uitsluiting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jhavik

uitsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:19

Gisteren een wedstrijd gereden en door de jury uitgesloten/gediskwalificeerd.
Mijn paard heeft moeite om in de rechter galop aan te springen, gisteren dus ook continue geprobeerd te
herstellen maar het lukte niet.Ik wou net gaan afgroeten waarop de jury de auto uit kwam en mede deelde
dat ik uitgesloten was om dat ik volgens haar te veel been gaf, ze vond dit dier onvriendelijk.
Een beslissing van de jury dienen we te respecteren en te accepteren.
Wat aan de hand was dat mijn paard zich hevig verzette om in de rechter galop aan te springen, wat ik dus probeerde te herstellen, ik gaf dus been maar zij vond dit te grof.
Het was in de eerste proef en heb gewoon de tweede proef gestart, achteraf heb ik vernomen dat dit niet mocht omdat ik gediskwalificeerd was. Uitermate vreemd dat de eerste jury mij hierop niet attendeerde.
Om mijn protocol stond hevig verzet paard uitgesloten en tussen haakjes diskwalificatie.
In de uitslagenlijst staat uit 17. Weet iemand wat dit betekend en de consequenties zijn. Vreemd dat er op de KNHS site niets over te vinden is.

Dancer

Re: uitsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:22

Bij uitsluiting krijg je twee verliespunten. Uit17 betekend dat je bij onderdeel 17 van je proef bent uitgesloten.

jhavik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:28

er werd mij mede gedeeld dat ik de tweede proef helemaal niet mocht rijden wat op zich merkwaardig is omdat dit niet aan mij is mede gedeeld.
Ik heb geprobeerd om haar te herstellen om in de goede galop te krijgen wat niet lukte. jammer van de 2 verliespunten we waren net op de goede weg. maar we blijven het proberen

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:31

Van teveel been geven wordt je niet gediskwalificeerd. Wat is er werkelijk gebeurd?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:34

R12312 schreef:
Van teveel been geven wordt je niet gediskwalificeerd. Wat is er werkelijk gebeurd?

Ik denk ook dat je te ruw bent geweest ipv netjes corrigeren.. Een jury sluit je echt niet zo snel uit van deelname

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:41

Ik kan er inderdaad in zowel het algemeen wedstrijdreglement als in het dressuurreglement niets zinnigs over vinden. Ook de verliespunten trouwens niet, lijkt me dus ook niet waar. Neem voor het gemak aan dat je B start, dan worden verliespunten sowieso niet toegekend. Zou me daar dus maar niet druk over maken.

Bij uitsluiting mag je de 2e proef wel rijden, bij diskwalificatie mag je niet meer mee doen aan de wedstrijd. Ook niet met een ander paard, dat staat wel meermaals duidelijk in het reglement.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:46

Het moet wel echt een hele fikse "correctie" zijn geweest, zie veel lomp gedrag op wedstrijden, maar nog nooit een diskwalificatie meegemaakt. Een jury doet zoiets niet zomaar. Ga in ieder geval bij jezelf na of je wel op een dergelijke manier moet corrigeren, of dat je te hard bent in je rijden. Harde correcties geven bij paarden vaak ook heftig verzet..... en daar schieten zowel paard als ruiter dus niets mee op.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:47

Hoe ging de 2e proef?
Welke klasse start je?
Misschien om meer problemen te voorkomen zorgen dat je de rechter galop eerst onder de knie te krijgen.
Of te kijken waarom heeft het paard hier moeite mee...Heeft je paard ergens last van of zijn jou hulpen niet duidelijk.
Misschien kan je eens een proef laten filmen. Dan weet je ook hoe je reageert op dat moment dat het niet lukt. Ook weer een leer momentje dan.

Je kan de knhs wel mailen voor informatie of even bellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:50

De code uit17 ken ik niet, bij het springen gaat het maar tot 15. Iedere code heeft zijn eigen betekenis. Ben je misschien verkeerd gereden tijdens het corrigeren? Dat kan namelijk ook uitsluiting geven bij de derde programmafout. Of je bij uitsluiting minpunten krijgt (vanaf de L) hangt af van de reden van uitsluiting.

