Last van gevaarlijke situaties in polder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Last van gevaarlijke situaties in polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:47

Hoi mede-bokkers,

Wij staan met onze pensionstal in het begin van een polderweg.
Hier mag je tot 200 m nog met de auto komen, hierna is dit verboden.
Toch zien wij vaak zat auto's rijden.
Trekkers komen we ook met grote regelmaat tegen, maar deze mogen hier rijden als bestemmings verkeer.
Nu is de weg sinds kort opnieuw geasfalteerd, en denken deze bestuurders dat de polder ineens 2 m breder is en dat je er hard kan rijden ofzo....?
Het heeft al meerdere gevaarlijke situaties opgeleverd... bestuurders stoppen niet, crossen langs de paarden (en ja het zijn al zulke smalle weggetjes) etc etc etc

Nu is eergisteren mijn stalgenoot door een trekker aangereden, de trekker haalde hem in, paard schrok van de aanhanger, keert om en word door de laatste band naar beneden getrokken.
Op wat schaafwonden, schrik (en misschien toch een verschoven wervel bij paard) na zijn ze er gelukkig goed vanaf gekomen.
Trekker wilde niet stoppen maar door de andere ruiter is deze toch tot stoppen gebracht.

We hebben vaak zat een wat oudere boer, op de trekker, die keihard langs komt, en vanuit zijn raam schreeuwt dat de paarden niet op de weg horen maar in een land. Deze man is echt levensgevaarlijk hier.

Wij als ruiters zullen waar het kan elke keer z.s.m. aan de kant gaan.
Maar op vele plekken kan dit gewoonweg niet, tenzij ze even 10/20 seconde even zelf wachten in een inham.

Nu zag ik van de week dit bord op facebook voorbij komen.
Een ideaal bord denk ik zo.
Afbeelding
Helaas is dit in Belgie en is dit bord in NL afgewezen.

Nu zitten wij te denken deze bordjes dan maar zelf uit te printen en door de polder heen te hangen, zodat mensen in ieder geval weten hoe ze het beste met de paarden om kunnen gaan.

Zijn er verder nog tips van mede-bokkers?

Gemeente kan er niets mee, deze zijn er niet toe gerechtigd om er iets mee te doen, werd telefonisch aan mijn stalgenoot verteld.
Politie kan niets doen want er gebeuren geen strafbare feiten.

ik hoor graag.

Sjolvir

Re: Last van gevaarlijke situaties in polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:51

Bord gaat echt niet helpen bij verkeers hufters, helpt alleen voor goed willende mensen die gewoon niet helemaal begrijpen hoe een paard in elkaar zit.

Hier ook in de polder en ja, ze rijden je soms bijkans het water in (hier ook echt diep) klem op een hek (ook hier niet vaak uitwijkmogelijkheid) of gewoon tegen je aan.
Zijn al diverse mensen geraakt.

Dat die trekker door wou rijden na een aanrijding is iets wat gewoon echt niet mag, dus daar is ie zeker heel fout in.

Vrees dat je hier weinig mee kan tov de overige weggebruikers.
Enigste wat je hiermee kan, is oren en ogen goed open, op tijd reageren als je wel iets raars hoort en proberen aan de kant te gaan.
Bidden dat je zeer verkeers mak paard hebt en dat die meewerkt.
OF.. niet de weg op gaan.

(ik ga nog steeds de weg op.. moet naar de vereniging om te kunnen rijden. En dit is een sluiproute voor de snelweg, met daarop ook nog veel verkeer van grond verzet bedrijf en landbouw verkeer)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:57

Bestel posters bij http://www.vlaamspaardenloket.be/paard- ... m-aan/home en hang deze op verschillende plekken op. De posters bestellen is gewoon gratis. :)

Daarnaast zie je een trekker vaak al van te voren aankomen, kan je niet in een drafje vooruit of terug om optijd bij een inham te staan, zo doe ik dat... Ik moet ook echt niet ingehaald worden door een trekker in de polder want dan weet ik zeker dat ik in de sloot lig :o
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 08-08-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:59

Nou, ik ben fervent ruiter en woon in België. Je mag al geluk hebben om deze bordjes tegen te komen. Het verkeer is hier echt even erg helaas :( Denk niet dat dit veel zal uithalen...

Anoniem

Voor dit antwoord was ik al bang Sjolvir...

Maar de weg niet op. Deze stalling bestaat bijna 20 jaar.. en 20 jaar hebben wij "gewoon" kunnen rijden. *ik kan wel zeggen dat bijna al onze paardenbeestjes "gevorderd" verkeersmak zijn...

Somebitch

Ieder beetje helpt en als niemand het doet zal er ook nooit wat veranderen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:00

Helemaal top, ga gelijk eens kijken!

