Paard met Pensioen? Of nog even wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet met pensioen?

ja
11 (52%)
nee
4 (19%)
anders (graag reactie )
6 (28%)

Totaal aantal stemmen: 21

Iejoor

Paard met Pensioen? Of nog even wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:42

IK HOEF GEEN REACTIES'S VAN WAT VIND DE EIGENAAR ER VAN!! IK HEB HET MET DE EIGENAAR BESPROKEN EN DAAR IS DIT VAN GEKOMEN!

HoiHoi Bokkers! :wave:
Ik zit met een best wel dringende vraag eigelijk. Kijk het zit zo:

Ik heb een verzorg paard Almar! Hij is een ruintje van 20 jaar jong en kan niet meer bereden worden,
Nou merk ik de laatste tijd dat hij sneller moe is dan anders, De DA is al langs geweest en die kon niks vinden en ook uit het bloed onderzoek is niks gekomen dus ligt het aan iets anders, Ik heb samen met ander mensen van de stal waar Almar staat en die merken niks aan dingen wat anders zou kunnen zijn zoals hooi,gras de bodem van de bak enzo.
Dus zat ik na te denken en dacht ik ja hij is ook al wel 20 jaar, Is dit niet een leeftijd waar hij met pensioen moet gaan? Om het voor mezelf en voor andere iets duidelijker te maken hier een lijstje:
Wat doe ik nu?
-Ik longeer hem nu minstens 1x per dag
-Hij mag als hij dat wilt in de bak spelen
-Hij springt af en toe eens vrij
-We wandelen ook af en toe

Wat bedoel ik met pensioen?
-2x in de week iets actiefs doen (los in de bak, longeren etc)
-poetsen
-Lekker in de weide staan
-Vrijheids dressuur verder uit bouwen

Dus ik ben wel benieuwd naar jullie mening wat ik het beste kan doen, en wat ik nog zo kunnen aan passen hou het alsjeblieft wel een beetje vriendelijk! :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:50

Echt helemaal stilzetten zou ik niet doen, maar elke dag longeren is wel intensief voor een oudje. Ik zou het trainen op een iets lager pitje zetten en vooral veel plezier maken. :j

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:52

Ik zou gewoon lekker blijven doen wat je nu gewoon doet en als ie wat moe is gewoon een dagje rust even niks doen. Eet hij nog wel goed? Want daar haalt hij zijn energie uit...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:53

Minstens een keer per dag longeren? Wat moet ik daarbij voorstellen? En hoe lang en hoe en op welke grootte longeer je? Dat is zowiezo niet zo best voor een paard om te ondergaan iedere dag, ook niet voor een gezond dier.

Ik zou de beweging kwa longeren afbouwen en zeker 2 a 3 dagen per week rust (hooguit wandelen) geven en dan eens kijken hoe het gaat. En longeren deels vervangen misschien door lange lijnen als dat mag en kan.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:53

Kun je niet ipv longeren. Gewoon eens fietsen? Kan hij rechtuit draven ipv een cirkel

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:56

karuna schreef:
Minstens een keer per dag longeren? Wat moet ik daarbij voorstellen? En hoe lang en hoe en op welke grootte longeer je? Dat is zowiezo niet zo best voor een paard om te ondergaan iedere dag, ook niet voor een gezond dier.

Ik zou de beweging kwa longeren afbouwen en zeker 2 a 3 dagen per week rust (hooguit wandelen) geven en dan eens kijken hoe het gaat. En longeren deels vervangen misschien door lange lijnen als dat mag en kan.

De longeren deed ik meer omdat hij moest herstellen van een Blessure, Meestal een kwartier aan de longeer met bijzet zodat hij zijn rug beter gebruikt
Michellkuh schreef:
Kun je niet ipv longeren. Gewoon eens fietsen? Kan hij rechtuit draven ipv een cirkel

Dat is ook wel een idee maar ik vind fietsen met hem een beetje eng,
Fellow schreef:
Echt helemaal stilzetten zou ik niet doen, maar elke dag longeren is wel intensief voor een oudje. Ik zou het trainen op een iets lager pitje zetten en vooral veel plezier maken. :j

Ja dat dacht ik ook al aan! Wat zou jij dan een doen als training?

danie111 schreef:
Ik zou gewoon lekker blijven doen wat je nu gewoon doet en als ie wat moe is gewoon een dagje rust even niks doen. Eet hij nog wel goed? Want daar haalt hij zijn energie uit...

Ik weet naartuurlijk niet wat jij goed noemt maar, hij krijgt iedereen dag speciaal voor dat de DA heeft voor geschreven en de juiste hoeveel heid, Hij heeft ook een ruime beschikking tot gras en in de winter tot eigen hooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:56

Ik zou minder gaan longeren en als je dan op die dag toch perse iets wil doen eerder een keer extra wandelen. Longeren is best intensief als je het goed doet namelijk (en op de kleine volte lopen is ook best belastend).

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:58

capopjekop schreef:
Ik zou minder gaan longeren en als je dan op die dag toch perse iets wil doen eerder een keer extra wandelen. Longeren is best intensief als je het goed doet namelijk (en op de kleine volte lopen is ook best belastend).