Diskwalificatie en uitsluiting zijn twee verschillende dingen, dit kan bijv diskwalificatie ivm wreedheid zijn (maar dan is er in de ogen van de jury meer gebeurt dan alleen teveel been geven). Als je gediskwalificeerd bent mag je geen enkel paard op de betreffende wedstrijd meer starten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:54

Vervelend maar wel nieuwsgierig of je je paard al eens hebt na laten kijken en hoe gaat het aanspringen thuis. Een paard kan echt wel eens verkeerd aanspringen op wedstrijd maar als ze stelselmatig niet in die galop wil dan zit er lichamelijk en zeer waarschijnlijk rijtechnisch iets niet goed.

jhavik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:00

ze mankeert niets alles is goed in orde, het ligt meer aan mijn rijden. Je moet wijken en dan gelijk rechts galop aanspringen hier ligt mijn probleem,moet wel zeggen dat de rechterkant de moeilijke kant van haar is. De winstpunten worden ook gehaald hoe gek het ook klinkt als er linksom begonnen moet worden. Maar ik ben er van overtuigd dat we het voor elkaar krijgen

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:02

jhavik schreef:
ze mankeert niets alles is goed in orde, het ligt meer aan mijn rijden. Je moet wijken en dan gelijk rechts galop aanspringen hier ligt mijn probleem,moet wel zeggen dat de rechterkant de moeilijke kant van haar is. De winstpunten worden ook gehaald hoe gek het ook klinkt als er linksom begonnen moet worden. Maar ik ben er van overtuigd dat we het voor elkaar krijgen

Kom je uit Belgie?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:03

Moet wel, want de 1e L proeven die nu gereden moeten worden hebben geen galop direct na het wijken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:03

jhavik schreef:

Dan start je geen B proef?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:05

Nies_ schreef:
Moet wel, want de 1e L proeven die nu gereden moeten worden hebben geen galop direct na het wijken.

Er is een L1 proef waarbij je inderdaad galop hebt na het wijken! Alleen wordt die nu niet verreden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:08

jhavik schreef:

En als het aan jouw rijden ligt, denk ik dat je voorlopig even thuis moet werken aan dit probleem. En dan past starten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:04

R12312 schreef:
Nies_ schreef:

Er is een L1 proef waarbij je inderdaad galop hebt na het wijken! Alleen wordt die nu niet verreden.

In proef 8 hoef je na het wijken niet aan te springen. De andere proeven moet je wel aanspringen in galop na het wijken op de rechterhand.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:06

FriesWytske schreef:
R12312 schreef:

In proef 8 hoef je na het wijken niet aan te springen. De andere proeven moet je wel aanspringen in galop na het wijken op de rechterhand.

Dat staat er toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:07

Nee, jij hebt er staan dat er 1 proef is waar na het wijken galop is. Proef 7 moet je gewoon na het wijken op de rechterhand aanspringen in galop. Zo ook in proef 9 en 10.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:09

FriesWytske schreef:
Nee, jij hebt er staan dat er 1 proef is waar na het wijken galop is. Proef 7 moet je gewoon na het wijken op de rechterhand aanspringen in galop. Zo ook in proef 9 en 10.

1 is wat anders dan een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:32

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:38

R12312 schreef:
Nies_ schreef:

Jawel hoor... Nu worden proef 8 en 7 gereden

https://www.knhs.nl/media/5884302/7.-L1 ... l-2011.pdf

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:44

Opletten he Yvank! Uitsluiting/diskwalificatie was in de eerste proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:49

Ts zegt toch nergens dat dat werkelijk in de proef was die ze reed? Alleen dat ze daar problemen mee hebben en dat ze heus wel winst kan halen maar eerder in proeven die linksom met galop beginnen.. Kan me indenken dat dan de rechtergalop sowieso een probleem is :j

Proef 8 begint namelijk ook met de rechtergalop :)

jhavik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:57

Gisteren een goed gesprek gehad met de KNHS, omdat er onduidelijkheden op de protocol staan, volgt er geen sanctie waarschijnlijk ook geen verliespunten, waar ik allang blij mee ben.
Het is afwachten wat er in het rapport staat van de federatievertegenwoordiger