Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Equipro schreef:Hoi, dit gaat een heel verhaal worden vrees ik...
Je zal de eigenaar rekeningen moeten gaan sturen en vervolgens herinneringen, wanneer dan nog niet gereageerd word, aanmaningen, etc. Ik zou dit wel aangetekend doen, en er een termijn aan stellen.
In de tussentijd kan je voor het beestje blijven zorgen, en de eigenaar hiervan op de hoogte stellen. Als ze dat niet willen, moeten ze dat ook melden. Jij kan, als ze akkoord gaan, gewoon rekeningen sturen voor de kosten die je gemaakt hebt.
Mocht dit geen zin hebben kan je ze verzoeken een andere stal te zoeken.
Let op; over het algemeen is degene die de kosten voor het dier op zich neemt, de wettelijke eigenaar, de briefwisseling waar ik het eerder over had is hier bewijs voor!
Dus mocht het echt uit de hand lopen. komt de pony in jullie eigendom, en mag je zelf weten wat je er mee doet. Maar zorg dat je alles op papier hebt!
Makaki schreef:Financieel moeilijk heeft in dit geval geen invloed op het wel of niet komen van haar baasje aangezien haar moeder degene is die behoort te betalen en het meisje zelf gewoon haar pony kan komen verzorgen.
Ondertussen een schrijven opgesteld met daarin opgenomen een passage van de site van de dierenpolitie ivm verwaarlozing.
Ik wacht even af of hier een reactie op komt.
Makaki schreef:Buiten dat zou ik het natuurlijk ook heel prettig vinden als de stalling, smid en inenting betaald wordt van de afgelopen 6 maanden.
Iemand een goede raad hoe hier mee om te gaan?
Makaki schreef:Wat te doen als de eigenaar van een pony niet meer komt, stalling etc niet betaald en alleen vage beloftes doet?
Wij hebben een welshpony Shantie op stal waar de eigenaar al maanden niet naar omkijkt. Het arme beestje staat van stress haar hoofd stuk te schuren.
Nu laten wij het beestje lopen en verzorgen haar hoofd die ze tot bloedens toe kapot schuurt, vorig jaar kwam het baasje ook een tijd niet en toen schuurde ze haar hoofd ook stuk, ook dat hebben wij toen opgelost.
Haar baasje beschikt niet echt over opvoedkundige kwaliteiten waardoor de pony soms nog wel een beetje springerig is aan de hand, maar ze laat zich, mits je consequent bent, heel goed corrigeren.
Ik ben een paar keer bezig geweest met baasje en pony om de pony netjes aan de hand mee te laten lopen ipv bokkend en vooruit lopend, bij mij loopt ze keurig mee maar bij haar baasje lukt dat niet.
Het is een heel aanhankelijke pony die echt constant als je in de buurt komt staat te hinniken naar je.
Echt heel zielig dat haar baasje niet meer naar haar omkijkt.
Buiten dat zou ik het natuurlijk ook heel prettig vinden als de stalling, smid en inenting betaald wordt van de afgelopen 6 maanden.
Iemand een goede raad hoe hier mee om te gaan?
Tazzey schreef:Equipro schreef:Hoi, dit gaat een heel verhaal worden vrees ik...
Je zal de eigenaar rekeningen moeten gaan sturen en vervolgens herinneringen, wanneer dan nog niet gereageerd word, aanmaningen, etc. Ik zou dit wel aangetekend doen, en er een termijn aan stellen.
In de tussentijd kan je voor het beestje blijven zorgen, en de eigenaar hiervan op de hoogte stellen. Als ze dat niet willen, moeten ze dat ook melden. Jij kan, als ze akkoord gaan, gewoon rekeningen sturen voor de kosten die je gemaakt hebt.
Mocht dit geen zin hebben kan je ze verzoeken een andere stal te zoeken.
Let op; over het algemeen is degene die de kosten voor het dier op zich neemt, de wettelijke eigenaar, de briefwisseling waar ik het eerder over had is hier bewijs voor!
Dus mocht het echt uit de hand lopen. komt de pony in jullie eigendom, en mag je zelf weten wat je er mee doet. Maar zorg dat je alles op papier hebt!
Dat is absoluut niet waar hoor!
Als de betalingen stil komen te liggen is de pensionhouder verplicht te blijven voorzien in de basisbehoeften van het dier.
Ik zou adviseren de eigenaar een aangetekend schrijven te sturen waarin je aangeeft dat er een betalingsachterstand is en dat je je beroept op het retentierecht. Je kunt nu de box van het dier ontoegankelijk maken voor de eigenaar. De eigenaar mag nu niet meer aan zijn/haar spullen en dier komen. Doet hij/zij dat wel dan is het een strafbaar feit en kun je als pensionhouder de boel opeisen.
Je mag als pensionhouder het dier nooit verkopen zonder tussenkomst van de rechter, dus dat je wettelijk eigenaar zou zijn is volledige onzin. De rechter kan beslissen dat het paard verkocht wordt om de kosten te dekken.
Als je gemeld hebt dat je je beroept op het retentierecht dan kun je ook direct een deurwaarder inschakelen.
Dit is het pad wat ik je wil adviseren. Het is waarschijnlijk met de beste bedoelingen maar mensen roepen vaak dingen die niet op waarheid berusten.