staart en manen worden opgegeten, dader onbekend.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2001

staart en manen worden opgegeten, dader onbekend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:06

Geen idee of het hier goed staat, ik heb namelijk de middeltjes hiertegen al wel ontdekt maar nu gaat het mij meer om wat we met de rest van de kudde moeten doen.

Mijn paardje heeft mooie volle manen maar sinds een tijdje worden die opgegeten of iig weg geplukt. er mist ondertussen vanaf de schoft al 20 cm. |(

ik heb eigenlijk meerdere vragen. ten eerste iemand enig idee hoe je ontdekt wie het doet zonder er een hele dag bij te moeten zitten? zelf dacht ik aan een gekleurd iets dat afgeeft. of de gene met de volste manen de dader is?

ik spray nu phb maar dat meurt echt heel erg, zo erg dat ik bang ben dat ze helemaal niet meer gegroomd wordt dus ik wil er zo snel mogelijk vanaf. nu had ik het laatst met een stalgenoot erover dat ik mijn paardje wel kan in sprayen maar dat de dader dan wel naar een ander gaat en als mijn paardje niet meer stinkt komt de dader waarschijnlijk gewoon terug. dus hoe leer je het de dader af voor langere tijd?

ik wil misschien een liksteen ophangen zodat als het een mineralen probleem is dit hopelijk vanzelf oplost.

iemand verder nog tips? eventueel ook iets wat mijn stalgenootjes zouden kunnen doen?

Angela

Re: staart en manen worden opgegeten, dader onbekend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:29

Op die plek is het vaak het beste vriendje wat de oorzaak is. Ze groomen, en daarbij gaat er nog wel eens wat aan manen verloren. Dat wegnemen gaat niet, of je moet je paard zijn/haar beste vriend afnemen. Wat is je dus belangrijker, dat je paard een fijn maatje heeft, of dat je paard mooie manen heeft?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:34

ik ken het :j
mijn paard heeft ook elke zo`n 20cm geen manen meer -O-
hier zie het begin, later is er geen haartje meer te zien
gelukkig groeit het in de winter weer aan :j
Afbeelding

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:35

Angela schreef:
Op die plek is het vaak het beste vriendje wat de oorzaak is. Ze groomen, en daarbij gaat er nog wel eens wat aan manen verloren. Dat wegnemen gaat niet, of je moet je paard zijn/haar beste vriend afnemen. Wat is je dus belangrijker, dat je paard een fijn maatje heeft, of dat je paard mooie manen heeft?

nou nou, is wel een beetje heftig hoe je het nu brengt. mij lijkt het niet echt gezond als een vriendje de manen systematisch opeet. dit kan namelijk komen door mineralen tekort/verveling/slechte ontworming etc., dus wanneer we weten wie het doet, kunnen we het probleem bij de bron aanpakken en is het vriendje wel een stuk gelukkiger hoop ik.

en ja ik vind het niet leuk als mijn paardje straks gewoon geen manen meer heeft. en daar is het nu wel al op uit aan het draaien. lijkt mij niet heel vreemd toch?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:37

En stoepkrijt op de neus van alle paarden en als dat afgeeft op de hals weet je welk paard het was.Is maar een idee hoor.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:37

wat mij opvalt is dat het niet zo maar van het groomen is omdat ze al de hele zomer in de kudde op de wei staat. spontaan de laatste weken verdwijnen de manen gewoon

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:38

Britta31 schreef:
En stoepkrijt op de neus van alle paarden en als dat afgeeft op de hals weet je welk paard het was.Is maar een idee hoor.

ja is wel een ideetje ja! misschien wel het proberen waard

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:40

Het is niet giftig.Kinderen zitten ook met stoepkrijt handen in de mond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:41

Het paard eet de manen in bijna alle gevallen niet op, maar trekt ze er uit/ bijt ze eraf en dan vallen ze op de grond.

Observatie is toch echt de beste manier. Dan zie je niet alleen wie het doet, maar ook waarom (groomen, of loopt het paard echt langs en neemt een hap, wat niet waarschijnlijk is op die plaats).

