paard in training.. wat als de eigenaar paard niet op haalt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4kids

paard in training.. wat als de eigenaar paard niet op haalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:40

Hallo allemaal,,

Een vraag,

Ik krijg van een kennis een 4 jarige holsteiner hengst om door te rijden tot hij naar india kan.
Heel leuk en een super uitdaging.
Nu maakt de eigenaar iut India geld over voor de komende 3 maanden voor stalling voer enz enz.. maar nu is de vraag.. Wat als?? hij zn paard niet haalt? geen geld meer overmaakt na de afgesproken tijd? wat als dat paard een dierenarts nodig heeft? heel veel vragen maar hoe dek ik ons het beste in?
Contract zeker maar hoe sterk sta je? ik heb zelf het geld niet om dat paard zelf te onderhouden.
Dus wat kan en mag ik als hij in het aller ergste geval niks meer laat weten???
Graag tips ervaringen enz enz? paard word komende week bij een andere stal in NL opgehaald en idd netjes betaald maar de verhalen van beide kanten zijn niet gelogen maar wel iets om over na te denken en twijelen.. (ik ben best achterdochtig) dus kan ook aan mij liggen maar toch wil ik wel zekerheid want ik zal niet de eerste of laatste zijn die een poot word uitgedraaid.
Alvast bedankt voor het mee denken in deze vraag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:42

het dier gaat niet naar india voordat alle kosten zijn voldaan..
normale incasso traject volgen..
eigenaar aanschrijven en aanmanen.. en als er geen betaling volgt leg je officieel beslag op zijn dier..

daarna zul je uit moeten zoeken vanaf welk moment jij het dier zou mogen verhandelen.

zolang het dier bij jouw staat loopt de rekening op.. ergens moet hij afrekenen en pas daarna is het paard vrij om verplaatst te worden toch?

hwn

Re: paard in training.. wat als de eigenaar paard niet op haalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:49

Toen ik hier nog stallen verhuurde, zette ik in het contract dat na 3 maand niet betaling het paard automatisch mijn eigendom werd. Mss ook dergelijke clausule hanteren? Want rechtszaken en advocaten lijken me idd niet bepaald handig als de tegenpartij zo ver zit. Het loopt allemaal vast wel goed, maar better safe than sorry...

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:57

ja idd zoiets dacht ik zelf ook maar is dat ook rechtsgeldig? als ik in een contract zet bijv na 3 mnd niet betalen word het paard automatich mijn onderpand bijv? en na aftrek kosten word de rest van het opgebrachte geld gestort op rekening van .....? zoiets had ik me ook bedacht maar mag dit? en ben ik dan niet de boef bijv in ogfen van de wet/politie?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:01

Ik zou de eigenaar vh paard de stallingskosten over laten maken naar de pensionhouder.
Dan zit jij daar niet tussen en hoef jij niet voor dergelijke kosten op te draaien bij wanbetaling.
Jouw trainingskosten zijn dan jouw afdeling.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:23

4kids schreef:
Hallo allemaal,,

Een vraag,

Ik krijg van een kennis een 4 jarige holsteiner hengst om door te rijden tot hij naar india kan.
Heel leuk en een super uitdaging.
Nu maakt de eigenaar iut India geld over voor de komende 3 maanden voor stalling voer enz enz.. maar nu is de vraag.. Wat als??

Ik zou er niet tussen gaan zitten met betalingen e.d.
Ik zou lekker die kennis van je dat laten regelen. Jij alleen het trainen, de kennis de geldzaken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:29

ingeval van non-betaling heb je altijd het paard nog.....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:36

ED -> TAO

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:50

Als je jezelf goed wil indekken, contract opstellen en deze vastleggen bij de notaris.
Ik neem aan dat de eigenaar geen arme sloeber is en dat het paard geen assebakje is. Dus is die driehonderd euro die je dan minimaal er voor kwijt bent een peulenschilletje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:24

4kids schreef:
ja idd zoiets dacht ik zelf ook maar is dat ook rechtsgeldig? als ik in een contract zet bijv na 3 mnd niet betalen word het paard automatich mijn onderpand bijv? en na aftrek kosten word de rest van het opgebrachte geld gestort op rekening van .....? zoiets had ik me ook bedacht maar mag dit? en ben ik dan niet de boef bijv in ogfen van de wet/politie?

