Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Billy20 schreef:Mijn beide KWPN-ers (22 jaar) staan al jaren zonder problemen dag en nacht van mei-september buiten. Wat ze nu doen? Nat worden en dromen van beter weer:) Met deze temperaturen moet je paard echt wel 's nachts buiten kunnen staan. In de winter wordt het een ander verhaal, dan staan die van mij 's nacht ook binnen.
Goudlokje1 schreef:Mijn paard staat inmiddels al 5 jaar dag en nacht, iedere nacht, zonder schuilstal buiten, onze warmbloeden hebben ook altijd 24/7 buiten gestaan. Dus mijn mening is (uit eigen ervaring) dat bijna ieder paard gewoon buiten kan blijven.
lisannee93 schreef:Hier staan er ook 7 paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Wel kijken we per pony/paard of ze een deken nodig hebben of niet. Die van mij heeft er bijvoorbeeld wel een om maar de andere zijn het van jongs af aan gewend en zijn nooit rillerig of ziek oid. Ze maken razendsnel een wollig vachtje aan voor de nachten/koude dagen en die is ook zo weer weg als het warm wordt. Hebben ze het koud dan gaan ze bewegen. Onbeperkt hooi helpt ook!
Kortom, kijk naar je paard en hoe hij zich gedraagt/houdt als hij buiten staat. Voor de zekerheid een regendeken om kan natuurlijk nooit kwaad.
Pacific schreef:Mijn Shetje staat het hele jaar door 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Ben er niet blij mee maar ze trekt het prima. Ze krijgt dan ook echt wel een plof vacht in de winter, kan me voorstellen dat een vachtje van een Arabier die jaren op stal heeft gestaan daar niet toe bestand is.

terwijl die toch meestal hard zijn !
en ze is niet een of ander stevig ras, maar een NRPS met veel arabisch bloed
ze kan kiezen om te schuilen voor de zon en regen, onder de bomen en in een grote inloopstal, maar dat heeft ze nog nooit gedaan. De eerste paar weken in de winter heeft ze staan rillen als een rietje, maar haar wintervacht werdt al snel dikker en ze is perfect de winter doorgekomen met veel ruwvoer en zonder deken. Nikass schreef:lisannee93 schreef:Hier staan er ook 7 paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Wel kijken we per pony/paard of ze een deken nodig hebben of niet. Die van mij heeft er bijvoorbeeld wel een om maar de andere zijn het van jongs af aan gewend en zijn nooit rillerig of ziek oid. Ze maken razendsnel een wollig vachtje aan voor de nachten/koude dagen en die is ook zo weer weg als het warm wordt. Hebben ze het koud dan gaan ze bewegen. Onbeperkt hooi helpt ook!
Kortom, kijk naar je paard en hoe hij zich gedraagt/houdt als hij buiten staat. Voor de zekerheid een regendeken om kan natuurlijk nooit kwaad.
Met een deken staat ze sowieso. Ze heeft met drie andere paarden drie hectare weiland met veel gras en bijvoeren met hooi mag niet (als ik haar op stal zet wel, en dat deed ik ook altijd al ff een uurtje overdag)
Als het koud en droog is heeft ze geen problemen. Bij (langdurige) regen gaat het mis.