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:41

Britta31 schreef:
Het is niet giftig.Kinderen zitten ook met stoepkrijt handen in de mond.

haha ja grappige vergelijking :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:41

Bij mijn fjord worden de manen er ook af geknabbelt door vriendjes.
Ik spray er hertshoornolie op, is speciaal tegen kribbebijten en verenpikken en stinkt echt enorm. Heb het gekocht bij peerke ruitersport.
De andere paarden kribbelen hem nu gelukkig op zijn vacht en niet meer in de manen.
Onze kudde staat al 5 jaar bij elkaar en is nu ook pas de eerste x dat het gebeurt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:42

hannatjuh schreef:
Britta31 schreef:

ja is wel een ideetje ja! misschien wel het proberen waard

Giftig zal het niet zijn, maar als een paard 1 keer ergens tegenaan komt (waterbak, hooi, ander paard, eigen lijf, gras) dan is het er al af. Kleine kans dus dat je het daarmee gaat vinden.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 08:46

Angela schreef:
Het paard eet de manen in bijna alle gevallen niet op, maar trekt ze er uit/ bijt ze eraf en dan vallen ze op de grond.

Observatie is toch echt de beste manier. Dan zie je niet alleen wie het doet, maar ook waarom (groomen, of loopt het paard echt langs en neemt een hap, wat niet waarschijnlijk is op die plaats).

ja ik denk dat ik idd toch maar mijn zaterdag ga spenderen aan de rand van de wei. heb wel al de hele weide doorgelopen om te kijken of er iets ligt van haar ofzo (dacht eerst dat penny's het geknipt hadden ofzo) maar er ligt helemaal niks. het is ook niet afgeschuurd.
afgelopen weekend 3 dagen niet geweest ivm horse event en toen is er zeker weer 10 cm verdwenen. dit lijkt mij toch wel een beetje overdreven voor het groomen.
het begon idd op de schoft dus toen dacht ik ook van naja zal wel. maar nu is het al half verwegen haar hals.

Elske1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:16

Zijn ze aan het verharen? Bij mij is het nu zo dat mijn pony's ook wat manen verliezen omdat de zomervacht er af aan het gaan is, dat jeukt nog best wel en daardoor staan ze veel bij elkaar te plukken op het moment. Bij die van mij gaat dit vaak na de rui wel weer een heel eind over.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 22:41

Ja zou kunnen dat dat het is. Maar lijkt me toch wel sterk dat er dan sinds twee weken spontaan echt een behoorlijk aantal cm's verdwijnen.
Vind het wel lastig om te zeggen. Heb haar nog maar sinds maart dus niet zo veel ervaring nog met hoe zij is tijdens de rui.
Zelf zat ik ook te denken, dat ik nu eventjes al ben gestopt met vliegenspray omdat ze er geen last meer van had. Zou dit de "dader" ook op afstand hebben gehouden?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:40

Ik ging net een topic starten, want mijn paard heeft ook een opgegeten staart. Van haar manen blijven ze af, maar haar staart is op 3 weken tijd nog maar de helft van de oorspronkelijke lengte ;( . Ze heeft er geen last van, maar ik vind het zelf vreselijk om te zien.

Ik weet wie de dader is, maar hoe vermijd je het, als je ze liever niet apart zet?

Liksteen helpt niet hoor, hier hangt er altijd een mineraalsteen, waar ze alledrie gebruik van maken, maar toch wordt er staart-geknabbeld...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:40

Tjah bij ons is de dader denken we bekend maar over een tijdje gaan ze toch naar binnen omdat de wei moet rusten dus ik laat het zo maar ff. Wat me wel is opgevallen is dat ze geen manen meer is verloren nadat ik ze gekamd had met van die spray om ze gladder te maken. Dan voelen ze ook zachter aan. Dus misschien voelt dat minder prettig aan ofzo?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:43

Marein schreef:
Ik ging net een topic starten, want mijn paard heeft ook een opgegeten staart. Van haar manen blijven ze af, maar haar staart is op 3 weken tijd nog maar de helft van de oorspronkelijke lengte ;( . Ze heeft er geen last van, maar ik vind het zelf vreselijk om te zien.

