Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amanda schreef:Als je je paard genoeg traint is dit zeker niet te kort. Wij maken regelmatig ritten van meer dan 15km in een behoorlijk tempo. Dus zorg dat je paard genoeg conditie heeft, dan kan hij dit makkelijk aan.
En daarbij kun je op verharde wegen ook gewoon draven. Dat scheelt alweer in je spierpijn
)Slina schreef:Kan je dan geen zadelbontje op je zadel leggen?
4 km stappen erheen is zeker goed te doen, als je gearriveerd bent doe je even lang teugeltje, drinkt wat en dan kan je lekker galopperen hoor
. Als jij de conditie goed traint is het niet eens zo'n lange rit. Genoeg stappen tussendoor om op adem te komen.
felintje schreef:Slina schreef:Kan je dan geen zadelbontje op je zadel leggen?
4 km stappen erheen is zeker goed te doen, als je gearriveerd bent doe je even lang teugeltje, drinkt wat en dan kan je lekker galopperen hoor
Nou er ligt al een speciale palau onder mijn zadel om m'n zadel op te hogen (ander topic).
Zadelbontje heb ik, maar daar is er onder mijn zadel geen ruimte voor en icm met die palau ook niet te doen.
Ik denk dat ik veel ga afstappen en voor het paardje rustpauze's zal inlassen. Het is een redelijke dikke d-pony...
We zijn beide ook nog erg groen in het alleen wandelen. Dus eerst maar de weg leren kennen en geleidelijk aan opbouwen.
Kim_Evendi schreef:10 km stappen is een makkie voor je paard, geen enkel probleem.
Ik stap rustig een uur of 4, kilometer of 23.
Te voet meewandelen scheelt voor je paard, maar is absoluut niet nodig, misschien wel prettiger voor jou als je last krijgt van iets.
Edit: kijk even naar het fenomeen endurance: draven kan prima op het harde. Ook veel langere ritten kun je prima met meer draf en galop doen. Paard heeft echt wel een basisconditie. (er vanuitgaande dat ie gezond is en een x aantal keer per week gereden wordt...)
felintje schreef:Kim_Evendi schreef:10 km stappen is een makkie voor je paard, geen enkel probleem.
Ik stap rustig een uur of 4, kilometer of 23.
Te voet meewandelen scheelt voor je paard, maar is absoluut niet nodig, misschien wel prettiger voor jou als je last krijgt van iets.
Edit: kijk even naar het fenomeen endurance: draven kan prima op het harde. Ook veel langere ritten kun je prima met meer draf en galop doen. Paard heeft echt wel een basisconditie. (er vanuitgaande dat ie gezond is en een x aantal keer per week gereden wordt...)
Oke bedankt voor de reactie, dit stelt gerust.
Ben wat voorzichtig op m'n pony.
Altijd bang dat hij zou kreupelen of manken door te veel op het harde te draven.
Ben bang dat hij iets aan z'n pezen oid zou krijgen.
Ben net terug van 12 dagen vakantie.
Heeft een paard met een conditie die je als basis kan beschouwen snel last van conditie verlies ?
Het draven moet je wel opbouwen, dus begin eerst met kleine stukjes en bouw langzaam uit. Een rondje van 10 km is hier ook "het kleine rondje", en dat doen we met meer draf en galop tussendoor, dus goed dat je voorzichtig bent, maar dit kan je pony waarschijnlijk best aan! Chouchou schreef:Juist goed voor de pezen om ook op het harde te stappen en dravenHet draven moet je wel opbouwen, dus begin eerst met kleine stukjes en bouw langzaam uit. Een rondje van 10 km is hier ook "het kleine rondje", en dat doen we met meer draf en galop tussendoor, dus goed dat je voorzichtig bent, maar dit kan je pony waarschijnlijk best aan!

) na een half uur
aeolusnr1 schreef:Tjaaa wat voor de één eenlange wandeling is , is voor de ander even het hoekje om hé.
Persoonlijk zou ik niet eens mijn paard opzadelen voor een tocht van 10km.
Normaal maken wij tochten tussen de 28km en de 50km meestal met een gemiddelde snelheid van 9à10km/uur enb dit volgens de gps.
Bij die langere tochten is het gemiddelde natuurlijk wel iets lager tussen 7km en 8km/uur
Dat is best een heel vlot tempo hoor dan moet je echt behoorlijk wat draven en galoperen om die snelheid als gemiddelde te halen.
Nu ben ik met mijn 3jarige net begonnen en die rijdt al vlot de 15km en die is amper 4 maand onder het zadel.
Paarden zijn gebouwd om te lopen he, 10km is net warm gelopen.
uiteraard moet je dit door middel van training opbouwen, je kan niet zomaar ineens 50km gaan doen natuurlijk al is het als éénmalige arbeid wel te doen natuurlijk.
wij maken soms meerdaagse , dus weektochten en dat is dan ong een 38km à 43km per dag 5dagen achter elkaar, om dit te doen moet je idd je training een beetje meer opdrijven.
voor de ruiter is het vaak lastiger dan voor het paard , maar ook dat went.
Bij endurance wedstrijden rijden ze of 30km of 40km of 60km of 90km of 120km en nog meer ook en dat is dus allemaal in één rit , dus tjaaa nog wat verder oefenen hé.
WildDreams schreef:Vier kilometer kan makkelijk
Mijn arabier heeft een basisconditie en de hei ligt zo'n 4 kilometer verderop, al dravend er naar toe, daar zon uur/anderhalf uur lekker galopperen, beetje draven en kleine stukjes stappen, en weer terug. Moe is ze dan niet eens
In de bak is ze al 'moe' () na een half uur
felintje schreef:WildDreams schreef:Vier kilometer kan makkelijk
Mijn arabier heeft een basisconditie en de hei ligt zo'n 4 kilometer verderop, al dravend er naar toe, daar zon uur/anderhalf uur lekker galopperen, beetje draven en kleine stukjes stappen, en weer terug. Moe is ze dan niet eens
In de bak is ze al 'moe' () na een half uur
Nou die van mij is ookal 'moe' na een half uur bakwerk.. Ofwel heeft hij geen goesting meer ofwel is de conditie niet goed.. nu eens uitpluizen wat de reden is haha.
Jammergenoeg is mijn pony wat kilootjes te dik en die extra kilo's is ook lastig meesleuren...

(moet je nagaan, het is een arabisch volbloed
)