één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

repeltje

één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:12

Hallo,
Wij zijn een nieuw-samengesteld-gezin met twee dochters die beiden zot zijn van paarden. Sinds een jaar hebben we een paardje waar ze beiden op rijden en verzorgen. Ze krijgen les in een manege waar zo natuurlijk mogelijk wordt gereden. Daarbuiten is mijn stiefdochter oud genoeg om regelmatig alleen naar de manege te gaan en op de pony te rijden. Mijn eigen dochter, die 5 jaar jonger is, mag enkel rijden onder begeleiding/les. Ook krijgt mijn stiefdochter les in een andere manege als ze bij haar moeder is, waar ze veel "traditioneler" rijden...
Mijn eigen dochter is een hele tijd ziek geweest waardoor ze lang niet naar haar pony kon gaan. Maar nu is ze genezen en wil ze natuurlijk haar verloren tijd met de pony graag inhalen, maar... de pony is precies helemaal veranderd :-( Ze blijft niet meer mooi staan bij het poetsen, luistert heel slecht als mijn dochter erop rijdt, wil haar bit niet meer aandoen,... ze is precies boos en/of angstig.
Nu stel ik me de vraag of het kan dat doordat mijn stiefdochter die een pak ouder, zwaarder en sterker is en een andere rijstijl heeft, de pony zover heeft gekregen dat ze niet meer luistert naar mijn dochter die veel "zachter" rijdt en omgaat met de pony?
Heeft hier nog iemand ervaring mee?
En is het wel een goed idee om hen beiden op dezelfde pony te laten rijden gezien hun verschillen in rijstijl, postuur, ...

Mioux

Re: één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:32

Kan je dit niet met je stiefdochter bespreken? Is het paard echt van "jullie" ? Je kan vragen of je stiefdochter iets heeft gemerkt of is er in training van haar wat veranderd? Misschien een instructrice laten komen om toch prive les te vragen en te vragen wat die vind ?

Beide zouden prima op 1 paard kunnen rijden, maar rijden ze op dezelfde manier, zo niet zou ik beide op prive les zetten van 1 instructrice. En is het beide het idee om recreatief te rijden of wedstrijden? Dat is ook wel goed te weten ivm trainingen..

En dit bedoel ik niet flauw of bot, maar ik zie alleen maar dat de stiefdochter dus zeg maar dingen fout doet, al is het niet direct beschreven, en je dochter niet. Kan dit ook deels jaloezie zijn? (nogmaals niet bot bedoeld!)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:42

ik rijd ook samen met mijn dochter van 12 op onze e-pony van 1.56,5 m. Ik zou niet weten waarom je geen pony zou kunnen "delen".
Wel hebben we van dezelfde instructrice les...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:43

Ik krijg een beetje een nare bijsmaak van je bericht, sorry.

Maar mijn bijrijder en ik rijden ook totaal verschillend. Zij rijd puur buiten met een lang teugeltje en wat flinke galopstukken, en ik rijd dressuur. Paard is slim zat om te beseffen wie er op zijn rug zit.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:45

Doet de pony dit ook bij je stiefdochter?

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:48

Dag Mioux,
bedankt voor je reactie!
Het was zeker niet de bedoeling het zo te laten uitschijnen... mijn stiefdochter is een schat van een meid en wij komen héél goed overeen, gelukkig maar :-)
Maar het is wel een pony die ze moeten "delen" en ik vind het jammer dat mijn dochter er nu niks meer over te zeggen heeft. Ik vind het zelf het fijnst als er zo zacht mogelijk wordt gereden, ik kan mijn dochter nu toch niet leren dat ze net "hard" moet rijden?
Het is echt onze pony ja en ook misschien nog even zeggen dat mijn dochter 3x zo veel hier thuis is als haar stiefzus... en ze rijden zeker niet op dezelfde manier, dat vind ik net zo jammer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:48

Ga je nooit mee als je stiefdochter rijdt? Dat had je toch geleidelijk moeten zien gebeuren. Of is ze bij je stiefdochter gewoon braaf?
Misschien heeft de pony ook een goede reden om onrustig te zijn, zoals haken of onpassend zadel.
Of je dochter is stiekum een beetje zenuwachtig en brengt dit over op de pony.

