Cayenne schreef:Tja, het probleem bij jullie zit hem duidelijk in de communicatie en jullie zijn allebei koppig. Maar het blijft nu eenmaal het paard van je oma en als zij de mening en het advies van de dierenarts belangrijk vind, dan vind ik dat je dat moet respecteren en niet zelf van alles moet gaan loslaten op het paard.
Het probleem tussen jullie zal in het midden liggen, maar als het zo moeilijk voor je is en steeds een groter issue, dan zou ik het proberen los te laten en de verzorging van het paard in z'n geheel teruggeven aan je oma. Het moet geen familieruzie in spé worden.
Het verschil is alleen dat ik wel bereid ben om te luisteren en stappen te zetten.. en zij niet. Ik kan heel koppig zijn maar ik kan ook 'weggeven'. En ja, uiteraard, dat hebben mijn ouders ook gezegd. Maar het was toch wel 'mijn paard', weet je, zo voelde het voor allebei aan het begin en nu er conflict is blijkt het dat ik er helemaal naast sta. Als ik niet zelf een paar beslissingen had genomen dan had hij nu nog met vette rotstraal rondgelopen. Hij had pads en packing voor, het stonk een uur in de wind (wat een dierenarts op stal ook zei, dit MOEST behandeld worden, maar opa en oma kozen er voor de makkelijk voor om maar niet naar die dierenarts te luisteren), er zat een gleuf van 3 cm diep en het scheurde geregeld uit tot aan de kroonrand. Ik heb gevochten om die pads en packing eraf te krijgen (waarbij opa en oma het allemaal onzin vonden en de hoefsmid het allemaal niet zo ernstig vond) hebben, ik heb hem dagelijks behandeld tot het helemaal dicht gegroeid is. Voor het eerst groeide er weer een normale straal op en hij liep ook veel comfortabeler (duh). Of zelf maar minder dekens omdoen omdat hij zich kapot staat te zweten. Oma vind nl dat hij het koud heeft als zijn vacht niet warm aanvoelt. Vacht isolerend? Nah, dat is niet zo, hij heeft dekens nodig! Erover praten? Ho maar. En zo zijn er wel meer dingen. Ik heb nooit zomaar gekke dingen gedaan met hem, echt wel een doordachte beslissing.
Wat moeilijk voor me is, is dat ik aan de kant gezet wordt omdat oma liever niet nadenkt hierover.. Loslaten is wat ik nu doe, maar ik zou natuurlijk liever hebben dat het opgelost wordt.. Maar hoe?
zimbabwe schreef:Ik zie dat je student diergeneeskunde bent? In de zin dat je straks zelf ook dierenarts bent? Welk jaar zit je en wat is jouw proffesionele mening over het paard?
Ja, ik moet nog 3 jaar. Ik vind dat het haast dierenmishandeling is om dit paard nog te vragen om iets te doen waar hij zelf geen plezier in heeft (als hij aangeeft buitenritjes nog leuk te vinden, dan is dat prima) en dat is op dit moment vrijwel alles. Ik wist allang dat het klaar was, dat er geen 'beter' meer zou komen, maar omdat de dierenarts bleef zeggen dat we door moesten gaan (enkel met af en toe een beetje schuchter zeggen dat het zeker geen sportpaard meer zou worden en dat we daar wel genoegen mee moesten nemen), bleef ik ook hoop houden dat er op een gegeven moment iets zou veranderen. Je zag het aan heel zijn lopen, maar omdat het zo'n lief paard is bleef hij het toch doen. Pas toen de dierenarts bij stage zei dat al zijn gewrichten al bewegingsvrijheid misten realiseerde ik me hoe erg het echt was. Onze dierenarts had overigens al een half jaar geen been meer opgepakt of een buigproef gedaan ofzo, alleen maar gekeken hoe hij liep, en in zijn lichaamsgebruik zat dankzij al mijn werk wel verbetering. Wat natuurlijk niet helpt als zijn benen al kapot zijn.. DA zei ook dat hij 'op mijn positieve verhalen af ging', ik was natuurlijk gigantisch blij als iets weer een klein beetje beter ging. Voor een lange tijd realiseerde ik me niet wat een groot waarschuwingsbord het was dat hij niet meer WILDE lopen. Ik zei dit altijd wel, hij wil gewoon nog steeds niet, alleen als we naar buiten gaan een beetje, hij wordt wel wat beter maar we blijven altijd ergens hangen omdat hij dat niet wil doen. Dan zou je toch denken dat er als dierenarts wel een belletje gaat rinkelen als je dat elke keer weer hoort en elke keer ziet dat hij idd, nog steeds niet wil, dat het paard er geen lol meer in heeft? Aan het begin werd Urbi nog boos als ik hem tegen zijn wil in naar voren dwong, chagrijning gezicht en dan uit protest opeens een sprong naar voren maken of gaan rennen, en toen zei de dierenarts ja, hij doet wel wat dominant hè. Later (doordat de relatie tussen mij en paard veranderde en hij meer last kreeg) deed hij dit niet meer, hij zei niet duidelijk nee meer.. hij deed het gewoon niet meer, alles maar half. Iedereen die ik dit verhaal vertelde zei overigens direct dat er iets goed mis zat en dat dit niet normaal was, maar omdat de dierenarts daar niks over zei dacht ik van wel..
Laatst bijgewerkt door Awarance op 14-09-14 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt