koper blijkt handelaar te zijn zonder zich bekend te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kalliexxxx

koper blijkt handelaar te zijn zonder zich bekend te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 21:55

Hoi,

Ik heb een vraag maar weet niet goed waar ik hem moet stellen dus doe het zo maar.

Een kennis van mij wil een paardje kopen hij echt heel leuk niks mis mee.
hij komt bij een stel vandaan dat in jonge paarden handelt
Nu zat ze op internet rond te kijken en heeft ze bij toeval de oude advertentie gevonden van de vorige eigenaar.
Ze heeft contact gezocht met de oude eigenaar.
die bleek niks af te weten van fijt dat haar 4 jarige paard aan een handelaar heeft verkocht.
Wel heeft ze haar paard aan hun verkocht zonder te weten dat hun handelaren zijn.
Ze heeft zwart op wit staan wat de nieuwe eigenaar(handelaren) met het paard gaat doen.
dat is iets heel anders dan wat ze in werkelijkheid met het paard doen.
de handelaren maken namelijk het paard zadel mak en verkopen hem dan weer.
terwijl dit in het contract staat

Ze gaan hem beleren, dan dressuurmatig rijden en in een later stadium de bossen in en het strand op.

Kan zij nu de koop ongedaan maken of staat ze echt kansloos in deze zaak.

weet iemand hier meer over?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:05

Ik weet niet of ze daar iets tegen kan doen. Zij heeft hem zelf aan die persoon verkocht en verkocht lijkt me verkocht. Dan zou ze moeten laten kijken naar het contract of dat dit rechtsgeldig is én of een advocaat denkt dat dit een zaak kan worden mocht ze het zo ver laten komen.
Je kunt alles zwart op wit op papier zetten, maar een contract is niet altijd perse rechtsgeldig.
Daarnaast is ook de vraag: wanneer is iemand een handelaar en wanneer gaat het om een 'normale' doorverkoop? Dat lijkt mij namelijk ook best een grijs gebied. Stel dat hij verteld eerst de intentie te hebben gehad dit paard voor zichzelf te houden, maar nu toch wilt verkopen vanwege het ontbreken van een klik.

Maar aan de andere kant zijn handelaars altijd een negatief iets? Het kan goed zijn dat dit een goede handelaar is met hart voor dieren en zijn dieren goed verzorgd en beleerd. Ook bij een particulier kun je je ernstig vergissen. Al kan ik me zeer goed voorstellen dat het niet fijn is om hier zo achter te moeten komen!

Ik zou haar adviseren eerst de handelaar te bellen om na te vragen waarom deze niet eerlijk is geweest. Eerst eens zijn kant van het verhaal te horen ....

emil01

Re: koper blijkt handelaar te zijn zonder zich bekend te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:15

Contract wordt vaak opgesteld met gebruiksdoel, zodat je als koper iets hebt om op terug te vallen. Dit is niet bedoeld als bescherming van de verkoper.....Voor de verkoper is het helaas een verhaal van verkocht is verkocht, denk ik, tenminste.......

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:16

Ze gaan hem beleren, dan dressuurmatig rijden en in een later stadium de bossen in en het strand op.

dat vind ik wel erg veel opdrachten aan een nieuwe eigenaar..

beleren en de basis erop bevestigen door uitbrengen in wedstrijden. dat zou je eventueel nog kunnen bedingen, dan weet je dat het daar even blijft en niet van de een naar de ander doorverkocht wordt.

echter ook al staat het in een contract, toch kun je er niet heel veel zaak van maken. immers het is jouw eigendom niet meer nadat je het verkoopt.. IN redelijkheid mag je afspraken maken.. echter of deze onder 'redelijkheid' vallen vraag ik mij ten zeerste af..

natuurlijk overtreed de handelaar het contract.. en dat zal in een zaak ook best wel bevestigd worden.. echter anderzijds zal vermoedelijk ook bepaald worden dat het pakket gestelde voorwaarden onredelijk is..

Het kan zijn dat de hele koop ontbonden wordt.. dus handelaar moet het bij jou terugkopen voor hetzelfde bedrag, en terug verkopen naar de oude eigenaar voor het betaalde bedrag..

jij als nieuwe eigenaar hebt echter ter goede trouw gekocht en hebt er feitelijk niets mee te schaften.. er is geen diefstal gepleegd, dus jij bent ook niet per ongeluk heler..

met andere woorden, er zal waarschijnlijk gezegd worden, mevrouw de oude eigenaar u heeft pech..
als het bedrag onder de handelswaarde was, juist vanwege de voorwaarden, dan kan het zijn dat de handelaar nog wel een 'afkoop' moet geven voor de geschonden voorwaarden.. maar dan moet de oude eigenaar wel van goede huize komen..

