Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Venix

Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:23

Hallo bokkers!

Ik heb een probleempje met mijn paard wat betreft haar uit de wei krijgen. Ze maakt er een enorm spelletje van en gaat voor me weg rennen of blijft om me heen draaien waardoor ik haar niet te pakken krijg. Ze doet dit niet uit angst of gebrek aan vertrouwen, maar uit speelsheid of ontdeugendheid. Ik ben totaal niet onervaren met paarden of wat dan ook, en heb vaker moeilijk te vangen paarden gehad maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het met dit paard echt niet meer weet, niks helpt op dit moment :j

Ik heb al een heleboel geprobeerd (lokken met voer, weggaan en later terugkomen, jaloersmaken door andere paarden aandacht te geven enz.) dus hoopte dat er een bokker was die nog goede tips voor me had. Ze is totaaaaal niet gevoelig voor voer dus dat heeft helaas geen zin..

Alvast bedankt!

dresjoepie

Re: Paard 'vangen' in de wei. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:30

Freestylen !!!! En dit dan in de wei waneer ze wegrent ook gwn toepassen dus armen omhoog stilstaan Heb zelf de training van emiel voest gevolgd Mijn paard rent ook weg in de wei aan het einde van het seizoen doet ze dat niet meer zou even 2 3 x per week gaan freestylen in paddock En dan in de wei ook toepassen

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:33

Ik heb ook een pony die in het begin niet te vangen was.
Wat ik fout deed: recht op haar af lopen, ik loop nu in soort bochtjes naar haar toe.
Dan leg ik na wat aaitjes een touw om haar nek en dan kan ik rustig het halster om doen :)

Misschien heb je hier iets aan? :)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:33

Ik heb 0,0 ervaring met freestylen. Kun je dit verder uitleggen?

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:34

Rietjee11 schreef:
Ik heb ook een pony die in het begin niet te vangen was.
Wat ik fout deed: recht op haar af lopen, ik loop nu in soort bochtjes naar haar toe.
Dan leg ik na wat aaitjes een touw om haar nek en dan kan ik rustig het halster om doen :)

Misschien heb je hier iets aan? :)

Dit helpt helaas bij haar niet. Heb ook slingerend erheen gelopen, achteruit, rondom :')

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:34

met longeerlint stuk afzetten, dus beetje in laatste deel van de wei drijven dan longeerlint om een paal en zo de 3-hoek kleiner maken...
Hij zal daar naar verloop van tijd wel weer een slim trukje op maken maar voorlopig heb je hem wel haha

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:36

Ze loopt dan in paniek dwars door de draden heen. We hebben dat laatst eens geprobeerd en toen is ze door 2 draden heen gerend..

Ik wil jullie totaal niet afkraken, ben superblij met jullie reacties, maar heb echt al superveel geprobeerd. Ik hoop niet dat ik banketstaaf overkom op jullie zo..

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:37

Venix schreef:
Ze loopt dan in paniek dwars door de draden heen. We hebben dat laatst eens geprobeerd en toen is ze door 2 draden heen gerend..

Ik wil jullie totaal niet afkraken, ben superblij met jullie reacties, maar heb echt al superveel geprobeerd. Ik hoop niet dat ik banketstaaf overkom op jullie zo..

nee joh, ieder paard is anders maar klote ( sorry) dat hij er doorheen loopt :j

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:38

Ja, vind ik ook erg lastig want anders konden we haar in een hoekje zetten en pakken. Maar sindsdien heeft ze het natuurlijk ook al helemaal niet meer op draden die dichtbij komen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:39

Of net zo lang zélf opdrijven dat paardlief er genoeg van heeft en juist graag bij je wil komen. Heel simpel maar werkt vaak ook prima.
Hetgeen zij gebruiken juist tégen hen gebruiken en daarin blijven volharden. Jij rent voor mij weg? Prima....... dan zal je rennen, maar wel net zo lang als dat IK het zeg, en net zo lang tot jij er al lang genoeg van hebt gehad.'

