Paard staakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:01

Hallo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb nu al een jaar een verzorg pony, waar ik drie keer in de week naartoe ga. Het ging altijd wel heel goed, tot twee maanden geleden, ze is toen opeens omgeslagen en elke keer als ik wil gaan rijden of iets anders met haar wil doen (lees: longeren, wandelen, of spelletjes), dan staakt ze. Ze is op zich wel blij om mij te zien en poetsen vindt ze ook wel leuk, maar zodra ze daadwerkelijk iets moet doen dan staakt ze gewoon.
Weet iemand misschien wat ik kan doen om haar een beetje te motiveren?

purny

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:07

Heb je de eigenaar op de hoogte gesteld van het probleem? Ik zou dan overleggen om haar na te laten kijken op problemen of pijn in de rug.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:08

Je zegt ze staakt, maar wat doet ze dan?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:39

purny schreef:
Heb je de eigenaar op de hoogte gesteld van het probleem? Ik zou dan overleggen om haar na te laten kijken op problemen of pijn in de rug.

Ik heb het al eerder aan de eigenaar verteld, maar hij zegt dat het "vanzelf" wel overgaat. En ik denk dat als het aan haar rug zou liggen dat ze alleen zo doet bij rijden en niet ook bij wandelen.
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 19-10-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:40

Manonvanunen schreef:
Je zegt ze staakt, maar wat doet ze dan?

Nou bij het wandelen loopt ze gewoon niet meer verder en krijg ik haar met geen mogelijkheid meer verder en bij rijden gaat ze of achteruit lopen of soms bokt ze (of stopt ze ook met lopen).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:58

Kan geen kwaad om de osteo te laten komen.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:02

Reageert je paard ook als je hem poetst door bijvoorbeeld zijn rug weg te trekken? Of iets met het gebit? Dat die op druk van het bit zo reageert

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:05

purny schreef:
Kan geen kwaad om de osteo te laten komen.

Het is niet mijn paard, en wat ik van de eigenaar heb gehoord heeft hij niet echt de intentie om een osteopaat erbij te halen of überhaupt een dierenarts, tenzij ze duidelijk vertoond dat ze héél ziek is...

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:05

Als je zeker, 100% zeker, weet dat het niks fysieks is...:

Ik heb dit ook gehad, na twee weken heb ik weer een prive les gedaan (in de groep deed ze het niet, we als ik alleen was). Elke keer als ik wilde draven ging eerst stilstaan, achteruitlopen en als je haar dan weer naar voren probeerde te drijven ging ze bokken, steigeren en nog meer gezeur. Instructrice zei dat ik dr gewoon een mep moest geven :=. Uiteindelijk is het in een les weer gelukt om een beetje fatsoenlijk te rijden, daarna duurde het nog een dag of drie en heb er nooit meer last gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:07

is het niet een kwestie van gewoon niet luisteren?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:07

geerke schreef:
is het niet een kwestie van gewoon niet luisteren?

Dat dacht ik ook :=. En dan ontdekt het paard dat de ruiter er niks aan doet en gaat hij lopen bokken.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:08

FlorienM schreef:
Reageert je paard ook als je hem poetst door bijvoorbeeld zijn rug weg te trekken? Of iets met het gebit? Dat die op druk van het bit zo reageert

Nee, met poetsen heeft ze nergens meer last van. Vandaar dat ik dacht dat het juist iets met motivatie was. Wat het bit betreft weet ik niet, ze heeft geen last van eten, maar misschien kan ik wel aan de eigenaar vragen om de tandarts te halen (alhoewel het me sterk lijkt dat die er ook daadwerkelijk wat aan doet), bedankt :)

Elinex304 schreef:
Als je zeker, 100% zeker, weet dat het niks fysieks is...:

Ik heb dit ook gehad, na twee weken heb ik weer een prive les gedaan (in de groep deed ze het niet, we als ik alleen was). Elke keer als ik wilde draven ging eerst stilstaan, achteruitlopen en als je haar dan weer naar voren probeerde te drijven ging ze bokken, steigeren en nog meer gezeur. Instructrice zei dat ik dr gewoon een mep moest geven :=. Uiteindelijk is het in een les weer gelukt om een beetje fatsoenlijk te rijden, daarna duurde het nog een dag of drie en heb er nooit meer last gehad.

Dat is misschien wel een idee, alleen wil ik dan wel eerst weten of het niets iets met haar gebit is.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:11

Snap ik :j. Heb je het wel eens geprobeerd met een halster?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:15

Elinex304 schreef:
Snap ik :j. Heb je het wel eens geprobeerd met een halster?

