Ondeugend.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xValentijn

Ondeugend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:58

Hee,

Lang verhaal komt er nu. Hoop dat er een beetje slimme mensen willen meehelpen, want ik heb een beetje een probleem. Mijn verzorgpaard wordt namelijk verkocht.

Althans, ze willen haar waarschijnlijk verkopen. De reden is haar ontzettende ondeugenheid en de band tussen de eigenaar en het paard. Ik zal alle redenen op een rij zetten en hoop dat jullie misschien wat manieren hebben om het 'op te lossen!'

~~

Wegrennen in de wei. Dit is echt heel irritant. Toen ze net bij haar eigenaar kwam deed ze het ook, daarna was het over en nu begint het weer. Om haar te vangen moeten we eerst 3 uur door de wei heen strompelen en uiteindelijk haar veulen erbij halen en opjagen zodat ze naar haar veulen wil. Of met biks, maar dat werkt nu ook steeds minder. We willen graag dat ze gewoon stil blijft staan als je haar wilt pakken en dat ze niet steeds wegrent. Alleen het punt is; de eigenaar is mijn leeftijd en heeft een lang rooster, waardoor ze alleen in het weekend naar haar paard kan.

- Hierbij heb ik aangeboden om vaker naar Sunny te gaan als ik kan. Dan loop ik maar lekker 3 uur achter haar aan, maar als ik haar gevangen heb is het allemaal weer oke. Dan ga ik alleen even wandelen en goed belonen en dan zet ik haar weer terug. Dit herhaal ik gewoon zo vaak, totdat ze snapt dat er niet met ons te spotten valt.
- De eigenaar gaat morgen ook naar haar toe en zij gaat haar ook proberen te vangen. Dan maar 3 uur achter haar aan lopen. En als ze Sunny dan heeft, alleen even voeren en aaien en dan weer weg. Zo leert ze dat we niet altijd alleen maar rijden en zo.

Denken jullie dat dit kan gaan helpen?

~~

Wegrennen. Als Sunny die kant op wil, dan gáat Sunny die kant op. Geen denken aan dat wij niet naar haar gaan luisteren. Ze is heel sterk en trekt je dan ook gewoon mee. Er is best dichtbij het weiland een redelijk drukke weg, dus we zijn bang dat ze een keer aangereden wordt of zo. Ze is namelijk al 2x zelf over gestoken. Ook tijdens het rijden is ze ontzettend klierig soms. We rijden in een soort natuurlijk bakje, zonder omheining. Als het dan voertijd is, en wij zijn nog in dat bakje, loopt ze letterlijk de bosjes in om naar huis te kunnen. Stoppen gaat niet en omdraaien ook niet. Ze trekt haar hoofd naar beneden en uiteindelijk moeten we gewoon van haar rug af springen om haar aan de hand weer naar het bakje te brengen. Dan werkt ze wel mee.

~~

De band. De eigenaresse voelt dat de band tussen haar en Sunny steeds minder wordt en ze heeft geen tijd om vaker te gaan. Hier kunnen we natuurlijk niet echt veel oplossingen voor bedenken, dat is aan haar. Maar dat wegrennen, wegtrekken en niet pakken wordt voor de eigenaresse ook nog al vervelend. Daarom zakt de band tussen hen ook weg.

~~

Eigenlijk was dit het al, maar deze problemen zijn heel erg vervelend. Eerst zijn we 3 uur bezig om haar te pakken, dan gaan we rijden en doet ze alleen maar wat zíj wil. En dan is ze gewoon niet meer te stoppen. Maar ik wil m'n toch wel soms lieve verzorgpaardje echt niet kwijt :3

Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Groetjes.
xValentijn

Ps. Een paard van 6 kan in de puberteit zitten toch?Ik kwam opeens met die info in m'n hoofd, over dat ze ook zo irritant kan zijn omdat ze aan het puberen is. Maar kun je dit gedrag dan wel oplossen, of is het gewoon afwachten? Of is ze te oud om te puberen? Het is een Tinker.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:12

