Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dresjoepie schreef:Fijn he merries Ik ken er 1 die heeft het andersom op vreemd terrein wel thuis niet drama !!!
Maar goed ik denk toch dat je iets moet gaan bedenken waardoor ze graag naar huis wil Bv een lange bosrit maken dat ze echt moe is En dan thuis Lekker verwennen Misschien iets voeren wat je thuis nooit voert bv zo een lik bakje of dergelijks zijn ze gek op
Geen vechten meer, geen gedoe meer. Op wedstrijd gaat ie zonder problemen op de trailer (zonder blinddoek) maar thuis vertrekken vindt ie maar niks blijkbaar. Jierda schreef:Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..
No worrie's. We zijn niet achterlijk. Ik raad verder niks aan, ik geef aan hoe wij het doen met eentje die 0.0 bang is maar het thuis gewoon simpelweg verrekt. (op wedstrijd of eender waar anders gaat hij nl probleemloos erop.
Maar "zijn" merrie thuis verlaten is wat hem dwars zit.) 
Ayasha schreef:Jierda schreef:Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..
Als is los zou komen kan die hem zo af schudden.No worrie's. We zijn niet achterlijk. Ik raad verder niks aan, ik geef aan hoe wij het doen met eentje die 0.0 bang is maar het thuis gewoon simpelweg verrekt. (op wedstrijd of eender waar anders gaat hij nl probleemloos erop.
Maar "zijn" merrie thuis verlaten is wat hem dwars zit.)
Dannon schreef:Eh, het kan altijd erger...
Die van mij weigert ook om de trailer op te gaan. Niet angst of zo... gewoon weigeren. Vooral op andere plekken. Verder is in de trailer staan geen probleem. Hoe ik dat weet...?
... omdat die muts *achteruit* wel gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Tot wel 6x achter elkaar. En blijft ook gewoon zonder stang een kwartier suf staan wachten in de trailer tot ze het seintje krijgt om er weer uit te gaan. Kijkt gewoon rond, weet prima dat ze in de trailer staat...
... maar zo rijden kan natuurlijk niet, dus toch maar vooruit blijven oefenen xD
Jierda schreef:Nee, ik snap heel goed dat het voor jou werkt, maar een ander kan nietsvermoedend een handdoek aan het halster gaan maken ofzo, paard in paniek en ongelukken. De mijne zou geen stap verzetten als hij niks kan zien dus daar zou het nooit bij werken, maar ook niet gevaarlijk zijn. Je weet alleen dus nooit hoe een ander paard gaat reageren..
Je kent je eigen paard en het is aan de eigenaar om in te schatten. Alleen zou het niet iets zijn waar ik meteen aan zou denken. Toen mijn man met die optie kwam (die vroeger paarden corrigeerde en als er eentje mee moest dan was er soms simpelweg geen tijd om eerst dagenlang te gaan tobben hoe ze hem erop gingen krijgen. ) heb ik er even over nagedacht en besloten dat het met die van mij wel goed zou komen.
Maar dat is aan de eigenaar om in te schatten en indien er andere opties zijn zou ik die ook zeker eerst af gaan.
). Deze blinddoeken wij ook altijd, hij krijgt een zwarte zak over zijn hoofd en die kunnen we er snel aftrekken (overigens nog niet nodig geweest). Dit dier heeft absoluut geen angst voor vrachtwagens of trailers, hij staat er als ie er eenmaal in staat ook superrelaxed op. Hij weet ook precies wat komen gaat, in het begin zag je hem echt met zijn benen tasten naar de klep, nu is hij nog wat meer ervaren en luistert hij als wij op de klep gaan staan, zodat hij precies weet waar de klep zit.Neonlight schreef:Blinddoeken kan inderdaad een optie zijn. Hier hebben wij er eentje die bodemschuw is en absoluut niet op rubber gaat staan (hoewel de stalmatten in de stal weer geen probleem zijn). Deze blinddoeken wij ook altijd, hij krijgt een zwarte zak over zijn hoofd en die kunnen we er snel aftrekken (overigens nog niet nodig geweest). Dit dier heeft absoluut geen angst voor vrachtwagens of trailers, hij staat er als ie er eenmaal in staat ook superrelaxed op. Hij weet ook precies wat komen gaat, in het begin zag je hem echt met zijn benen tasten naar de klep, nu is hij nog wat meer ervaren en luistert hij als wij op de klep gaan staan, zodat hij precies weet waar de klep zit.
Tijdje terug stond de buurvrouw te kijken toen wij aan het laden waren, zij zit in de internationale mensport (groom bij een vierspanrijder die ook aan het WK onlangs heeft deelgenomen). Zij vertelde dat deze methode in Engeland vrij standaard is voor het laden.
Zelf hebben we nog nooit problemen gehad met het blinddoeken.
Sam blijft er ook super relaxed onder trouwens en eenmaal er op ook geen paniek of niks. Wel "kop nu maar op met dat snoepje".
Jierda schreef:Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..
GMekkes schreef:Jierda schreef:Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..
Tja, de lintjes zijn inderdaad zoals ik aangaf een trucje.
Een trucje dat hier bij meerdere paarden gewerkt heeft.
In mijn ogen ongevaarlijk, het lintje knapt immers bij het minste geringste.
TS kent haar paard en heeft al diverse trainingen gevolgd,ik denk dat zij zelf wel de inschatting kan maken of ze dit trucje kan toepassen of niet.
Zeker als iedereen er omheen t paard zo op de trailer heeft staan en je dan goedbedoelde hele vreemde tips gaan geven… Maargoed.
Ik vind het al irritant dat de mijne echt helemaal flipt en het moment erna gewoon rustig om zich heen staat te kijken alsof er niets gebeurd is…
En daarna gewoon weer lekker haar eigen ding te doen. Ze is thuis ook super vrolijk, maar als ik haar vanuit huis onder zadel meeneem op buitenrit, is ze echt gevaarlijk en niet leuk om te rijden. In die zin herken ik haar niet als we op vreemd terrein zijn met de trailer, want dan is ze weer helemaal opgewekt…