Volgens het zelfde principe kun je ook een paard dat aan de hand of ohz. gaat staken en alleen maar achterwaarts wil, ook steeds alleen maar achterwaarts drijven, tot'ie het zat is en dan nóg een stukje verder. Daarna weer voorwaarts vragen en reken maar dat hij heel graag weer voorwaarts zou willen gaan.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:41

Het weggaan was geen slimme actie.. maar goed dat is gebeurd...

Wegjagen... dat al geprobeerd?
En dan niet opjagen.. maar als je haar wil pakken en ze wil niet jaag je haar uit jou ruimte, totdat ze bij jou komt en je zeker bent dat je haar kan pakken. Na een paar keer waren ze er bij ons wel flauw van dat ze keer op keer weggejaagd worden.

En daarnaast pak je haar uit het land alleen om te rijden? Is er genoeg afwisseling?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:43

Zo te horen maakt ze er een spelletje van ha ha.
Het klinkt misschien raar maar je moet haar juist weg sturen gewoon iedere keer als je in het land komt.
Ze mag pas komen als het van jou mag dan draai je de rollen om.
Een jong paard is zowiezo nieuwschierig en daar moet je gebruik van maken.
Als ze dan bij je is dan doe je gewoon niets en loopt weg.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:44

Patries90 schreef:
Het weggaan was geen slimme actie.. maar goed dat is gebeurd...

Wegjagen... dat al geprobeerd?
En dan niet opjagen.. maar als je haar wil pakken en ze wil niet jaag je haar uit jou ruimte, totdat ze bij jou komt en je zeker bent dat je haar kan pakken. Na een paar keer waren ze er bij ons wel flauw van dat ze keer op keer weggejaagd worden.

En daarnaast pak je haar uit het land alleen om te rijden? Is er genoeg afwisseling?

Tja, dat weggaan. Misschien niet slim nee maar op een keer ben je het wel zat na halfuur/driekwartier proberen..

Wegjagen, nee niet gebprobeerd. Ben bang dat ik haar vertrouwen ermee verlies, dat ze dan helemaal niet meer komt. Als ik haar roep of fluit, komt ze namelijk wel, maar niet dichterbij dan 1 a 2 meter zegmaar, dat je haar nét niet kan pakken aan het halster. Hoe was dat bij jou met het vertrouwen?

Ja, de ene keer dat ik haar eruit haal gaan we alleen poetsen, de andere keer rijden, andere keer longeren, soms alleen afspuiten enz.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:47

Ik heb ook het idee dat ze iets aan mij relateerd? Ze laat zich soms namelijk wel vangen door vriendin of haar vader (waar de stalling van is) maar zij vragen natuurlijk nooit wat van haar na het vangen (zoals rijden, trainen enz.)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:48

Wij hebben bij onze pony vroeger ook de 'wegjaag-truc' gebruikt. Net zo lang laten rennen tot ze het zat zijn en vervolgens mogen ze stilstaan, rennen ze dan weer weg wanneer je dichterbij komt, gewoon opnieuw wegjagen.

Nu hoeven we hoogstens een klein stukje achter haar aan te wandelen en ze weet het al. Gaat zelf stilstaan en laat zich pakken.

Werkt ook goed bij bange paarden, vertrouwen verliezen heb ik nog niet meegemaakt. Je wilt je paard ook niet bang maken met wegjagen, maar in beweging houden. Zo van: jij mag niet stilstaan voordat ik het zeg en als je dan zelf weer gaat lopen zul je moeten lopen tot ik zeg dat je stil mag staan.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:48

Grondwerk kom je een heel eind mee..

En vertrouwen is bij mij goed.. het was ook bij ons echt een spelletje.

