Trailer probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Trailer probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 22:01

En dat probleem is dus niet het laden maar juist weer van de trailer komen :j
Joker gaat zodra de stang weg is en hij eraf mag als een stoomwals de trailer af. Hoofd gaat dan echt net onder het zeiltje door. Nu heb ik al geprobeerd om hem rustig er vanaf te laten stappen maar krijg ik dat niet voor elkaar. Zodra hij gaat gaat ie. Ik wil niet dat ik aan zn hoofd oid ga trekken met een touw of longeerlijn aangezien hij dan meer kracht gaat zetten en zijn hoofd ook weer hoger gooit of zelf omhoog wil komen.
Als extra detail.. hij heeft achter sliding ijzers ;)
Opzich gaat het elke keer wel goed maar ik zit er natuurlijk niet op t wachten dat ie zn bol stoot.
Voer heeft ie ook geen oog voor op dat moment, hij wil er gewoon zsm vanaf.
Vaak oefenen (achter elkaar) durf ik dus ook niet goed aangezien ik niet wil dat ie de trailer straks ook niet opgaat of hij door het hele gedoe juist telkens sneller eraf gaat.

Wie heeft dit probleem ook gehad en wat hielp bij jullie wel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:10

Bij mijn paard hielp het om te oefenen met een dubbele stang. Die van mij stormde al achteruit bij het geluid van de ketting. Erg gevaarlijk dus. Wij hebben toen geoefend met de eerste stang op het middelste gaatje, en daarachter een 2e stang. Zo kan je ongestoord de 2e stang open en dicht doen en kan het paard door de eerste stang er niet uit denderen. Elke keer als ze geen reactie meer vertoonde op de 2e stang zijn we er mee gestopt. Dit een paar keer herhalen en ze blijft nu keurig wachten tot wij zeggen dat ze er af mag, ook als er geen stang meer achter zit. Ook ''gooit'' ze zichzelf er niet meer uit maar gaat ze heel beheerst de trailer uit.

MondyJoker

Re: Trailer probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 22:14

Het probleem is niet dat hij er meteen uit vliegt als de stang er net af is, dan wacht hij braaf tot ik hem aangeef dat we er vanaf gaan :j Het probleem zit hem dus echt van het moment van achteruit gaan tot hij eraf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:18

Kan je hem ''opvangen''? Bijvoorbeeld met voer tegen houden als hij achteruit gaat? Steeds 1 voetje/ stapje en dan weer wachten (eten).
Of met een longeerlijn achter zijn kont tegen houden (omgekeerde manier van longeerlijn gebruiken zoals je het doet om een paard te laden), in een rustig tempo de lijn meegeven zodat jij het tempo bepaald?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:19

Weet je of hij in het verleden ooit eens heeft vast gestaan en is geschrokken (is gaan hangen in de trailer). En hoe word er met hem gereden (als hij in de trailer staat) heeft hij veel moeite met balans of staat hij rustig?
Als je hem nu alleen af laad zal ik eerst weer een paar stappen terug gaan.

Begin eens met grondwerk thuis, leg een L neer met balken en oefen het netjes op lichaamstaal achteruit lopen door deze L maar ook weer op commando vooruit komen. Jij bepaalt het tempo en de richting.
Gaat dit goed ga dan oefenen met de trailer en doe hier het zelfde; stop eerst 4m voor de trailer en stuur hem terug, herhaal dit maar wissel ook af dan is 1 m dan is 2 voeten op de klep en zo steeds verder. Het is belangrijk dat je je paard hier duidelijke (nieuwe) hulpen aan leert, hij mag alleen achter uit als jij je omdraait en een lichte druk (al dan niet op t touw) geeft.
Gaat dit goed laat dan iemand meelopen met de stang die het opgesloten gevoel van achter nabootst, ook hiervoor geld dat je steeds dichter bij de trailer komt en uiteindelijk kunt afsluiten.
Je zult zien dat deze oefening van laden je uiteindelijk helpt bij het correct kunnen afladen. Ik spreek uit ervaring :o mijn merrie was moeizaam te laden en ging er als een stoomwals af. Nu stuur ik haar er in en moet ik haar aan haar staart met een klein rukje eruit vragen (mevrouw blijft liever eten op de trailer).

