Hoe met 2 paarden tegelijk wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe met 2 paarden tegelijk wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:36

Hoe doen jullie dat? Want ik vindt toch wel onhandig om in beide handen een leadrope/touw te hebben.

Fjord stapt erg snel en mijn Haflinger loopt aan lang touw rustig mee en liefst loopt ze achter de Fjord aan.
De Fjord moet ik extra in gaten houden gezien die graag hard wilt terwijl haflinger heel relax mee stapt en geen pas verkeer zet.
Nu zit ik er aan te denken om longeer singel bij mijn Fjord om te doen waar ik de haflinger aan vast knoop. Natuurlijk kunnen we dit eerst in de bak oefeningen.

Om op Fjord te gaan zitten en dan haflinger als handpaard doe weer liever niet in verband met herstellen van blessure(vandaar dat we ook wandelen).

Sjolvir

Re: Hoe met 2 paarden tegelijk wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:45

Ik doe het zo...
Links naast me een paard en rechts naast me een paard.
Wel beiden gehoorzaam, anders is het geen doen.
Touwen van beide paarden heb ik in beide handen, dus lopen door.
Heb touw van linker paard in linker en rechter hand.
Touw van rechterpaard in rechter en linker hand.

Zal kijken of ik een foto kan vinden, zo loop ik namelijk elke winter hele einden, let wel, niet op straat als in drukke straat. Ik loop op een doodlopend stuk weg achter stal, is wel openbare weg, maar smal dijkje waar alleen hondenuitlaters met auto komen en dealers en ehhh, nou ja... laat maar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:46

Gewoon één in elke hand. Mijn oudere paard spoor ik wat aan, mijn jonge paard hou ik wat in. Ze moeten gewoon netjes naast volgen, elk aan één kant. Verhuis ze ook zo van de wei, 2 km over de openbare weg, geen probleem.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:54

ene links, andere rechts. Zo gaan ze iedere dag van en naar de wei.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:55

Hele oude, niet met combi van mijn eigen paarden, maar zo loop ik altijd als ik er 2 mee neem.
Dit is Sjol met haar oude vriendje voordat ik Toobs had. (loop ik ook zo mee)
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:57

Eerst het ene paard leren zowel links als rechts van je netjes mee te lopen in jouw tempo, dan op het andere paard hetzelfde toepassen. Daarna pas met 2 paarden gaan wandelen. :)
Geen paarden aan elkaar vastknopen. Stel je voor het spul gaat aan de kletter...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:58

Zoals Sjolvir loop ik er inderdaad ook mee :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:03

En van te voren besluiten welk paard je los laat in geval van wel problemen, aangezien je dan met 2 toch echt misschien wel eens moet kiezen.
Hier is de keuze dan fjord los, aangezien die bij dichtstbijzijnde grasspriet toch al weer in de ankers gaat.

En er wordt ook serieus onderweg aan gehoorzaamheid gedaan, dus halt, draf, stap, draf, halt, aw etc.
Juist omdat je als je met 2 loopt ze echt wel moeten luisteren.

En als ze de wind in hun kop hebben, tja, dan heb ik pech, loop ik het dubbele want dan pak ik er maar 1, geen risico nemen als je van te voren al weet dat het iets te blije dag is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:12

Ik wandel ook zo met mijn beide paarden.

Je moet ze eerst apart netjes leren meelopen met je. Dus ook langzamer stappen, halthouden, achterwaarts.
Als ze dat elk afzonderlijk kunnen, kun je met beide op pad.

Je moet ze goed afzonderlijke commando's kunnen geven. :j Dus de een wat terugnemen, terwijl de ander doorloopt etc.
Zorgen dat ze op jou letten, en niet met elkaar lopen te vervelen achter je rug.
Zelf heb ik een vaste plek voor ze, dus altijd dezelfde rechts/links.

