De situatie: Bij mijn ouders thuis staan 2 ruintjes, een shetlander en een shetkruising en het zijn echt klit&kleef. De shetlander is er sinds vorig jaar augustus en vrij snel waren het beste maatjes. Ze spelen heerlijk met elkaar, maar ruzieën dus ook veel. En dan ook echt veel. Snachts staan ze in een stal met uitloop naar voren, met tegels en matten om ze zo in de winter niet in de modder te hebben staan. Ze krijgen ruim voldoende hooi en hebben ook takken om op te knabbelen, een liksteen, etc. Maar sinds een half jaar maken ze dingen stuk. Zo sloegen ze snachts planken van de stal eruit, echt alles kapot trappen tot ze eruit konden. Daarom hebben we de uitloop gebouwd, zodat ze toch snachts naar buiten konden.
"laat ze toch lekker altijd in het weiland", gaat voor mij niet op
. 3/4 afrastering van ons weiland is sloot en met de oktober/winterstormen hier wil ik ze dan echt niet aan de ren hebben. Als het nodig is moeten ze dus binnen een kleinere omheining kunnen staan
Nu hebben ze dus afgelopen nacht ook de omheining van de uitloop gemold en wel op een speciale manier. De bovenste plank is er namelijk ook af, terwijl die een cm of 30/40 hoger zit dan hun schofthoogte. Ik vermoed dat ze weer ruzie zijn gaan maken en er al steigerend doorheen zijn gegaan.
Maar hoe los ik dit op? Ze krijgen al gigantische hoeveelheden hooi, om ze bezig/gezond te houden, hebben takken om op te knabbelen, ze kijken niet om naar speelballen of ander geschikt speelgoed. Ze beginnen gewoon ineens met ruzie maken. Ik dacht dat na ruim 1 jaar de rangorde wel bepaald zou zijn, maar misschien heb ik het mis

Mijn opties:
- een slowfeeder maken en dat proberen.
- een natuurlijke remedie proberen die ze allebei misschien wat rustiger maakt(maar dat is ook zo.. neh).
- altijd 1 buiten en 1 binnen snachts. Maar dat gaat tegen mijn principes in.
- 1 van de twee weg doen. 'Weg' is terug naar het oude baasje. Maar dan zit ik weer met een pony alleen..
De afmeting van de uitloop is zo'n 3X4 en de stal zo'n 2.5X3.5. Lijkt me toch genoeg voor twee van die kleintjes. Uitloop en stal is dus alleen voor snachts(met noodweer) en overdag met noodweer, verder lopen ze gewoon in het weiland.
Bokkers, hebben jullie tips? Ik woon zelf inmiddels op kamers en mijn vader is het zat. Als ze nog een keer iets mollen moeten ze weg..

En als de 1 door het draad gaat, gaat de ander vast wel mee.
behalve zoals, toen jij kwam kijken, schapengaas.