Vanaf welke leeftijd kind paard laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bbette

Vanaf welke leeftijd kind paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:09

Hoi
Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd jullie aanraden voor een kind om te beginnen met paard rijden?
Mijn dochtertje is 4 en neem ik regelmatig mee naar mijn paard (Brownie /3 ), ze is er net zo dol op als ik.
Maar vanaf welke leeftijd zou ik haar op het paard kunnen zetten en bv rustig laten rijden terwijl ik begeleid? En wanneer kan ik haar alleen laten rijden?
Mijn paard is erg kalm (net als mijn dochter), dus dat is het probleem helemaal niet.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:13

*knip* zie dat ik dus foutieve info verspreid. Kijk eens op deze site

http://www.ouders.nl/vraagbaken/is-paar ... -kind-7-jr

Op de manege waar ik begonnen ben was de minimum leeftijd 7.
Af en toe een stapritje kan heus geen kwaad maar echt serieus rijden zou ik toch even mee wachten. Lekker poetsen is ook leuk :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:16

Ik zou zeggen vanaf 7 alleen laten rijden... Ik begon in ieder geval op mijn 7e, en dat vond ik vroeg genoeg! (op mijn manege is het ook vanaf 7 jaar)
Ik weet niet hoe jouw dochtertje is, maar toen ik net begon met paardrijden was ik echt een slap scharminkeltje die nauwelijks een paard kon houden, hihi. :o Ik had dan ook het geluk dat ik elke week op een waanzinnig brave, ervaren shetlander werd gezet waardoor ik ook het vertrouwen kreeg ik paarden. Ik vond ze namelijk best eng toen ik net begon.
Ik hoor ook wel verhalen van kinderen die op hun 5e al beginnen, maar in mijn mening zijn kinderen dan misschien nog net te jong en 'breekbaar'.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:17

7 à 8 jaar op zijn vroegst vindt ik.
Mijn dochter is 7 maar die gaat eerst maar een tijdje een andere sport doen.
Ze vindt het wel geweldig om met mama mee te gaan en te poetsen en uit mesten ook geen probleem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:18

Te jong is niet goed vanwege hun bekken, ik vind een jaar of 7 een goede leeftijd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:18

Inderdaad een jaar of 7, eerder af en toe een stapritje is niet erg.

wreckh

Re: Vanaf welke leeftijd kind paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:22

Mijn zoontje word in september 7 en zit net op paardrijles op de manege. Ik vind 7 ook een mooie leeftijd, maar dan vind ik dat 1x in de week echt wel genoeg is. Thuis rijd hij nog bijna niet. Heel af en toe komt 2x in de week wel voor, maar dat stimuleer ik niet. Is niet goed voor botten en spieren. Bij mijn dochtertje zal ik nog voorzichtiger zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:24

Ik ben begonnen op m'n 4e dat was eens in de twee weken iets van 20 min geloof ik. Ik denk dat een beetje op die leeftijd wel kan. Maar gewoon nog echt met mate. Niet te vaak en niet te lang.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:26

marleen_usar schreef:
Te jong is niet goed vanwege hun bekken, ik vind een jaar of 7 een goede leeftijd.

Als je de link van rubber duck bekijkt zie je dat dat dus niet klopt ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:39

Ik zou er niet te moeilijk over doen :)
Bij ons zijn er wel ruiters vanaf 3 of 4 jaar, therapeutisch paardrijden, een half uurtje per keer. Dat gaat bij ons meestal als volgt: geen zadel maar een dekje / barebackpad met een singel met handgreep (zit lekker en vrij, en goed houvast.) De teugels laten we in eerste instantie zitten en concentreren op gewoon leuk genieten van de beweging, spelletjes (gooien met een bal, slalom door pionnetjes), hoofd-schouder-knie-en-teen, kunstjes (achterstevoren, zijwaarts, staan op het paard), liedjes, het is allemaal leuk. De nadruk ligt dan dus niet op het leren paardrijden maar op het vrij zijn op het paard. Wegstappen en dergelijke vooral op stemcommando.

Er loopt sowieso iemand bij het paard, en bij ons in het begin ook iemand bij de ruiter. Vooral bij de eerste keer draf is dat uiteraard wel prettig (en voor draf heb je helemaal geen beugels nodig, zit prima op zo'n dekje, als je met een rustige draf begint.)

Na een tijdje komen daar ook teugels bij en wordt er ook een begin gemaakt met sturen en dergelijke, maar dat heeft allemaal geen haast. Je merkt dan ook vanzelf wel wanneer je dochter toe is aan het zelf doen, gewoon meegaan met haar ontwikkeling en wat jij verantwoord vindt bij het paard. Leeftijd is niet zo belangrijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:42

Ik heb mijn kinderen vanaf 6-7 jaar op voltige gedaan. Daar hebben ze heel veel aan gehad ivm evenwicht en zit. Rijden zijn we pas na een paar jaar voltige mee begonnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:42

Naar mijn gevoel zijn kinderen vanaf een jaar of 5-6 beter in staat om werkelijk informatie op te nemen en die te verwerken. Het spelenderwijs vertrouwd raken op een paard zou zeker eerder kunnen, maar de meeste maneges hebben liever niet van die hele jonge kinderen juist om die concentratieboog.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:54

Jaar of 6/7 vind ik een mooie leeftijd. Toen ben ik ook begonnen :).

