Hoe leniger worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe leniger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:18

Heyhoi bokkers,

Ik ben helemaal gek op de grote en brede paarden, zoals shires en clydesdales en belgische/nederlandse/franse trekpaarden. Alleen zit ik met een probleempje, ik heb er al een beetje moeite mee om mét zadel op mijn verzorgpaard van 1.65 te komen en zonder zadel op mijn verzorgpaard van 1.50 komen is al helemaal onmogelijk zonder opstapje. Dus wat als ik dan later zo'n reus van +1.75 op stal heb staan, dat wordt 'm niet.

Daarom zou ik graag een stuk leniger worden, om er makkelijker op te kunnen klimmen. Natuurlijk stap ik altijd in de bak op met opstapje, en ook als ik opstap voor een buitenrit. Maar als ik nou even af moet stappen voor een gevaarlijke situatie oid, dan zou ik graag ook weer makkelijk op kunnen stappen. Wie heeft de gouden tip?

capopjekop

Re: Hoe leniger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:19

Gaan turnen of een andere sport gaan doen waar je souplesse voor nodig hebt.

Al kun je natuurlijk onderweg ook creatief omgaan met hekken en paaltjes om op te stappen. Als je pony maar braaf stil blijft staan dan moet dat wel lukken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:22

Tja, om daar nou op te vertrouwen weet ik niet. Er zijn niet zoveel paaltjes of hekken waar ik rijd en het is ook niet echt mogelijk om de beugelriemen zo lang te maken.

Voor een andere sport erbij heb ik op het moment niet echt de tijd.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:25

Ik volg even. Ben ook niet zo lenig. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:26

Mss kun je met google oefeningen vinden waarmee je thuis aan de slag kan.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:26

Oefeningen, je kan er genoeg vinden op internet! :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:31

Yoga?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:35

Yoga doe ik al een paar keer per week maar lijkt niet heel veel te helpen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:37

Er zijn veel flexibility filmpjes te vinden op YouTube, bijvoorbeeld waarin uitgelegd wordt hoe je de split kunt leren. Ik denk dat dat oefeningen zijn die jou zouden kunnen helpen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:38

Dat denk ik ook wel ja, dankjewel voor de tip!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:40

luf_horses schreef:
Er zijn veel flexibility filmpjes te vinden op YouTube, bijvoorbeeld waarin uitgelegd wordt hoe je de split kunt leren. Ik denk dat dat oefeningen zijn die jou zouden kunnen helpen?

ik zou er maar niet op rekenen... ik kan de split maar ben niet instaat op te stappen hoor :')

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:43

Probeer pilates eens.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:44

Ik kan mn been in mn nek leggen en ook ik ben geen held in opstappen :o

Sommige mensen zijn nou eenmaal goed in opstappen en anderen niet. Je zal het vast en zeker kunnen trainen, maar een split of je been in je nek leggen is nog geen garantie om makkelijk en soepel op een paard te kunnen stappen :n :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:44

Unihorses, ik denk dat het een combinatie van kracht in je benen én flexibiliteit is, en gewoon een beetje handigheid. Een vriendin van mij springt zo zonder zadel op een paard van 1.85, doe ik haar niet na.

Kun je pilates ook alleen thuis doen?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:47

Ik heb voor mijn paard van 1.83 een uitklapbeugel om op te stappen op buitenrit. Dat is gewoon een ijzeren beugel die je omhoog klapt als je hem niet nodig hebt. Dat scheelt al heel veel! En verder gewoon je paard goed leren stilstaan en inderdaad gebruik maken van boomstammen, hekjes en bankjes :P

Zo een dus: http://www.ruitersport.com/opstap-uitkl ... zt295.html

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:47

MorganeR schreef:
Unihorses, ik denk dat het een combinatie van kracht in je benen én flexibiliteit is, en gewoon een beetje handigheid. Een vriendin van mij springt zo zonder zadel op een paard van 1.85, doe ik haar niet na.

ik heb het in een groepsles gedaan op de sportschool maar als je eens op youtube zoekt dan zijn er misschien ook wel filmpjes.

Pilates is niet alleen lenigheid maar je wordt er ook sterker van, het is echt een afwisseling van rekken en strekken als in lenigheidsoefeningen maar er zit ook krachttraining mbv je eigen lichaam bij. Ik vind het heel fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:49

Opstappen is niet allen lenigheid, maar ook kracht en handigheid.
Je kunt het oefenen door bijvoorbeeld de trap in zo weinig mogenlijk stappen te nemen of op muurtjes te stappen e.d.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:53

3 x per dag de split en spagaat oefenen. En dan de spagaat met zowel het linker als het rechterbeen naar voren :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:54

Ik denk dat ik veel meer nodig heb dan die uitklapbeugel _O- Ik denk dat de beugel op het langste gaatje maken nog niet lang genoeg zou zijn, om eerlijk te zijn. En dat is ook niet echt handig bij een westernzadel.

Dankjewel voor de tips Sizzle!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:00

Iedere dag wat rek en strek oefeningen doen! Lekker je spieren oprekken(door bijvoorbeeld spagaat en split, maar je kan ook behoorlijk lenig worden door een been steeds zo hoog mogelijk op te gooien en dan proberen je been zo hoog mogelijk stil te houden in de lucht, maar ik vraag me af of dat nu wel zo'n goed idee is.. :+ )
En je kan eventueel nog een beetje spierkracht trainen, zodat je je beter op kan trekken. En je kan natuurlijk altijd langs de fysio, maar misschien is dat een beetje overdreven. ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:03

Jaa de fysio lijkt me heel erg overdreven hiervoor. Volgens mij heb ik ook nog ergens in een hoekje een stoffige wii fit staan, misschien daar wat yoga/spierkracht oefeningen mee gaan doen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:56

MorganeR schreef:

o d'r op springen is echt geen probleem hoor :') sommige mensen zijn er gewoon niet voor gebouwd... mijn voet in de beugel lukt al niet ja op z'n zei en toch ben ik ontzettend lenig.. maar ja kan ook niet bij de grond met gestrekte benen maar verder :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:00

Ik kom volgens mij nog geen 20 cm van de grond af... hahaha!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:00

Ik denk dat in zo'n situatie de fysio helemaal niet overdreven is. Deze mensen hebben vaak wel goede tips en tricks waarmee je aan de slag kan. Zeker als je zegt wat je doel is.

Ik heb er zelf weinig moeite mee, maar inderdaad de trap in zo min mogelijk stappen doen, muurtjes op en af stappen (waardoor je dus ook de spieren traint op flexibiliteit en kracht). En meer van dat soort dingen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:02

Wat ik ermee bedoel is dat het op dit moment nog geen mega groot probleem is, dus ik liever nog wacht met naar de fysio aangezien het niet dringend is.

De tips van de trap zal ik wel proberen!