Ik rij sinds kort (paar weken) een suuuuuperleuk paardje. Hij heeft Faun, is een kruising fjord-kwpn, bruinbont, 8 jaar oud, ruin, ongeveer 1.50 hoog... En het leukste paard van de wereld!! Echt een levensgenieter, heel lief en vriendelijk maar ook vrolijk en speels. Ik ben helemaal verliefd op hem, voel me weer helemaal penny-meisje hihi!!
Zowel het samenzijn op de grond als het rijden gaat allemaal hartstikke goed. We leren elkaar rustig een beetje kennen, zoeken samen naar de goeie manier. Ik heb een les met hem gehad, van mijn eigen instructrice, en toen was me meteen duidelijk dat dat NIET onze manier was, zo gek, heb nota bene al jaren les van haar gehad (met andere paarden)! Zij is vrij streng enzo, terwijl ik merk dat ik met dit paard heeeeel erg vanuit relaxdheid (is dat een woord?) en ontspanning wil rijden. En of we dan ooit de olympische spelen halen, dat zien we dan wel weer, plezier hebben we in elk geval
(Ik heb ergens in mijn achterhoofd dat ik hem uiteindelijk graag bitloos en bareback wil rijden, dat zie ik ons samen heeeelemaal doen.)Anyways, er is één klein probleempje, en dat is dat Faun een beetje kijkerig is. Absoluut niet het type dynamiet hoor (die heb ik ook gehad, NIET mijn type paard) maar hij houdt alles wel goed in de gaten en wil nog wel eens schrikken. Dan maakt hij aanstalte om te gaan rennen. Zeker niet oncontroleerbaar, en ook niet meer dan een paar meter, maar toch. Ik merk dat ik daar nerveus van wordt. Niet zozeer bang ofzo, maar meer zenuwachtig. En dat heeft de slimmerik natuurlijk ontzettend door, dus hij probeert me gruwelijk uit. Vraag aan jullie is dus: hebben jullie tips? Hoe kan ik lekker relaxed blijven? Hoe kan ik zorgen dat hij minder schrikkerig is, maar vooral: hoe kan ik ondanks zijn schrikkerigheid niet in de stress schieten?
Nog even over mijzelf: ik heb vrij veel (18 jr) ervaring, nooit echt heel intensief wedstrijden gereden ofzo, wel de feeling voor rijden en de omgang met paarden. Ben alleen erg onzeker over mijn eigen kunnen en doen enzo en dus zoals ik al zei snel nerveus. Wie heeft tips om die spanning een beetje los te laten?

Nou 't is een heel verhaal geworden, haha, wilde jullie alleen om hulp vragen maar de verleiding om mijn perfecte paardje ook even in de spotlight te zetten was te groot!

Maar ik heb ooit van iemand een dvd van parelli geleend, zal es kijken of ik die nog een keer te pakken kan krijgen. Ga jij wel? De link die je stuurde ga ik eens flink uitpluizen in ieder geval. Tnx!