Als de eigenaar daarmee akkoord is en dit ondertekent, waarom niet? Waarom zou jij de boef zijn? Als de eigenaar zijn voorwaarden nakomt, dan is er helemaal geen probleem. Doet ie het niet, dan zit ie met de gebakken peren.

Ik ga er nu natuurlijk van uit dat het paard bij jou aan huis staat. Indien het paard elders gestald staat, dan wordt het natuurlijk wat ingewikkelder. Dan ben jij natuurlijk wel safe: je stopt met trainen, betaalt geen stalgeld meer en dan zit de pensionhouder met de miserie. Da's natuurlijk een andere situatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:10

of de eigenaar er mee akkoord gaat doet er uiteindelijk niet toe... stel dat hij een dergelijke constructie tekend, het geval wil dat hij niet betaals en de persoon met het paard verkoopt het dier, kan de eigenaar nog steeds stappen ondernemen tegen de verkoop als het volgens de wet niet mag op die manier.
dus wel degelijk goed om uit te zoeken of het wettelijk mag.

je kunt in een contract zetten wat je wil... maar als het wettelijk gezien niet mag wat je in contract hebt vastgelegd... is het dus niet rechtsgeldig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:12

Sonja_vR schreef:
of de eigenaar er mee akkoord gaat doet er uiteindelijk niet toe... stel dat hij een dergelijke constructie tekend, het geval wil dat hij niet betaals en de persoon met het paard verkoopt het dier, kan de eigenaar nog steeds stappen ondernemen tegen de verkoop als het volgens de wet niet mag op die manier.
dus wel degelijk goed om uit te zoeken of het wettelijk mag.

je kunt in een contract zetten wat je wil... maar als het wettelijk gezien niet mag wat je in contract hebt vastgelegd... is het dus niet rechtsgeldig.

Daarom gaf ik al aan om het contract vast te leggen bij een notaris.
Het is een flink risico als de eigenaar in het buitenland woont.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:15

btw. excuus voor typo's. mobiel bokken is niet ideaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:37

hwn schreef:
Toen ik hier nog stallen verhuurde, zette ik in het contract dat na 3 maand niet betaling het paard automatisch mijn eigendom werd. Mss ook dergelijke clausule hanteren? Want rechtszaken en advocaten lijken me idd niet bepaald handig als de tegenpartij zo ver zit. Het loopt allemaal vast wel goed, maar better safe than sorry...

Zo werkt het wettelijk niet.
Je mag nooit zomaar iemands eigendom opeisen.

Je kan wel daarvoor naar een rechter gaan.
Maar dan moet je ook aan kunnen tonen dat ze langere tijd niet betaald hebben en dat jij genoeg moeite hebt gedaan om het geld te krijgen (aanmanen).

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 02:37

Mocht er een contract ondertekend worden zoek goed uit hoe en waar. Ik ben zo een keer onder een wurgcontract uit gekomen omdat ik het in Nederland ondertekend had en niet in het land van waar ik toen naar toe zou gaan. Ik viel onder de Nederlandse wetgeving.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:13

Hoe goed ben je met de kennis hoe goed ken je deze ???

Woont deze zelf in india begrijp ik dat goed ? Ik kan je vertellen dat als het wel mis gaat ind met niet ophalen Je echt wel een probleem hebt Je kan het paard zelf niet onderhouden Paard door verkopen is deze GEKEURD ?? Bedoel is leuk door verkopen maar moet wel kunnen natuurlijk moet GEZOND zijn

En verder het traject van rechtbank wil je echt niet hoor kan heeeeel lang duren En ondertussen staat dat paard wel te eten Je mag hem niet zomaar verkopen natuurlijk

Ind Da kosten niet geheel onbelangrijk En om nu voor die 3 mnd rijden naar de notaris te gaan Ook weer extra kosten

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen komt ellende van !!!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:20

Een borg vragen? Dan heb je in ieder geval een buffer, mocht het tot juridische stappen komen.