Gaan jullie ook wel eens naar het land om alleen een aai over haar bol te geven en weer weg te gaan of moet ze altijd wat doen (rijden, longeren, etc.)?
Je moet jezelf interessant maken, door gewoon alleen in het weiland te gaan staan (of zitten, als het mooi weer is) en alleen wat te aaien als ze in de buurt is. Daarna ga je weer weg. Loop een keer langs haar en negeer haar verder, geef aandacht aan een ander paard en ga weer weg. Als je een keer dicht bij haar bent, probeer haar dan niet plotseling te "vangen", maar aai haar alleen en ga weer wat anders doen. Op den duur zal ze veel makkelijker te benaderen zijn. Je doet dan een halster om en gaat weer weg, later kom je hem er weer afhalen, etc. Dit doe je natuurlijk niet honderd keer op een dag, maar wel elke dag een keer of om de dag. De eerste tijd zal ze dus niet zoveel actief zijn voor jullie, maar dat kun je uitbouwen. Als je haar dan een keer zo mee kunt nemen, dan ga je haar alleen poetsen op stal, je legt wat lekkers in haar voerbak en zet haar daarna weer op het land. De volgende dag alleen weer aaien, etc. etc. Mocht je haar op een gegeven moment kunnen rijden, overvraag dan niet. Hou het op zo'n 20 minuten tot hooguit een half uurtje en laat haar daarna weer lekker los. Je zult zien dat je met veel geduld een heel eind komt. Als je daarnaast ook duidelijk naar haar blijft, dus niet dat ze de ene keer iets wel mag en de andere keer niet, dan kan dat alleen maar ten goede komen van de band tussen jullie. ;)

xValentijn

Re: Ondeugend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:16

Shenavallie, bedankt voor de reactie, hier schieten we zeker iets mee op! Helaas heeft ze geen stal of zo, maar inderdaad, het alleen aaien en zo ga ik dan maar heel vaak herhalen :) De eigenaar zelf heeft hier denk ik zelf geen tijd en geen zin in ( … ) dus bedankt dat je hebt gereageerd, ik zal dit zeker gebruiken!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:24

Daar zit het hem vaak in: geen tijd ergens voor nemen. En dat terwijl geduld nog altijd het beste werkt. Daarnaast hebben sommige eigenaren het gevoel van "Je moet, omdat ik dat wil", terwijl een paard veel gevoeliger is voor "Zou je dit of dat voor me willen doen?".
Ik hoop oprecht dat het gaat lukken (ben ervan overtuigd, want je staat er al voor open) en dat ze alsnog mag blijven. Ik ga voor je duimen! *\o/*

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:30

Nee precies, dat is ook wel het probleem hier. Ze heeft wel tegen mij gezegd dat ik mag gaan wanneer ik wil, dus ik denk dat ik gewoon elke keer na school even naar het weiland ga om het paardje even 'gedag te zeggen.' Gelukkig heb ik hier de vrijheid voor. Durf alleen niet te vragen aan de eigenaar hoeveel tijd ze me zeg maar geeft. Want als ze nu zegt van; nee over een week wil ik haar weg hebben, dan heeft het ook niet veel nut meer. Maar ja. Dankje voor het duimen _/-\o_

Knolledol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:39

Veel grondwerk zou ik zeggen! Daardoor leer je lichaamstalen gebruiken en die toepassen waardoor je paard beter luistert. En idd, maak je interessant. Dus ff wei in en aaien gewoon zomaar in wei gaan zitten of iets. Zoals hierboven al gezegd is, doe het wel rustig aan hoor! Veel succes ermee! :(:)
Laatst bijgewerkt door Knolledol op 23-08-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:41

Ik denk dat de tips hier boven ook wel werken.
Voor het rijden is het duidelijk dat jullie weinig te zeggen hebben dus misschien is het verstandig en ook leuk om aan grondwerk te gaan doen. Als je wilt kan ik wel wat oefeningen voor je opzoeken?

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:50

Grondwerk gaan we zeker ( althans ik O:) ) zeker aan beginnen.

