Knotten voor de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Knotten voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:58

Hoi,

Ik vraag me af hoe jullie dat doen.

Mijn paard staat 24/7 buiten de helle zomer en gaat pas in oktober op stal savonds.
Maar volgende week heb ik een wedstrijd heel vroeg in de ochtend en ik ga er stap voets heen.
Maar ik zit met het knotten ik ben bang als ik het savonds ga doen moet ik er dan haarlak in doen? Dat het blijft zitten? Of nog extra goed knopen?
Hoe doen jullie dat?

Angela

Re: Knotten voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:07

Als het een nacht moet blijven zitten doe ik altijd gel (op waterbasis gewoon die goedkope) in de manen voor het vlechten. Daarna een deken met hals erover als het even kan (niet te warm is) zodat ze niet meer vies worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:01

Wij moeten meestal ook heel vroeg vertrekken naar de wedstrijd (tussen 02:00 en 06:00 doorgaans) met 3 tot 5 pony's. Wij vlechten ze een dag van te voren in, en knotten 's morgens op. Lukt dit niet, staan we gewoon nog wat eerder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:47

Doe je toch gewoon 's morgens vlechten? Kwartiertje, heb je alles erin..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:52

Gewoon dag van te voren. Welke niet meer mooi zijn over doen.
Meestal blijven ze wel goed zitten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:01

Flinke dot gel door de manen, vlechten en klaar. Ik altijd een dag tevoren en vaak staat hij dan ook nog een hele dag buiten, hij rolt en doet er alles mee, heel soms een vlechtje los maar die heb je er zo weer inzitten.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:06

De meesten zullen wel blijven zitten toch?

Hier vlechten we meestal de dag ervoor

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:13

Ik maak knotjes met twee of drie dubbele elastiekjes, skup pony terug de wei op, dag van wedstrijd even borsteltje, trailer in en klaar.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:17

Relaxed schreef:

Inderdaad, dan ziet het er sowieso het netst uit! :) Dan maar een half uurtje eerder opstaan! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:50

Quidou schreef:
Relaxed schreef:

Inderdaad, dan ziet het er sowieso het netst uit! :) Dan maar een half uurtje eerder opstaan! ;)

Precies, zodra je een of meerdere vlechten over moet gaan doen krijg je al ongelijke knotten.. :j

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:53

gewoon s'ochtends :D werkt goed dan maar wat eerder op ga je 's avonds ook maar eerder slapen zeggen ze hier altijd :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 23:44

Hihi ik en een kwartiertje :roll: de vorige keer had ik er een uur over gedaan. Ik zenuwachtig paard onrustig dus die trekt zich los haha. Maar met die pot gek vind ik wel een goed idee!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:56

Knotten op het wedstrijdterrein? :)

Doen wij meestal... Maargoed moet je wel een braaf paard hebben, anders kan het wel eens lastig worden :') Mijn pony is 5 jaar, maar die is lekker rustig.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:15

Welk merk haarlak/gel gebruiken jullie? Ik zat bij de supermarkt te kijken maar er staat niet echt bij over waterbasis ofzo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:30

Ik zou gewoon idd wat eerder opstaan. Sommige paarden schuren hun hele manen kapot, maargoed dat zou je dan even moeten uittesten :P Gel zal nog wel eerder gaan jeuken ook.
Ik vlecht zelf altijd met naald en draad, dus doe het altijd vlak voor vertrek, want als je het van tevoren doet en eentje zit niet goed, moet je weer alles losknippen enz.. Is meer gedoe dan gewoon vlak van tevoren

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:32

Neonlight schreef:
Wij moeten meestal ook heel vroeg vertrekken naar de wedstrijd (tussen 02:00 en 06:00 doorgaans) met 3 tot 5 pony's. Wij vlechten ze een dag van te voren in, en knotten 's morgens op. Lukt dit niet, staan we gewoon nog wat eerder op.

Whuuu midden in de nacht naar wedstrijd???!! Woon je in Limburg en start je in Friesland? Of rij je internationaal?

Ts: dag van tevoren kan prima hoor, deed ik ook gewoon. Eventueel een halsdeken erop.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:37

Ik doe altijd lekker rustig de dag van te voren vlechten en knotten, paardje mag 's ochtends gewoon op de wei. Gelukkig schuurt hij ze er niet uit. Heb vrijdag bijvoorbeeld geknot en had vandaag en morgen wedstrijd, ziet er nog prima uit!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:39

Ik doe altijd de dag vantevoren vlechten erin, met 2 elastiekjes, en als het dan de volgende ochtend vies is haal ik ze dr uit, maak ik schoon en vlecht weer. Ze zijn dan veel makkelijker te vlechten.

Ook was ik de benen een dag van te voren, volgende dag alleen even borstelen.

Ohja en ik zou geen staartvlecht een dag van te voren in doen, lijkt mij niet heel lekker zitten :P

ennaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:41

Ik doe er een beetje haarlok op maar meestal doe ik het net voor ik moet beginnen :# *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:42

Relaxed schreef:

Kwartiertje? Misschien als je hele dunne maantjes hebt. Maar ik ben toch wel wat langer bezig :=

Ik zou idd gewoon beetje haarlak doen.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:44

ik ben ook hooguit 20 min bezig met dikke manen en naald en draad!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:46

Avond ervoor knotten, sleezy er over en klaar. Paard blijft schoon en droog onder de sleezy en kan minder verpesten door te rollen enz. Kwartier voor te vlechten lijkt kort, maar je wordt er wel sneller in na een wedstrijd of 10

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:47

Als ik echt vroeg weg moet, vlecht en knot ik de avond van te voren. Maar die van mij staat snachts binnen dus dat is geen probleem. Smorgens herstel ik hier en daar nog wat en doe ik de laatste 2 knotten maken die onder anders onder de deken hadden geschuurd. Die bewaar ik dus wel voor de dag zelf. Haal met een pincet de vlas eruit en klaar is kees.
Wassen doe ik ook weken van te voren al. Met witte benen is het soms lastig om in 1 keer de vieze vlekken eruit te krijgen. Een week van te voren begin ik om de dag al de benen te wassen met CM, zodat ze op de dag van de wedstrijd het minst vies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:48

de pony's kon ik idd in een kwartiertje doen maar mijn paard heeft ontzettend dikke manen dan ben je zeker een half uur bezig :j + dat die vreselijk gevoelig is dus elke vlieg oid die hem aanraakt reageert die op. En mijn haflinger was ik zeker 3 kwartier mee bezig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:34

Ik vlecht ook de avond van tevoren, ook als ie 24/7 buiten staat.
ik vlecht dan wel met naald en draad dat blijft goed zitten.
Soms is het wat pluizig maar dat valt niet erg op, ze zitten dan nog super op 1 lijn.