Paard wil de weide niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Paard wil de weide niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:47

Dus. Mijn Bolle, welke zijn hele leven al dol is op gras, eten, nog wat gras en nog meer eten, heeft afgelopen zondag besloten dat hij de weide niet meer in wil.

Situatieschets: 07:00 krachtvoer en hooi, 07:15/07:30 samen met zijn kameraad de weide op tot een uur of 17:00, daarna slobber, hooi, 's avonds krachtvoer en hooi (21:00 uur).

Rio staat sinds een maand samen op een grote weide samen een gepensioneerd GP-paard, ze kunnen het samen prima vinden, staan regelmatig samen te soezen, kroelen en natuurlijk valt er af en toe een schreeuw.

Zondag kreeg ik bericht dat mijn paard de weide niet in wil, zich losrukt en naar stal dendert. Ik heb hem toen zelf in de weide gezet, beter gezegd, geprobeerd te zetten, want ook bij mij rukt hij zich los en gaat er vandoor. Gisteren hetzelfde verhaal, vandaag weer. Dit kan zo niet langer en ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het op moet lossen.

Hij loopt keurig mee tot het hek, wanneer je vervolgens het hek open wil doen, draait ie zich om en daar gaat ie. Ik word er niet goed van, want zodra hij in de weide staat rent hij naar zijn kameraad, spelen ze wat en gaan grazen.

Wat moet ik nou met zo'n knol.

Amalarab

Re: Paard wil de weide niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:51

Hoofdstel in als je hem wegbrengt, krachtvoer niet meer op stal maar in het land voeren?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:54

Wat als je met z'n tweeën gaat? Jij houd hem stevig vast(inderdaad eventueel met bit in of hengstenketting oid) en een ander opent het hek voor je?
Of als je hem als eerste erin zet zodat je van te voren het hek al kan open zetten?
Lastig probleem.. Die van mij breekt normaal z'n klauwen om IN de wei te komen dus kan je ook niet precies raad geven..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:56

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar een mogelijke oorzaak... Ik weet het namelijk niet.

Uiteindelijk gaat ie de weide wel in, maar hij moet wel eerst laten merken dat hij naar stal wil. Ik heb hem vandaag met een ketting onder z'n kin naar buiten gebracht, maar ook daarmee rukt hij zich los.

Rio heeft astma, dus juist voor hem is het belangrijk buiten te staan...

Bovenstaande hebben we allemaal geprobeerd... Hij rukt zich gewoon los en dendert door je heen. Hoofdstel ben ik huiverig voor...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:56

Heeft hij het hek mss op zijn hakken gekregen?
Of "klem" gezeten tussen het hek en de paal?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:59

En inderdaad, voorheen rende hij zowat de wei in, maar nu is dat 360 graden gedraaid.

@Brainless, niet dat ik weet. Onze hekken zwaaien naar binnen open, dus als ze de weide in gaan kunnen ze niet vast komen te zitten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:00

Eruit overigens ook niet, want dan pakken we het hek dat naar buiten openzwaait

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:02

Kan het zijn dat er iets engs is in de wei of dat er iets is gebeurd?
Ik heb het een keer gehad met een pony, die vond de schapen in het naastgelegen weiland eng.
Ik heb 'm toen achterwaarts de wei ingedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:04

Wij hebben een tijdje terug ook een soortgelijk probleem gehad. Bij ons grenst de ingang van het weiland aan een aantal achtertuinen. Van het één op andere moment was er ook een paard dat, daar in de ankers ging, omkeerde en het leek dus of hij niet de wei in wilde. Uiteindelijk bleek dat deze mensen een hond hebben die af en toe los in de tuin loopt en dan met groot geweld heel hard door de bosjes vliegt en blaft als er een paard langs het hek loopt. Vrij klein hondje, maar wel heeeeel dapper :D .

Het heeft best een tijdje geduurd voordat de hond dit een keer deed waar mensen bij waren, maar toen begrepen we goed waarom het paard daar zo bang was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:05

Trekt ie naar rechts als ie zich losrukt? Want dan kan je eens proberen om hem recjts te begeleiden ipv links. Dat wil nog wel eens helpen. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:05

Helpt het om hem samen met het andere paard naar de wei te brengen?