LynnFDA, graag! Alleen het 'nooit meer rijden' gaan we niet doen. Sorry, maar dat kan gewoon niet. Klinkt misschien een beetje van 'het gaat alleen om het rijden,' maar dat is zeker niet zo! Het gaat er alleen om dat we perfecte rijmogelijkheden hebben, en ook niet echt een omheind bakje voor grondwerk, dus dat we het liefst gewoon willen dat we wel gewoon de baas over het paard zijn tijdens het rijden ... :n

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:54

xValentijn schreef:
Grondwerk gaan we zeker ( althans ik O:) ) zeker aan beginnen.

LynnFDA, graag! Alleen het 'nooit meer rijden' gaan we niet doen. Sorry, maar dat kan gewoon niet. Klinkt misschien een beetje van 'het gaat alleen om het rijden,' maar dat is zeker niet zo! Het gaat er alleen om dat we perfecte rijmogelijkheden hebben, en ook niet echt een omheind bakje voor grondwerk, dus dat we het liefst gewoon willen dat we wel gewoon de baas over het paard zijn tijdens het rijden ... :n

Nee dat begrijp ik maar als je eerst wat aandacht en tijd in het grondwerk steekt dan zal je dat heel snel gaan merken.
Ik ga even oefeningen zoeken

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:08

Ohh ik dacht al :3

Nuja, ik denk dat we het wat meer gaan afwisselen. Dat ik doordeweeks zeg maar veel knuffel en grondwerk ga doen, en dan de eigenaar in het weekend rijden en zo ^^ Dankje (:

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:12

Shenavallie schreef:
Wat ik opvallend vind, is dat het probleem altijd bij het paard gezocht wordt: paard heeft geen respect voor mij. Deze uitdrukking zou eigenlijk standaard anders moeten zijn: wat doe ik verkeerd, geef ik niet op de juiste manier leiding?

Een paard heeft geen baas (= geweld), maar een leider (= regels). De punten die jij noemt, TS, hebben alles te maken met hoe er leiding gegeven wordt. Je zult met dit paard helemaal vanaf het begin opnieuw moeten beginnen wat betreft regels stellen. Dat begint al met het uit de stal halen (of in dit geval de wei). Direct duidelijk maken dat hij niet harder mag lopen, door te stoppen en hem desnoods een paar passen achterwaarts te laten gaan of - als hij ineens te hard gaat - stoppen en een rondje draaien. Net zolang blijven stilstaan tot jij aangeeft wanneer er weer gelopen wordt. Hetzelfde met poetsen, opzadelen, rijden, enzovoorts en zo verder. Voer het paard nooit uit de hand, maar leg het in zijn voerbak. Veel oefenen in de bak met de regels. Ga ernaast staan en laat je paard volgen. Hij moet stoppen als jij stopt. Het punt is dat veel mensen er te makkelijk over denken. Een simpel iets als stoppen als jij stopt, kan soms heel wat uurtjes geduld nodig hebben. Dat hangt ervan af hoe jij als leider duidelijk bent en blijft. Als hij één keer iets niet mag, dan mag hij dat een volgende keer ook niet. Als je één keer te makkelijk bent door iets toe te staan, dan kun je in no-time weer helemaal opnieuw beginnen. Wees dus heel bewust van je eigen handelen en vooral ook je lichaamstaal. Paarden zijn daar heel gevoelig voor. Blijf dus niet als een klein poppetje ingedoken staan als hij dwars door je heen wilt rennen, maar maak je groot. Wil je dat hij naar je toe komt, maak je dan juist niet groot, maar toegankelijk (open handen, schouders naar beneden, niet strak aankijken, lichaam ontspannen).

Dit is natuurlijk grondwerk in een notendop en dus is mijn dringende advies om je hier meer in te gaan verdiepen door veel video's te kijken en vooral hulp daarbij te krijgen. Een hulp kan namelijk direct aangeven of jouw lichaamshouding op dat moment juist is. Zo word je zelf steeds meer bewust van je eigen handelen en zul je zien dat je een steeds betere verhouding met je paard krijgt. ;)

Deze quote vond ik in een ander topic

Leiden/ meelopen
Bij deze oefening dient het paard je te volgen. Je loopt schuin voor het paard en het paard volgt op basis van respect en vertrouwen.