Een paard kan heel goed door verschillende mensen gereden worden, ook als hun stijl anders is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:50

@repeltje Als je met beide een goede relatie hebt,misschien met ze alle om de tafel en eens vragen hoe en wat wie wil gaan doen,en wat de plannen zijn nu je dochter er weer bij komt ?
Indien je vind dat de pony delen niet een goed idee is, misschien toch een pony erbij kopen als dat mogelijk is?

Een instructrice met veel ervaring kan je vragen om beide dochters les te geven,zo handelen ze hetzelfde en leren ze naar het paard te rijden. Dit lijkt me zowiezo geen overbodige luxe, omdat het paard anders niks meer snapt omdat de 1 zo rijd en de ander zo. Misschien dus eens een idee om te proberen? misschien ook bij de lessen aanwezig zijn?

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:50

pizza64,
Sinds mijn dochter uit het ziekenhuis is, doet de pony dit jammer genoeg ook bij m'n stiefdochter, bij iedereen die met de pony omgaat eigenlijk (niet blijven staan, bit moeilijk aandoen,...).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:52

Als jou stiefdochter 'boos is' met verzorgen en rijden, dan kan ze het paard zenuwachtig maken.

Maar als ze het nu bij iedereen doet, is er niks aan haar lichaam? Rug, tanden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:53

Wordt je stiefdochter begeleid met rijden en in de omgang met de pony?
Over welke leeftijd hebben we het hier eigenlijk?

Ik neem aan dat het voor je stiefdochter net zo min leuk is dat de pony nu zo onrustig is. Ik zou eerst eens rustig kijken wat het probleem kan zijn. Dat hoeft niet eens iets met rijden te maken te hebben.

miezelke

Mioux schreef:
Een instructrice met veel ervaring kan je vragen om beide dochters les te geven,zo handelen ze hetzelfde en leren ze naar het paard te rijden. Dit lijkt me zowiezo geen overbodige luxe, omdat het paard anders niks meer snapt omdat de 1 zo rijd en de ander zo. Misschien dus eens een idee om te proberen? misschien ook bij de lessen aanwezig zijn?

Tja maar wat heeft het allemaal voor zin als de stiefdochter in de tijd dat ze bij haar mama is, op een manege rijdt waar trek-, stamp- en sleurwerk de standaard zijn? Als dat meisje dan op hun eigen pony op een heel andere manier les krijgt, weet dat kind toch ook niet meer hoe of wat?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 30-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

@repeltje kan het zijn dat de stiefdochter juist ook de "zacht" was? En dan bedoel ik niet gelijk het paard in elkaar slaan met een zweep hoor, maar is er wel een duidelijke rol wie de leiding heeft? als je dochters of 1 er van geen duidelijke leiding geeft,kan het respect ook minderen...waardoor het paard dus de leiding zelf neemt. Ken je iemand die jullie daarbij kan helpen? Misschien om als het niet zelf lukt,te leren hoe de leiding terug te nemen? Is het paard ook nagekeken op mogelijke pijnklachten? Is het zadel nog goed en is het gebit goed ivm het bit waar je het over had ?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:54

Al eens gekeken of het ook iets medisch kan zijn? wie weet heeft de pony wel last van z'n tanden of kiezen oid?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:54

Utixo schreef:
Ik krijg een beetje een nare bijsmaak van je bericht, sorry.

Maar mijn bijrijder en ik rijden ook totaal verschillend. Zij rijd puur buiten met een lang teugeltje en wat flinke galopstukken, en ik rijd dressuur. Paard is slim zat om te beseffen wie er op zijn rug zit.