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 23:36

hoi allemaal,

I ken deze tussnpesoon redelijk goed alleen zij de "eigenaar"niet verder dan via goeie kennissen..
Ik zou het voor haar erg vinden als dit mis gaat.
Paard is idd goed gekeurd fotos enz zijn allemaal bij ons.
Maar de eigebaar woont in india en paard komt op een pensionstal (3mnd in voor btaald) dan moet hij naar india.. nu kwamen we er achter dat het paard al ee jaar bij de verkoper staat (stal met site enz) daar moet meneer india ook nog aan betalen en wil dat via mn kennis doen.. bijna 4000 euro stal en train geld!! waarom niet direct geld naar de mensen zelf overmaken en waarom via iemand ie je eigenljk nauwelijks kent?? nu hoort ze oiok al een paar dagen niks meer van meneer india en heeft ze gezegd woensdag avond geen duidelijkheid dan zoekt hij het zelf maar uit!
Het vage in het helke verhaal vind ik.. de zoon van meneer india gaat met deze holst de olympische spelen rijden "word mij verteld" en meneer india is een "kleine fokker" ik heb er weinig vertrouwen meer in maar heb welk info waar het paard nu moet staan ( moet een bekend ienmand in Groningen e.o zijn ) dus ik wil wel is weten hoe nu precies de vork in e steel zit.
Ben er nu wel klaar mee met die nduidelijkheid eigenlij"! Ennuh dat mobiele typgebrek heb ikook zoals jullie kunnen lezen hihi..

Horsegirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:50

Ik volg even. Wel handig om te weten.

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 23:54

Ik heb net een mail gesturd naar de stal waar dit paard moet staan in Kolham ben hel opehartig geweest en hoop net zon bericht terug te krijgen?! word vervolgd

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:23

Vind het maar een raar verhaal krijg er kippenvel van Nog maals zou er niet aan beginnen Olymipsche spelen _/-\o_

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:42

Ik zou het lekker laten gaan, te vaag allemaal, komt wel weer een ander paard op je pad hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:55

ik zou eens afwachten of de stal waar het dier nu staat netjes betaald word en het evt verhala van de huidige stal afwachten en dan verder kijken.
kans is dat het BS is , dat merk je dan snel genoeg aan de hand van wel of niet betalen van huidige stal en evt hun reactie .
mocht het wel kloppen allemaal, sja, er wonen nog steeds her en der mensen met geld te veel, maar met olympische spelen etc , dan zie ik mensen met geld teveel eerder een paard bij een bekende ruiter neer plempen en er een bak geld tegen aan mikken ipv een vaag via via gebeuren

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:07

Het riekt aan alle kanten....

Wil olympische spelen gaan rijden maar zet het paard bij jou in training? Er is slecht betaald de laatste tijd, eigenaar in India.

Wordt wakker, draai om en loop hard weg!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:18

Ik zou er ook niet aan beginnen! Klink allemaal heel erg vaag en wazig en vooral heel erg ongeloofwaardig. Hoe kun je nou weer van een 4-jarige al weten dat je daar de olympische spelen mee gaat rijden?!

Als je er wel mee doorgaat, zorg dan in ieder geval dat de stalling gewoon voor 3 maanden alvast betaald is en laat hem de trainingskosten zoiezo een maand vooruit betalen! En even geld vanuit India overmaken gaat zo makkelijk nog niet hoor, daarvoor heeft hij allerlei gegevens van jou bank nodig wil je het correct zien verschijnen op je bankrekening! Of hij moet het overmaken via Western Union maar dat is ook een heel gedoe!

Ik zou er pas aan beginnen als je geld op je bank hebt en niet eerder!!