Een paard 'delen' om kosten te besparen. ervaring gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Een paard 'delen' om kosten te besparen. ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:35

Hoi allemaal,

Sinds ik mijn pony een aantal jaren geleden heb verkocht rijd ik paarden van anderen bij.
Dit bevalt me op zich prima en ik leer zo veel verschillende paarden kennen.
Wat ik wel een nadeel vind is dat het altijd andermans paard blijft, oftewel, als iemand besluit
het paard te verkopen, verplaatsen etc. etc. moet je je gewoon aanpassen, of stoppen of wat dan ook.
Dit is begrijpelijk en een logische bijkomstigheid van het rijden van andermans paard.

Nu was ik een beetje aan het rondkijken wat het ongeveer zou kosten om een eigen paard te onderhouden.
Ik woon in Arnhem, bij mij in de omgeving is het al gauw zon 250 aan alleen al stalling...
de kosten zijn voor mij dus veel te hoog.,.
Wat ik me dus afvroeg is of het misschien een goed idee is om een paard met iemand te 'delen'.
Je rijd bijvoorbeeld beide 3 dagen in de week maar wel met de zekerheid dat jij (en de andere eigenaar) beslist over het paard en dus ook eindverantwoordelijk is.

Wie is hier mee bekend? Of is dit een ontzettend slecht idee?
Hoe kan je hier het beste mee beginnen?

Puur om me te oriënteren, heb nog geen concrete plannen.
Groetjes
EIleen

Mungbean

Re: Een paard 'delen' om kosten te besparen. ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:37

Ik ken alleen slecht afgelopen voorbeelden daarvan, tot heftige ruzies aan toe. Twee kapiteins op een schip.....

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:39

Sizzle schreef:
Ik ken alleen slecht afgelopen voorbeelden daarvan, tot heftige ruzies aan toe. Twee kapiteins op een schip.....

kan me goed voorstellen :')
was ik al een beetje bang voor.

Misschien kan je beter een contract opstellen? met concrete afspraken?
Zou je zeggen dat er geen discussie over zou ontstaan.

Groetjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:39

Slecht idee. Zelfs gewoon een weide delen (met elk eigen paard) levert al vaak problemen, miscommunicatie op, door verschillende meningen en denkwijzen. Denk bv dat jij dressuur wilt doen en de andere eigenaar wilt western gaan rijden. Of jij wilt hoefijzers, de andere eigenaar blootvoets of hoefschoenen. Jij wilt krachtvoer, de andere eigenaar niet. Enz enz.

Ik heb enkele jaren een paard met mijn zus gedeeld, dat werkte ook niet.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:39

Ik ken ook geen een positief verhaal. Ik zou het niet aanraden

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:40

Ik denk dat dit zo goed als alleen maar op ruzie kan uit lopen ... beide weten het allebei beter, etc etc.
Nee hoor, zou niet mijn ding zijn! :D

Soraya10

ja of wat als 1tje besluit te stoppen of het niet meer kan/ wil ophoesten? Draag jij toch alleen de kosten of moet het paard weer weg.

Anoniem

Het is een hele lastige keuze om samen met iemand een paard te gaan nemen. Wat ik me dan afvraag, wil je een willekeurig iemand zoeken? Of zou je juist iemand binnen je vriendenkring willen hebben?

Denk, dat je heel goed over de afweging na moet denken. Daarnaast moet het klikken met diegene, dat kan je een zoektocht op leveren. Maar ook, bedenk wat voor afspraken je wilt gaan maken en of dat het voor jezelf waard is. Zet de voor jou voor en nadelen eens op een rij. Heb je er zelf al overna gedacht? :)

Verder zou mijn beslissing zijn, niet doen. :') Doorsparen of goedkopere stalling zoeken.

Verder weet ik natuurlijk niet hoe je reist en waar in arnhem je zit. Maar ik ken in principe ook wel wat goedkopere plekken, afhankelijk of je wilt dat alles voor je wordt gedaan of juist niet. :P

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:41

Ik zou het ook niet doen... Als je op voorhand al moet gaan 'besparen' om je eigen paard te houden. Bovendien moet je iemand heel betrouwbaar vinden die zich aan afspraken houdt en dat is héel erg lastig. Zoals Sizzle ken ik ook alleen maar verhalen met een slechte afloop...