Ik weet wie de dader is, maar hoe vermijd je het, als je ze liever niet apart zet?

Liksteen helpt niet hoor, hier hangt er altijd een mineraalsteen, waar ze alledrie gebruik van maken, maar toch wordt er staart-geknabbeld...

https://www.peerkeruitersport.nl/paard/ ... spray.html

Dit is de oplossing :D

De andere paarden blijven nu mooi van mijn fjord zijn manen af en kriebelen hem nu gewoon op de hals

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:57

Ik ken het (helaas)! het zijn de paardenvriendjes!
Jaopie had vorig jaar eindelijk mooie lange manen, en opeens kwamen er kortere stukken aan bij de schoft,
dus ik zoeken en kijken bij de omgekrulde rand van de waterkuip (ik dacht dat-ie misschien schuurde), maar een haar te vinden. Waar het verdween was net het witte manenstuk, nou die zie je echt wel liggen in een groen grasweiland. Niets te vinden.

Hij loopt al tijden met 1 bonte merrie samen in de wei, de andere paarden (Haflingers) lopen doorgaans op allerlei wisselende stukken weide, rondom, maar net niet vlak naast hem. Vorig jaar stonden ze opeens in de wei naast hem, twee draadjes hoog ertussen. Gezien de aangevreten manenstaat van de Haflingergroep, had ik al gauw het vermoeden dat zij de oorzaak waren.
Normaal loopt Jaopie met een halsdeken, (vliegendeken in de zomer, regendeken in de winter) maar vorig jaar in de periode dat dit gebeurde nou net even niet.

Zijn eigen merrie deed het zeker NIET.

Toen heb ik er ook smerige antibijt opgesmeerd (met wisselend resultaat, soms zag ik dat die manen op die plek toch helemaal door elkaar waren gerommeld), en toen maar weer een halsdeken.

De boel is inmiddels wel weer een stuk aangegroeid, dus deze zomer weer een tijdje zonder halsdeken gezet.. en er geeurde niets... want de Haflingers stonden 1 weide verderop.
De eerste de beste dag dat de Haffen weer langzij stonden was er meteen weer een stuk op de schoft uitgedund, dus zo lang die langszij staan is het : halsdeken op! Dit jaar is het dus heel gebleven.

Ik heb ook geen zin in het afknagen van die manen, waar ik m'n best voor doe om ze zo mooi mogelijk te houden. Vriendjes leuk, maar als ze er niet van af kunnen blijven spray en/of halsdeken.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:41

Ik denk ook dat je het best kan kijken en als je geen tijd hebt om er een hele dag bij te zitten kan je ook een camera ophangen of iets dergelijks :D

imke_sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:02

Misschien camera's?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:05

Britta31 schreef:

Als het in de wei is eten de paarden ook gras, is het er af voor ze überhaupt vijf minuten hebben gegeten lijkt me.

Denk dat gewoon een ander paard het heeft gedaan. Staan er verder geen palen/bomen in de wei waaraan hij zelf kan schuren?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:58

Heel toevallig lees ik dit topic, en heel toevallig lees ik vanmorgen dat Hertshoornolie enorm goed werkt als afschrikmiddel tegen het opeten van manen:-)

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:40

paarden schuren ook daardoor ging het bij machteld haar manen mis , ik weet niet of daar bij jou gelegenheid voor is?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 22:57

Camera is een beetje een duur grapje. Dan kan ik beter een zaterdag vrij vragen ;)
Er staan natuurlijk palen om de wei af te zetten maar meer niet. Maar ik weet wel zeker dat dit geen schuren is. Er zit niks in de war of in de klit. Er lopen ook andere paarden die geplukt zijn door de dader ;) Antiklit spray werkt op het moment erg goed. Ik denk dat daar iets van silicone in zit ofzo dus dat zal ook niet zo lekker zijn. De structuur van haar manen voelt ook anders aan misschien minder aantrekkelijk daardoor?