Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Borisje schreef:Ik heb ze de hele dag binnen en snachts op stal (nu met die paardenbeulen doodeng snachts buiten). Het grote nadeel, als het lang geregent heeft hou je geen weiland meer over. Nu ben ik gezegend met een hooggelegen landje en er is een bak en grote paddock. Maar sta je op veengrond kun je rekenen op een berg modder. En het seizoen erop uiteraard weinig gras meer.
Het grote voordeel is, natuurlijk, de bewegings en sociale vrijheid van je paard. Ik heb de mijne een tijdje binnen gehad en zag hoe slecht hij daarvan werd. De hele dag buiten (of het nou weiland, zand of bestraat is) is voor mij echt een eis, en een basisbehoefte van je paard. Je zal zien dat ze er echt van opknappen, opvrolijken en energie krijgen.
hihi
BaileyMix schreef:Borisje schreef:Ik heb ze de hele dag binnen en snachts op stal (nu met die paardenbeulen doodeng snachts buiten). Het grote nadeel, als het lang geregent heeft hou je geen weiland meer over. Nu ben ik gezegend met een hooggelegen landje en er is een bak en grote paddock. Maar sta je op veengrond kun je rekenen op een berg modder. En het seizoen erop uiteraard weinig gras meer.
Het grote voordeel is, natuurlijk, de bewegings en sociale vrijheid van je paard. Ik heb de mijne een tijdje binnen gehad en zag hoe slecht hij daarvan werd. De hele dag buiten (of het nou weiland, zand of bestraat is) is voor mij echt een eis, en een basisbehoefte van je paard. Je zal zien dat ze er echt van opknappen, opvrolijken en energie krijgen.
Da´s best sneuhihi
en dat als NH'er, is wel erg tegenstrijdig en slecht.
Kirrr schreef:Je vroeg de voor en nadelen, dus ik geef ze je enkel zoals ik ze ervaar. Dus je hoeft absoluut mijn vragen niet te beantwoorden hoor.
Ik bedoel alleen maar dat 4 paarden veel stuk lopen. De stukken voor de stal blijft geen gras op staan. Als de weide leeg is, dan kan dat best, maar na een paar dagen zal dat al veranderen.
Ik vind het niet menselijk als paarden niet uit de modder kunnen SFC. Dat 'zat paarden' zo staan, daar heb ik bitter weinig interesse in. Dat 24/24u 7/7 in een kleine stal geen beter oplossing is, dat besef ik ook.
Vandaar dat ik dus de optie verharde zei.
Mooi als jij paarden hebt die 4maand in de modder kunnen staan zonder problemen (mok etc). Maar dat is niet voor elk dier zo.
Nogmaals, ik probeer alleen de feiten te schetsen zoals ik ze ervaar. Uiteraard is elk weiland, paard en eigenaar anders en gaat iedereen er anders mee om.