--------------

Ze kan haar verkoop wel ongedaan proberen te maken,
maar daarmee is de verkoop tussen jou en de handelaar nog niet ongedaan gemaakt..
jij hebt ter goede trouw gehandeld, dus zij zal dan van jouw goede wil afhankelijk zijn..

eerlijk gezegd, ik zou er niet aan meewerken als ik jou was. Sterker nog, als ze het paard zou willen vorderen, verwerpen en aanvechten..

immers zij wilde het niet op haar kosten laten beleren en terug daarna.. nee ze wilde ervan af..
dus waarom wil ze het nu weer hebben, terwijl het particulier en goed (mag ik hopen) staat.

ik denk dat ze wel wist dat het handelaren waren en eisen heeft gesteld waarvan je vrij zeker bent dat er altijd wel 1 geschonden wordt.. daarna koop ongedaan maken en je hebt een gratis beleerd paard..

kom op zeg.. naar bos en strand en beleren en uitkomen in wedstrijden en dan alleen dressuur..
er hoeft maar 1 kink in de kwaliteiten van het paard te zitten en je kunt er niet aan voldoen.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:21

bedankt allemaal. het is niet zo dat we hoe dan ook stappen ondernemen maar ik ben gewoon benieuwd of eventueel nu heeft om het te doen. wat het dus niet heeft thanks daarvoor
wat er precies in het contract staat dat weet ik niet ze had het om dat moment niet bij de hand. maar was in die trant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:25

Wat staat erin als sanctie als de koper zich niet aan het contract houdt?
Als daar niets over in staat, sta je nl nergens.

Als ik het contract zo lees mogen ze hem ook niet als weidemaatje houden want ze "moeten" hem beleren, en mee in het bos gaan rijden.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:26

zal ik ff naar vragen thanks

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:02

Gatver, dubbel topic: Handig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 06:44

Ze heeft het paard toch verkocht? Niet weggebracht om te beleren en hem buiten goed mak te krijgen en er dan zelf mee te gaan rijden? Kortom ze wou ervan af? Waarom zou ze hem dan nu weer terugwillen?

Ik zou als koper een contract met zo'n eisenlijst niet eens ondertekenen, dan zoek ik wel een ander :D

Ik heb zelf mijn oude paard als jaarling gekocht met als doel er een heleboel jaren veel plezier van te hebben maar uiteindelijk heb ik hem begin dit jaar door omstandigheden moeten verkopen. Ik heb veel contact met de nieuwe eigenaar en ik geniet enorm van de vele mooie foto's en de mooie verhalen maar het is háár paard en ze mag ermee doen wat ze wil. Al hangt ze hem met zn pootjes omhoog aan de waslijn. Verkocht is verkocht.

Als je ten allen tijde wil voorkomen dat je paard de handel ingaat moet je hem niet verkopen.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 06:49

het gaat haar mee om de dingen die hun gezegt hebben en op papier belooft hebben niet dat je daar nu nog veel mee kan. als ik het zo lees.
maar ze hebben hele andere dingen belooft aan dr thats all.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 06:51

vind ze die eisen zelf ook niet een heel klein beetje onredelijk?

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 07:00

ik vind dat hun zich als handelaren zich best ff bekend hadden kunnen maken.
jij zou het ook niet tof vinden als week later blijkt dat jij je paard zonder het te weten naar handelaar hebt gedaan terwijl je dacht dat het particulier was. welk eisen je ook stelt. al zou de nieuwe eigenaar hem naar de handel doen dan vind ik dat idd een ander verhaal

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:13

Verkocht is verkocht. Ik snap niet dat mensen daar een hoop eisen aan willen stellen.. zolang ie gras heeft en water en indien nodig brokken zie ik geen probleem. Je kan de koper niet verplichten het dier niet door te verkopen.. paardenwereldje word steeds krommer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:25

Wie zegt dat ze niet de intentie hadden om hem te houden maar dat het gewoon niet klikt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:29

Maar jij opent dit topic nu voor de oude eigenaar van het paard waar een kennis van jou interesse in heeft...