Veel succes!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:22

ik lees even mee, mijn paard doet dit ook af en toe als hij het idee heeft dat ie op vreemd terrein is.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 22:29

Shanna een longeerlijn achter zn kont doe ik niet, dat hebben we al eens geprobeerd maar daar gaat hij letterlijk stijl van overeind. Aangezien de trailer niet dusdanig hoog is dat dat geen flinke koppijn gaat opleveren en hij dus ook de sliding plates achter heeft ga ik dat niet meer riskeren.

Fairytail hij staat super relaxed op de trailer, ook rijdend heeft hij nergens last van. Manier van rijden is ook erg rustig en beheerst :j
qua aan de hand reageerd hij braaf op mijn aanwijzingen... vooruit achteruit enz
De trailer op wil ik hem niet stilzetten op de klep, juist om hem niet de gelegenheid te geven er niet meer op te willen. Dit heeft hij even gehad nl dat hij tot aan de klep kwam en niet verder wilde. Wel op rust gaan staan en geen paniek maar ook niet vooruit. Dat resulteerde toen in het achteruit gaan en omhoog komen. Dat doet hij dus niet meer en hij gaat braaf de trailer op.
Nu is eigenwijsheid ook wel een (rastypisch) kenmerk van hem :D
Alles gaat dus eigenlijk heel goed op dat snelle eraf vliegen na...

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:49

Het is toch en kwestie van trainen en heel veel oefenen. Een van mijn paarden had precies hetzelfde probleem, opladen en op de trailer geen probleem, maar eraf was paniek en zo snel mogelijk achteruit. Wat je in ieder geval niet moet doen is druk op het touw zetten om hem tegen te houden, want dan wordt de paniek nog groter, gooien ze de kop omhoog en gaan ze er nog harder vanaf. Geen enkele druk op het touw, maar heel rustig blijven en niet denken 'oh jee daar gaan we weer'. Paarden voelen dat meteen en als jij ook maar iets van onzeker bent denken ze 'zie je wel, dit is eng'. Je geeft onbewust heel snel de verkeerde signalen. Dat is het aller moeilijkste. Ik zeg altijd 'eigenwijze paarden bestaan niet'. Een paard doet niets zonder reden. Voor ons is het uitzoeken wat je paard begrijpt en zoeken hoe voor elkaar te krijgen wat we bedoelen. Ik probeer ze zelf de juiste oplossing te laten vinden.
Bij mijn paard is het helemaal goed gekomen door veel te oefenen, rustig te blijven (zingen wil ook nog wel eens helpen omdat je dan je adem niet vast gaat houden), niks te zeggen en geen druk te geven. Op een gegeven moment viel het kwartje dat van de trailer af gaan eigenlijk helemaal niet eng is en dat rustig er vanaf lopen veel fijner is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:14

En als je halverwege de klep stil houdt en er dan achteruit afgaat? En dit steeds wat uitbreid dus steeds verder de trailer in er weer uit. ik denk dat je toch moet gaan oefenen waar het mis gaat namelijk. Ik snap je angst, maar als je paard je vertrouwt zal hij toch de trailer blijven opgaan. Uitgebreid belonen als het goed gaat en voer wil helpen om hem gemotiveerd te houden. Als je dit niet aandurft zou ik er iemand bijhalen die bekend is met trailerlaadproblemen. Zij weten dit vaak snel op te lossen en geven jou weer goede tips waardoor je zekerder wordt. Mijn paard wilde eerst ook wat moeilijker de trailer op, dit toch wel regelmatig herhaald waardoor het nu makkelijker gaat. Het was niet zo dat door de herhaling ze helemaal de trailer niet meer op wilde, het ging juist makkelijker.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:45

