Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missoomsie

Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:50

Hellooo iedereen,
Ik ga binnenkort verhuizen naar een boerderijtje *\o/* *\o/* <3 ..
Nou heb ik daar een weiland _/-\o_ . Ik wil graag twee paardjes aanschaffen maar ik zit in strijd met welk ras ik het beste moet nemen! /3
De paarden moeten voldoen aan de volgende eisen:
-Leergierig
-Kindvriendelijk
-Moeten gemakkelijk een kar kunnen trekken
-Betrouwbaar
- Ik moet er ook mee kunnen rijden zowel recreatief als springen en dressuur.

Wie kan me helpen ? :(

Liefs <3

Renee_S

Re: Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:53

Hoe groot wordt er nog op gereden? Eventueel een brave koudbloed. Ik heb erg goede ervaring met ijslanders en fjorden. Wat sterk en eigenwijs maar met kinderen super voorzichtig

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:54

Haflinger of welsh denk ik als eerste aan. Maar welk formaat zoeken jullie?

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:57

We zijn opzoek naar paarden waar zeker wel mensen boven de 1,60 nog op kunnen rijden.

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:57

Kan je met ijslander mennen met de tolt ?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:58

Kijk niet naar een ras..test gewoon paarden uit en je zal wel de perfecte vinden, het is niet zo dat elk ras altijd hetzelfde is..er bestaat uitzonderingen. :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:59

Groninger, ik heb er 2. Beiden doen het leuk qua springen en dressuur. Met de merrie rijdt de dochter (7 jaar)van mn vriend, en dat gaat heel leuk. En voor de wagen schijnen ze ook makkelijk te doen (geen ervaring mee).

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:00

Je kunt bij verschillende rassen kijken, zoals een Haflinger, Fjord, Welsh (Welsh Cob), grote New Forest, NRPS, Tinker etc. kunnen prima.

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:01

Bedankt voor de reactie! Zal ze even google ;)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:04

Wij hebben een Tinker. Ideale gezinspony
mn man ment er mee
ik dressuur en spring (uiteindelijk wil ik ook crossen)
mn dochter van 9 rijdt onder begeleiding les en de bixie wedstrijdjes

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:06

Gelders.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:09

Fjordje? *\o/*

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:17

Eerlijk gezegt heb ik het niet zo met fjorden, Dat is iets persoonlijks hoor want het zijn super leuke beesies Maar ik vind de manen niet zo mooi :$

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:20

Ik zou zeggen tinker, zijn ook vaak koel in t hoofd, maar ook niet allemaal... zou wel als t ook voor je kinderen is niet een te jong dier nemen. Kijk vooral naar karakter plaats van ras, sommige rassen kunnen ook uitwijken van de "standaards". Kijk gewoon wat rond en kijk of er een klik is tussen paard en jullie. Dat is denk ik veel belangrijker als ras...

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:24

ijslander!

bij een ijslander is eigenlijk alles hetzelfde als bij 'gewone' paarden alleen ze hebben extra gangen die je apart moet trainen maar je zou ook een ijslander kunnen kopen die een 3ganger is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:28

Ijslander kan op zich ook,maar voor t plaatje vind ik t altijd minder :) En als je echt in de sport wilt valt ijslander in springen denk ik wel af...je kan er wel weer leuke wedstrijden in houden met tölt etc

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:28

Ik zou ook niet echt naar een specifiek ras gaan zoeken maar vooral zoeken naar eentje met genoeg ervaring en een goed karakter. Wees eerlijk over hoeveel ervaring en tijd je hebt. Verschillende rassen zullen kunnen... zolang het paard wat je koopt vooral voldoet aan als je andere eisen... hoe die er dan uitziet lijkt me op de laatste plaats te staan.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:29

Verdorie, is mijn reactie ineens weg. Even opnieuw.