Wegjagen lijkt mij hier de beste optie, en dan gewoon met handgebaren niet Door met een zweep etc te benaderen.. gewoon weg wuiven, stuur haar desnoods het hele land Door totdat ze er echt flauw van is dan komt ze wel. En ja halfuur drie kwartier, heb ook wel eens 2 uur in het land gelopen (overigens was dit niet mijn paard/verzorg paard maar die van een ander) die maakte er ook een spel van en had dat een aantal keer gewonnnen, als jij vol blijft houden zijn ze het vanzelf zat.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:49

Tussen wegsturen en wegjagen zit een groot verschil.
Wegsturen doe je met lichaamstaal wegjagen met geweld.
Ga ook eens gewoon bij je paard zitten leunen prutsen zonder haar uit de wei te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:53

Sorry om bot over te komen, maar dat is geen spelletje.
Zeker niet als ze zo panisch op insluiten reageerd.
Ik ben bang dat je ten rade moet gaan met welke negatieve prikkel ze jou gelinkt heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:54

Je zal eerst een basis nodig hebben om je vertrouwen verder te kunnen uitbreiden. Want heel eerlijk; dat is nu ook niet echt, als ze voor je wegloopt.

Met het wegjagen beschadig je dat niet, je hoeft het niet agressief te doen, je geeft alleen aan haar aan dat jij de rollen nu omdraait, en haar iedere keer wegstuurt.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:58

Sizzle schreef:
Sorry om bot over te komen, maar dat is geen spelletje.
Zeker niet als ze zo panisch op insluiten reageerd.
Ik ben bang dat je ten rade moet gaan met welke negatieve prikkel ze jou gelinkt heeft.

Dan panische, is sinds ze vorige week door de draad is gevlogen met alle paarden in de wei, omdat ze aan het dollen waren. Ze heeft toen flink wat opdonders van het stroomdraad gehad omdat er voor haar geen weg van het draad wegwas omdat ze niet langs de andere paarden weg kon komen. Sindsdien is ze niet zo blij wanneer we haar insluiten ;)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:00

JoyCiej007 schreef:
Je zal eerst een basis nodig hebben om je vertrouwen verder te kunnen uitbreiden. Want heel eerlijk; dat is nu ook niet echt, als ze voor je wegloopt.

Met het wegjagen beschadig je dat niet, je hoeft het niet agressief te doen, je geeft alleen aan haar aan dat jij de rollen nu omdraait, en haar iedere keer wegstuurt.

Dat vertrouwen is er wel. We hebben een hoop meegemaakt samen afgelopen maanden en daarin is het vertrouwen echt zeer hard gegroeid. Dat weglopen is niet omdat ze bang is, zoals ik al zei. Ze loopt/rent weg met haar oren naar voren, komt weer dichterbij en stuift weer bokkend weg met de oren naar voren. Als ze dan stilstaat staat ze me weer met de oren naar voren uitdagend aan te kijken. Ik zie dit wel degelijk als een spelletje :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:01

Ik heb hetzelfde probleem momenteel met mijn ruin. Hij is de dominante over de andere 2 paarden, maar zelfs als de 2 anderen eten krijgen komt hij niet meer in de buurt.
Als hij er zeker van is dat ik geen touw heb kan ik hem wel even aaien, maar hij is wel tamelijk schuw.
Het is een hele tijd heel goed gegaan, maar plots laat hij zich helemaal niet meer vangen.
Ik weet hiervoor maar één oplossing. Op stal of kleiner stuk zetten en veel in de hand nemen. Dan gaat het vanzelf over. Paard gaat niet voor zijn plezier een maaltijd overslaan dus het is echt wel een soort van ongemak. Mijn ruin zit momenteel niet zo goed in zijn vel, maar ik kan er dus zelfs niet bij om hem te verzorgen. Hij gaat vanaf november gestald worden (met paddock en soms weidegang) en dan zal het ook gedaan zijn. Vervelende was dat mijn merrie het begon na te bootsen, maar die geeft zich na 10 min wel gewonnen. Hij na een uur nog niet.
Probeer iedere keer een kleine beloning te voorzien als je hem kunt vangen. Ik heb dat te weinig gedaan en waar ik mij in dit soort gedrag normaal nooit gewonnen geef heb ik dit nu ondertussen wel al 2x gedaan. 2x begon het te schemeren, kreeg ik het koud en werden mijn voeten nat van heel het weiland over te lopen. Dan heb ik de andere 2 paarden eten gegeven en hem niet. Hij bleef uit de buurt. Weet echt niet wat dit gedrag veroorzaakte, maar voor mij is het echt een gebrek aan vertrouwen. terwijl ik er tijdens het rijden alles mee kan merk ik toch dat die wel altijd op zijn hoede is. Te weinig kilometers veronderstel ik.

