Paard trekt zich los richting de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Paard trekt zich los richting de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 22:51

Hoi allemaal,

Ik heb een nu 9-jarige ruin, maar sinds 2x naar de wei brengen gaat het toch ergens mis.
Hij stapt gewoon braaf mee en geen afwijkend gedrag, loopt rustig naast je en vertoont geen "fris" gedrag, maar als je halverwege bent op de straat neemt hij gewoon een speurt en trekt hij mij onderuit. Dit is de 2e keer dat hij dit doet bij 2 verschillende mensen..

Hij heeft dit in de 5 jaar dat ik hem heb nog nooit gedaan!! En hij is altijd gewoon goed te corrigeren..
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? En eventueel tips?

Verder is hij in de omgang gewoon normaal een geen afwijkende dingen..

AnnemiekvM

Re: Paard trekt zich los richting de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:54

Kun je hem misschien wat meer bezighouden tijdens het lopen?
Een klein oefeningetje tussendoor?

Je zou ook tijdelijk een hengstenketting kunnen omdoen of met hoofdstel om naar het land brengen. Dan heb je wat meer te vertellen.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 22:56

Ik had vandaag een hengstenketting omgedaan tijdens het lopen, maar dit heeft dus weinig geholpen omdat hij gewoon in een seconde bedenkt te gaan rennen..

Afleiding is misschien wel een goed idee inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:20

Pak eens wat grondwerk mee. Aan de hand achteruit zetten, stil laten staan etc. Heel consequent in zijn :) Zogauw hij daar gewoon goed naar luistert die oefeningen onderweg naar de wei meepakken. Dus stil zetten, achteruit laten lopen etc.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:29

Is het de haflinger in je profiel of de bruine ?

Een hengstenketting over de neus werkt veel beter Onder de kin trekt pas als ze al weg zijn En daardoor gaan ze volgens mij nog harder Over de neus werkt meer begrenzend

Verder gelijk HEEL duidelijk zijn is best gevaarlijk wil je niet dus gelijk goed duidelijk maken dat je dit gedrag niet wenst

Zweep mee nemen en gelijk tik tegen de borst stil zetten en achterwaarts weer mee lopen Vooral NIET met voer e d Paard weet heel goed dat dit niet mag Heeft deze gwn even bedacht hey dat is leuk Net kinderen hahaha
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 05-10-14 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:31

Ik ken er ook een die het doet, van het ene op het andere moment springt hij in galop, en rent zo de wei in.

De eerste paar keer hebben we vanalles geprobeerd maar alles hielp maar 1 of 2 keer, daarna ging het gewoon weer zoals van ouds.

Wel gebeurde het altijd op hetzelfde punt :)

Na een tijd hebben we maar besloten om hem gewoon te laten gaan. Hij rent toch alleen maar naar de wei, en hem vasthouden oid werd gewoon gevaarlijk.

Dus we zorgde dat het hek van de wei open stond zodat hij de wei op kon, haalde het touw los door z'n halster heen en als hij op het punt was waar hij besloot te gaan rennen, lieten we het touw uit het halster glijden en liep het paard rustig naar de wei.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:31

Longeerlijn eraan zodat je meer tijd hebt om te reageren en hem stil te zetten en hij dus niet beloond wordt met de vrijheid krijgen als hij zich lostrekt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:33

Stap, halt, achteruit enz. het hele stuk doen. Hengstenketting blijven gebruiken. Elleboog in de nek houden waardoor hij scheef moet lopen, zodra hij recht is, kan hij wegsprinten en zolang hij gebogen is kan je hem omtrekken. Liever nu extra hard ingrijpen en daarmee voorkomen dat dit een gewoonte wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:37

Het heeft geen zin om die oefeningen enkel te doen bij het naar de wei wandelen. Die oefeningen kun je het beste ook gewoon in de bak doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:39

palousa_boy schreef:
Ik ken er ook een die het doet, van het ene op het andere moment springt hij in galop, en rent zo de wei in.

