deken met hals of zonder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zestionred

deken met hals of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 23:05

Hallo,

Ik heb vandaag mijn 2de paardje gekocht. *\o/*
Nu hij staat buiten op een paddock met inloopstalletje.
Het is de bedoeling op wedstrijd te gaan.
Maar hij krijgt al een wintervacht, ik wil hem liever niet scheren omdat hij wel buiten staat.
ik ga dekens opleggen, maar bestel ik een regendeken met of zonder hals?

wat denken jullie?
bedankt!

darkadia

Re: deken met hals of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:08

Als je m niet wilt scheren, maar wel zijn vacht zo dun mogelijk wil houden, zou ik gaan voor een deken met hals. Mijn paardje staat nu met een deken zonder hals, en wordt op hoofd en hals al behoorlijk wollig. Echter heeft hij nu last van rainrot, en staat overdag ook altijd buiten (zonder schuilmogelijkheid), dus heb nu alsnog een losse hals besteld. Dat zou voor jou misschien ook nog een optie zijn, mocht het met hals te warm zijn voor je paard, dan kun je hem er makkelijk af halen, ipv dat je weer een nieuwe deken moet kopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:24

Ik durf het zelf niet meer. Mijn paard had prachtige manen, tot de halsdeken erop ging. Na een paar weken waren alle manen weg. Heeft een behoorlijke tijd geduurd tot ze weer terug waren. Ik had overigens een losse hals.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:33

Dan zou ik voor een deken met hals kiezen. Mijn dikste winterdekens zijn met hals, heb geen last van kapotte manen (de voering van de hals is een gladde stof bij mij).

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:37

Ik had ook last van kapotte manen dus ik ben van de hals dekens afgestapt

johnvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:54

Met hals ging schuren dus ook hier van de hals afgestapt

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:58

ik lees graag mee want ik heb een deken met hals gekocht voor mijn fries

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:11

Hier ook een gladde binnenvoering van de hals en dan is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:13

Hier nu ook zonder hals. Ze had geen manen meer over en kreeg er ook jeuk van. Had tevens ook een gladde nylon voering.

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:00

Zonder hals hier, het deken is kapotgescheurd en er zijn plukjes manen af.
Niet best, als het een duur deken is..

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:03

Vraagje voor de halsdeken kenners dan, is het slechter zonder hals (qua kou) ?

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:04

Lovethokkaa schreef:
Vraagje voor de halsdeken kenners dan, is het slechter zonder hals (qua kou) ?

Ik vind van niet,
het paard heeft de rest van het lichaam wel bedekt en heeft volgens mij wel genoeg warmte..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:39

Als het paard niet geschoren is kan ie prima zonder hals. Paarden hebben het niet snel koud...

MarjoSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:53

Een paard kan prima zonder halsdeken in de wei staan. Alleen dan krijg je waarschijnlijk wel lengte verschil in haar. Dan heeft ie meer haar op het hoofd en op de hals dan de rest van het lichaam omdat die daar dan wel een deken heeft. :D

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:08

Die van ons zitten altijd met hals, als ze al geschoren zijn.
Dit omdat het bij een wedstrijd wat mooier staat als de haartjes even lang zijn ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:15

Met hals! Hier geen probleem met manen. Vooral geen te krappe maat nemen, dat gaat schuren..

MarjoSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:07

Mijn verzorgpaardje heeft ook een hals op.
Maar is wel geschoren.
Heb verder geen problemen dat er manen afschuren ofzo :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:06

Ik zit nu ook met de kwestie. Ik heb een pony met hals staan, die vind dat heerlijk, anders zet hij zijn haren echt rechtop (voor extra warmte). Nu echter een paard staan die van zichzelf niet echt een wintervacht aanmaakt. Ideaal, want ik hoef niet te scheren. Hij staat sinds een paar dagen met een 300gr zonder hals op, waar hij het eigenlijk zelfs wat warm in heeft, in ieder geval op stal. Zijn hals echter begint nu wel een beetje te groeien en dat vind ik niet zo prettig. Qua werk en qua lengteverschil. Nu dus de vraag: halsdeken er op of niet? Hij kan bovendien wel wat druk van boven gebruiken want meneer heeft stugge manen die graag rechtop staan. En als ik een halsdeken neem, hoe dik dan? 300gr is nu al wat warm, terug naar 250, 200 of toch 300 (het gaat vriezen)? Ik probeer dekens niet te vaak te wisselen, om niet te zeer te wisselen in warmte.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:16

