Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:10

Ik reed vanmiddag samen met mijn verzorgpony buiten en toen werd ik aangehouden door een politie agent om me bewust te maken dat het ruiterbewijs per januari verplicht word.
Dus vroeg ik me af of iemand anders dit ook heeft gehad?
ik heb een heel gesprek met de agent gehad en hij zij dat je dan verzekerd bent en dat het veiliger is.
oke oke ja, daar ben ik het wel mee eens maar heb toch al behoorlijk wat ervaring buiten.
Ik heb ook gelijk gevraagd waarom het nog niet in het nieuws is geweest en of we dan de tijd krijgen om hem te halen.. de koste zijn toch behoorlijk hoog en om de meeste die het nog niet weten voor januari dit te laten weten vind ik erg laat.. wie weet hier meer over ??

En me oortjes foto van de rit :D
Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:12

Hu? nog niets van gehoord!
Ik mag hopen van niet.
Dat rotding kost alleen handen vol geld en je hebt er niets aan.

hobbelheks

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:13

ik welk gebied rij je? op bepaalde plekken in nederland is het verplicht wellicht dat jouw gebied toegevoegd wordt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:13

Ik denk onzin, als het al zo zou zijn zou het allang bekend gemaakt zijn en zou er waarschijnlijk nog een lange overlooptijd zijn zodat iedereen het kan halen.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:14

jaa ik ga hem wel halen moet €200,- betalen en dan nog de andere omkosten heb uitgerekend €465.97 dat is toch niet leuk meer ??

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:14

Met een korreltje zout nemen, de meeste agenten weten totaal niks van de wetten en regels betreft paarden.
En zonder ruiterbewijs ben je ook verzekerd.
Ik vertik t om zo'n dom bewijs te gaan halen :7 dus gebieden waar hij verplicht is kom ik ook nooit,

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:14

Heb hier ook nog niks van gehoord.. Wel dat het verplicht is in bepaalde gebieden maar niet in het algemeen.. Bedoelde hij niet dat vanaf januari in dat gebied waar je reed het verplicht gaat worden?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:15

hobbelheks schreef:
ik welk gebied rij je? op bepaalde plekken in nederland is het verplicht wellicht dat jouw gebied toegevoegd wordt

Assendelft Noord-Holland
piezze schreef:
Ik denk onzin, als het al zo zou zijn zou het allang bekend gemaakt zijn en zou er waarschijnlijk nog een lange overlooptijd zijn zodat iedereen het kan halen.

Waarom komt een politie dan naar mij toe als het onzin is ??
ja daar "schijnt "nog over gesproken te worden

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:15

ik vind niets op internet over dat je dat ding vanaf januarie moet hebben om buiten te rijden
zal wel niet waar zijn

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:16

Niets over gehoord... Geloof er niets van, tenzij je in een natuurgebied reed waar het verplicht zou kunnen gaan worden. Misschien heeft de beste man gehoord dat er een nieuw ruiterbewijs komt?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:16

Ik weet dat het in de buurt van Arnhem inderdaad verplicht is. Maar hier in de kop van noord-Holland heb ik er nog niets overggehoord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

Zou wel vreemd zijn, dan moeten heel veel oudere ruiters het ding halen omdat ze een papiertje moeten hebbben. Zou niet eens weten waar hier in de buurt te halen.

In de buurt van Arnhem verplicht? Ik weet van niets wel op sommige terreinen een flapje maar geen bewijs.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

Per 1 januari 2015 worden alle aangevraagde examens volgens de nieuwe exameneisen afgenomen. Ook wordt het lesmateriaal dan besteld via KNHS of FNRS. De nieuwe examenaanvraagformulieren worden binnenkort online gezet onder "downloads"

Dit is het enige wat ik kan vinden op dit moment. verder dus nog niks gezien of het verplicht wordt. ook niet op de site van de KNHS.
Ik heb hem wel, al jaren en was voor mijn werk altijd wel handig om te hebben.

Marleen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:18

Het lijkt me dat de KNHS (afdeling recreatie) hier het beste een antwoord op kan geven.
Even bellen morgen als je het zeker wilt weten dus!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:18

stunning schreef:
Heb hier ook nog niks van gehoord.. Wel dat het verplicht is in bepaalde gebieden maar niet in het algemeen.. Bedoelde hij niet dat vanaf januari in dat gebied waar je reed het verplicht gaat worden?