Kun je tijdelijk geen kleiner stuk afspannen waar je hem dagelijks even het halster kunt omdoen om al dan niet te rijden ? Dit ga ik dit weekend gaan proberen, maar hij springt helaas wel over mijn draden als hij er zin in heeft dus weet nog niet of ik hem op een kleiner stuk ga kunnen houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:02

Venix schreef:
Ik heb ook het idee dat ze iets aan mij relateerd? Ze laat zich soms namelijk wel vangen door vriendin of haar vader (waar de stalling van is) maar zij vragen natuurlijk nooit wat van haar na het vangen (zoals rijden, trainen enz.)

En daarmee geef je zelf ook de oplossing: het moet voor je paard de moeite waard zijn om naar je toe te komen. Zorg dus voor veel afwisseling in wat je gaat doen, en laat dat vooral ook leuk voor je paard zijn. Zoek naar iets wat je paard echt super fijn vind (voer dus blijkbaar niet, maar misschien wel aandacht, dat ene plekken goed rossen?) en doe dat regelmatig eerst voordat je iets anders met je paard gaat doen. Het is dan voor je paard in de eerste plaats leuk dat je er bent, en dan is het niet alleen maar "werk".

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:05

Het kan inderdaad zijn dat jij voor haar synoniem staat aan 'iets moeten'. Ik zou dit voorlopig even als je training zien, even de druk eraf halen dat ze nadat ze bij je is gekomen nog iets moet.

Het is zaak om zo interessant te worden voor je paard dat jij niet meer achter je paard aan hoeft, maar dat jij leuk genoeg bent om zelf naartoe te komen.
Daarvoor hoef je helemaal niet veel te doen. Pak een (men)zweep en ga op je gemak de wei in. Richt je aandacht niet op je paard en ga eens onderzoeken wat er allemaal in de omgeving te zien is. Het hobbeltje in het zand, het plantje iets verderop, een paaltje etc. en ga daar helemaal in op. Wel handig is om het stuk niet te groot te hebben. De afmetingen van een bak bijv. zijn prima geschikt. Observeer je paard wel af en toe en wees alert op de kleine signalen zoals een afgedraaid oortje. Het kan eventjes duren, maar uiteindelijk wordt haar nieuwsgierigheid zo geprikkeld dat ze echt komt kijken.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 25-09-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:06

Ze staan op inderdaad een vrij groot stuk weide, maar haar op stal houden is echt geen optie. Ze is 4jaar en wanneer ik haar op stal houd barst ze van de energie en ik vind het aan de ene kant ook iets zielig om haar op stal te houden terwijl de weide nu nog kan en misschien over een maand ofzo al niet meer..

Ze is overigens nog niet superlang van mij. Ik heb haar sinds december en toen was ze schuw, kon ik haar nergens aanraken enz. Nu is ze totaal niet meer schuw in omgang, ik kan haar overal poetsen en aanraken, ze reageert op me en kom bijv. in de bak (als ik haar heb laten rollen of wat dan ook) altijd naar me toegelopen voor een knuffel en dan kan ik haar zo een halster omdoen en meenemen.