Als je paard niet meeloopt of je juist inhaalt, loop dan 180 graden de andere kant op. Als je paard opdringerig is, kun je ruimte maken door het uiteinde van je lijn als het ware als een staart te gebruiken en daarmee heen en weer te zwiepen.
Ipv een touw kan je ook een zweep gebruiken, hiermee hoef je hem niet te slaan maar kan je gewoon hem met tikjes corrigeren.

Halthouden

Als je stopt, moet het paard direct dezelfde beweging uitvoeren en halt houden. Deze oefening voer je uiteindelijk met de rug naar het paard toe uit.

Als je paard niet meteen stopt, is het aan te raden deze oefening met je gezicht naar het paard toe te doen waarbij u 2 of 3 meter afstand houdt. Dan richt je jezelf op en doe je je handen omhoog.

Wanneer je deze oefening naast het paard uitvoert mag het paard met zijn oren benen niet voorbij jou komen . Duw hem dan terug en beloon hem wanneer het goed gaat

Achterwaarts

Je zet druk op de neus en op de boeg en vraagt het paard achteruit te gaan. Wijkt het paard voor de druk, dan laat je de druk los en beloon je het paard.

Het doel is uiteindelijk druk te geven zonder aanraking en dat het paard op basis van uw energie achterwaarts gaat.

Deze oefening is goed voor de dominantieverhouding: een in rang lager individu wijkt altijd voor een hoger in rang staand individu
Deze oefening is denk ik het moeilijkste uittevoeren.

Dit zijn drie basisoefeningen. Ik raad namelijk aan om gewoon helemaal overnieuw te beginnen.
Dus beginnen bij het leiden afgewisseld met halthouden. Als dat helemaal goed gaat kun je doorgaan met het achteruit gaan.
Ik ga nog even verder met zoeken.

Longeer je ook wel is?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:13

Dit klinkt een beetje alsof het paard niet zozeer ondeugend is, maar totaal geen respect voor jullie heeft :-)

Hoe groot is de wei dat jullie 3 uur bezig zijn om haar te vangen? Je kunt proberen om een stukje van de wei af te zetten en haar daarnaast met halster om in de wei te zetten met een kort touwtje (20cm max) eraan. Dan heb je haar in elk geval sneller te pakken.

Niet opgeven en zorgen dat het leuk is als ze bij jullie is :-) (vind ze borstelen leuk? dan lekker borstelen en weer los laten)

Hetzelfde met lopen en met rijden. Hoezo gewicht in de strijd gooien en door de bosjes heen naar huis. Niets daarvan, desnoods kom je maar even erg streng in met je gewicht of met je hand. Hup, de andere kant op!
Ze heeft een beetje geleerd hoe ze een loopje met jullie kan nemen.

Hebben jullie ook les met haar?

SophieMitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:18

Als ik jou was en je verhaal zo hoor zou ik les met haar nemen in grondwerk. Zo te horen heeft het paard geen respect voor je..

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:25

Het moeilijke van dit alle is dat jullie niet weten hoe het hier zeg maar is. Het is niet mijn paard, er is geen bak in de buurt, er is geen longeercirkel en geen stal en zo. Dus het paard loslaten of zo is geen optie. En ze is hartstikke lief met rijden, alleen als je op de linkerhand rijdt schiet ze opeens de bosjes in met rijden. En dan werkt niks meer. Echt niks. Alleen afstappen. Dat heb ik denk ik iets anders uitgelegd :=

Nee, lessen hebben we niet. Geen mogelijkheid voor.

Ze staat in een weiland, grensend aan het bos. Ergens in een ander weiland liggen een soort van twee cirkels waartussen een hoefslag loopt. Voor de rest niks. Helaas :3

Misschien komt dit een beetje bot over of zo, maar dat is niet mijn bedoeling! Ik vind het heel erg fijn dat jullie zulke behulpzame reacties geven, maar sommige reacties kunnen gewoon niet. Het is namelijk ook niet mijn paard, dus ik kan niet allemaal dingen gaan voorstellen van; we moeten helemaal opnieuw beginnen met opvoeden. En zo. Dat durf ik gewoon niet … :n

Het is niet zozeer dat het paard geen respect voor ons heeft, maar vooral dat ie doorheeft dat ie stukken sterker is dan wij. En wij hebben hier gewoon meer geduld voor nodig. Maar ik zal doen wat ik kan en ik ga m'n best sowieso doen! :o

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:30

Maar ik zal zelf met het uit de wei halen het iets anders aanpakken. Hier ook nog een paar opties die je kan proberen.