De eerste paar keer hebben we vanalles geprobeerd maar alles hielp maar 1 of 2 keer, daarna ging het gewoon weer zoals van ouds.

Wel gebeurde het altijd op hetzelfde punt :)

Na een tijd hebben we maar besloten om hem gewoon te laten gaan. Hij rent toch alleen maar naar de wei, en hem vasthouden oid werd gewoon gevaarlijk.

Dus we zorgde dat het hek van de wei open stond zodat hij de wei op kon, haalde het touw los door z'n halster heen en als hij op het punt was waar hij besloot te gaan rennen, lieten we het touw uit het halster glijden en liep het paard rustig naar de wei.

Dat vind ik een leuke oplossing!
Met de strijd aangaan win je het meestal niet en je gaat je alleen maar ergeren.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:43

Ik denk dat niet een zweep gaat helpen. Je gebruikt een zweep meestal om een tikje te geven onder het rijden of als je vrijheidsdressuur doet als verlengstuk. Een zweep is misschien juist een teken om harder te gaan en als je hard slaat, word hij bang.
Als hij achterwaarts kan misschien maar vanaf nu maar achterwaarts naar de wei?
Afleiden helpt denk ik het beste.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:45

De merrie die ik rijd heeft dat ook een paar keer geprobeerd.

Nu doet ze dat vrijwel niet meer, we hebben veel grondwerk gedaan en zodra ik merkte dat ze wou gaan liet ik haar een paar passen achterwaarts lopen.
En als ze toch weer een keer ging, haalde ik haar weer op, liep weer terug en daarna weer terug richting het weiland.
En als we dan in het weiland staan, draai ik haar eerst om, doe rustig haar halster af en daarna mag ze pas naar haar vriendinnen stormen.
Nu loopt ze vrijwel altijd braaf en rustig naast me mee. :)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:47

je kan anders ook proberen biks te voeren terwijl je er heen loop de meeste paarden willen daar niet zo snel van weg, als je dit probeert moet je wel wat minder in zijn bak gooien met voedertijd :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:47

Hercule deed het ook een keer toen we naar huis liepen. Ik liet hem gelijk los zo van: "zak jij er effe in, ga zelf maar, maar zonder mij". Daar was hij zo door verbouwereerd dat hij voor het hek beteuterd stond te kijken en te wachten (hij kon gewoon door rennen naar de paddock maar dat deed hij niet), want dat was natuurlijk niet de bedoeling dat baasje rustig met de merrie aan de hand er achter aan kwam en hij vervolgens genegeerd werd. Hij heeft het nooit meer gedaan nadien. Alleen is toch minder tof als in de groep gezellig met zijn drieën thuis aankomen. Ik loop altijd gelijk met de twee naar huis of naar de wei en dat gaat goed.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-10-14 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:48

Hoe had je de hengstenketting vastgemaakt?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:50

Loslaten zou ik liever niet doen.. ze zullen maar onderuit gaan. Tenzij het geen stenen ondergrond is. Daarbij wordt het probleem niet opgelost.

Ik ken twee gevallen.. mijn eigen paard. Inmiddels doet hij het niet meer maar dat heeft even geduurd.. Ik had en de longeerlijn eraan en brokjes in mijn hand. Al voerend liep ik richting de paddock en dat hielp. De longeerlijn had ik er aan zodat hij me in ieder geval niet helemaal ontkwam. En de lijn had ik echt in twee handen alsof ik mijn teugels vasthield en ik had mijn handschoenen aan. Zo voorkwam ik dat de lijn door mijn handen werd getrokken en ik er brandwonden aan overhield.

Het andere paard wat ik ken, duwt heel sneaky en snel zijn hals erin en doet zijn hoofd naar rechts. Daar is echt geen houden aan. Dat is niet mijn paard dus of en hoe dat is opgelost, geen idee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:55

_Anneruth schreef:
Loslaten zou ik liever niet doen.. ze zullen maar onderuit gaan. Tenzij het geen stenen ondergrond is. Daarbij wordt het probleem niet opgelost.

