Als eerste starten, een nadeel of een voordeel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maximehoven

Als eerste starten, een nadeel of een voordeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:38

Hoi,

Ik ga morgen voor de 2e keer starten in de B. Heel onschuldig nog allemaal haha, morgen moet ik als eerste starten. Ik moet gewoon goed rijden en een beetje geluk kan ook nooit kwaad. Maar ik ben toch benieuwd wat jullie ervaring is als je als eerste moet starten, pakt het goed of slecht uit?

Horseloverl

Re: Als eerste starten, een nadeel of een voordeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:39

Nadeel, ze geven bijna nooit hoge punten bij de eerste.ze kunnen daarintegen ook heel gul zijn met depunten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:05

Francieen schreef:
Nadeel, ze geven bijna nooit hoge punten bij de eerste.ze kunnen daarintegen ook heel gul zijn met depunten

Wát een onzin.. Je beoordeelt wat je ziet, of het nu de eerste of de laatste is...

TS, gewoon goed rijden, dan kunnen ze niet om je heen..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:08

Dat maakt niets uit. Als je goed rijdt, krijg je heus je punten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:10

Francieen schreef:

zo hee, je spreekt jezelf wel erg tegen. Los daarvan, wat je schrijft is ook nog eens erg niet waar. Er wordt beoordeeld wat er gereden wordt. Is het goed, krijg je goede cijfers, is het niet goed, dan niet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:17

Je niet druk om maken als hoe veelste je moet starten Maakt niets uit Gwn netjes op de letter rijden elke oefening afmaken voor je aan een volgende oefening begint netjes recht op zitten En alles is een punt ook overgangen En duidelijk verschil laten zien in je midden gangen Heel veel succes

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:18

Ik moet ook als eerst van mijn klasse zondag maarehh dan ga ik maar niet hoor als ik het zo lees!!! :wow:

Nee even zonder grappen ik heb wel eens hetzelfde gedacht maar als je je goed bedenkt dat ze punten moeten geven voor hoe jij je proef rijdt en dit dus ook echt per onderdeel moet.... dus dan heb je niks met een andere ruiter te maken

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:20

Het maakt gewoon niks uit, alleen als je en kijkerig paard hebt, kan het een voordeel zijn omdat je 2 minuten voor aanvang de ring in mag en je paard dus al even rond kan kijken. Succes met je wedstrijd!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:35

Ik zie juist vaak dat als je als eerste goed rijdt, dat dan de rest weer lager gepunt wordt. Dus misschien zit je lager in de punten, maar voor bv je klassering maakt het niets uit. Maar ga ervan uit dat de jury wel zo ervaren is dat hij echt al wel heel wat gezien heeft.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:45

Relaxed schreef:
Francieen schreef:

Wát een onzin.. Je beoordeelt wat je ziet, of het nu de eerste of de laatste is...

TS, gewoon goed rijden, dan kunnen ze niet om je heen..

Ben ik met je eens, maar ik ben ook vaak als eerste gestart en merk WEL dat dit een nadeel is voor mij dan he! Zeg niet dat het voor iedereen geld en is ook per jury verschillend

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:46

Ik vond dat altijd een voordeel. Dan was het nog lekker rustig. Je kon dan voor de tijd nog even de ring verkennen. Op mijn manege ging ik dan voor de tijd even aan de hand even door de ring lopen. Voordat ik ging zadelen en inrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:49

Francieen schreef:
Ben ik met je eens, maar ik ben ook vaak als eerste gestart en merk WEL dat dit een nadeel is voor mij dan he! Zeg niet dat het voor iedereen geld en is ook per jury verschillend

:') Sorry hoor, maar dit impliceert dat je een aantal jury's incompetent vindt. Onkundig zeg maar, niet in staat om elke combinatie op gelijke manier te beoordelen.

Zo jammer dat het dan toch weer aan de jury's ligt in de ogen van de 'benadeelde'...

Debbie00 schreef:
Ik vond dat altijd een voordeel. Dan was het nog lekker rustig. Je kon dan voor de tijd nog even de ring verkennen. Op mijn manege ging ik dan voor de tijd even aan de hand even door de ring lopen. Voordat ik ging zadelen en inrijden.