Wij lopen zo:
Afbeelding

PS het samen wandelen beviel zo goed, dat ik daardoor nu ook vaak op pad ga met de een onder het zadel en de ander als handpaard mee. Dat gaat door die solide wandelbasis samen nu ook heel goed en zonder problemen., ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:20

Ik heb mijn pony's altijd aan een kant, allebei rechts. Ik heb een zweep erbij zodat de buitenste niet gaat sloffen. Lars loopt altijd sneller dus die kan ikmakkelijk wat inhouden, en Bloem moet wat sneller. Mijn derde komt ook gewoon aan dezelfde kant te lopen :j
Goed opvoeden en consequent, dan gaat dat prima. Alhoewel ik me voor kan stellen dat het met die kleintjes makkelijker is dan met die grote...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:20

Het probleem is mijn Fjord :+
Die wilt alleen maar hard en is ook meest schrikkerig, enz. Kom ook doordat hij niet veel mag vanwege zijn blessure. Ik moet hem het meest in gaten houden terwijl haflinger braaf aan lang touw met mij mee loopt, zowel aan de andere kant van mij als achter de Fjord.

Eentje links en ander rechts gaat super.
Alleen probleem is dat niet altijd zulke brede berm hebben. Zo hebben ook te maken met grindpad met een smalle berm. Het liefst lopen ze beide in de berm vanwege de steentjes en dat kan alleen achter elkaar. Echter loopt mijn Fjord dan te hard en haflinger te zacht.

Haflinger gevraagd bij te draven, doet niet. Tuurlijk kan dit aanpakken maar ik dacht aan andere kant heeft ook wel zo voordeel dat ze netjes blijft stappen.

Pluttersput,
Lopen ze dan rechts naast elkaar of achter elkaar?
En dan beide touwen in 1 hand zodat je andere hand vrij hebt voor de zweep?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:25

Oh, hier wil er ook altijd 1 harder dan de ander hoor, kwestie van ze aan het verstand punniken dat ze toch echt het tempo moeten lopen dat jij wilt.
Maar dat moet je in eerste instantie met 1 paard gaan oefenen, die van mij kunnen in principe zich aanpassen aan mijn tempo en dat is ook de bedoeling, dus moeten ze op mij letten qua tempo.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:27

Idd fjord eerst goed opvoeden. Maar denk ook dat je een groot probleem hebt met je haflinger. Persoonlijk zou ik zorgen dat die gewoon netjes naast je meeloopt. Maakt het veel makkelijker dan iets wat erachteraan sukkelt. Ik heb ook twee met een heel ander tempo, maar een kan niet alleen lopen, dus moet sowieso altijd samen met ander paard lopen.
Gewoon in allebei je handen een touw, en zorgen dat ze allebei naast je meelopen en niet voor of achter je.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:28

Het is ook wel zo handig om eerst in de bak te oefenen.
In een afgesloten ruimte zijn ze net iets geconcentreerder. ;)

Je moet er echt de tijd voor nemen en er een projectje van maken, je kunt ze niet zo van stal halen en verwachten dat ze netjes samen meelopen. :D

2 paarden in 1 hand zou ik niet doen, omdat je dan ook geen afzonderlijke commando's kunt geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:31

simodi schreef:
Het is ook wel zo handig om eerst in de bak te oefenen.
In een afgesloten ruimte zijn ze net iets geconcentreerder. ;)

Je moet er echt de tijd voor nemen en er een projectje van maken, je kunt ze niet zo van stal halen en verwachten dat ze netjes samen meelopen. :D

2 paarden in 1 hand zou ik niet doen, omdat je dan ook geen afzonderlijke commando's kunt geven.

Klopt, ziet er altijd wel simpel uit, maar doorgaans moeten ze dan allebei wel fatsoenlijk luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:31

_suus19_,
Sorry Suus, maar om met blote voeten over grind stenen te moeten stappen is marteling voor beesje. Bij andere paden loopt ze wel super naast me, dus heeft niet zo zeer met opvoeding te maken maar met grindpad waarbij ik toe laat dat ze dan achter de Fjord aan loopt.

Sjolvir,
Ja ik zal mijn Fjord opvoeden :+
Ik zal volgende keer maar even touw halster bij hem om doen wat scherper in werkt dan gewoon halster en dan bij de haf gewone halster. (Eigenlijk moet ik even 2de touw halster kopen)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:35

Zweep? Dat meen je toch niet hé. Ontspan, het moet leuk zijn, wil je wandelen of marcheren? Als een van mijn paarden harder loopt dan leer ik die om achter mij te blijven. Recht achter me. Wil hij te snel dan rammel ik met zijn touw of zwaai eens lekker het uiteinde daarvan in zijn gezicht. De ander mag links of rechts van speedy conzales, qua tempo pas ik me het meest aan de langzame aan, valt die in slaap dan trek ik aan zijn touw (trekken niet rukken), tot hij weer op de goede plaats loopt en dan pas vier ik het touw weer. Geloof me dat vind hij niet leuk, voor mijzelf is het ook niet leuk, maar met een weekje heel consequent zijn kom je al een heel eind.