Dit hebben wij ook eens gehad. Bleek dus dat het paard het zeiltje een keer had geraakt met zijn oren. Niet hard ofzo, maar dus genoeg om er van te schrikken.
Hij moest voor zijn gevoel onder het zeiltje door vluchten...
Zeiltje helemaal weg gehaald en na een paar keer probleem opgelost...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:36

Ook al is je paard braaf op de hulpen kan het toch zijn dat je onbewust een verkeerd signaal geeft of dat er toch iets is gebeurd waar je zelf niet bij stil hebt gestaan (zoals het zeiltje aan tikken). Hoe laad je nu af, alleen?
Ik blijf erbij dat veel oefenen zoals ik boven omschreef (heen-en-weer) de weg is naar het oplossen van je probleem. Zoals ik al zei, ik spreek uit ervaring.

Mag je paard er ook gelijk af als je stil staat op locatie? Dan kan het paard ook spanning in zijn lijf hebben omdat hij al weet dat hij er af gaat. Als je paard even moet wachten en dus niet precies weet wanneer hij eraf mag kan hij deze spanning ook niet opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 15-07-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:40

Ik weet niet of je het al een keer hebt geprobeerd, maar kijk eens of je in het oefenen kunt yo-yo-en op de klep en in de trailer, dus een pas naar voren en een pas naar achteren.

Wat doe je na het uitladen van je paard? Loop je dan weg van de trailer? Het kan goed helpen om dan nog een keer te laden (zonder stang) en dan nogmaals achteruit. Houd vooral je paard niet tegen aan de voorkant, het kan juist zijn dat de 'paniek/stress' daardoor groter wordt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 14:48

Zal het eens gaan proberen met op en af :j

Hij mag niet meteen van de trailer af, blijft ook gewoon wachten tot ik aangeef dat ie mag. Ik loop ook nooit meteen weg zodra hij eraf is maar zadel gewoon bij de trailer op.
Ik heb hem nog maar twee jaar, dus weet ook niet of er iets gebeurd is. Hij doet dit al vanaf de eerste keer dat ie de trailer af ging.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:06

Ik probeer even mee te denken.

Je zou het achteruit op de trailer wat meer onder controle moeten krijgen. Zowel het tempo, als het stilstaan. Wat je misschien kunt doen is hem achteruit laten lopen tot jij wil dat hij stopt. Dus niet persé tot het einde van de trailer, maar gewoon nog een stuk verder. Laat hem daarin tussendoor wat wisselen in tempo. (Ruim parkeren dus. :+ )

Pas stoppen als hij in jouw tempo achteruit gaat. En als volgende oefening heen en weer, stukje vooruit, stukje rustig achteruit. Rustig een stapje op de klep, en een rustig stapje van de klep. Net zolang tot hij vanaf de voorkant van de trailer tot de achterkant in jouw tempo achteruit gaat. Gaat hij toch een keer te snel, dan gaat hij daarna gewoon weer vooruit tot het punt waarop hij nog wel jouw tempo had, en ga je daarvandaan weer rustig terug. Vooral consequent hierin zijn, dus zorgen dat je genoeg tijd hebt om nog even met hem te oefenen als hij te hard gaat. Zodat je het iedere keer 'langzaam' af kunt sluiten, al is het maar één stapje.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:13

Dat gaat dus niet.. zodra hij achteruit gaat krijg ik hem niet meer stil :n Dat is met een rechte streep vol achteruit. Ik ga niet aan zijn touw hangen wat wel zou "moeten" als ik m stil wil krijgen. En ik denk niet dat ik dat voor elkaar zou krijgen als 600+ kg vol in de achteruit gaat :')

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:24

Oké, maar als hij zo hard achteruit gaat, en jij laat hem daarna nog een stuk achteruit lopen? Zodat je de controle over het 'achteruit gaan' weer overneemt?
(Ik neem even aan dat hij normaliter wel een keer stopt als hij uit de trailer is. Nu laat je hem dus niet stoppen.)

Hoe doet hij dat in het 'normale' leven, als je hem gewoon een keer achteruit laat lopen, gaat hij dan ook zo hard?