Juridische zaken luisteren vaak heel nauw. Ik denk dat ze beter zelf advies in kan winnen met het contract in de hand, dan via via via horen wat men op Bokt zegt.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 07:32

bedankt al me vragen zijn wel beantwoord we gaan er gewoon van uit dat hij alsnog bij ons komt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:36

Zo gaat het nu eenmaal in de paardenwereld. Mensen kopen paarden om te beleren om daarna ter verkopen en een ander van een paard te voorzien die niet zelf zadelmak kunnen maken. Helaas zoeken meer mensen een goed gereden paard dan een die niets kent. Niks mis mee lijkt me, als deze mensen er niet waren zou het sommige paarden heel anders vergaan. Snap ook het nut niet van dat soort contracten. Ik vind het beleren ook fijn maar je kunt niet alles houden.
Daarnaast heeft ze ook weinig aan dit contract denk ik. Zou wat zijn als je niet keer van een paard af kan raken door zo n contract.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:04

Maar moet iemand zich als handelaar voor stellen? Wanneer ben je daadwerkelijk een handelaar. Ik heb jaren terug een 4 jarige onbeleefde gekochtmet als doel beleren rijden wedstrijd en later verkopen, maar een maand later na longe training verkocht maakt mij dat ook een handelaar?

Vind het sws eigenaardig om eisen te stellen aan een verkoop. Dan is t voor mij al over. Je wilt er van af of niet?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:17

En wat als je een paard koopt, met als doel voor jezelf : beleren, dan dressuurmatig rijden en in een later stadium de bossen in en het strand op.....
En na 2 maanden blijkt het erg tegen te vallen. Paard is te lui of te moeilijk te beleren... mag je het paard dan ook niet verkopen ?
Lijkt me, mits je het paard niet mishandelt of verwaarloosd, je toch kan doen wat je wilt.
Je kunt altijd zeggen dat het je tegen valt, dat je de klik mist, dat je het niet ziet zitten enz... Zie dan maar te bewijzen dat het niet zo is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:11

ah en het hoeft toch niet te betekenen dat het slecht zal uitdraaien voor het dier, integendeel... Ik denk als je daar niet tegen kunt je geen paarden moet verkopen. Een van de veulens die ik volgend jaar verwacht is ook al verkocht, doel is opfokken, beleren en verkopen. Nou prima toch, weet dat ze het netjes zullen doen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:37

Op de meeste handels stallen staan de paarden er prima bij...immers een paard in blakende conditie verkoopt beter...ik zie het probleem niet helemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:41

Ik begrijp dit soort topics nooit. Als je eisen wil blijven stellen en wil blijven bepalen wat met het paard gebeurd, verkoop hem dan niet.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:44

Een particulier die zijn hoofdinkomen haalt uit ander werk en af en toe een paard verkoopt wordt niet gezien als een handelaar.
Daarbij rammelen de meeste contracten enorm juridisch gezien.
De huidige eigenaar heeft tal van 'ontsnappingsmogelijkheden' mocht het contract wel duidelijk zijn. Denk maar aan geen 'klik', financiële noodzaak, sociale omstandigheden etc.

Niks aan te doen waarschijnlijk. Je kunt je afvragen of dat erg is maar dat is een andere kwestie.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:49

Wij hebben hier bij een paard andersom meegemaakt. Vrouwtje zetten paarden achter haar huis om ze als particulier te verkopen :') (Uiteindelijk absoluut geen klik met het beest), maar het is vooral gevoelsmatig "rot" want je voelt je toch genaaid omdat je bewust wel of niet voor een handelaar kiest.

Helaas blijft echter verkocht, verkocht... Snap dat dit niet het idee was toen je je paard verkocht, maar helaas kun je er vrij weinig mee. Snap dat iemand zijn paard het liefst verkoopt met de gedachte "hier gaat ie oud worden", maar die garantie heb je nooit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:53

Het specificeren van het gebruiksdoel is ook niet zozeer een verplichting naar de koper toe, maar juist ter bescherming van de koper. Het betekent enkel en alleen dat het paard geschikt moet zijn voor het overeengekomen gebruiksdoel. Als in het contract bv. staat dat ik met het paard de hogere dressuursport in wil gaan en na een week blijkt die vol artrose te zitten, dan wordt ik gesteund door het eerder overeengekomen gebruiksdoel om de koop ongedaan te maken. Hetzelfde als je overeenkomt dat het paard een brave kinderpony moet zijn en het blijkt dan later een verschrikkelijke rotbok te zijn die kinderen eet als ontbijt, dan kan je beroep doen op het gebruiksdoel.

Dat is alles wat dat onderdeel in het contract betekent!! Er is GEEN verplichting. Als ik hogere dressuur als gebruiksdoel opgeef en een maand later verandert mijn leven en word ik een fanatieke boshobbelaar, dan ben ik niet in fout.