Bind je paarden niet aan elkaar vast, VEEL te gevaarlijk. Als er eens onverwacht uitgeweken moet worden of er gebeurt iets geks dan weten die beesten ook niet hoe ze zich uit de voeten moeten maken en heb je zo paniek in de tent.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:37

Schrale troost, moet die beige van mij ook altijd nog donders in de gaten houden, als ik fractie van seconde niet oplet zit d'r snuit in de berm en zie die er dan maar eens uit te krijgen, pfffftttt.

Ik ga me qua tempo echt niet aanpassen aan de paarden ik hou van lekker vlot doorstappen, geen geneuzel onderweg, het moet beetje actieve wandeling zijn, de rest van de dag kunnen ze wel weer slapen als ze daar zin in hebben.
Bovendien weet ik op die manier ook altijd meteen of er met deze of gene wat aan de hand is,
want als er 1 niet meekomt is dat doorgaans omdat die dan op de een of andere manier niet helemaal fit is.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:42

hoe ik het vroeger altijd deed op de manege was inderdaad ook kruislings vast houden en dan 1 links 1 rechts zweepje had ik wel mee omdat ik die maar aan de kant van de pony moest houden en dat al terug in normaal tempo ging ...
ook ooit wel eens met 3 paarden en 1 veulen gelopen ja 2 aan 1 kant van me ging ook goed maar inderdaad zelf ontspannen blijven opletten en veel herhalen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:44

Ik heb wel degelijk een zweep erbij. Vooral omdat Bloem echt moet leren om op mijn tempo te lopen. Wandelen is bij mij ook niet alleen ter ontspanning, er moet gewoon goed doorgelopen worden. Ons tempo ligt dan ook gewoon tijdens het wandelen hoog.
Als we gaan slenteren neem ik ook een zweep mee. Maar niet ter correctie. Ik heb altijd een zweep bij me om vervelende honden op afstand te houden. Zonder zweep ga ik niet op pad :n

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:45

Twee aan elkaar vastbinden moet je echt niet doen, da's levensgevaarlijk.
Bovendien heb je over het vastgebonden paard geen enkele controle! Zeer slecht idee!

Met een scherper touwhalster gaan werken? Gewoon opvoeden! Veel oefenen, ook tussendoor als je ze van stal haalt, in de wei zet, etc. Luisteren naar jouw commando's kun en moet je overal toepassen, zodat het een gewoonte wordt voor de paarden om op de lichtste hulp te luisteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:49

Sjolvir,
Van uit dat oogpunt doet mijn Fjord wel goed, vandaag was zelfs achter hand wat bezweet van flink doorstappen.
Dan is kwestie van haf om te leren bij te draven en wat sneller te stappen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:54

Sorry dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je haflinger sowieso niet door wilde lopen. Idd niet handig over steentjes.. Maar bestaat je hele route uit die grindpaden dan? Je kunt natuurlijk ook proberen de hoeven wat af te harden, zodat ze beter lopen op de grindpaden. Is wel een wat langer proces..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:56

Blue_Eyes schreef:
Zoals Sjolvir loop ik er inderdaad ook mee :j

Hier dus ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:07

Fjorj schreef:
Sjolvir,
Van uit dat oogpunt doet mijn Fjord wel goed, vandaag was zelfs achter hand wat bezweet van flink doorstappen.
Dan is kwestie van haf om te leren bij te draven en wat sneller te stappen.

Haf moet dan inderdaad blijkbaar tandje bij zetten.
En uiteraard moeten ze ook langzaam kunnen.

Overigens doe ik hier altijd mijn best om iedereen uit het grint te houden, vinden ze geen van allen prettig, wat natuurlijk bekappers ook beweren, ken geen een ijzerloos paard dat er graag overheen loopt, allen lopen er liever langs.
(geen objectieve steekproef, maar wel 10 paarden...)