Dat heeft hij niet gezegd hij zij per januari gaat het ruiterbewijs in... ik vind het niet heel erg ga hem toch al halen omdat ik later ook verder wil in de paarden maar vind het gewoon raar dat een agent mij zomaar aansprak terwijl ik aan het rijden was daarbij denk ik ook wel is wij moeten het halen maar die achterlijke mensen op de weg blijven ik reed laatst buiten en dan heeft een meneer in een dure Audi eens haast en tuterd dus ik wil hem laten poseren en ik was nog niet eens aan de kant en hij schurt er langst

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:20

karuna schreef:
Zou wel vreemd zijn, dan moeten heel veel oudere ruiters het ding halen omdat ze een papiertje moeten hebbben. Zou niet eens weten waar hier in de buurt te halen.

In de buurt van Arnhem verplicht? Ik weet van niets wel op sommige terreinen een flapje maar geen bewijs.

Een vriendin uit Velp vertelden dat ze een nummer ofzoiets mee moest nemen als ze het bos in gingen. En ook dat ze haar ruiterbewijs mee moest nemen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:21

Kosten Examen:

Examen: € 65,00
Herexamen praktijk: € 30,00
Herexamen theorie: € 27,50
Herexamen totaal: 32,50

dit zijn de prijzen van de knhs

maar verenigingen en maneges maken er zelf cursussen van en die mogen daarvoor vragen wat ze willen
sommige hebben 10 daagse cursus, andere een compleet weekend met overnachting...

maar het betreft nog steeds op vrijwillige basis, al zijn er gebieden die het verplicht gesteld hebben
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 28-09-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

gwennndolyn

Is hij dan niet gewoon in de war? Dat er dan een nieuw ruiterbewijs komt?
Vind eerder dat ze automobilisten beter mogen voorbereiden op ruiters in het verkeer....

karuna
Drukke kabouter

Dat nummer is een flapje van natuurmonumenten dat is idd verplicht hier. Alleen ruiterbewijs? Heb daar vaak genoeg rondgereden maar heb niet eens een ruiterbewijs. bestond vroeger niet eens en heb hem daarom ook nooit gehaald.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:22

karuna schreef:
Dat nummer is een flapje van natuurmonumenten dat is idd verplicht hier. Alleen ruiterbewijs? Heb daar vaak genoeg rondgereden maar heb niet eens een ruiterbewijs. bestond vroeger niet eens en heb hem daarom ook nooit gehaald.

vroeger?? ik ben 48 en ik heb hem al op mijn 14e behaald.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:23

gwennndolyn schreef:
Vind eerder dat ze automobilisten beter mogen voorbereiden op ruiters in het verkeer....

Daar ben ik het helemaal mee eens!
in de war? dat denk ik niet hij pratte er nog al zeker over
Laatst bijgewerkt door Shar_Angel op 28-09-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:24

Yeps ik ben 47 maar in Limburg was het er echt niet tenminste niet in ons minidorpje. :n en op de ponyclub en met wedstijden er ook nooit iemand over gehoord. ik hoorde heel veel later in Lelystad op de manege pas dat het ding bestond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:59

chaaya schreef:
gwennndolyn schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!
in de war? dat denk ik niet hij pratte er nog al zeker over

Ja, net zo zeker als dat ze het zeker weten dat je zonder E-rijbewijs geen paardentrailer mag trekken.

Kortom, hoax, zoals wel vaker. Nieuwe en gewijzigde regels moeten een behoorlijke tijd tevoren in de staatscourant gemeld worden en geloof me, als die wetten eraan zitten te komen, had hypisch Nederland dat al lang geweten!

Yucca

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:03

Geloof er helemaal niets van. Ik heb mijn ruiterbewijs iets van 15 jaar geleden gehaald: en je hebt er niets aan.
Daarom heb ik hem dit jaar ook niet verlegd. Als het ooit verplicht wordt (wat is dus niet geloof) haal ik heb wel opnieuw voor € 65,-. Dat is goedkoper dan hem tig jaar te verlengen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:04

Dit is volgens mij geen verplichting, hier in de buurt hebben (professionele) stalhouders en stalamazones er ook niks van vernomen. Ik zelf dus ook niet, noch zelf rechtstreeks, noch via paardenkennissen en -vrienden.

Ik geloof dan ook niet dat het zo zwartwit gesteld wordt als de agent beweerde.