Ik weet niet wat voor'n kar je erachter wilt hangen, maar misschien is een Draver wel wat voor jullie. Dravers zijn wat atletischer gebouwd dan een echte koudbloed en zijn erg veelzijdig. Daarnaast zijn ze slim en leergierig. Naast die van mij kun je een bom laten ontploffen en het enige dat ze doet is raar opkijken, en dat op een leeftijd van drie en een half. Die van mij komt bij stal Westfriesedijk vandaan, daar hebben ze allerlei soorten Dravers. Misschien dat ze wel een oogje open willen houden voor een paard dat jullie eisen matcht.

Andere goede opties zijn inderdaad Haflinger, Tinker et cetera.

Toch zou ik me niet perse toeleggen op één ras. Stuin lekker door de boktmarkt en op marktplaats, selecteer de paarden die je aanspreken en aan je eisen voldoen en ga gewoon kijken. Uiteindelijk moet je wel een klik hebben met het paard, anders ben je nog nergens. Zelf van rassen die je op het eerste gezicht niets lijken zijn er paarden die je misschien wél leuk vind en die wél aan je eisen voldoen. Open minded zoeken dus!

Succes met je zoektocht! +:)+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:31

Ik ben het eens met Mioux, want geloof het of niet: een Arabisch volbloed kan ook aan je eisen voldoen. Ik heb er twee en wil nooit nog wat anders. De klik die je hebt met een paard is idd het belangrijkst en of een paard kindvriendelijk is, kan je niet op basis van raskenmerken beoordelen, dat zal je toch echt moeten ondervinden per paard.

Ik zou gewoon rondkijken voor paarden die je uiterlijk aanstaan (qua stokmaat en wat je aanspreekt) en die niet meer groen zijn en dan daar eens irl naar gaan kijken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:33

Overigens noem ik als voorbeeld tinker, maar ik ken ook een tinker waar je geen jong kind op moet zetten, die loopt er zo meer weg en t kind heeft niks te zeggen.

Daarom geef ik dus als tip mee kijk naar karakter... T kan een draver worden, fries, haflinder, tinker, fjord wat dan ook... Kijk gewoon rond en ga eens kijken bij een paard. Als je t paard op ras of looks koopt, en je hebt er geen klik mee, kan je er uiteindelijk niks mee :)

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:34

Dat is ook wel zo ik heb niet een specafiek ras nodig hoor maar ik weet gewoon niet zo goed welke richting ik moet zoeken omdat er zoveel verschillende rassen zijn! Mennen is gewoon bedoelt voor met een huifkar en een recreatie wagen en springen en dressuur zou ik niet echt de wedstrijd sport in willen gaan misschien af en toe een wedstrijdje!

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:34

Mioux schreef:
Ijslander kan op zich ook,maar voor t plaatje vind ik t altijd minder :) En als je echt in de sport wilt valt ijslander in springen denk ik wel af...je kan er wel weer leuke wedstrijden in houden met tölt etc

een ijslander kan echt wel springen hoor! ons record is 1,10! en dat zonder zadel! alleen als je wil springen is het niet zo verstandig om een ijslander zonder draf te nemen (die zijn er niet veel) want vanuit de tölt kunnen ze niet springen.

veel mensen denken dat ijslander lastig te rijden zijn. dressuur en springen is precies hetzelfde als met bijv een haflinger, ijslanders hebben dan alleen nog 2 extra gangen die je kunt trainen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:35

Kijk anders plaats van ras, eens via bokmarkt van ik wil die prijs uitgeven, ik wil minimaal die hoogte en maximaal dat, die en die leeftijd minimaal en maximaal, en dan rondkijken wat er tevoorschijn komt ?

missoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:36

Jaa ik heb ook ijslander gereden met tolt niet dat ik het erg vond maar het is niet super handig !

equineaaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:38

Ik zou niet op een bepaald ras afgaan er zijn namelijk erg veel rassen die aan jouw eisen kunnen voldoen. Zoals al eerder door iemand gezegd, gewoon rondkijken op marktplaats en op bokt. Ik hoop dat je de perfecte paardjes vindt!