1 paard negeren
Als je de wei inkomt ga je gewoon hele andere dingen doen ( of doen alsof). Dus eerst het water bijvullen , hooi of ev eten geven, poep opruimen, rondlopen, je lunch opeten of gewoon gaan zitten. Dan is het een beetje afwachten hoe die reageert. Geïnteresseerd, dan zou ik wat contact maken. Ongeïnteresseerd, weggaan of het blijven herhalen.

2 laten lopen
Wanneer je pony wegrent geef je nog net gas bij en laat je hem gewoon lopen dus dan neem je zijn spelletje soort van over.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:34

Dat zijn ook wel goeie ^^

Alleen het paard toont totaal geen interesse als je ergens gaat zitten. Alle andere paarden in de wei tevens wel.

Zou je nummer 2 misschien ietsje beter kunnen uitleggen? Want ik krijg nu het idee dat je hem dan gewoon moet wegjagen? En daarna? Weggaan? Maar gaat ie het dan niet juist vaker doen? Of begrijp ik het verkeerd? O:)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:36

Gewoon laten lopen, soort van logeren zonder touw.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:37

Oh wacht staat hij met meerdere paarden? Dan heeft dat weinig zin

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:42

MaricoGraphy schreef:
doe anders de methode van monty Robert?
Hij jaagt het paard op totdat het paard zijn oren op hem richt, gaat likken en op hem af komt.
Monty kijkt het paard recht aan waardoor eht dier zich bedreigt voelt.

Na een poosje is het dier onderdanig en volgt het monty vlotjes.
https://www.youtube.com/watch?v=p_0q4HMjirs

Hier weer een quote met uitleg over de 2e manier

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:43

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:47

De manieren van Monty Roberts ken ik allemaal <3

Het is een heel groot weiland… En de andere paarden gaan ook meedoen, waardoor Sunny haar aandacht niet meer op mij richt, maar gewoon gaat dollen met de andere...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:49

Kun je niet een stukje afzetten voor hem. En zijn de andere paarden wel sociaal? Want anders kan je dat in je voordeel gebruiken.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 22:57

Dat is echt heel moeilijk …

En jaa de meeste zijn wel sociaal ja. Je bedoeld zeker van; ga is gewoon de wei in, loop langs je paard en ga een ander paard knuffelen en dan weer weg? :)

Maar even, ik moet een kwartier fietsen, bergop, dus voor echt hele kleine dingetjes van 5 minuten stap ik denk ik niet een halfuur op de fiets ….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:24

xValentijn schreef:
Dat is echt heel moeilijk …

En jaa de meeste zijn wel sociaal ja. Je bedoeld zeker van; ga is gewoon de wei in, loop langs je paard en ga een ander paard knuffelen en dan weer weg? :)

Maar even, ik moet een kwartier fietsen, bergop, dus voor echt hele kleine dingetjes van 5 minuten stap ik denk ik niet een halfuur op de fiets ….

Ik denk dat je wel wat langer bezig bent dan 5 minuten. Je kan gewoon in de wei gaan zitten, neem een boek/iets te doen mee en blijf daar rustig zitten. Komt je paard? Wat aaien etc. Laat ie zien dat ie daar geen behoefte aan heeft? Dan ga je weer zitten en laat je hem totdat ie terug komt. Zo geef je hem als het ware de keuze.

Ik fiets een uur om alleen maar in de wei bezig te zijn.. Dus zeker nu je vakantie hebt kan dat prima. Enne, als je berg op moet kan je op de terugweg weer berg af. :+

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:44

Ik ken 't paard best goed en zelf voor het gerammel van biks kijkt ze niet eens op. Totaal niet geinteresseerd. Maar ik ga t zeker wel proberen! Wie weet *\o/*

Ja dat wel :=