DNA registratie i.p.v. chippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

DNA registratie i.p.v. chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:22

Hoi hoi,

Ik wil mijn kruising (Welsh) veulen DNA laten registreren in plaats van chippen.
Hoe pak ik dit aan? Waar moet ik zijn? Ik heb gezocht op internet, maar wordt niet veel wijzer.
Kan dit geregeld worden via het stamboek? De dierenarts? Iemand die dit weet? En de kosten?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:25

Jolindaa_ schreef:
Hoi hoi,

Ik wil mijn kruising (Welsh) veulen DNA laten registreren in plaats van chippen.
Hoe pak ik dit aan? Waar moet ik zijn? Ik heb gezocht op internet, maar wordt niet veel wijzer.
Kan dit geregeld worden via het stamboek? De dierenarts? Iemand die dit weet? En de kosten?

ik denk niet dat dat kan i.p.v. chippen is juist omdat het mobiel te controleren is door div instanties en bij dna lukt dat niet.

het zal altijd samen moeten of alleen chippen.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 04-10-14 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Re: DNA registratie i.p.v. chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:32

Alleen dna mag volgens mij niet, chippen is verplicht.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:40

Volgens mij is het verplicht om het dier gechipt te hebben voor vervoer en slacht. Daarnaast kan een stamboek een DNA identificatie verplichten voor stamboek opname

Citaat:
Voor 1 juli 2009 werd er door het Productschap Vee, Vlees en Eieren een alternatief voor het chippen aangeboden. Eigenaren konden een ontheffing aanvragen waarmee het paard ongechipt door Nederland kon reizen. De enige manier om in dat geval de identiteit van het paard te koppelen aan het paspoort was door middel van een DNA-test, wat bij elke controle veel tijd en geld kostte. Vanaf juli 2009 worden deze ontheffingen niet meer uitgegeven en zijn alle paarden verplicht om gechipt te worden. Voor alle paarden die reeds een ontheffing kregen, blijven deze behouden.
http://www.paardenarts.nl/kennisbank/ch ... n-paarden/

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:50

Er was een overgangsregeling. Gewetensbezwaarden konden alleen DNA laten registreren. Tegenwoordig is die regeling er vanaf en ben je verplicht om die rommel in je dier te laten zetten. De enige manier om het nu nog te omzeilen is door je paard niet te laten registreren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:25

Fjordnina, dat is niet mogelijk aangezien elk paard ouder dan 6 maanden gechipt moet zijn.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:28

Tenzij je paard voor 2007 in het buitenland is geboren. Dan is chippen niet verplicht, maar heb je wel een officieel en uitgebreid, ingetekend paspoort nodig.

Anders kom je er slecht nog omheen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:03

friesiszwart schreef:
Fjordnina, dat is niet mogelijk aangezien elk paard ouder dan 6 maanden gechipt moet zijn.

Zeker wel mogelijk. Het is hetzelfde als 90 rijden op een 80 weg, dat is ook mogelijk.
Alles wat je wel of niet doet is een keuze en daarmee een mogelijkheid. Dat aan iedere keuze consequenties verbonden zijn een logisch gevolg. De vraag is alleen ben je bereid om de gevolgen te dragen en jezelf bepaalde restricties op te (laten) leggen als gevolg van die keuze.

Concreet in dit chipverhaal:
Kies je ervoor om niet te chippen dan betekent dat dus dat je officieel niet mee mag doen aan wedstrijden, stamboekevenementen of je paard mag vervoeren. De eerste 2 omzeil je niet, maar bij de laatste kun je ervoor kiezen om het risico te nemen.

Wanneer je een paard hebt puur recreatief zou dit een overweging kunnen zijn. Heb je hem voor de wedstrijden dan moet je dus gaan kiezen wat je belangrijker vind. De wedstrijden of het niet chippen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:21

VSW -> TAO

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:24

Ik zou het zelf veiliger vinden om het dier te laten chippen, ivb diefstal e.d

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:16

Hmmm... dit moet toch kunnen? Ik hoorde dat Anky van Grunsven de paarden ook niet chipt, maar DNA registreert.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:17

fjordnina schreef:
friesiszwart schreef:

Zeker wel mogelijk. Het is hetzelfde als 90 rijden op een 80 weg, dat is ook mogelijk.
Alles wat je wel of niet doet is een keuze en daarmee een mogelijkheid. Dat aan iedere keuze consequenties verbonden zijn een logisch gevolg. De vraag is alleen ben je bereid om de gevolgen te dragen en jezelf bepaalde restricties op te (laten) leggen als gevolg van die keuze.

Concreet in dit chipverhaal:
Kies je ervoor om niet te chippen dan betekent dat dus dat je officieel niet mee mag doen aan wedstrijden, stamboekevenementen of je paard mag vervoeren. De eerste 2 omzeil je niet, maar bij de laatste kun je ervoor kiezen om het risico te nemen.

Wanneer je een paard hebt puur recreatief zou dit een overweging kunnen zijn. Heb je hem voor de wedstrijden dan moet je dus gaan kiezen wat je belangrijker vind. De wedstrijden of het niet chippen.