Met een halster rijden, bedoel je?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:15

Lastig. Ben er altijd voor eerst lichamelijke problemen uit te sluiten en het dan pas onder de noemer vervelend doen zetten en doorpakken. Als je ze niet eerst uitsluit weet je niet of je doorpakt op een paard dat eigenlijk pijn heeft. Is er geen mogelijkheid de eigenaar over te halen of het evt. zelf te bekostigen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:17

Het is lastig als het niet je eigen paard is en eigenaar vertikt het om er geld in te steken.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:18

Ja dat bedoel ik, met halster rijden, dan weet je gelijk zeker of het met het gebit te maken heeft.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:19

Narita schreef:
Lastig. Ben er altijd voor eerst lichamelijke problemen uit te sluiten en het dan pas onder de noemer vervelend doen zetten en doorpakken. Als je ze niet eerst uitsluit weet je niet of je doorpakt op een paard dat eigenlijk pijn heeft. Is er geen mogelijkheid de eigenaar over te halen of het evt. zelf te bekostigen?

Nou ik ben een veertienjarig meisje, dat al haar tijd steekt in naar school gaan, dus nog geen baantje heeft...dus ik heb denk ik niet genoeg geld om het te bekostigen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:21

Elinex304 schreef:
Ja dat bedoel ik, met halster rijden, dan weet je gelijk zeker of het met het gebit te maken heeft.

Ja, dat is wel een goed idee, dank je :D

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:24

Dan heb je idd niet genoeg. Niet binnenkort jarig?
Het is gewoon lastig om het onder de noemer vervelend doen te gooien en door te pakken terwijl je geen uitsluiting hebt van evt. lichamelijke problemen.
Heb je met poetsen niets gemerkt?
Wat doe je zoal met je verzorgpaard? Is het werk niet te eentonig?
Hoe is ze als je bijv. in het bos gaat wandelen?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:30

Narita schreef:
Het is gewoon lastig om het onder de noemer vervelend doen te gooien en door te pakken terwijl je geen uitsluiting hebt van evt. lichamelijke problemen.

Hahaha, helaas niet.
Ik heb helemaal niets met poetsen gemerkt, ze is dan heel relaxed en staat met haar oogjes dicht te genieten :).
Ik wandel met haar en we doen vaak vrijheidsdressuur, verder rijden we, een beetje de standaard dingen..
Als ik met haar ga wandelen dan lijkt het meestal alsof het haar helemaal niets doet, is niet extra kijkerig ofzoiets, en na een tijdje stopt ze gewoon met lopen en wil ze terug.

DeEnigeEchte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:37

Voorop gesteld dat het geen lichamelijk letsel is: Zoals al eerder gezegd kan het zijn dat je even ferm moet laten merken dat jij de baas bent en niet het paard.

Ik verzorg zelf een hele koppige welsh waar ik drie dagen achter elkaar iedere keer heb moeten sjorren om haar de wei uit te krijgen. Na overleg met de eigenaar vastgesteld dat er medisch niks mis was heb ik haar toen gewoon uit de wei gehaald. De dame in kwestie blokkeerde vervolgens weer, maar toen paste ik een trucje toe: Even goed bekeken hoe mevrouw erbij stond en op welk been ze leunde. Daarna aan het halster schuin opzij gaan trekken in net de juiste richting zodat ze uit balans werd getrokken en een stap moest nemen om overeind te blijven. Dit zorgde er ook voor dat ze een stukje naar voren kwam. Zo zijn we heel langzaam steeds verder van de wei af gekomen tot ze doorhad dat we hoe dan ook een eind gingen lopen. Desnoods met de snelheid van een slak in winterslaap. Toen mevrouw dat doorhad ging ze toch maar wel lopen. Een paar keer herhalen en nu gaat ze heel makkelijk mee zonder te blokkeren, all probeert ze nog steeds wel af en toe kattekwaad uit te halen.
Laatst bijgewerkt door DeEnigeEchte op 20-10-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:43

Narita schreef:

Nou, dat vind ik al ver gaan dat er wordt gesuggereerd dat een 14 jarig meisje haar geld zou kunnen/moeten steken in een paard dat nog niet eens van haar is.

Ts: Als de eigenaar niet mee wil kan je eigenlijk niet veel doen, buiten eens proberen of het echt een kwestie van doornemen is en tonen wie de baas is :)

JuliaxRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:03

Ik zou sowieso even iemand een veearts of iemand die er verstand van heeft naar laten. Als het dan geen fysiek probleem is kun je verschillende dingen proberen, ik weet niet hoe oud de pony is, maar sommige pony´s worden heel heftig tijdens de puberteit. mijn verzorgpony probeert je heel vaak uit, en als je het dan laat gaan blijft ie vervelend doen, dus ik zou gewoon eerst iemand naar hem-haar laten kijken, en anders kijken naar wat de andere problemen kunnen zijn, vind ie het saai, is ie bang, ben je te lief, of is de eigenaar niet helemaal correct bezig.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:08

Ik zou helemaal geen geld uitgeven aan dierenarts, tandarts of osteopaat.
Ga eerst maar eens aan de slag met grondwerken.
Je pony moet weer leren gehoorzamen en jij moet leren de pony te laten gehoorzamen.
Ben je weleens boos geworden? Misschien kan je eens een ouder iemand meenemen die je kan helpen of wil de eigenaar je misschien helpen

En een pony die moeilijk luistert met alleen een halster te gaan rijden vind ik een zeer dom en gevaarlijk advies