Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jolindaa_ schreef:Hoi hoi,
Ik wil mijn kruising (Welsh) veulen DNA laten registreren in plaats van chippen.
Hoe pak ik dit aan? Waar moet ik zijn? Ik heb gezocht op internet, maar wordt niet veel wijzer.
Kan dit geregeld worden via het stamboek? De dierenarts? Iemand die dit weet? En de kosten?
Citaat:Voor 1 juli 2009 werd er door het Productschap Vee, Vlees en Eieren een alternatief voor het chippen aangeboden. Eigenaren konden een ontheffing aanvragen waarmee het paard ongechipt door Nederland kon reizen. De enige manier om in dat geval de identiteit van het paard te koppelen aan het paspoort was door middel van een DNA-test, wat bij elke controle veel tijd en geld kostte. Vanaf juli 2009 worden deze ontheffingen niet meer uitgegeven en zijn alle paarden verplicht om gechipt te worden. Voor alle paarden die reeds een ontheffing kregen, blijven deze behouden.
http://www.paardenarts.nl/kennisbank/ch ... n-paarden/
friesiszwart schreef:Fjordnina, dat is niet mogelijk aangezien elk paard ouder dan 6 maanden gechipt moet zijn.
fjordnina schreef:friesiszwart schreef:Fjordnina, dat is niet mogelijk aangezien elk paard ouder dan 6 maanden gechipt moet zijn.
Zeker wel mogelijk. Het is hetzelfde als 90 rijden op een 80 weg, dat is ook mogelijk.
Alles wat je wel of niet doet is een keuze en daarmee een mogelijkheid. Dat aan iedere keuze consequenties verbonden zijn een logisch gevolg. De vraag is alleen ben je bereid om de gevolgen te dragen en jezelf bepaalde restricties op te (laten) leggen als gevolg van die keuze.
Concreet in dit chipverhaal:
Kies je ervoor om niet te chippen dan betekent dat dus dat je officieel niet mee mag doen aan wedstrijden, stamboekevenementen of je paard mag vervoeren. De eerste 2 omzeil je niet, maar bij de laatste kun je ervoor kiezen om het risico te nemen.
Wanneer je een paard hebt puur recreatief zou dit een overweging kunnen zijn. Heb je hem voor de wedstrijden dan moet je dus gaan kiezen wat je belangrijker vind. De wedstrijden of het niet chippen.
speurneusc schreef:http://www.paardenarts.nl/kennisbank/chippen-van-paarden/
hier staat stuk verder dat er geen enkele andere manier van registratie is dan chippen.
er worden geen ontheffingen meer uitgegeven. dus als je geen chip wilt is illegaal houden zonder paspoort enige mogelijkheid, paspoort wordt alleen nog uitgegeven met chipgegevens.
Cassidy schreef:speurneusc schreef:http://www.paardenarts.nl/kennisbank/chippen-van-paarden/
hier staat stuk verder dat er geen enkele andere manier van registratie is dan chippen.
er worden geen ontheffingen meer uitgegeven. dus als je geen chip wilt is illegaal houden zonder paspoort enige mogelijkheid, paspoort wordt alleen nog uitgegeven met chipgegevens.
We leven in Nederland, maar Nederland is lid van de EU.
In Duitsland is er serieus protest tegen de chip, kun je je paard nog steeds laten brandmerken en hoeft dat onding er niet in.
Dus rondje Europa (lees Duitsland) en je bent OFFICIEEL van die chip af...