Dan nog zit je met problemen als het paard eventueel afgemaakt (slager) zou moeten worden, toch?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:27

Dan is de slager dus geen optie. 2 maanden geleden een van onze paarden in laten slapen. Hier kwam geen chipcontrole oid aan te pas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:20

Stagediver schreef:

Bullsh*t, de chip heeft geen eigendomsrecht!

Daarnaast, het is simpeler dan simpel om de chip onklaar te maken (en er een andere chip naast te zetten). Die "controle" slaat ook nergens op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:31

De ontheffingsmogelijkheid voor DNA registratie ipv chippen bestaat niet meer, sinds de identificatie en registratie dmv paspoort en microchip is verplicht in EU verordening.
Niet chippen is niet legaal, zonder chip kun je geen paspoort meer aanvragen, zonder paspoort voldoet het paard niet aan de wetgeving voor identificatie en registratie.
Met dat paard kan dann iet deelgenomen worden aan evenementen, maar ook bij stalcontroles.kan gevraagd worden naar paspoort en de chip worden gecontroleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:05

Om niet te hoeven chippen had je de mogelijkheid gehad om ontheffing aan te vragen maar dat kan nu niet meer.
Ik vrees dat je niet om de chip heenkunt. Of je moet burgerlijk ongehoorzaam zijn en het gewoon niet doen. Echter als je op een pensionstalling staat, kon je nog wel eens in de problemen komen en als er geen paspoort is en er officieel geen ontheffing is aangevraagd, kon een ontbrekend paspoort je weleens heel duur komen te staan.

Of de zin of onzin wat betreft de chip zijn er legio discussies op Bokt geweest. Ik zou zeggen, besteed er eens een zoekopdracht aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:53

Stagediver schreef:

De controle op de chip laat echt heel veel te wensen over, dus om diefstal daar nou mee uit te sluiten... Zowel bij dood, import en export wordt het controleren van de chip verzaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:54

Jolindaa_ schreef:
Hmmm... dit moet toch kunnen? Ik hoorde dat Anky van Grunsven de paarden ook niet chipt, maar DNA registreert.

Klopt, maar dan was dus voor 2009, zie eerdere posten hierboven. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:58

In de periode dat je nog ontheffing kon krijgen voor chippen in verband met gewetensbezwaren en je daar gebruik van hebt gemaakt, is het voor die paarden geldig. Immers er werd op dat moment van de geldende gebruik gemaakt. Na afschaffing ervan is er alleen nog de mogelijkheid om te chippen. Ik heb zelf drie paarden DNA geregistreerd. Eentje gechipt omdat zij dat al was toen ik haar kocht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:00

Wat ik begrepen heb - en dat kan inmiddels anders zijn - is dat je een nakomeling van een DNA geregistreerd paard waar ontheffing op is aangevraagd ook DNA kunt laten registreren, en een chip niet nodig is.

Informatie kan verouderd zijn, heb me er recentelijk niet meer in verdiept omdat de noodzaak er niet is. Maar mocht het nodig zijn - al mijn paarden hebben ontheffing - ga ik er zeer zeker achteraan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:03

Dat kon in een bepaalde periode. Nu dus niet meer. Is je paard toen DNA geregistreerd dan geldt dat nog. Nieuwe registraties DNA kan niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:09

Mocht er ooit een veulen van een van mijn paarden komen, gaan we zien wat er mogelijk is. Ik ga NIET laten chippen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:17

http://www.paardenarts.nl/kennisbank/chippen-van-paarden/

hier staat stuk verder dat er geen enkele andere manier van registratie is dan chippen.

er worden geen ontheffingen meer uitgegeven. dus als je geen chip wilt is illegaal houden zonder paspoort enige mogelijkheid, paspoort wordt alleen nog uitgegeven met chipgegevens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:24

speurneusc schreef:

hier staat stuk verder dat er geen enkele andere manier van registratie is dan chippen.

er worden geen ontheffingen meer uitgegeven. dus als je geen chip wilt is illegaal houden zonder paspoort enige mogelijkheid, paspoort wordt alleen nog uitgegeven met chipgegevens.

We leven in Nederland, maar Nederland is lid van de EU.
In Duitsland is er serieus protest tegen de chip, kun je je paard nog steeds laten brandmerken en hoeft dat onding er niet in.
Dus rondje Europa (lees Duitsland) en je bent OFFICIEEL van die chip af...:D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:49

Cassidy schreef:
speurneusc schreef:

We leven in Nederland, maar Nederland is lid van de EU.
In Duitsland is er serieus protest tegen de chip, kun je je paard nog steeds laten brandmerken en hoeft dat onding er niet in.
Dus rondje Europa (lees Duitsland) en je bent OFFICIEEL van die chip af...:D

tsja de belgen hakken nog steeds staarten af en ook oren en staarten van honden......

zo kan ik er nog wel meer verzinnen, je paard is hier en jij bent nederlander dan heb je je aan nl regels te houden, nix EU.. zo kan je ook wel zeggen we leven op dezelfde aardbol....