Klopt, maar jullie hebben sowieso al 1 bordje meer :p

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:01

Oja en ookal zitten hun in belgie en is dit een Belgische campagne, ze sturen de posters gratis en voor niets naar Nederland :)

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:02

Kan je het bord niet ergens laten maken en dan op het eigen erf maar op de weg gericht aan beiden kanten plaatsen, dan komen alle auto's er langs. En verder midden op de weg blijven rijden en pas bij een inhammetje aan de kant gaan. (Zo deed ik dat in de oude situatie, heb vroeger een paard hier verzorgd.) Beterschap voor paard van je stalgenoot.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:04

En communiceren, weggebruikers weten vaak niet hoe of wat. Gebruik je handen om signalen door te geven. Zo kwam mijn staleigenaar een keer op de trekker, zem moest er niks van hebben staleigenaar haalde zijn handen op en wist niet wat te doen (boer) waarop ik aangaf even stil te blijven staan zodat ik er veilig langs was. :) prima nu weet hij dat en zal hij daar ook rekening mee houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:08

Daffieduck83, volgens mij sta je bij ons op stal....

Ik heb ze inderdaad besteld nu Somebitch... ontzettend bedankt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:09

Graag gedaan hopelijk werkt het :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:12

Oh, en niet vergeten, vriendelijk te groeten of zwaaien als mensen wel rekening met je houden!
Doen ze het de volgende keer ook weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:13

Dat hoop ik ook! Als het niet helemaal werkt, wat waarschijnlijk realistisch is... hebben we er toch een hoop wat bewuster kunnen maken ervan.

Ik verwacht dat de auto's het gaan begrijpen... maar de boeren op de trekkers????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:13

Sjolvir schreef:
Oh, en niet vergeten, vriendelijk te groeten of zwaaien als mensen wel rekening met je houden!
Doen ze het de volgende keer ook weer.

Dit doe ik altijd! Met een grote glimlach erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:14

Zo'n bordje interesseert de asociale boeren op tractors echt helemaal niets hoor :n

Die denken maar één ding het werk moet af!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:14

Inderdaad vooral veel zwaaien! :))

Vast wel, tenminste als ik hier naar de trekkers kijk... Maargoed je moet ook rekening houden met hun waar dat kan. Zoals ik al zei, ik draaf heen of terug om optijd voor ze aan de kant te zijn zodat hun kunnen doorrijden omdat ze vaak snel moeten zijn ivm het oogsten. En dat stellen ze hier echt op prijs.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:15

Yvank_ schreef:
Zo'n bordje interesseert de boeren op tractors echt helemaal niets hoor :n

Hoezo ik scheer iedereen over 1 kam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:15

Somebitch schreef:
Yvank_ schreef:
Zo'n bordje interesseert de boeren op tractors echt helemaal niets hoor :n

Hoezo ik scheer iedereen over 1 kam?

Eigen ervaring misschien ? Woon zelf op het platteland ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:16

Dus omdat dat jou ervaring dat is zijn alle boeren maar zo? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:18

Het spijt me zeer maar veel wel... Hoevaak hoor/lees je dit niet :n en geef ze eens ongelijk ze zien het vaak niet eens. Zijn vooral in deze tijd druk druk druk. Weet je wat helpt :) ? Naar het bedrijf toe gaan en het daar eens bespreken. Dat heb ik ook gedaan en dat werkt wel :j

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:21

Er zijn ook hele nette tractor rijders, die zeker wel rekening houden.
Zelf meer ervaring met idioten in BMW's die dan gaan toeteren met joelende kinderen op de achterbank, lekker voorbeeld voor de kids ook.
Misschien kun je aangifte doen, omdat de bestuurder wilde doorrijden. Hoe reageerde deze eigenlijk nadat hij gedwongen werd te stoppen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:22

Nou hier is dat echt niet nodig hoor! Iedereen houdt rekening met mij en een enkeling niet.

Vanmorgen nog een vrachtwagen die zijn motor voor me afzette en zo hebben ook wel vaker trekkers dit gedaan. :j dus ik vind het een beetje stom dat je zegt dat de boeren het ze niks interesseert want dat gaat niet voor alle boeren op.

En op de drukke dagen zoals deze kan je ook zelf nadenken om even niet de weg op te gaan als je dat gevaarlijk vindt.

Edit: brilletje ik rij ook Bmw :') maar ik kan gelukkig wel inschatten wat te doen als ik een paard moet naderen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:24

Op stress dagen (als hooi of stro van het land moet ivm voorspelde regen) of midden in het maisseizoen ga ik gewoon minder of niet naar buiten omdat het vragen is om irritatie. Maar op normale dagen verwacht ik ook gewoon wederzijds respect en geen idioot gerace met de tractor.

Ik heb ook een bmw :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:26

Laten we het dan anders zeggen de asociale boeren op trekkers ;)

En motor afzetten vind ik het andere uiterste :) als dat voor mijn paard zou moeten ging ik niet met hem de weg op. Zeg niet dat dit voor jouw paard nodig was hoor! Maar ken wel degelijk mensen waarbij dat wel nodig is.