14

Elspelsz88 schreef:
Ik rijd gewoon met mijn oude laarzen, of met mijn allstars ;) niet met mijn dure nieuwe Petries, al dat zand gaat krassen joh! :+ :n

Deze Petries zijn niet echt nieuw meer... Overigens heb ik nooit last gehad van zand dat krast...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:15

Dagelijks even de slang erover en daarna inspuiten met tack conditioner, even laten intrekken en uit vrijven :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:20

Rijlaarzen moet je alleen poetsen met schoenensmeer, het is slecht voor je laarzen om andere spullen te gebruiken.

Ik zou gewoon goed met schoenensmeer doen en inspuiten met waterafstotend spul voor lederen laarzen. Al heb ik dat laatste zelf nooit hoeven doen. Van schoenensmeer worden ze ook weer mooi van kleur!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:26

Hier ook een zeiknatte bak.
Ik laat het zand opdroger, boratel het eraf met een zachte borstel en daarna met leerdoekjes schoonmaken. Eens in de 2 weken vetten en dat houd ze heel netjes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:30

Izzy19 schreef:
Na het poetsen inspuiten met waterafstotende spray waarmee je ook gewoon lederen schoenen kan behandelen, dat vind je in de meeste schoenenwinkels wel terug. Daarmee regelmatig inspuiten en ipv ze na elke rit echt af te spoelen, het zand eerder wat laten opdrogen en dan afborstelen. Al dat nat is echt niet goed voor het leer. Ik vet mijn laarzen trouwens nooit in, wel oppervlakkig wassen af en toe met lederzeep en een verzorgende crème die ook water- en vuilafstotend werkt. Gaat prima zo. Ik heb ook de Petrie Olympics.

Daar heb ik nog nooit van gehoord... Is dat chemische spul wel goed op het leer? Het is volgens mij niet bepaald gemaakt voor leer??? Lijkt me een beetje eng...
En afspoelen ontkom ik volgens mij niet aan... Is niet erg gezien het niet de nieuwste laarzen meer zijn. Maar het zou mooi zijn als ze na het afspoelen er wat beter uit zien als ik ze net gepoetst heb :P

Wat voor creme gebruik jij?

Ik heb altijd geleerd dat lederdressing het beste is voor je lederen artikelen. Dus die heb ik ook altijd (van Rapide)

mavantos schreef:
Rijlaarzen moet je alleen poetsen met schoenensmeer, het is slecht voor je laarzen om andere spullen te gebruiken.

Ik zou gewoon goed met schoenensmeer doen en inspuiten met waterafstotend spul voor lederen laarzen. Al heb ik dat laatste zelf nooit hoeven doen. Van schoenensmeer worden ze ook weer mooi van kleur!

Schoensmeer vind ik best wel smerig... Maar waarom is schoensmeer zo goed? Ik heb het liever blank trouwens, alleen de beschadigde plekken smeer ik in met zwarte schoensmeer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:32

SuperAssie schreef:
Hier ook een zeiknatte bak.
Ik laat het zand opdroger, boratel het eraf met een zachte borstel en daarna met leerdoekjes schoonmaken. Eens in de 2 weken vetten en dat houd ze heel netjes!

Waar laat je ze zolang ze nat zijn? Daarmee wil ik namelijk liever niet het huis in :P
En eigenlijk ook niet mijn auto in, die is al smerig genoeg als er geen zand in ligt :')

Maar na 20 minuten de verwarming vol aan zijn mijn laarzen nog niet echt droog...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:35

Laarzen absoluut niet vetten, behalve als ze erg uitgedroogd zijn. Daar worden ze te slap van en dat geeft slijtage en lelijke plekken. Laarzen zin gewoon schoenen en moeten gewoon regelmatig goed gepoest worden met schoensmeer nadat je ze schoongemaakt hebt. Goed gepoetste laarzen stoten vocht en vuil af. Dan is het een kwestie van een handdoekje erover na het rijden en klaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:38

Sizzle schreef:
Laarzen absoluut niet vetten, behalve als ze erg uitgedroogd zijn. Daar worden ze te slap van en dat geeft slijtage en lelijke plekken. Laarzen zin gewoon schoenen en moeten gewoon regelmatig goed gepoest worden met schoensmeer nadat je ze schoongemaakt hebt. Goed gepoetste laarzen stoten vocht en vuil af. Dan is het een kwestie van een handdoekje erover na het rijden en klaar.

Slap en Petrie gaan volgens mij niet samen :P

Maargoed, jij zegt ook schoensmeer, dus ik denk dat ik de bijenwas nog even uitstel en de schoensmeer morgen maar weer uit de kast trek... Ik heb trouwens (bij gebrek aan beter) schoensmeer van Ariat, wat echt héél anders is dan die van Petrie zelf... Ariat is veel stugger (Petrie is misschien vetter?) spul... Uitgaande van jouw en Mavantos' reactie zou dat bijna beter zijn in deze omstandigheden...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:40

Met heel nat weer rijd ik ook gewoon met schoenen. Maar mijn leren laarzen vet ik nauwelijks in. Als ze nat zijn laat ik het zand opdrogen en dan borstel ik het eraf. Ze zien er na 7 jaar nog heel erg goed uit (Petrie Perfect).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:42

Dat maakt Denk ik niet uit, ik gebruik van allerlei merken schoenensmeer.

Je hebt ook een merk dat Kiwi heet, dat is heel fijn. Is een stalen blikje en dan moet je dat met een aansteker in de brand zetten en daarna uitblazen. Dan is het vloeibaar en smeer je het op je laarzen (niet te dik). Als het dan helemaal opgedroogd is kan je het oppoetsen met een panty en zijn ze zo goed als nieuw. Als je dat een paar keer doet komt er een laagje op je laars en zijn ze makkelijker te onderhouden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:45

mavantos schreef:
Dat maakt Denk ik niet uit, ik gebruik van allerlei merken schoenensmeer.

Je hebt ook een merk dat Kiwi heet, dat is heel fijn. Is een stalen blikje en dan moet je dat met een aansteker in de brand zetten en daarna uitblazen. Dan is het vloeibaar en smeer je het op je laarzen (niet te dik). Als het dan helemaal opgedroogd is kan je het oppoetsen met een panty en zijn ze zo goed als nieuw. Als je dat een paar keer doet komt er een laagje op je laars en zijn ze makkelijker te onderhouden

Kiwi lijkt me wel het meest fijn... Maar heb ik nog niet kunnen vinden.
Ga ik eerst dit opmaken, als het goed werkt ga ik op zoek naar Kiwi.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:45

Je hebt speciaal waterafstotend spul voor leer hé :-) Dat moet je gebruiken, dan blijven ook gewone leren schoenen veel langer mooi.