En dat mag dus officieel niet.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:50

Debbie00 schreef:

Helemaal mee eens dat het dan nog lekker rustig is, groot voordeel :D
Gewoon lekker gaan rijden en denken " kan de rest alleen maar tegen vallen " ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:05

Ik start vaak maar een proef en dan word je vaak als eerste of als laatste gezet. Maakt echt geen donder uit hoor.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:21

Mijn ervaring is toch echt dat eerste start een nadeel is. Puur onda de jury nog geen voorganger heeft om je mee te vergelijken. Want als jij goed rijdt en dus allemaal 8en krijgt. Stel dat de combinaties na jou nog beter zijn, krijgen die dan allemaal 9ens en 10en ?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak toch regelmatig mee dat jury's bij de eerste combinatie voorzichtiger zijn met punten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:23

mariekerocky schreef:
Mijn ervaring is toch echt dat eerste start een nadeel is. Puur onda de jury nog geen voorganger heeft om je mee te vergelijken. Want als jij goed rijdt en dus allemaal 8en krijgt. Stel dat de combinaties na jou nog beter zijn, krijgen die dan allemaal 9ens en 10en ?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak toch regelmatig mee dat jury's bij de eerste combinatie voorzichtiger zijn met punten.

Een jury vergelijkt je niet met een ander. Die punt gewoon wat hij of zij ziet.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:28

FriesWytske schreef:
mariekerocky schreef:

Een jury vergelijkt je niet met een ander. Die punt gewoon wat hij of zij ziet.

Ik vertel alleen wat mijn ervaring is hé.
Een tijdje geleden moest ik bij een jury schrijven die bij de eerste start letterlijk zei ' ik laat het vooral bij 6jes want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer in de ring verschijnt '.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:32

Dat is dus maar 1 jury. De meesten (en ik heb regelmatig geschreven bij verschillende juryleden) beoordelen gewoon wat ze zien.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:35

Ik vind het een voordeel. Heerlijk rustig met losrijden en tijd om paard weer naar huis te brengen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:38

Geen van beide. Er wordt altijd gezegd dat jury's niet durven te punten. Dat is echt onzin, je beoordeeld wat je ziet. Ik heb toch wel enkele keren gehad dat iemand die als eerste of tweede starte (in een rubriek van meer dan 20) gewonnen had met punten over de 200. Goed rijden is goed rijden, dan krijg je de punten er ook naar.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:46

Ik start het liefste als laatste omdat paardlief de trailer afbreekt dus we hem altijd aan de hand vast moeten houden tot de prijsuitreiking is geweest, aangezien er vaak niet genoeg inschrijvingen zijn om hem even snel terug naar huis te brengen.

Maar ik ben ook wel is als eerste geweest en ook gewoon 2de geworden dus als je goede eerlijke jury hebt maakt het helemaal niks uit.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:50

Ik vind het een nadeel, zeker in grote ringen van +30 inschrijvingen.
Het hangt van de jury af, maar er zijn er naar mijn ervaring die nog hoog 'durven' punten bij de eerste starters

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:51

Maakt niks uit. Starte laatst ook als eerste en reed hartstikke hoge punten en een eerste plaats.

Ik denk dat dit een beetje de wereld in is gekomen doordat bij finales op grote wedstrijden, de betere aan het einde starten.

Nu merk ik het op kampioenschappen wel een beetje, maar kan ook komen omdat ik heel vroeg moest en niet door ging. :')

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:54

Ik moest op mijn vorige wedstrijd ook als eerst starten en ben uiteindelijk 1ste geworden. de nummer twee had drie punten minder en die was als een van de laatste dus met een goeie jury maakt het niet uit als hoeveelste je start! In ieder geval succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:57

Is een vraag waar je naar kunt gissen, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon berekenen. Als je de punten hebt van een aanzienlijk aantal ringen en de startvolgorde, kan berekenen of er verschil in zit.

Als er geen verschil in zit, zou de groep die als eerste gestart is gemiddeld hetzelfde aantal punten moeten behalen als bijvoorbeeld de groep die als vijfde is gestart.