Nieuwe laarzen, lastig dicht te krijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xVultures

Nieuwe laarzen, lastig dicht te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:52

hoihoi!

afgelopen week heb ik de mondoni Kendal laarzen aangeschaft.
Dit zijn mijn eerste paar leren rijlaarzen.
Ze zijn voorzien van een rits met elastiek er naast.
ik krijg ze tot nu toe moeilijk dicht. de medewerkster van divoza zei dat ze nog wel zouden rekken.

toch was ik benieuwd wat jullie ervaring is met strakke rijlaarzen.

ik ben benieuwd.

Bentleyyy

Re: Nieuwe laarzen, lastig dicht te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:55

Geen ervaring met strakke laarzen, wel met strakke chaps. In het begin moest iemand anders ze met 2 handen dicht trekken zodat ik ze kon dicht ritsen. Na een tijdje inrijden passen ze perfect.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:55

Meestal rekken ze inderdaad nog wel. Daarbij geldt dat hoe meer druk er op staat, hoe meer ze rekken.
Zitten ze met rijden wel lekker? Ik zou het in ieder geval nog even de tijd geven, leer is erg bewerkelijk! :)

Edit: Heb ze even gegoogled, mooie laarzen! *\o/*

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:08

Simbaa schreef:
Meestal rekken ze inderdaad nog wel. Daarbij geldt dat hoe meer druk er op staat, hoe meer ze rekken.
Zitten ze met rijden wel lekker? Ik zou het in ieder geval nog even de tijd geven, leer is erg bewerkelijk! :)

Edit: Heb ze even gegoogled, mooie laarzen! *\o/*

Ik heb er nog niet mee gereden. als ik dat doe is de kans groot dat ik ze niet meer terug kan doen. alleen inlopen in huis.

maar bedankr voor je reactie! stelt me al meer gerust!

ik vind ze ook heel mooi! wou deze altijd al. toen waren de fields voor 50 euro bij divoza. maar die pasten mij niet. toen werden mij deze aangeraden. was ik erg blij om haha

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:10

Bentleyyy schreef:
Geen ervaring met strakke laarzen, wel met strakke chaps. In het begin moest iemand anders ze met 2 handen dicht trekken zodat ik ze kon dicht ritsen. Na een tijdje inrijden passen ze perfect.

hetzelfde heb ik met mijn laarzen nu! fijn dat ze bij jou nu goed zitten! hopen dat het bij mij ook gebeurd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:11

Ik kreeg mijn laarzen eerst ook moeilijk dicht. Wat bij mij al een beetje hielp was gaan staan tijdens het dichtritsen van de laarzen.
Inmiddels krijg ik ze gelukkig wel makkelijk dicht.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:14

Ik had overdag in huis mijn nieuwe chaps aan om ze op te rekken.Wel een keer de voordeur open gemaakt en zag later dat ik sloffen en chaps aanhad.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:15

Ineke2 schreef:
Ik kreeg mijn laarzen eerst ook moeilijk dicht. Wat bij mij al een beetje hielp was gaan staan tijdens het dichtritsen van de laarzen.
Inmiddels krijg ik ze gelukkig wel makkelijk dicht.

ik moet met 2 handen de rits dicht doen. als ik ze eenmaal aan heb heb ik zere vingers haha! ben elke keer bang dat ik de boel kapot trek.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:35

Dus het is vrij normaal dat ze in het begin zo strak zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:39

Ja dat is heel normaal. Maar ik zou ze dus juist niet gaan inlopen, dan zakken ze verkeerd in. Gewoon op het paard ermee dan krijg je ze direct in de vorm zoals ze moeten!

Terugbrengen kan je ze nu ook al niet meer hoor dat mag alleen als je ze nooit gedragen hebt.

Wat ik deed was dunne lage sokken dragen in het begin.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 14:12

Yvank_ schreef:
Ja dat is heel normaal. Maar ik zou ze dus juist niet gaan inlopen, dan zakken ze verkeerd in. Gewoon op het paard ermee dan krijg je ze direct in de vorm zoals ze moeten!

Terugbrengen kan je ze nu ook al niet meer hoor dat mag alleen als je ze nooit gedragen hebt.

Wat ik deed was dunne lage sokken dragen in het begin.

Dankje voor je reactie!
Ik kan ook niet wachten om er mee op het paard te stappen. al wordt dat de 1e x nog wel een opgave haha!