Daar ben ik denk ik dan te nuchter voor want mijn veiligheid gaat voor. Dan gaat hij maar op zijn snuit (doet hij niet hoor, hij is echt niet gek). Maar ik loop met twee paarden elke dag twee keer en wij zijn een kleine kudde. Vrijwillig had hij zich zelf uit de kudde geplaatst en toen was dus het probleem opgelost want de andere merens ging echt niet met hem mee en ook ik liep nog geen stap sneller (is hier ook geen verkeer hé).
Ik denk met één paard dat ik dan snel om zou draaien met het paard zodat hij echt niet weg kan. Eventueel met hengsten ketting (Tenminste zo heb ik het vroeger paar keer gedaan toen hij nog een hengst was en dit graag deed. Dat werkte toen perfect).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-10-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:56

Longe zal in sommige gevallen ook niets uithalen, als ie rechtuit gaat en zich sterk maakt, heb je er toch niets aan te vertellen. Maar mocht je met de longe werken, dan is het beter om die eerst paar seconden te laten vieren en dan je paard opzij proberen te trekken, dan sta je sterker.

Een zweep zou kunnen helpen als je hem eerst in de bak of zo aanleert dat ie moet remmen als de zweep voor zijn neus is.

Heb trouwens ook nog zo'n exemplaar gehad, bij hem hielp het om stelling te vragen, zo sta je zelf meer in een "power positie" om het paard uit zijn balans te halen als ie er vandoor wil. Lopen ze rechtuit, dan ben je zo nietig als een mug. De musketon aan de zijkant van het halster vastmaken, is daarbij een goed hulpmiddel: geef paar keer ophoudingen opzij zodat ie de aandacht erbij houdt en geen kans krijgt om rechtuit te lopen.

En eventueel eerst die stelling oefenen met beloning erbij: veel kans dat ie zich al gaat bedenken zodra je je hand in je zak stopt om een wortelschijfje te voorschijn te halen. :).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:03

_Anneruth schreef:

Ik ken twee gevallen.. mijn eigen paard. Inmiddels doet hij het niet meer maar dat heeft even geduurd.. Ik had en de longeerlijn eraan en brokjes in mijn hand. Al voerend liep ik richting de paddock en dat hielp. De longeerlijn had ik er aan zodat hij me in ieder geval niet helemaal ontkwam. En de lijn had ik echt in twee handen alsof ik mijn teugels vasthield en ik had mijn handschoenen aan. Zo voorkwam ik dat de lijn door mijn handen werd getrokken en ik er brandwonden aan overhield.

Het andere paard wat ik ken, duwt heel sneaky en snel zijn hals erin en doet zijn hoofd naar rechts. Daar is echt geen houden aan. Dat is niet mijn paard dus of en hoe dat is opgelost, geen idee.

Tja ik ga er ook liever niet op m'n buik achteraan ;) toch een keer gedaan om te kijken wat hij deed als ik vast hield, was geen succes dus.
Het was overigens wel een stenen pad.

Maar vanalles geprobeerd, van zweepjes, brokjes, wortels, hoofdstel, hengstenbit, hengstenketting etc etc maar niets werkte.

Bij het gewoon laten gaan, liep hij na 2 keer toen hij het door had gewoon in een rustig galopje naar de wei.

Als je pech had waaide het en stond het hekje weer dicht. Dan moest je naar hem toe lopen om hem door het hekje te laten gaan maar hij sloeg nogal eens als je in de buurt kwam.
Verder het ophalen uit de wei om hem opnieuw naar de wei te brengen ging dus niet door het slaan.. Je kreeg hem gewoon niet te pakken.
Ook heeft hij een keer m'n enkel gebroken omdat ik hem een keer achteruit naar de wei bracht en hij weg sprong toen ik het touwtje los klikte. (Hij zette met z'n achterbenen tegen mijn enkel aan af om weg te rennen en daar kon mijn enkel niet tegen)

Dus hier was loslaten en laten gaan echt de meest veilige optie.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:08

Mss eens kijken naar de filmpjes van warwick schiller YouTube, hij heeft er veel over allerlei probleem gedrag waaronder ook jou probleem.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:56

wow wat een reacties! Bedankt daarvoor en alle tips!