Mee eens, ik ken zoveel paarden en ponys waarop verschillende personen rijden met verschillende rijstijlen en het deert ze totaal niet, ze zijn slim genoeg en zolang er leuk en eerlijk met ze omgegaan wordt is er niets aan de hand.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:55

Waarom laat je je stiefdochter niet lessen als ze bij jullie is? Dan is het voor de pony ook duidelijker.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:56

Even een paar vragen voor de beeldvorming:
Hoe oud zijn beide meiden? Je schrijft dat er 5 jaar verschil tussen hen is. Klinkt alsof ze ongeveer 8 en 13 zijn.
Gaan de meiden wel eens samen/tegelijkertijd naar de pony en doen ze dan dingen samen?
Hoeveel ervaring hebben jullie (niet alleen de meiden maar ook jij en je partner) in het houden, verzorgen en rijden van een pony?

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 13:58

Medisch gezien zou ze echt helemaal in orde moeten zijn, daar letten wij heel erg op, alsook passend zadel, hoofdstel...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:58

repeltje schreef:
pizza64,
Sinds mijn dochter uit het ziekenhuis is, doet de pony dit jammer genoeg ook bij m'n stiefdochter, bij iedereen die met de pony omgaat eigenlijk (niet blijven staan, bit moeilijk aandoen,...).

Kijk, dat bedoel ik dus, aan verschillende personen en rijstijl ligt het niet zolang er leuk en eerlijk met het dier omgegaan wordt, aan de meiden ligt het niet.

Nu dit lees, dan is er mogelijk iets met de pony aan de hand, ergens ongemak en of pijn waardoor hij zo doet.

Of het krijgt te weinig beweging/ aandacht en met erg veel krachtvoor erin......... dat kan ook de oorzaak zijn. Waardoor het erg veel energie heeft...............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-07-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:00

Ik denk eerder dat de pony zelf iets mankeert, waardoor dit "boze" gedrag zich uit, laat eens een DA komen als jullie het zelf niet kunnen ontdekken, omdat er te weinig ervaring in huis is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:00

Maar hoe oud zijn dan die kinderen?
Je kunt van een kind niet verwachten dat ze alles goed doet, dus hoort daar goede instructie bij.
Ga je regelmatig kijken bij het rijden?
Je lijkt dit soort vragen een beetje te omzijlen.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:02

De dochters zijn 9 en 14 jaar...
Het is nu lang geleden dat ze samen naar de manege zijn geweest, door de ziekenhuisopname.
Zou dat belangrijk kunnen zijn?
Mijn partner en ik hebben een basis van "paarden houden", we worden wel echt heel goed begeleidt op de manege zelf.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:05

sizzle,
Als mijn dochter van 9 les heeft, ga ik sowieso altijd mee, zij is ook nog te jong om alleen naar de manege te gaan. Maar onze stiefdochter van 14 mag van ons wel alleen naar de manege gaan wat ze dus ook heel regelmatig doet, en dan zijn wij er inderdaad zeker niet altijd bij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:07

Maar heeft die oudste ook les op de manege waar de pony staat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:08

Het is altijd belangrijk om regelmatig zelf mee te gaan kijken. Niet elke week misschien, maar toch minimaal wel 1-2x per maand, Niet alleen voor de pony maar ook voor de kinderen. Je moet immers met eigen ogen kunnen zien of dat wat ze leren wel bij jouw idee van paardrijden past.
Een 14 jarige zit in de puberteit. Heeft ze misschien een wat verminderd concentratie vermogen of prestatie drang op het moment? Dat zijn bijvoorbeeld zaken waar het kind mee om moet leren gaan icm dieren, daar hebben ze hulp bij nodig. Die problemen komen niet van de een op de andere week. Ik zou de problemen absoluut zoeken in gebrek aan goede begeleiding.