Voor nu heb ik gewoon een 100gr op mijn paard. En die is deels geschoren. Voor ongeschoren vind ik 300 echt te warm, maar dit wisselt ook wel een beetje per paard. Zweet hij eronder? Dan zou ik toch naar een 200gr gaan.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:34

Ik heb de pony onder 400gr staan, ook ongeschoren. Maar die heeft de 400 echt nodig. Ik ken ook weinig mensen die de paarden nu nog onder 100 hebben staan. Ik ben afgelopen week met het paard van 200 naar 300 gegaan, omdat het net een beetje te fris werd. Als een paard onder de deken gaat zweten ligt er bij mij heel snel een dunnere op. Nee, hij heeft het (binnen) warm, niet heet. Buiten is de deken precies goed.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:13

Achja ieder zo z'n ding, maar sowieso is n deken op ongeschoren paard meer onze luxe dan dat paardlief m nodig heeft. Mijne zal nooit n 400gr op krijgen, te warm voor hem. Vacht is nu onder deken mooi dun en hals is ie n teddybeertje haha :) hij is ook enkel een stukje geschoren om in winter de warmte goed kwijt te kunnen tijdens werk.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:14

zeker met hals hier... paard is geschoren, en ook al was hij niet geschoren, ik vind het er súper raar uitzien als een paard een deken opheeft en het dus onder de deken weinig vacht aan maakt en op de hals veel haar zit, dit ziet er echt níet uit !!
Plus dat ik het warmer en dus beter vind voor mijn paard.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:17

Bij mijn paard gebruik ik een deken met een halve hals. Meer omdat de andere dekens trekken op zijn schoft en hij daar schuurplekken van krijgt. Mijn andere paarden hebben zonder hals, die hebben daar geen last van.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:01

darkadia schreef:
Achja ieder zo z'n ding, maar sowieso is n deken op ongeschoren paard meer onze luxe dan dat paardlief m nodig heeft. Mijne zal nooit n 400gr op krijgen, te warm voor hem. Vacht is nu onder deken mooi dun en hals is ie n teddybeertje haha :) hij is ook enkel een stukje geschoren om in winter de warmte goed kwijt te kunnen tijdens werk.

Bij paarden/pony's die niet werken en voldoende wintervacht aanmaken ben ik het daar helemaal mee eens. Bij paarden die werken wordt het wat anders. Met een echt lange wintervacht krijg je ze nog amper droog en, veel belangrijker, worden ze enorm warm tijdens het werk. Tweede uitzondering is de reden dat mijn pony een zwaardere deken op heeft. Die heb ik twee keer geprobeerd een werkloze en dekenloze winter te geven, maar heb toen een aantal malen een koud, bibberend en in 1 geval fiks onderkoeld dier uit de wei gehaald. Hij maakt wel de lange vacht aan, maar heeft amper ondervacht en kan zich dus echt slecht warm houden. Maar dit is een uitzondering. Ik ben, mits aan deze voorwaarden is voldaan, niet iemand die snel dekens opgooit. Aan de andere kant zie ik dan het nut van een 100gr deken ook weer niet. Verschilt natuurlijk per paard, maar maakt hij geen wintervacht aan dan onder die dunne deken? Ik doe dekens op om wintervacht te voorkomen, maar als ze dikke vacht mogen krijgen, laat ik de deken helemaal weg.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:12

Nee, zijn vacht blijft aanzienlijk dunner onder de deken. Dun genoeg om zich met het werk wat hij doet niet teveel te zweten ;) als die van jou idd onder dunnere deken heel dikke vacht aan maakt snap ik dat ie onder dikkere deken staat hoor, daarom zei ik eerder al het wisselt echt per paard :) mijne heeft vooralsnog genoeg aan de 100gr (staat wel in de nacht binnen, scheelt ook). En als t echt rond 0 wordt krijgt ie n 200gr op. Maar daarom zei ik ook onze luxe. Wij willen rijden dus is dikke vacht onhandig en doen we dekens op en scheren we :)
En idd het ziet er niet uit dat het haar op hals langer is, maar dat boeit me niet ;) rijden (nog) geen wedstrijden en vind functionaliteit belangrijker :)