Er komen wat dingen voorbij die ik wel even ga proberen!

Longeer lijn etc gaan niet werken.. Hij rent echt recht vooruit en hard, ik had niet eens de tijd om te bedenken hem terug of om te trekken.. Had een hengstenketting door de zijkanten van zijn halster heen gehaald, zodat deze echt onder zijn kin zat, over zijn neus heen vind ik een beetje eng? als hij dan trekt kan dat niet gevaarlijk zijn?

Achterwaarts naar de wei is helaas geen optie, want dat is wel een heel lang stuk! En het is ook langs de weg waar gewoon auto's rijden, en een stukje verderop is een hele grote weg..

Loslaten is ook echt geen optie, hij is best rillerig en laat zich ook echt niet meer vangen als hij eenmaal los is! Hij weet ook heel goed wanneer hij stout is geweest.

Verder is hij normaal echt heel braaf en makkelijk te corrigeren, ik had nooit van hem verwacht dat hij dit ooit zou doen.. Ik had het ook zwaar onderschat wanneer de vrouw die hem altijd buiten zet zei dat hij zich gewoon los had getrokken.
Hij draait zich ook wel is snel om als je hem in de paddock of bak zet, maar hij rent dan niet door zoals hij dit keer wel deed..

@snellemerlin, ik ga dat filmpje even kijken! bedankt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:02

ik zou hem gewoon weer uit de wei halen en overnieuw lopen. Hij mag niet beloont worden door dit gedrag.
Als je voelt dat hij er vandoor wil gaan, dan zet je hem alvast in de achteruit, net zo lang tot hij ontspannen mee loopt. Aangezien je over een weg moet lopen kun je je geen fratsen veroorloven, gelijk aanpakken dus! Het is hem nu twee keer gelukt, dit is al twee keer teveel...

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:06

Maar je voelt er NIKS van dat hij ervandoor wilt gaan, hij bedenkt gewoon ala minuut te gaan rennen. Hij liep gewoon naast mij zoals hij altijd doet, niks raars aan te zien.. Ik heb hem heel niet op het land gezet ik ben gewoon weer vanaf de andere kant terug gelopen langs al zijn weidemaatjes, gewoon weer naar de paddock. En de reden dat ik het niet gelijk opnieuw ben gaan lopen is omdat ik echt heel boos op hem was, en daar bereik je op zo'n moment niks mee en dit voelt hij zeker ook.

Ik heb het hier opgezet zodat ik wat tips kan krijgen en die ook mee kan nemen, want ik ga dit zeker oefenen zodat ik hem gewoon veilig naar het land kan brengen. En daarbij met voer lukt alles, maar ik ben gewoon geen voorstander van dit soort dingen oplossen met voer.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:09

Dit is gewoon dominantie. Zorg dat de verhoudingen goed zijn (bijv. grondwerk)en het paard zal hiermee stoppen. Bestudeer je paard beter en je gaat het zien aankomen.

Tipje, tot die tijd zorgen dat je handschoenen draagt met naar de wei brengen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:11

max66 schreef:
ik zou hem gewoon weer uit de wei halen en overnieuw lopen. Hij mag niet beloont worden door dit gedrag.
Als je voelt dat hij er vandoor wil gaan, dan zet je hem alvast in de achteruit, net zo lang tot hij ontspannen mee loopt. Aangezien je over een weg moet lopen kun je je geen fratsen veroorloven, gelijk aanpakken dus! Het is hem nu twee keer gelukt, dit is al twee keer teveel...

Helaas werkt dit niet altijd.

En ts, je hoeft hem ook niet meteen te vangen, dat deden wij ook niet meer (omdat het gewoon gevaarlijk was) zo lang hij maar zeker weten naar de wei loopt en nergens anders heen.

Tuurlijk zou ik het ook eerst anders proberen, maar er komt een keer dat de trucjes wel een beetje op zijn :)