Wat je hier wel regelmatig ziet in België is het principe van 'halve stal', zegmaar een betaald verzorgpaard. Je betaalt de helft van het stalgeld aan de eigenaar en hebt een stuk meer te zeggen dan een gratis verzorgpaard, maar dingen als hoefsmid en DA blijven gewoon voor de eigenaar. Misschien kan je zoiets zoeken?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:42

Het enige wat ik zeg niet doen!!!
Wij (beste vriendinnen) dachten ook leuk samen een paard te nemen.
Ging in het begin hartstikke goed en zijn beide heel veel van het paard gaan houden.
Helaas zijn wij nu geen vriendinnen meer... ik zie het paard nooit meer. En zij zit met de kosten, gelukkig voor haar springt haar vader bij. Anders zou ze het dier niet kunnen houden waarschijnlijk.
Dus mijn advies, niet doen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:42

Zeker als je werkt krijg je ook direct al oneenigheid over de verdeling in het weekend. Dat wordt nog dramatischer als er 1 of beide wedstrijden wil gaan rijden.
Liever nog even doorsparen helaas.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:43

Deetjeeuh schreef:
Het is een hele lastige keuze om samen met iemand een paard te gaan nemen. Wat ik me dan afvraag, wil je een willekeurig iemand zoeken? Of zou je juist iemand binnen je vriendenkring willen hebben?

Denk, dat je heel goed over de afweging na moet denken. Daarnaast moet het klikken met diegene, dat kan je een zoektocht op leveren. Maar ook, bedenk wat voor afspraken je wilt gaan maken en of dat het voor jezelf waard is. Zet de voor jou voor en nadelen eens op een rij. Heb je er zelf al overna gedacht? :)

Verder zou mijn beslissing zijn, niet doen. :') Doorsparen of goedkopere stalling zoeken.

Verder weet ik natuurlijk niet hoe je reist en waar in arnhem je zit. Maar ik ken in principe ook wel wat goedkopere plekken, afhankelijk of je wilt dat alles voor je wordt gedaan of juist niet. :P

Ik zou zelf liever met iemand samen doen die bijvoorbeeld graag springt, ik dressuur, zo heb je ieder je eigen 'ding'. Ook zou ik het liever niet met iemand doen die ik goed ken, als er dan ruzie ontstaat ben je misschien ook je vriendschap kwijt. Ik zou een soort contract opstellen en dat super nauwkeurig en uitgebreid vaststellen.

Buiten arnhem is juist duur, denk aan oosterbeek, wolfheze, dorwerth. ALthans, daar staan de meeste paarden die ik heb gereden en daar is het vrij duur.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:43

Ik raad het je af.
je gaat niet zover groeien met je paard als dat je zelf wilt en raakt vaak teleurgesteld.
Dit omdat als puntje bij paaltje komt je er toch altijd achterkomt dat jij en de andere eigenaar toch anders rijden (niemand rijdt precies hetzelfde) en je dus als je 3 dagen in de week rijdt, de ander ook drie dagen, het paard moet blijven schakelen tussen jullie twee en je daarmee allebei niet zover komt met het paard als dat je zelf wil bereiken.
Op een begeven moment blijf je gewoon ergens hangen...
En dit is vaak niet alleen met rijden..
je gaat een paard delen omdat het financieel niet in je eentje te halen is.
Wat als het paard een probleem met een been krijgt?
jij geeft de grens aan, gaat de dierenarts erbij halen en je mag er niet meer op.
de ander vindt het misschien allemaal wel meevallen, vindt het zeker nog niet zo erg om een dierenarts erbij te halen en te betalen en stapt misschien zelfs wel op!
Ik vind dat als het gaat om dieren je NOOIT voor twee eigenaren moet gaan.
Mensen zijn nooit helemaal hetzelfde en er kunnen zoveel meningsverschillen komen waar het paard alleen maar de dube van kan worden..

Daarbij hoe maak je de regels officieel?
wat als jij over een paar jaar moet verhuizen i.v.m. werk ofzo?
Je paard kan niet mee, want die ander blijft daar wonen... maar je hebt wel getekend dat je alle kosten deelt etc.
Je haalt je uiteindelijk toch een enorm bedrag aan kosten op je rug, zonder dat je er echt veel voor terug krijgt..