Ja klopt longeren is vrij intensief! Ik ga ook zobizo stoppen met elke dag longeren! Ik hoef ook niet perse iets te doen hoor! ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:59

Rust roest! Maar als je paard nergens plezier meer in heeft zou je hem misschien in een senioren kudde kunnen plaatsen?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:00

Nicje87 schreef:
Rust roest! Maar als je paard nergens plezier meer in heeft zou je hem misschien in een senioren kudde kunnen plaatsen?

Daar heb ik ookal aan gedacht ja, Maar helaas kan hij niet zo goed op schieten met andere paarden en er is geen kudde waar ik en de eigenaar een goed gevoel bij hebben in de buurt

Cassidy

Re: Paard met Pensioen? Of nog even wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:03

Ik begrijp dat het dier niet meer bereden kan worden, dus in mijn ogen is hij al met pensioen.
Wat jij nu met hem doet, daar mag hij niet moe van worden. Maar ik kan me wel voorstellen dat hij eenzaam is. Als hij niet met andere paarden samen kan en altijd alleen staat, denk je dan niet dat hij sociale contacten mist?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:05

Cassidy schreef:
Ik begrijp dat het dier niet meer bereden kan worden, dus in mijn ogen is hij al met pensioen.
Wat jij nu met hem doet, daar mag hij niet moe van worden. Maar ik kan me wel voorstellen dat hij eenzaam is. Als hij niet met andere paarden samen kan en altijd alleen staat, denk je dan niet dat hij sociale contacten mist?

Dat was ik nog vergeten te zeggen hij staat nu wel met 1 paard in de weide. Dus jij vind dat als een paard niet meer bereden word dat het met pensioen is? :)
Nieuwschierig hoor! niet poedesuiker bedoelt hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:07

In mijn ogen is een paard dat niet meer bereden wordt en voor de rest beweging krijgt op wat voor manier ook, zij het grondwerk, zij het aangepast longeren of wandelen, met pensioen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:09

Cassidy schreef:
In mijn ogen is een paard dat niet meer bereden wordt en voor de rest beweging krijgt op wat voor manier ook, zij het grondwerk, zij het aangepast longeren of wandelen, met pensioen.

Oke! En vind je dat goed? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:10

Cassidy schreef:

Dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting en verre van een feit ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:10

Wat moet ik goedvinden? Dat je verder grondwerk doet?

Dat de pony moe is, futloos lijkt, kan heel goed aan het voer liggen. Wat krijgt hij nu te eten? Wanneer is de laatste keer de tandarts geweest?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:11

Ninx schreef:
Cassidy schreef:

Dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting en verre van een feit ;-)

Goed lezen wat er staat: IN MIJN OGEN. Dus idd een persoonlijke mening.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:13

Cassidy schreef:
Goed lezen wat er staat: IN MIJN OGEN. Dus idd een persoonlijke mening.

Ik onderschreef het graag nog een keer :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:14

Dat kan en dat mag....

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:15

Cassidy schreef:
Wat moet ik goedvinden? Dat je verder grondwerk doet?

Dat de pony moe is, futloos lijkt, kan heel goed aan het voer liggen. Wat krijgt hij nu te eten? Wanneer is de laatste keer de tandarts geweest?

De tandarts is 3 weken geleden nog geweest en is alle kiezen bij lang geweest en heeft niks kunnen vinden. Hij krijgt op aanraden van de DA dit voor: http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:18

Dat is dan iig wel het voer dat ik voor een ouder paard zou adviseren. Je zegt dat de DA niets kon vinden, is er bloed afgenomen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:19

Aangezien het paard nu wintervacht aanmaakt kan dat er ook voorzorgen dat hij sneller moe is.

En anders kun je altijd nog op PPID laten testen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:21

Cassidy schreef:
Dat is dan iig wel het voer dat ik voor een ouder paard zou adviseren. Je zegt dat de DA niets kon vinden, is er bloed afgenomen?

En ik ook. Mijn oudjes doen het erg goed op Seniores Priores :j

Dat rust roest is echt waar, dus helemaal stil zetten zou ik niet doen. Wel zou ik het logeren afbouwen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:26

Cassidy schreef:

Ja er is ook bloed afgenomen, en daaruit is niks gekomen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:36

mijn pony is 23,5 en wordt sloom als hij te vaak in de bak moet rijden/longeren. Buitenrijden wordt hij enthousiast van, wandelen vind hij ook erg leuk en 2, hoogstens 3x per week iets in de bak is te doen.

Hij kan nog steeds rennen, en bokken en gek doen als hij in de wei loop of op de zandpaden en zier er nog prima uit. En dan heeft hij aan beide achterbenen spat sinds zijn 12e en chronische luchtwegproblemen sinds zijn 10e...

Met periodes word hij vaker gereden of staat een tijdje stil vanwege tijdgebrek en gebrek aan verzorgster.
Ik zou zeggen, kijk wat je pony leuk vind en doe dat vaker en doe wat hij niet leuk vind minder vaak. Dus niet helemaal met pensioen, maar wel het werk aanpassen aan wat hij aankan en leuk vind.