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:06

Ik rijd vanaf 5,5 jaar.. :D :7

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:09

Mijn dochter is nu 6,5 en net begonnen met rijden. Dat houdt in: 1x per week les waarbij de pony uit de wei halen, poetsen en opzadelen bij het uur in zit. Ook afzadelen, poetsen na die tijd hoort er bij. Ze zit dus ongeveer een half uur op het paard en doet verschillende dingen. Voltige-oefeningen, met name stappen (ook over balkjes:)) en af en toe een drafje en zelfs galop (een minuut :D ).
Ze zat hiervoor al even op voltige, deed dit af en toe maar ze wou graag 'echt' rijden.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:11

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:14

Vanaf een jaar of 6-7 lijkt mij ideaal om echt te beginnen rijden, op jongere leeftijd zijn ze er zowel fysiek als ook mentaal (toch best veel informatie om te verwerken en concentratie nodig zeker in het begin) nog niet echt klaar voor.

Op jongere leeftijd af en toe een stapritje, en beetje borstelen en zo is uiteraard geen probleem.

Maar als je kindje echt tussen de paarden opgroeit, dan kan het nog wel een uitdaging worden om ze tot hun 6-7 van de paardenrug af te houden. Mijn dochter van net 2 heeft nu een paar keer een minuutje op ons paard mogen zitten, en begint nu vanaf ze opstaat al te roepen dat ze wil 'paardje rijden' :-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:21

Ik ben op m'n 5,5 begonnen. Waren ritjes van een half uur waarbij er altijd iemand naast het paard liep. Kan me er weinig van herinneren, behalve dat ik het erg leuk vond :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:22

Ik zit al vanaf mijn 3de op paarden en pony's, en heb heel lang ponyrijles gegeven aan kinderen tussen de 4 en 10 jaar.
Op zich is zo jong laten rijden niet z'n probleem, als je ze er niet gelijk een uur op laat.
Dus gewoon af en toe 10 tot 15 minuten stappen en een stukje draven.
Meestal is dat ook lang genoeg en zijn ze er wel weer klaar mee.
Vanaf een jaar of 6-7 kunnen de meeste kinderen zelfstandig leren rijden, dit omdat ze met die leeftijd zich voldoende kunnen concentreren en gaan begrijpen wat je zegt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:23

Ik rij nu vanaf mijn 6,5e jaar paard.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:27

Ligt denk ik ook aan het kind. De 1 is er meer aan toe dan een ander. Ik vind dat net als met zwemmen. Vaak geven ze wel aan of ze er aan toe zijn en wanneer je het rijden met mate doet, komt het vast goed.
Ik heb onze dochter van 6 opgegeven voor les. Die duurt max. een half uurtje.
Ze kan ook bij mij op stal maar de ene keer wil ze wel. De andere keer niet. Prima toch.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:55

Mijn dochter zit vanaf haar 6 maanden regelmatig (als in: minimaal 1x per week) op de pony.
In het begin 10 seconden, nu is ze bijna 1,5 en zit ze er dagelijks ongeveer 1 minuut op. In stilstand of in stap. Zodra ik vraag "wil je erop?" roept ze "jaaa!" En na een minuutje is ze het weer zat. Om 5 minuten later opnieuw op de pony te willen natuurlijk :P
Met 4 jaar een stukje stappen lijkt mij daarom geen enkel probleem.

Bbette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:57

Ok, wilde er zelf nog wel even mee wachten, denk dat ik dat nog 2-3 jaartjes oid doe. Maar verbaast me dat er zoveel op zo'n jonge leeftijd al beginnen (3 jaar zelfs al!).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:59

Bij mij als ik ooit kinderen zal krijgen, wil ik dat ze eerst hun zwem diploma halen en daarna een andere sport mogen doen. hebben wij thuis ook gedaan namelijk. En afentoe 1 a 2x per maand mee naar het paard.
Wie weet rijd ik zelf dan wel geen paard meer. En als ze geen interesse hebben is dat jammer, maar ze zijn niet verplicht.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:04

Mijn dochter is 4 en gaat nu 1x per twee weken een uurtje 'rijden' , maar meer op de manier zoals Shadow0 hierboven noemt :)
ik loop met de pony, de lesjuf loopt naast mijn dochter en kindlief doet niet veel meer dan lekker zitten, 'gekke' kunstjes en netjes rechtop zitten :D
Maar wél enorm genieten voor ons allebei :j