Anders ga een paardje leasen onder een contract?
en dan doe de lease zo dat er voor de rest niemand op rijdt, kunnen jij + paard ook zelf groeien in alles :j
je hebt tegenwoordig vaak lease voor bijvoorbeeld minimaal 1 jaar t/m 4jaar etc. met strikte regels etc, zodat jij en de officiële eigenaar beschermd zijn :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 07-08-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:44

zoiets kun je wel bijv met een zus doen, als je beiden ongeveer dezelfde mening over het verzorgen en rijden hebt. met een vreemde/bekende/vriendin zou ik het niet zo snel doen.
Ik had ook samen met mijn zus 1 pony, nooit gezeur er over gehad, uiteindelijk verkocht omdat ze zwanger raakte van een 2de kindje, en ik geen paard rijd.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:44

Ik zou gaan voor zelf het paard aanschaffen en een bijrijder zoeken die meebetaald :) Zo bepaal jij wat er gebeurd en krijg je toch een bijdrage! (doe ik zelf ook al een aantal jaar en bevalt heel goed)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:45

Dus 2 mensen die over het paard beslissen? NOOIT aan beginnen. Daar komt vanzelf ruzie over, want wie kan het perfect met elkaar eens zijn. Paard krijgt wat, wiens schuld is het dan... ook dan netjes de kosten splitten en wat als een van de 2 opeens het paard niet kan bekostigen? Plotseling onverwachte uitgaven die hoger uitvallen.

Ik ben 2 jaar geleden samen met een vriendin, nu ex-vriendin, gaan zoeken naar een leuk paardje voor ons beide. We werden het lastig eens over een paardje, maar het gedonder begon pas echt toen we gingen zoeken naar een stalling. Omg wat een drama was dat toen... met uiteindelijk klap op de vuurpijl dat die vriendin de stekker eruit trok en 2 weken later zelf een paardje had en mij overal zwart probeerde te maken.

Weet waar je aan begint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:47

Ik zal je nog even pben! :P

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:47

wow wat een negatieve reacties! :oo
haha! wat is precies het verschil tussen een verzorgpaard en een lease paard?
ik moet vaak betalen voor mijn bijrijdpaarden, maar heb niks te zeggen hoor :P

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:48

Ik snap best dat je graag een pony wil maar ik zou em niet delen je krijgt vaak ruzie bij dit soort dingen de een wil graag springen op zaterdag terwijl jij bijvoorbeeld hebt afgesproken met een ander voor een buitenrit etc.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:51

Ik zou niet half eigenaar van een paard willen zijn..
Er komt altijd een moment dat jullie beide ergens een andere mening over hebben en dat heefta,tijd ellende :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:51

Leasen heb je wel degelijk wat te zeggen, het paard is op die dagen als het goed is gewoon helemaal voor jou. :j maar daar zou je afspraken over moeten maken. Volgens mij zit er wel verschil in!

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:53

Ik zou het niet gauw doen.. Je hebt toch nooit helemaal hetzelfde idee erover.
Bij mij op stal delen twee mensen een paard, en op zich gaat dat wel goed, maar soms hebben ze toch onenigheid. Nu willen ze bijvoorbeeld beide een ander bit erin hebben, en dat levert al discussie op.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:54

Ik zou er niet aan beginnen.
Als er met één van beide wat is, zit je.

En als je het niet meer met elkaar eens bent ook.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:54

Deetjeeuh schreef:
Leasen heb je wel degelijk wat te zeggen, het paard is op die dagen als het goed is gewoon helemaal voor jou. :j maar daar zou je afspraken over moeten maken. Volgens mij zit er wel verschil in!

Dan heb je (bijna) altijd te maken met een contract. Het klopt dat paardlief die dagen van de bijrijders is, maar jij bent en blijft de eindverantwoordelijk als het aankomt op beslissingen en kosten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:55

enige waar ik goede verhalen over ken is dat het paard aangeschaft wordt door 1 persoon en dan verder alle kosten gedeeld worden, maar dat is er maar 1 geweest
Echt delen komt alleen maar narigheid van.
Je kan wel zelf een paard kopen en dan bv een bijrijder zoeken voor 3 dagen die dan meebetaald