Edit: voorlopig doe ik geen paardrijsokken aan maar gewoon
katoenen sokken van de zeeman :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:19

Wat iemand in de ruitersportzaak me ooit liet zien is met je vingertop achter de rits hem dichttrekken.
Dus je wijsvinger met de rug tegen je sok/broek en de rits er 'overheen' dichttrekken.
Sindsdien doe ik het ook altijd zo en krijg alles wat strak zit zo makkelijk dicht (bijvoorbeeld met een keer dikkere sokken etc). Scheelt dat je niet veel kracht op de rits hoeft te zetten :)

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 15:32

MariekeS_ schreef:
Wat iemand in de ruitersportzaak me ooit liet zien is met je vingertop achter de rits hem dichttrekken.
Dus je wijsvinger met de rug tegen je sok/broek en de rits er 'overheen' dichttrekken.
Sindsdien doe ik het ook altijd zo en krijg alles wat strak zit zo makkelijk dicht (bijvoorbeeld met een keer dikkere sokken etc). Scheelt dat je niet veel kracht op de rits hoeft te zetten :)

Dankjewel voor de tip! dat ga ik proberen als ik thuis ben.
hopen dat ik nog een vinger tussen rits en been krijg dan! haha

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:36

Je kan ook nog dan met wijsvinger en duim het 'blokje' van de rits vastpakken om te trekken eventueel.
Tot nu toe werkt het bij mij altijd, ook met ritsen (bijvoorbeeld bij tassen of laarzen) waarvan je denkt..no way dat dat gaat passen :')

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 15:42

MariekeS_ schreef:
Je kan ook nog dan met wijsvinger en duim het 'blokje' van de rits vastpakken om te trekken eventueel.
Tot nu toe werkt het bij mij altijd, ook met ritsen (bijvoorbeeld bij tassen of laarzen) waarvan je denkt..no way dat dat gaat passen :')

Ik ga het proberen!
Ik laat het weten of het gelukt is :D

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:49

ik heb ook mondoni's, in het begin kreeg ik ze niet dicht in mn eentje, maar ze zitten nu echt super! rekken dus nog wel :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:59

Met wat kaarsvet langs de rits gaan,wil ook nog wel eens helpen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:59

Als ze zo strak zitten gaan ze zeer zeker scheuren op het stiksel. Daar staan de Kendals al om bekend.
Zo strak horen ze ook absoluut niet te zitten. Rits hoort gewoon normaal, dus zonder weinig moeite, dicht te kunnen.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:08

Je moet een touwtje door het oog van je rits doen en hem zo dicht trekken. Heb je geen pijnlijke vingers en je rits is binnen 3 sec dicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:10

Je kan ook zomaar je rits stuk trekken als ze zo strak zitten...
En dan heb je een groter probleem.
Rits hoort gewoon dicht te kunnen, zonder trekken en sjorren.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:29

Was er in de winkel geen wijdere maat? Dit klinkt voor mij ook alsof je de boel snel kapot gaat trekken.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 16:34

vosjevos schreef:
Was er in de winkel geen wijdere maat? Dit klinkt voor mij ook alsof je de boel snel kapot gaat trekken.

Daar ben ik dus ook bang voor, ze hadden alleen deze maat en de medewerkster van divoza zei dat het zo wel goed zou gaan.

Ik denk dat ik gewoon even terug ga.. en er nog is naar laat kijken.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 16:35

Focussed schreef:
Als ze zo strak zitten gaan ze zeer zeker scheuren op het stiksel. Daar staan de Kendals al om bekend.
Zo strak horen ze ook absoluut niet te zitten. Rits hoort gewoon normaal, dus zonder weinig moeite, dicht te kunnen.

Ik heb bij het topic van de mononi rijlaarzen ook iets van jou voorbij zien komen.
Heb jij ook de kendals gehad? wat is er bij jou gebeurd?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:18

Maar is dat echt zo? Bij mijn laarzen moest ik in het begin ook echt mijn best doen, maar nu gaat het prima.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:46

Heb ze ook gehad. Zaten ruim, kreeg rits met gemak dicht. Uiteindelijk na 7 maanden is de stiksels lange de rits gaan loslaten met als gevolg dat de rits niet meer strak stond en ging bobbelen. Uiteindelijk kreeg ik de rits niet meer over die bobbels getrokken en konden m'n laarzen dus niet meer dicht.