Het is wel een vreemd verhaal, denk toch dat er iets is gebeurd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:06

Ik zou inderdaad eerst na gaan waarom hij niet meer de weide in wilt.
Hij heeft geen verwondingen? En hoe is het andere paard waarbij hij staat? Hoe gedraagt die zich nu?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:10

Het lijkt voor de hand liggend dat hij iets heeft meegemaakt in de weide.
Heb je niemand bij de weide gezien?
Hoe is het andere paard?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:17

Ik zou niet weten wat er in de weide gebeurd moet zijn, eigenlijk... De weide grenst aan een nog grotere weide waar momenteel aan een helikopterplatform gebouwd wordt, maar dat is al aan de gang zo lang hij op die weide staat.

Het helpt niet hem samen met z'n kameraad naar de wei te brengen, hij heeft geen verwondingen en het is nagenoeg onmogelijk voor vreemden om het terrein op te komen, alles is omheind. Zodra hij op de wei staat is er ook niks aan de hand, dan staat hij rustig te eten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:18

Het andere paard gaat normaal de wei op, geen geruk en getrek. Ook het andere paard staat rustig en graast of staat te soezen.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:23

Stroomdraad? Die van mij heeft perongeluk een keer een tik gehad voordat ze het land in mocht. Hierdoor is de poort naar het land de laatste tijd erg spannend!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:24

Ik dacht ook hetzelfde als brainless. Is het niet mogelijk om hem als eerste op de weide te zetten en er van te voren voor zorgen dat de hekken al los staan? Dan hoef je geen rekening te houden met het andere paard. Eventueel iemand er achter laten lopen om te "drijven" zodat hij voorwaarts blijft. Dan hoef je geen hek te openen, kan je gewoon door blijven lopen en is er geen stop moment waardoor hij zich om kan draaien.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 10:31

meggiemeg schreef:
Ik dacht ook hetzelfde als brainless. Is het niet mogelijk om hem als eerste op de weide te zetten en er van te voren voor zorgen dat de hekken al los staan? Dan hoef je geen rekening te houden met het andere paard. Eventueel iemand er achter laten lopen om te "drijven" zodat hij voorwaarts blijft. Dan hoef je geen hek te openen, kan je gewoon door blijven lopen en is er geen stop moment waardoor hij zich om kan draaien.

Hij gaat als eerste... De hekken staan open in principe, maar zodra je naar het hek draait, rukt hij zich weg.

Wij hebben overigens geen stroomdraad, alles is van hout.

Overigrns brak zojuist mijn klomp, ik heb Bolle net gereden en na het naverzorgen natuurlijk gewoon richting wei. Hij kon niet wachten voor hij erop mocht 8)7.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:37

misschien had hij genoeg van alle regen de laatste tijd?

Zo wilde mijn draver niet meer van het erf af terwijl ze gek was op buitenritten.
Na een paar keer protest stond ze ineens weer te trappelen om naar buiten te gaan, tja geen idee
Eigen willetje?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:39

Het voer 's morgens krijgt hij dus op stal? Wie voert er dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:55

_San87_ schreef:
Overigrns brak zojuist mijn klomp, ik heb Bolle net gereden en na het naverzorgen
natuurlijk gewoon richting wei. Hij kon niet wachten voor hij erop mocht 8)7.

Hopen dat het gewoon even een bui was die nu weer over is! Soms kan je ze gewoon niet snappen waarom ze ineens iets doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:57

_San87_ schreef:
Overigrns brak zojuist mijn klomp, ik heb Bolle net gereden en na het naverzorgen natuurlijk gewoon richting wei. Hij kon niet wachten voor hij erop mocht .

_O- _O- Grappig paard. Probleem opgelost!

Misschien leest hij wel mee op Bokt en had hij echt geen zin in alle "tips and tricks" die werden aangedragen :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:39

Eerst morgenochtend maar eens afwachten... Vanmorgen ging ie ook als een idioot terug naar stal. Na het rijden wilde hij wel de weide op.

Misschien was ie jaloers omdat ik wel de andere paarden reed, maar hem niet omdat ie op rust stond :'). Verklaart nog steeds niks, hij heeft twee maand op rust gestaan.

Ik doe morgenvroeg gewoon als eerste de sluis dicht, het is goed met 'm.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:41

Maflinger_S schreef:
Het voer 's morgens krijgt hij dus op stal? Wie voert er dan?

Ik voer. Of mijn collega.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:47

De oorzaak is dus het hek. Waarschijnlijk heeft hij een keer klem gezeten of is het hek tegen hem aangeknald.

Wat gebeurt er als je het hek van de wei wijdopen zet en hem daarna pas van stal meeneemt naar de wei?

Edit: sorry, slecht gelezen.