Touwhangen zou ik ook niet doen, die van mij zou dan ook recht overeind gaan staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:31

Laad je hem met een gewoon halster? je zou een hoofdstel om kunnen doen of trainingshalster. Een pasje achteruit en dan gelijk weer naar voren en belonen.
Oefenen met het opladen en direct er weer af. Of halverwege het opgaan er weer af. Let erop dat elke stap die hij zet "van jou" is.
Heb je het idee dat hij in paniek is of is hij gewoon niet gehoorzaam?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:55

Babootje, geen hoofdstel alsjeblieft. De druk die het paard in zijn mond kan zetten door de stress of de begeleider van het paard kan zoveel schade aanrichten. Meer druk door een bit is nooit de oplossing

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:09

Hoofdstel doe ik inderdaad niet. Ik wil het niet oplossen dmv druk ij zn mond of achter de oren, daar reageren ze juist averechts op ij veel gevallen.

hippe hannes in zijn gewone doen is het een enthousiast leergierig paard. Stilstaan is niet zijn sterkste kant tenzij ik hem vasthoud of erop zit. Dan weet hij dat ho ook echt ho is. Het is ook geen paniek heb ik het idee maar meer er simpelweg zsm af willen om te zien waar hij is.
Achteruit zetten nadat ie eraf kwam heb ik al geprobeerd, dat doet hij gewoon braaf en rustig.
Welicht vind hij het achteruit de plank afgaan te spannend ? Al blijf ik erbij dat het geen paniek is.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:14

Sommige paarden blijven dit gewoon doen. Wel altijd iemand naast de klep laten staan, die hem tegen kan houden, zodat hij niet naast de klep stapt. Goede beenbescherming gebruiken. En zelf rustig blijven.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:20

Okee, 't is geen voorbeeld van 'pak het probleem aan aan de bron', maar kan je je huidige trailer niet inruilen voor een trailer met vooruitloop? Natuurlijk als allerlaatste optie he, wanneer geeneen andere tip wil helpen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:22

Wat ik mis in alle goede tips over per pas stilzetten en achteruitgaan....: stuur hem ZELF de trailer af...dus probeer hem voor te zijn!!! Dan hou jij de controle.
Begin voor de klep.... vooruit lopen, stoppen en achteruit zetten.
Daarna 1 pas op de klep, stoppen en achteruit zetten!!
Zo ga je verder..... jij moet de controle houden en hij zal daardoor echt niet opeens weigeren om erop te gaan...En met laden als hij erin staat NIET de stang erachter doen.... even latten staan en terug eraf zetten. De tijd dat hij moet blijven staan steeds verder opbouwen.
Daarna de stang er pas achter doen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:23

Johanna ik blijf inderdaad rustig :j Er staat ook altijd iemand naast de klep en aan vier benen heeft hij beschermers om !

Miezelke ik heb zelf geen trailer dus omwisselen gaat m niet worden :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:13

Ha ok dan, had ik niet door :o
Ik ga mee met wat ElCamino zegt, stapje voor stapje verder de ramp op. Pas verder gaan als het goed gaat.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:57

Zit ook even mee te denken hier....

Zet je het tussenschot schuin als je hem aflaadt? Daardoor krijg je meer ruimte en hoeft je paard zich wellicht niet opgesloten te voelen als hij achteruit gaat..... Misschien kun je hem dan ook eerst een pas opzij zetten, zodat hij niet direct in de achteruit schiet....zodat hij wacht op jou....

Sta je zelf voor of achter de voorstang, maw moet je zelf snel achter hem aanduiden onder de stang door of kan je rustig meelopen?

Kan je hem leren te wachten door hem op dat moment wat lekkers te geven, dus pasje achteruit en dan wortel, eventueel eerst zonder trailer oefenen en dan met opladen en vervolgens met afladen.... Edit: misschien een pasje naar achter, dan een pasje naar voor en dan pas de wortel, zodat hij voorwaarts blijft denken en niet achterwaarts en zo verder uitbouwen naar achterwaarts stilstaan wachten en dan wortel....